Luisterboek

14-02-2020 14:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

wat zijn jullie ervaringen met luisterboeken voor kleine kinderen?
Mijn oudste is bijna 2 en echt een druk en bewegelijk jongetje. Maar boekjes lezen houdt ie enorm van.

Ik zit nu eraan te denken om luisterboeken voor m aan te schaffen voor de momenten waarop ik niet kan voorlezen (als ik kook of met zijn jongere zusje bezig ben). Maar misschien is ie er nog veel te jong voor? Ik kan echt geen inschatting maken. Jullie ervaringen?

En als t een goed idee is voor zijn leeftijd, zou ik m graag schermloos naar iets willen laten luisteren (dus niet via laptop/telefoon). Hij luistert namelijk ook graag liedjes, maar zodra ik t aanzet via youtube, gaat ie naar het scherm zitten staren ipv meezingen of dansen. Zelfs als het een stilstaand beeld is, hij wordt er meteen een soort 'zombie' van. Vandaar mijn wens om het schermloos aan te bieden. Dus denk ik er aan een casettebandjesspeler of discman ergens op de kop te tikken. Of hoe doen jullie dat?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Met luisterboeken heb ik geen ervaring, maar ik zet altijd kinderliedjes aan via Spotify op mijn telefoon. Is dat een optie?
Hier zijn luisterboeken van dikkie dik en Jip en Janneke hits op die leeftijd. Kun je vinden via YouTube (dan wel reclame af en toe) of de luisterbieb. We spelen af via een bluetooth speaker, maar vervolgens gaat hij daar naar zitten kijken, haha.
anoniem_59478 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 14:54
0.81% gewijzigd
Ik zou het gewoon eens proberen met simpele verhaaltjes.
Maar waarom zou het niet vanaf een tablet kunnen? Speakertje erbij en het tablet op de kast leggen. Hetzelfde met muziek.
ik luister heel veel met mijn kinderen. Eerst inderdaad gewoon via onze cd speler toen we die nog hadden, gewoon aanzetten.
Nu hebben de kids ook een oude telefoon waar luisterbieb opstaat, ook handig voor vakanties. Die doen we inderdaad via bluetooth koppelen aan een speaker soms, maar ik doe ook wel eens gewoon een koptelefoon op, dan focust mijn jongste vooral zich iets beter op het boek en zit hij wat rustiger te luisteren.
En in de auto in de cd speler een luisterboek. Mijn kinderen vinden het heerlijk in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk al die positieve reacties!

Ja speaker en bluethooth, niet aan gedacht. We hebben geen tablet maar met de laptop moet lukken.

Het leek me voor zoon zelf lekker om met koptelefoon te luisteren, kan ie n beetje in zn eigen wereldje kruipen. Maar misschien istie daar dan weer wat jong voor. Ik ga gewoon eens eea proberen. Dank voor de tips so far.
nina210 schreef:
14-02-2020 15:12
Ja speaker en bluethooth, niet aan gedacht. We hebben geen tablet maar met de laptop moet lukken.

Het leek me voor zoon zelf lekker om met koptelefoon te luisteren, kan ie n beetje in zn eigen wereldje kruipen. Maar misschien istie daar dan weer wat jong voor. Ik ga gewoon eens eea proberen. Dank voor de tips so far.
Laptop kan ook prima natuurlijk.
Ik snap je idee van een koptelefoon maar de kans bestaat dat hij dat helemaal niet fijn vindt. Sowieso zou ik dan een koptelefoon zonder kabel gebruiken, vanwege de mobiliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nadeel altijd dat ze dan niet lekker in het boek zelf kunnen bladeren. Het enige luisterboek dat we hebben is dat van De Gorgels en daar heb ik ook het boek zelf bij. Maar dat wordt natuurlijk een dure grap als je dat bij elk boek moet doen.

Maar inderdaad, laptop + speaker of draadloze koptelefoon gaat prima, dan kan je ook digitaal luisterboeken kiezen via Luisterrijk, Storytel of Kobo Plus (er is een speciaal luisterboekenabonnement). Als je lid bent van de bibliotheek kun je ook lid worden van de luisterbieb, dan kan je gratis luisterboeken lenen. Dat lijkt me stukken fijner dan afhankelijk zijn van het aanbod dat op cd verschijnt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Spotify eens proberen? Daar staan wel wat boekjes op. Ik zet dat op de speaker en leg naast kind neer met screen protection aan.
Ik had als kind hier vroeger de bandjes en boeken van. Ik heb ze werkelijk grijs gedraaid. https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Jd1t6BFNqH

Uit sentiment luister ik ze nog wel eens :) .
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
14-02-2020 15:40
Ik had als kind hier vroeger de bandjes en boeken van. Ik heb ze werkelijk grijs gedraaid. https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Jd1t6BFNqH

Uit sentiment luister ik ze nog wel eens :) .
O ja, Lekturama, die hadden mijn nicht en neef ook. Zie ze nog voor me.

Ik had een bandje van Jip en Janneke, en volgens mij meerdere bandjes van Bert en Ernie, maar dat waren meer hoorspelen. Wel heel leuk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O deze staat er ook op:

https://www.youtube.com/watch?v=BtJYjx7cXY4
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
14-02-2020 15:43
O ja, Lekturama, die hadden mijn nicht en neef ook. Zie ze nog voor me.
Tuu-du-Tuu-du Duuuu-du-duuuuu :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Heb je je zoon al lid gemaakt van de bibliotheek? Zo niet, gauw doen: is gratis tot 18 jaar, en er is heel veel leuks te vinden. En met dat lidmaatschap zijn hier ook veel luisterboeken te vinden, ook gratis: https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterbieb.html
Alle reacties Link kopieren
Luisterbieb inderdaad
En op YouTube de verhalen van de boze heks, alle gotmer/gottmer boeken.
Ik heb er een paar gedownload en op een stick gezet voor in de auto.
Elk jaar is het prentenboek van het jaar ook als luisterboek te horen, dit jaar moppereend, eerder aanrader Boer Boris en Mama Kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Op Spotify veel voorleesverhaaltjes van dikkie dik en woezel en pip, maar geen plaatjes erbij.

Ik had voor in de auto een boek van nijntje met CD. Dat was met 2 jaar een grote hit.

Ik heb in de bieb helaas nog nooit een cd getroffen die het deed. Allemaal beschadigd. Geen reden om niet lid te worden natuurlijk ;-) genoeg andere leuke boeken
Waarom zou hij niet mee dansen? Juist door de clips te kijken die bij de muziek hoort gaan ze dansen .
Hier krom gelegen omdat mijn kind in zijn klas het chaun the sheep dansje ging doen. Was hier nog niet zo bekend toen. Bij navraag aan mij wat hij deed hebben ze een filmpje op het digibord laten zien zodat de rest ook wist wat kind deed :D
Mijn kind staat altijd te swingen en te springen bij muziek op de laptop. Heb speciaal een draadloze koptelefoon er voor aangeschaft, zo'n draadje belemmert :D
Mijn kinderen zijn iets ouder, 3 en 5, maar luisteren weleens naar sprookjes. Vinden ze heel leuk, maar het is niet dat ze er een uur voor gaan zitten ofzo. Even tien minuten een sprookje luisteren en dan weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we lid van Storytel. Het is een app voor een tientje per maand of zo en er staat een hele bibliotheek aan boeken op, ook voor kleintjes. Ik luister dus zelf naar Rachel Gibson of zo en mijn kinderen luisteren ook naar eigen boeken via een mobiel.

Lekker met de duplo en dan een luisterboek aan, werkte bij mijn kinderen op die leeftijd prima. Alleen luisteren, lukte eigenlijk alleen in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Kruitvat zijn regelmatig luisterboeken. Ook Cd+boek voor een redelijk prijsje.
En de luisterapp van de bibliotheek (gratis lid worden voor kinderen om boek te lenen dat wordt voorgelezen) kan met een zwart scherm.
Luisterboeken zijn fantastisch: leuk voor in de auto maar ook om gelijk bij te tekenen, iets met Lego te bouwen of in bad te zitten. 2 jaar vind ik nog wel jong; dan moet een verhaaltje snel zijn afgelopen.

Ik had een memorystick gekregen van vrienden met alle Bert en Ernie platen erop: goud! Wij moesten er ook gewoon om gniffelen in de auto. Verder wat uit de bieb geleend en van Marktplaats gehaald. We hebben een hele collectie. Nu kan je bij de luisterbieb app inmiddels ook boeken downloaden, naar lang niet alles is daar te vinden.

Voor wat jongere kinderen hebben we leuke herinneringen aan de grote Robin verzameling (Sjoerd Kuyper) en Michiel van de Hazelhoeve. Maar dan heb je het toch echt over minimaal 4-5 jaar oud. In de bieb hebben ze voor kleintjes wat meer keus, althans; dat is de ervaring met ons filiaal. Balotje, de gouden boekjes, Nijntje (musical)...
Hoe ouder hoe leuker: vanaf 7 jaar zijn er echt veel leuke verhalen.

Toen mijn zoon klein was, had ik wel veel liedjes cd’s: cowboy Billy Boem (stuk of 4 cd’s), rockband poppenkast, Samba Salad, “mijn zusje achter het behang” van Bette Westera, en heel veel Sesamstraat. Veel ontdekt via de bieb en nog amper te krijgen, maar soms staat er ineens iets op Spotify.

Agaath de haan heeft veel kleuterliedjes om mee te beginnen.

En “Roodkapje was een toffe meid” zijn sprookjes die gerapt worden. Maar ook dan moet je toch wel minstens 5 zijn; er zitten soms wel moeilijke woorden is. Kan je er wel lekker bij dansen...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 20:15
8.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor alle reacties! Echt goede ideeen zitten er tussen.

Ja, hij is lid van de bieb. We komen er met grote regelmaat, maar aan de luisterboeken had ik nooit gedacht, dus dank voor de tip. Ga er volgende week meteen eens kijken.

Suf, ik had in mn hoofd dat ik een discman en cd's aan moest schaffen. Maar online en met speakers of draadloze koptelefoon is natuurlijk ook een prima optie. En dat hebben we allemaal in huis, dus kan het morgen meteen eens testen.

@strings-attached; natuurlijk mag hij mee dansen! Maar het punt is dat ie dat niet doet, zodra er iets op een scherm te zien is. Zet ik gewoon de radio aan, dan danst ie zich helemaal suf. Dus met een luisterboek wil ik vooral bereiken dat ie gaat luisteren - en dus niet naar een filmpje van bert&ernie of iets anders gaat kijken.

Eigenlijk zoek ik vooral een rustmoment voor hem, zonder tv te laten kijken. Misschien is 2 nog wat jong, maar ik ga het proberen.

Bedankt voor alle leuke, lieve reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind met een boek erbij ook fijner hoor. Zeker als ze 2 zijn houdt dat de aandacht beter vast.

Mijn dochter zat met 2 eindeloos in dat luisterboek van Nijntje te bladeren, terwijl de verhaaltjes opstonden in de auto. Zal per kind verschillen of het hun aandacht vast kan houden.

Op YouTube worden ook veel boeken voorgelezen, het enige wat je ziet op het filmpje zijn de pagina's van het boek.
Het hangt er heel erg van af hoe je kind informatie verwerkt, maar als ze heel klein zijn, beginnen ze bijna allemaal als beelddenkers. Dus in hun hoofd komt er wel een filmpje bij het verhaal. Kinderen die heel erg talig informatie verwerken en niet zo goed in beelden kunnen denken, hebben extra visuele info nodig omdat er van binnen niets op gang komt.

Bij de meeste kinderen is het juist een hele goede oefening om zelf te verzinnen hoe het er uit ziet. Kinderen die heel veel visuele info gewend zijn, kunnen zich minder goed zelf dingen inbeelden of vervelen zich sneller als ze geen beeld krijgen. Dus het is juist prima om ze te laten luisteren i.p.v. ze met de iPad of telefoon te parkeren.

Tijdens het luisteren kunnen ze ook makkelijker bewegen, en het is als bonus fijn voor de ogen dat ze niet op zo’n schermpje gefixeerd zijn: dat geeft echt veel oogproblemen ( moeten ze aan de bril enzo).
Alle reacties Link kopieren
Als je googled op levende prentenboeken krijg je tig voorbeelden van prentenboeken die worden voorgelezen, met de plaatjes van het boek erbij. Dat is is identiek aan voorlezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven