40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen nog niet naar school gingen werkte ik drie dagen. Vanaf dat de jongste 6 is werk ik 36 uur. Nu 34, scheelt een dag bso waar ze niks aan vinden. Ik ken geen moeders met kinderen onder de 4 die 5 hele dagen werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je goed bezig bent...
Laat die oordelen lekker van je afglijden, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte na de geboorte van kind fulltime, vijf dagen per week.

Het is sowieso moeilijk te vergelijken als je dat al zou willen. De één werkt op tien minuten reisafstand vijf dagen per week, de ander heeft op de vier werkdagen zo’n reistijd dat ze net op tijd zijn om het kind nog een nachtkus te geven.

Mijn advies: doe wat goed voelt en werkt voor jouw gezin, minderen kan altijd. En dikke middelvinger naar de rest.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Maar als het jou niet uitmaakt en jou niet betreft, waarom dan dit topic?
Ik werk 32 uur en vind dit net te doen. Op woensdag altijd vrij. Woensdagochtend even voor mijzelf en in de middag echt even samen met dochter.
Wel denk ik dat kwaliteit voorop staat i.p.v. kwantiteit. En na het werk is er ook nog tijd voor kind/kinderen. Echter zou ik het voor mijzelf teveel vinden, echter vermoed ik dat dochter van een extra middagje bso niet wat op zou lopen.
In veel sectoren is 36 uur fulltime hoor. Dus 36 uur als parttime beschouwen is een beetje raar.
Als die moeders dus 'zeggen fulltime te werken' dan hebben ze gewoon gelijk met 36 uur.
Betty_Slocombe schreef:
23-01-2020 22:25
Maar als het jou niet uitmaakt en jou niet betreft, waarom dan dit topic?
Dat vroeg ik me ook meteen af.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een paar dames die een kind/kinderen onder de 4 hebben en 40 uur of meer werken.
Zij hebben wel allemaal een partner die minder uren maakt.
Betty_Slocombe schreef:
23-01-2020 22:25
Maar als het jou niet uitmaakt en jou niet betreft, waarom dan dit topic?
Pure interesse. Ik ken zelf geen moeders die vijf dagen werken (waarvan er geen thuiswerkdag tussen zit). Ik vraag me af of ik een vertekend beeld heb door de sector en omgeving waarin ik zit, of die kennis van mij.

Ik voel me zelf prima bij mijn keuze en ben ook heel blij dat wij de mazzel hebben het zo te kunnen doen (mijn partner werkt 4x9 en is dus ook een dag thuis) - ik hoop niet dat ik de verkeerde indruk gegeven heb.
Hangt toch ook af van of en hoe je het werk kan indelen?

40 uur in een winkel door moeten brengen achter een verkoopstoog waar je niet weg kan met een baas die altijd dramatisch doet over een ziek kind - omdat er geen ander personeel is - is anders dan 40 uur waarvan je er minstens 8 van mag thuiswerken, flexibel mag werken, 's avonds mag werken bij een ziek kind, ...

En de reisafstand én wat je partner doet speelt ook nog eens een rol.

10 minuten is makkelijker dan 1 uur enkel.
Een partner die ook redelijk op tijd thuis is en helpt is makkelijker dan een politie-agent die op de gekst mogelijke uren werkt of iemand op de lange omvaart die maar af en toe thuis is. Of alleenstaande zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte zelf liever deeltijds, namelijk 32 uur , vanaf het eesrte kind, had er uiteindelijk drie op vier jaar tijd en dat was pittig maar wel te doen mits poets- en strijkhilp en man die kookte.

Hier (België) werken als ik het goed heb één op twee moeders voltijds (= 40 uur), bij hoogopgeleiden is dat een stuk meer. De andere helft werkt meestal 80 %, of 75 % (van 40 uur dus) slechts een minderheid halftijds of niet. Een job 'op niveau' voor minder dan 32 uur is niet te vinden, tenzij in het onderwijs. Jammer, maar zo is het...
Ik zie zelf overigens in mijn eigen omgeving het part-timen pas vanaf kind 2 of 3.

Bij kind 1 pakken de meesten hoogstens een tijd ouderschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meer dan genoeg managers en zelfs daarboven die gewoon 32u werken. Dus onzin van die vriendin dat je dan nergens aan de slag zou kunnen.
Daarnaast is die hechting zeker in het begin gewoon erg belangrijk, mijn baby was op dat moment belangrijker dan mijn werk (voor ons beiden trouwens). Daarna ben ik - op dit moment - wel weer even tijdelijk fulltime gaan werken in verband met een project. Maar daarna ga ik waarschijnlijk gewoon weer terug naar 32 uur. Bij mij op de afdeling werkt bijna niemand fulltime.
Adelaide schreef:
23-01-2020 22:31
Pure interesse. Ik ken zelf geen moeders die vijf dagen werken (waarvan er geen thuiswerkdag tussen zit). Ik vraag me af of ik een vertekend beeld heb door de sector en omgeving waarin ik zit, of die kennis van mij.

Ik voel me zelf prima bij mijn keuze en ben ook heel blij dat wij de mazzel hebben het zo te kunnen doen (mijn partner werkt 4x9 en is dus ook een dag thuis) - ik hoop niet dat ik de verkeerde indruk gegeven heb.
Nou ja, weet wel wat je uitlokt met dit soort topics. Ik zie de eerste oordelen alweer over tafel vliegen (hechting is zo belangrijk :roll: ).
Dit is net zoiets als een oordeelvrij topic over borstvoeding vs flesvoeding.
Je schrijft:
“ Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?”

Wat een onzin. Je ziet je kind toch s’ochtends voor het werk en s’middags en s'avonds na het werk weer?
SallySpectra* schreef:
23-01-2020 22:38
Nou ja, weet wel wat je uitlokt met dit soort topics. Ik zie de eerste oordelen alweer over tafel vliegen (hechting is zo belangrijk :roll: ).
Dit is net zoiets als een oordeelvrij topic over borstvoeding vs flesvoeding.
Oeps. Niet goed over nagedacht, misschien.

Ik zit zelf in het onderwijs - dat is wel een sector waar sowieso heel veel parttime gewerkt wordt, ook door niet-ouders. Vandaar dat ik dacht dat ik inderdaad een vertekend beeld zou kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nou pas écht vreemd vind, is dat full time werken een 40-urige werkweek moet zijn. Echt stom want er zijn veel bullshitbanen, dat kan wel wat minder. Zware banen die echt nodig zijn, zorg, onderwijs, kunnen beter met minder uren per persoon uitgevoerd worden, zeker als er meer mensen voor beschikbaar zijn die geen bullshitbaan meer hebben. Zijn die banen meteen beter vol te houden. Kortom: kort die werkweek maar in!

En mag het alsjeblieft ook over váders gaan? Die mogen hoognodig wat meer zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
23-01-2020 22:26
In veel sectoren is 36 uur fulltime hoor. Dus 36 uur als parttime beschouwen is een beetje raar.
Inderdaad. Ik weet niet anders dan dat dit fulltime is.
Mermedina schreef:
23-01-2020 22:44
Wat ik nou pas écht vreemd vind, is dat full time werken een 40-urige werkweek moet zijn. Echt stom want er zijn veel bullshitbanen, dat kan wel wat minder. Zware banen die echt nodig zijn, zorg, onderwijs, kunnen beter met minder uren per persoon uitgevoerd worden, zeker als er meer mensen voor beschikbaar zijn die geen bullshitbaan meer hebben. Zijn die banen meteen beter vol te houden. Kortom: kort die werkweek maar in!

En mag het alsjeblieft ook over váders gaan? Die mogen hoognodig wat meer zorgen.
De vraag is:

Stel ze maken een "fulltime baan" 35 uur per week ... Hoe wordt je dan betaald?

Aan hetzelfde loon als vroeger aan 40 uur? Of rekenen ze met het aantal uur en gaat er dan gewoon 1/8ste van je loon af?


Aan 't eind van de rit moeten de rekeningen thuis én op 't KDV namelijk wel betaald worden.


Ik ken weinig instellingen of bedrijven die voor Sinterklaas gaan spelen en zomaar effe 5 uur werk per persoon opgeven en in extra loon geven.



(In mijn eigen job is de 40 overigens 37u30. 5 dagen van 7u30.)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4x9 á 10 en soms 5x9 á 10. Dat laatste is me dan eigenlijk wel wat teveel. Altijd blij als het weer voorbij is.

Ik vind mijn vak echt enorm leuk, maar het is ook echt hard werken en vermoeiend en ik merk dat ik de energie voor zoon niet meer goed op kan brengen als ik maar 2 dagen weekend heb.

Man werkt 4x9.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mermedina schreef:
23-01-2020 22:44
En mag het alsjeblieft ook over váders gaan? Die mogen hoognodig wat meer zorgen.
Ik heb het zelf nooit over vaders omdat mijn partner ook moeder is. Maar natuurlijk heb je gelijk.

En Taralina, ik schreef het zo op omdat er veel banen zijn waarbij je niet een dagje kan flex- en/of thuiswerken, en dat maakt toch wel verschil, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-01-2020 22:47
De vraag is:

Stel ze maken een "fulltime baan" 35 uur per week ... Hoe wordt je dan betaald?

Aan hetzelfde loon als vroeger aan 40 uur? Of rekenen ze met het aantal uur en gaat er dan gewoon 1/8ste van je loon af?


Aan 't eind van de rit moeten de rekeningen thuis én op 't KDV namelijk wel betaald worden.


Ik ken weinig instellingen of bedrijven die voor Sinterklaas gaan spelen en zomaar effe 5 uur werk per persoon opgeven en in extra loon geven.



(In mijn eigen job is de 40 overigens 37u30. 5 dagen van 7u30.)
Je moet het op een grotere schaal bekijken. Herverdeling van werk is met de aankomende robotisering hard nodig. ‘Vroeger’ kon je bijvoorbeeld van één inkomen leven en nu is het hele prijspeil aangepast naar twee of 1,5 banen. Dat kan ook weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
23-01-2020 22:41


Wat een onzin. Je ziet je kind toch s’ochtends voor het werk en s’middags en s'avonds na het werk weer?
Een fulltime werkdag is zo ongeveer van half negen tot 5. Een half uur reistijd per enkele reis is toch wel ongeveer het minimum. Zit je al op van 8 tot half 6. Je moet zelf ook douchen, aankleden voor je werk. Eventueel ontbijten of lunch maken.

Dus je bent vanaf kwart voor 8 bezig.

Komt het er op neer dat jij je kind alleen even snel kan aankleden en naar de opvang kan brengen. Dat noem ik nou niet echt tijd doorbrengen met kind.

Als je dan om half zes uit je werk komt dan moet er gekookt, gegeten, opgeruimd worden.

Nou dan is het zo zeven uur en moet je kind naar bed.

Kun je nog net even voorlezen.

Dan breng je toch bar weinig tijd door met je kind.

En hoe graag werkende moeders het ook ontkennen dan is de medewerkster van het kinderdagverblijf toch echt diegene die het kind het beste kent en de grootste invloed heeft op de opvoeding.

En die moeders weten dan in de vakanties nauwelijks wat ze met hun kind aanmoeten want ze kennen het amper.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
23-01-2020 22:55
Ik heb het zelf nooit over vaders omdat mijn partner ook moeder is. Maar natuurlijk heb je gelijk.

En Taralina, ik schreef het zo op omdat er veel banen zijn waarbij je niet een dagje kan flex- en/of thuiswerken, en dat maakt toch wel verschil, denk ik.
Ha goeie, ja laten we het over partners hebben want die bedoel ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven