Groep 1 overdoen

13-02-2020 18:22 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.

Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.

Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.

Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Als ze in een combinatie klas zit maakt het toch niet uit of ze in groep 1 of in groep 2 zit?
Ik kan me voorstellen dat de juf zich als het ware wil indekken, zodat het aan het einde van het jaar niet rauw op je dak komt vallen ALS het zo is dat ze groep 1 over zou moeten doen.

Als ze vanaf nu gewoon aanwezig is en de juf een beter beeld van haar krijgt, lijkt mij de kans klein dat ze groep 1 moet overdoen. Bij kleuters ligt het meer voor de hand om groep 2 over te doen, omdat ze nog niet toe zijn aan groep 3.

Mocht ze groep 1 inderdaad moeten overdoen, dan weet je al vrij snel vrij zeker dat ze 3 jaar zal gaan kleuteren. Over het nut daarvan zijn de meningen verdeeld.

Wat ik dus belangrijk zou vinden in deze situatie, is hoe star de school is wat betreft doubleren en versnellen. Zou je dochter gedurende het tweede jaar groep 1 nog naar groep 2 kunnen en daarna naar groep 3, of is die weg dan echt dicht?
Oh, en trouwens: de juf moet echt wel met een betere onderbouwing komen als ze je dochter een jaar wil laten overdoen.
Ik zou naar de leerkracht luisteren. Als ze nu met huidige groep 1 geen aansluiting heeft, is een nieuwe groep 1 niet een verkeerd idee? kan ze ook beetje bijtrekken qua achterstand.

Blijkt dat ze volgend jaar zich harstikke verveelt dan vraag of ze naar groep 2 kan en dan mee naar groep 3 na de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
13-02-2020 18:37
Als ze in een combinatie klas zit maakt het toch niet uit of ze in groep 1 of in groep 2 zit?
Natuurlijk wel.
Het is niet dat ze dan groep 2 mag overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar in groep 1 lezen en schrijven ze toch nog niet. In groep 2 leren ze het alfabet en in groep 3 gaan ze leren lezen en schrijven
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dat juf nu al zegt dat ze blijft zitten.

Als er meerdere scholen in de buurt zijn dan zou ik kind van school halen en naar een school laten gaan waar ze niet zulke rare ideeën hebben zoals kinderen laten zitten in groep 1.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen goede redenen om een jaar over te doen. Als ze in groep 2 nog steeds achter is, dan zou ik eerder groep 2 laten over doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als ze 4 zijn, zijn in principe nog helemaal niet leerplichtig.

Ik zou haar gewoon lekker volgend jaar door laten stromen naar groep 2.
Ze zit dan namelijk met dezelfde leeftijdgenoten in de klas en die aansluiting zal ze dan toch ook niet krijgen als ze groep 1 over doet?

Daarbij vind ik dat jij inderdaad te makkelijk bent met thuishouden.
Ze moet nu eenmaal in het ritme komen en ik heb het gevoel dat jij haar liever graag bij je houdt zodat je nog wat meer kan moederen???

Geef haar de kans om aansluiting te vinden en vraag aan de juf of ze daar extra tijd een aandacht aan besteed.
Ze kan je dochter best even een zetje in de goede richting geven.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
13-02-2020 18:53
Maar in groep 1 lezen en schrijven ze toch nog niet. In groep 2 leren ze het alfabet en in groep 3 gaan ze leren lezen en schrijven

Want als de juf een nieuwe letter aanbiedt doen de kinderen van groep 1 hun oren dicht? Over het algemeen krijgt de hele groep het aanbod en wat groep 1 oppikt is mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Juf wil haar dus laten zitten omdat ze geen aansluiting heeft met de groep e niets durft te zeggen in de kring.

Dus stop met schrijven met haar. Dat hoeft ze nog helemaal niet te kunnen en zorg ervoor dat je dochter sociaal vaardiger wordt. Dus ga met haar naar de (binnen) speeltuin. Zodat ze kan oefenen met sociale vaardigheden.
Hoezo "overdoen" als kind in een combi-klas zit?

Gewoon meegaan met de rest en april of mei volgend jaar kijken of ze mee kan naar groep 3.

Je laat geen kind zitten in groep 1 en al helemaal niet als ze continu groep 2 ziet en hoort.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen uit september/oktober bleven vroeger meestal een jaar langer in groep 1. Zo vreemd is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook logischer als ze die beslissing pas aan het eind van het volgende schooljaar nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
jo12345 schreef:
13-02-2020 19:23
Kinderen uit september/oktober bleven vroeger meestal een jaar langer in groep 1. Zo vreemd is dat niet.
Dat is heel vreemd, want dat is al 35 jaar geleden afgeschaft.

TO, vecht ervoor dat ze toch naar groep 2 gaat. Straks in groep 3 komen er nog kinderen uit de andere kleuterklassen bij en verandert de hele dynamiek van de groep weer. Kleuters ontwikkelen zich soms zo snel, het kan na de vakantie ineens een heel ander kind zijn.
sugarmiss schreef:
13-02-2020 18:56
Belachelijk dat juf nu al zegt dat ze blijft zitten.

Als er meerdere scholen in de buurt zijn dan zou ik kind van school halen en naar een school laten gaan waar ze niet zulke rare ideeën hebben zoals kinderen laten zitten in groep 1.

Dat zal heus niet zo gezegd zijn. Nu is overigens wel het moment dat zulke besluiten worden genomen. School kan besluiten om een kind nu met extra aandacht op voldoende niveau te krijgen of om kind mogelijk te laten blijven zitten.

Soms lopen kinderen die achterstand enigszins vanzelf in omdat elk kind zich op zijn eigen tempo ontwikkeld dus ook al wordt er nu niet extra in dit kind geïnvesteerd kan het nog steeds zo zijn dat ze einde van het schooljaar wel ver genoeg is.

Persoonlijk zie ik meer in het overdoen van groep 2. Dan kan ze nu al een heel jaar wennen aan wat doelgerichter 'werken' in de klas.
roosje1976 schreef:
13-02-2020 18:53
Maar in groep 1 lezen en schrijven ze toch nog niet. In groep 2 leren ze het alfabet en in groep 3 gaan ze leren lezen en schrijven
Meen je dat nou? In groep 2 pas het alfabet?
Suzan_1991 schreef:
13-02-2020 19:34
Meen je dat nou? In groep 2 pas het alfabet?
Is ook niet waar. Letters en cijfers worden in groep 1 ook al aangeboden. En om door te mogen naar groep 3 hoeven ze ook niet alle letters al te kennen. Er wordt getest op het actief produceren van letters, kleuren, vormen, getallen en dingen als hakken/plakken etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom je je kind zoveel thuis blijft houden. Juist door naar school te gaan krijgt ze feeling en aansluiting met de groep. Ik zou haar dus gewoon naar school laten gaan zoals de andere kinderen en wat minder beschermend zijn. Kind moet tegen een stootje kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel een verkapte manier van zeggen dat je haar niet zo vaak thuis moet houden.

Maar dat hangt ervan af hoe vaak ze daadwerkelijk niet geweest is. Over af en toe een dagje niet zeurt niemand, dus ik neem aan dat het echt flink meer is geweest? Af en toe een dagje wel?
Wauw, sommige reacties hier.. :lol:

Bij ons op school is het ook een groep 1/2. Kind is van december dus mocht op 5jarige leeftijd na de zomervakantie niet door naar groep 3.
Een extra jaartje kleuteren in groep 2. Hartstikke prima! Liever wat langer kleuteren dan dat ze op latere leeftijd blijven zitten omdat ze het uiteindelijk niet kunnen bijbenen.

Ik zou dochter daarom een extra kleuterjaar gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd een raar idee dat kinderen sociaal vaardiger of mondiger zouden worden door ze een jaar te laten zitten.

Bij het ene kind kan het goed uitpakken, het andere kind kan er misschien juist onzeker van worden. Of het kind is gewoon een beetje een einzelgänger of verlegen.

Mijn zoon zit inmiddels in groep 8, die heeft nog steeds weinig vrienden in zijn klas en speelt bijna elke pauze alleen. Als dat de maatstaf geweest zou zijn om naar groep 2 te mogen, zat hij waarschijnlijk nu nog in groep 1.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik vraag me af of die niet zo fitte dagen thuis nou het verschil maken. Een aantal dagen had ze toch echt niet naar school gekund, de dagen van en na de ingreep en toen ze echt de griep had. Daarnaast misschien nog wat dagen waarop het achteraf discutabel is of het nodig was, maar het leek jou op dat moment het beste en gebeurd is gebeurd. Als je haar niet had thuisgehouden, had je misschien achteraf ook weer je twijfels gehad. Je probeert gewoon een goede inschatting te maken. Niet schuldig om voelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wolkewitje schreef:
13-02-2020 19:40
Ik vind het altijd een raar idee dat kinderen sociaal vaardiger of mondiger zouden worden door ze een jaar te laten zitten.

Bij het ene kind kan het goed uitpakken, het andere kind kan er misschien juist onzeker van worden. Of het kind is gewoon een beetje een einzelgänger of verlegen.

Mijn zoon zit inmiddels in groep 8, die heeft nog steeds weinig vrienden in zijn klas en speelt bijna elke pauze alleen. Als dat de maatstaf geweest zou zijn om naar groep 2 te mogen, zat hij waarschijnlijk nu nog in groep 1.
Precies.

De enige juiste reden om een kind te laten zitten is dat er een cognitieve achterstand is die binnen dat jaar ook goed in te halen is.

Je gaat een kind toch ook niet laten versnellen omdat het sociaal vaardiger is dan de rest van de klas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven