Hoe straffen jullie je 4 jarige?

10-02-2020 12:12 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd van het niet straffen. Maar wat dan wel?

Wat dien jullie als je kind niet luistert? Waar ik moeite mee heb is het brutaal zijn vooral. Weigeren om op te ruimen als ze een bende heeft gemaakt.

Ik geloof niet echt in een time out zoals Jo Frost. Heb 1 keer voor 2 dagen haar tablet weggehaald maar daar leek ze niet van onder de indruk. Ze zei zelfs dat ze hem toch niet wil.

How lossen jullie dat op?
Alle reacties Link kopieren
Een kind van vier met een tablet?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Niet, straf heeft weinig nut.
Alle reacties Link kopieren
Zie hier de aankomende sneeuwvlokjesgeneratie ontstaan.
Jeleana schreef:
10-02-2020 12:16
Zie hier de aankomende sneeuwvlokjesgeneratie ontstaan.

Welnee, mijn kinderen moesten wel dealen met de gevolgen van hun eigen handelen.

Zijn nu 22, 20 en bijna 16 en echt heel leuk opgedroogd al zeg ik het zelf.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje teleurstelling laten blijken.
Heb een keer een 4 jarige gehad die gewoon niet toegaf aan enige druk. Gewoon niet.
Heb ik het opruimen omgebogen naar een spelletje, en hoppa! Hij was meteen enthousiast.

Straffen is denk ik iets om ongewenst gedrag uit te lichten maar niet om gewenst gedrag voor elkaar te krijgen. Ombuigen naar gewenst gedrag is beter.

En 'ik zal nooit straffen' vind ik onzin. Mooi als het niet nodig is.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Jeleana schreef:
10-02-2020 12:16
Zie hier de aankomende sneeuwvlokjesgeneratie ontstaan.
Ze vraagt toch om advies? Wat heeft ze hier nou aan?
SteunEndeToeverlaet schreef:
10-02-2020 12:19
Een beetje teleurstelling laten blijken.
Heb een keer een 4 jarige gehad die gewoon niet toegaf aan enige druk. Gewoon niet.
Heb ik het opruimen omgebogen naar een spelletje, en hoppa! Hij was meteen enthousiast.

Straffen is denk ik iets om ongewenst gedrag uit te lichten maar niet om gewenst gedrag voor elkaar te krijgen. Ombuigen naar gewenst gedrag is beter.

En 'ik zal nooit straffen' vind ik onzin. Mooi als het niet nodig is.

Het is nooit nodig.
Alle reacties Link kopieren
2 dagen een tablet weghalen is voor je kind toch niet te overzien? Hoe had je gedacht dat zij dat zou begrijpen?

Ik zou het gooien op de consequenties van dingen leren. Dus als je met een korte broek naar buiten gaat in de winter, dan heb je koude benen. Als je je kamer niet opruimt, dan kan je niks meer vinden en dus ook niet je favoriete knuffel, etc.

Of het voor zijn: samen opruimen en kleinere opdrachtjes geven. Dus niet "opruimen", maar "alle viltstiften terug in de doos doen". Werkt dat ook niet? Of inderdaad een spelletje van maken: "wie heeft het snelst alle viltstiften in de doos gedaan?" "wie kan de meeste lego in een zak doen?"
Alle reacties Link kopieren
Luister naar je kind; als ze geen tablet wil, wat dan wel? Gewoon aandacht van een persoon? Samen iets doen? Of speelgoed geven dat haar wel prikkelt. Sowieso niet teveel speelgoed tegelijk geven want blijkbaar mist ze daarna het overzicht om het op te ruimen. Overigens is vervelen voor een kind ook wel eens goed. Worden ze creatief van.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Iedere keer hard gaan huilen als ze weer eens niet wil luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Consequenties kort en overzichtelijk houden en direct laten volgen op gedrag. Niet uitstellen (anders morgen geen boekje) of een onoverzichtelijk lange periode (2 dagen zegt een vierjarige over het algemene vrij weinig).
Alle reacties Link kopieren
Jeleana schreef:
10-02-2020 12:16
Zie hier de aankomende sneeuwvlokjesgeneratie ontstaan.
Heb je ook advies? Het klinkt alsof jij de sleutel tot succes (niet sneeuwvlokjesgeneratie) in handen hebt. Deel eens dan? Als het lukt graag met onderbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Ik beknor mijn kinderen soms als ze iets stouts doen. Verder straf ik ze niet. Maar goed, mijn kinderen zijn vrij makkelijk, verder dan sport 1 op de escalatieladder is nooit nodig. Ik probeer doorgaans ook de oorzaak van stout gedrag te achterhalen. Ze zijn eigenlijk nooit stout omdat ze dat zo leuk vinden; meestal zijn ze stout omdat ze ongelukkig zijn of omdat ze niet doorhadden dat dat wat ze deden vervelend was voor anderen. En dat zijn stoutheden die te voorkomen zijn door dingen in de toekomst anders te doen.
Bulbul schreef:
10-02-2020 12:12
Een kind van vier met een tablet?
Ja! Dat is ook wel zo handig als ze bij de kleuterklas ook een laptop voor hun neus krijgen. Want ja daar werken ze mee bij de kleuters.
Hier werkt het vaak wel om hem te herinneren aan een vorige keer dat het goed ging en te laten merken dat ik dat dit keer dan ook wel verwacht.

Qua straffen probeer ik wel altijd een straf te bedenken die ook echt iets te maken heeft met hetgene dat er mis is gegaan. Voorbeeld: zo lang het speelgoed niet is opgeruimd, mag hij niet ergens anders mee spelen, dus ook niet op de tablet / TV kijken. Vaak is het opruimen dan opeens heel makkelijk ;-)

Overigens op die leeftijd overzien ze het vaak ook niet zo goed meer, dus kan het wel helpen om haar erin te begeleiden en ook alles een vaste plek te geven zodat ze weet waar ze het volgende keer kan laten.
Alle reacties Link kopieren
Niet dreigen maar doen zei mijn mam altijd. Als je nu niet dit of dat doet krijg je vanavond geen toetje is bij mij geloof ik nooit gebruikt. Ik zou ook gaan voor minder speelgoed aanbieden of het spelletje bij opruimen.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet wil opruimen haal ik een vuilniszak uit de garage. Dan ruimt ze ineens heel snel op ;-)

Maar meestal doen we het gewoon even samen en heb ik geen zin in geruzie en gedoe.

Zit me net te bedenken dat ik haar nog nooit gestraft heb.

bij de andere 2 die al groter zijn probeerde ik op die leeftijd die methode van Jo Frost maar mijn god daar had ik zoveel gedoe mee daar ben ik al snel mee gestopt.
2 dagen geen iPad en naar zijn kamer voor ongeveer 10 minuten .. wachten tot ik kom. Na ons gesprek staat de rommel nogsteeds te wachten op m. Dus doet ie alsnog

- hier net 6 jaar oud. Zulke straffen doe ik al sinds 4 jr ..
anoniem_390608 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 12:34
36.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
10-02-2020 12:25
Consequenties kort en overzichtelijk houden en direct laten volgen op gedrag. Niet uitstellen (anders morgen geen boekje) of een onoverzichtelijk lange periode (2 dagen zegt een vierjarige over het algemene vrij weinig).
Ja dit. Lastig hoor. Mijn jongste is bijna 4 en kan de meest normale dingen weigeren zoals aan tafel gaan zitten.

Ik vraag het eerst normaal ‘kom maar aan tafel zitten, we gaan eten’.

Als daar raar op gereageerd wordt: ‘mama wil niet dat je schreeuwt. Kom maar aan tafel zitten’.

Meestal geeft ze dan toe of gaat onderhandelen “ik wil een andere leeeeepel” of “ik lust geen rijst!!” Dan knik ik, geef de andere lepen of negeer de klacht over het eten voorlopig.

Als ze nog steeds weigert (op afstandje gaan staan brullen, tekenspullen pakken) negeer ik haar meestal even. Man en andere dochter en ik gaan zitten en beginnen.

Doorgaans baalt ze dan en geeft alsnog toe-met-eisen: “ik wil geen water! Iemand moet me optillen!”

Ik zet haar dan op haar stoel en negeer het gezeur verder. Doorgaans kiest ze dan voor gezelligheid. Zo niet dan neem ik haar apart en leg uit dat dit (eerst weigeren, dan zeuren, dan weigeren) echt niet kan. Echt straffen doe ik vervolgens niet. Eerder naar bed wel.

Soms straf ik wel (omdat ik zelf kwaad ben) dus verbied ik toetjes, zet haar in de gang of verhef mijn stem maar t helpt geen ene moer.
Alle reacties Link kopieren
Onze vierjarige zat ook op de tablet hoor ;-). Had ze snel genoeg afgekeken van haar grote zussen. Wij deden altijd drie waarschuwingen en daarna moest ze op de gang zitten en vier minuten stil zijn. Maar dat was best pittig want ze kon soms wel een half uur schreeuwen en huilen en er proberen af te komen voordat ze het opgaf. Maar als je eenmaal een straf uitspreekt moet je hem uitvoeren ook. Geen toetje / snoepje aanbieden hebben we ook geprobeerd maar was ik ook geen fan van.

Ik weet niet of het veel geholpen heeft. Ze is inmiddels vijf maar nog steeds erg koppig. Ik weet alleen dat ze wel snapt dat er grenzen zijn en dat als ze die over gaat er consequenties zijn en ik ga er maar van uit dat dat op de lange termijn wel posief doorwerkt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleindochter is 2 en kan met het schermpje van de telefoon overweg, of ze nu met dr giegel voor kids tv hangt of de telefoon maakt volgens mij niet zo heel veel uit...
Onderhandelen met mijn moeder kan ik me ook niets over herinneren, soort natuurlijk overwicht had ze, alhoewel ik wel een tijd heel slecht heb gegeten, ook overheen gegroeid trouwens...
die ik wilde bestaat al...
Misschien een beloningssysteem? Dat werkt hier wel met groente eten. Elke keer na het eten van groente krijgt ze een sticker en bij zoveel stickers krijgt ze chocolade als toetje.
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar ik straf voor geef is voor fysiek geweld tegenover elkaar en dan komt de straf pas na 1x waarschuwen. Zo heb ik dochter van 4 een paar weken geleden naar haar kamer gestuurd, omdat ze voor de 2de keer binnen een half uur haar zusje op het hoofd sloeg. Omdat we weinig echte straffen uitdelen raken ze wel erg onder de indruk als er wel een straf komt, zo vond dochter het op haar kamer echt niet leuk (terwijl ze daar ook speelgoed heeft).

En straffen/belonen met of over eten doen we nooit. Als je niet wilt eten, prima dan eet je niet (maar je krijgt ook niets anders). En iets lekkers in het vooruitzicht stellen om iets gedaan te krijgen doen we ook niet. Ik wil niet op deze manier de kans op een ongezonde relatie met eten vergroten.

Rommel maken kan een 4-jarige heel erg goed, maar mijn ervaring is dat ze het als een hele klus zien om op te ruimen. Daarom helpen we vaak bij het opruimen of geven gerichte instructie (bijvoorbeeld, ruim eerst de duplo op, daarna de barbies en als laatste de puzzel), dan gaat het stukken beter. Een beloning in het vooruitzicht stellen helpt ook wel, bijvoorbeeld eerst opruimen en dan buiten spelen/filmpje op tv kijken/boek voorlezen/etc.

Brutaal zijn vind ik ook een lastige. Vaak toch een kwestie van zorgen dat je echt de aandacht hebt en op een rustige manier uitleggen waarom je dat niet wilt hebben.
Negeren wil ook wel eens helpen, maar dat ligt aan de situatie. Zo heeft dochter hier wel eens de neiging commando's uit te delen, bijvoorbeeld met een beker zwaaien en dan roepen 'drinken'. Nou daar doe ik helemaal niets mee, ze weet best dat ze het op een normale manier moet vragen.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 10-02-2020 12:50
10.00% gewijzigd
Subnautica schreef:
10-02-2020 12:32
Als ze niet wil opruimen haal ik een vuilniszak uit de garage. Dan ruimt ze ineens heel snel op ;-)

Maar meestal doen we het gewoon even samen en heb ik geen zin in geruzie en gedoe.

Zit me net te bedenken dat ik haar nog nooit gestraft heb.

bij de andere 2 die al groter zijn probeerde ik op die leeftijd die methode van Jo Frost maar mijn god daar had ik zoveel gedoe mee daar ben ik al snel mee gestopt.

Dit!
Naast het gedoe en het eindeloze geduld dat je moet hebben besefte ik dat mijn kind dan ging gehoorzamen uit angst voor straf. Ik wilde liever dat ze gehoorzaamden uit besef het goede te doen. Werkt op de lange termijn echt in je voordeel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 12:48
0.13% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven