Luisterboek

14-02-2020 14:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

wat zijn jullie ervaringen met luisterboeken voor kleine kinderen?
Mijn oudste is bijna 2 en echt een druk en bewegelijk jongetje. Maar boekjes lezen houdt ie enorm van.

Ik zit nu eraan te denken om luisterboeken voor m aan te schaffen voor de momenten waarop ik niet kan voorlezen (als ik kook of met zijn jongere zusje bezig ben). Maar misschien is ie er nog veel te jong voor? Ik kan echt geen inschatting maken. Jullie ervaringen?

En als t een goed idee is voor zijn leeftijd, zou ik m graag schermloos naar iets willen laten luisteren (dus niet via laptop/telefoon). Hij luistert namelijk ook graag liedjes, maar zodra ik t aanzet via youtube, gaat ie naar het scherm zitten staren ipv meezingen of dansen. Zelfs als het een stilstaand beeld is, hij wordt er meteen een soort 'zombie' van. Vandaar mijn wens om het schermloos aan te bieden. Dus denk ik er aan een casettebandjesspeler of discman ergens op de kop te tikken. Of hoe doen jullie dat?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn al wat ouder (10&13jr) maar luisteren al van jongs af aan luisterboeken op hun cd-speler. Elke avond als ze in bed liggen zetten ze een cd op en vallen ermee in slaap. Die kocht ik vaak bij het Kruidvat voor 4 euro per stuk. Vooral de oudste leest ook heel veel zelf, de jongste niet. Masr ik denk dat de luisterboeken zeker bijdragen aan een goede woordenschat, want het is eigenlijk hetzelfde als voorlezen. Ik ben fan van luisterboeken!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook denken aan bv cd van sesamstraat. Afwisselend liedje en kort verhaaltje. Of iets anders met liedjes en verhaaltjes. Fred in de haven in verhaaltje met tussendoor liedjes (weet niet vanaf welke leeftijd). Ook zijn er verhaaltjes en liedjes van Kareltje en Sjonnie (hamster en giraf).

Dochter (6 jaar) heeft luisterboeken op cd die in de auto geluisterd worden. Inderdaad van de kruidvat.
High16 schreef:
14-02-2020 21:46
Mijn kinderen zijn al wat ouder (10&13jr) maar luisteren al van jongs af aan luisterboeken op hun cd-speler. Elke avond als ze in bed liggen zetten ze een cd op en vallen ermee in slaap. Die kocht ik vaak bij het Kruidvat voor 4 euro per stuk. Vooral de oudste leest ook heel veel zelf, de jongste niet. Masr ik denk dat de luisterboeken zeker bijdragen aan een goede woordenschat, want het is eigenlijk hetzelfde als voorlezen. Ik ben fan van luisterboeken!
Mijn kinderen hebben ongeveer dezelfde leeftijd en zijn ook een groot fan van luisterboeken. Hier worden ze met name in de auto geluisterd. Man weet altijd weer geweldige boeken te vinden op internet (in het Engels, mijn kinderen zijn meertalig). Vaak ook weer een inspiratie voor het lezen van boeken, bv het vervolg.
Alle reacties Link kopieren
Luisterbieb is een app van de bibliotheek. Je logt in met je pasnummer en een wachtwoord. Je hoeft dus niet naar een fysieke bibliotheek
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
14-02-2020 22:12
Luisterbieb is een app van de bibliotheek. Je logt in met je pasnummer en een wachtwoord. Je hoeft dus niet naar een fysieke bibliotheek
Oooh bedankt! Jemig ik ben pas 32 maar voel me echt een sukkel dat ik dit soort dingen niet weet. Lang leve dit forum. Dank
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
14-02-2020 22:03
Je kunt ook denken aan bv cd van sesamstraat. Afwisselend liedje en kort verhaaltje. Of iets anders met liedjes en verhaaltjes. Fred in de haven in verhaaltje met tussendoor liedjes (weet niet vanaf welke leeftijd). Ook zijn er verhaaltjes en liedjes van Kareltje en Sjonnie (hamster en giraf).

Dochter (6 jaar) heeft luisterboeken op cd die in de auto geluisterd worden. Inderdaad van de kruidvat.
Ja goed idee! Thanks
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
14-02-2020 20:36
Het hangt er heel erg van af hoe je kind informatie verwerkt, maar als ze heel klein zijn, beginnen ze bijna allemaal als beelddenkers. Dus in hun hoofd komt er wel een filmpje bij het verhaal. Kinderen die heel erg talig informatie verwerken en niet zo goed in beelden kunnen denken, hebben extra visuele info nodig omdat er van binnen niets op gang komt.

Bij de meeste kinderen is het juist een hele goede oefening om zelf te verzinnen hoe het er uit ziet. Kinderen die heel veel visuele info gewend zijn, kunnen zich minder goed zelf dingen inbeelden of vervelen zich sneller als ze geen beeld krijgen. Dus het is juist prima om ze te laten luisteren i.p.v. ze met de iPad of telefoon te parkeren.

Tijdens het luisteren kunnen ze ook makkelijker bewegen, en het is als bonus fijn voor de ogen dat ze niet op zo’n schermpje gefixeerd zijn: dat geeft echt veel oogproblemen ( moeten ze aan de bril enzo).
Ja jij zegt precies wat ik denk. Ik wil m gewoon eens weg hebben van schermen (nou kijkt ie echt niet veel hoor, denk gemiddeld 20 min om de dag. ) Maar ik heb misschien een romantisch beeld dat als ie moe is, gewoon even op de bank kan liggen met een luisterboek oid. De rest van de dag rent en klimt ie namelijk.
nina210 schreef:
14-02-2020 22:29
Ja jij zegt precies wat ik denk. Ik wil m gewoon eens weg hebben van schermen (nou kijkt ie echt niet veel hoor, denk gemiddeld 20 min om de dag. ) Maar ik heb misschien een romantisch beeld dat als ie moe is, gewoon even op de bank kan liggen met een luisterboek oid. De rest van de dag rent en klimt ie namelijk.
Ik vrees dat hij daar nog wat te jong voor is. Maar wie weet!
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-02-2020 22:32
Ik vrees dat hij daar nog wat te jong voor is. Maar wie weet!
Ja dat denk ik eigenlijk ook, maar allicht kan ik een begin maken door het gewoon eens aan te bieden. En dankzij jullie weet ik nu hoe dat makkelijk en praktisch kan :-)
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
14-02-2020 21:35
Als je googled op levende prentenboeken krijg je tig voorbeelden van prentenboeken die worden voorgelezen, met de plaatjes van het boek erbij. Dat is is identiek aan voorlezen.
Dat klinkt super! Maar ik vind het niet identiek. Met voorlezen stel ik vragen, stelt hij vragen, wijst ie dingen aan, verzinnen we andere dingen, doen we dingen na, etc. Dat vraagt echt een actieve houding van hem, itt passief consumeren. Ik denk (en weet) dat boeken lezen/luisteren dezelfde actieve houding vraagt als voorgelezen worden (door een mens) itt iets online bekijken.... desalniettemin klinkt het goed hoor, alleen niet nu voor het doel dat ik voor ogen heb
Liedjes zijn ook al leuk toch? Mijn zoon ging sowieso wel iets rustigs doen als zijn lijf dat nodig had, en dan waren liedjes op de achtergrond wel gezellig. Ik heb allemaal vakantiefilmpjes waar rustig gepruts te zien is (samen erwtjes doppen, beetje liggen op zijn rug en wapperen met zijn benen of tegen de hond aan zitten) en op de achtergrond komt het hele repertoire van Cowboy Billy Boem langs: pinguïn in de koelkast, krekeltje, Woutertje kaboutertje, feest in de oude koeienstal. Volgens mij zijn hun cd’s nog te bestellen op hun website en anders vind je veel op MP. We gingen ook wel eens naar een optreden van ze: doen ze heel leuk. Destijds was het cowboy Billy en de indiaan, maar de Indiaan is vertrokken en toen kwam er geloof ik een circusdirecteur voor in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
@Nina: je hebt gelijk dat het niet helemaal identiek is (inderdaad veel minder interactie). Maar het is niet druk/onrustig aan zijn ogen. Of hij nu zelf door een boekje bladert, of een prentenboek luistert/kijkt, dat zijn evenveel prikkels.
Onze kinderen zijn inmiddels 10 en 12, maar voor educatief verantwoorde apps/sites maakte ik altijd uitzonderingen; dat mocht ook buiten beeldschermtijd.
Ook een leuk verhaal toen zoon een kleutertje was: De dwergjes van Tuil. Zat geen hele enge spanningsopbouw in en was toch heel boeiend. En de verhalen van de boze heks: heerlijk! Daarvan is het ook handig dat het een boel korte afgeronde verhaaltjes zijn i.p.v. een lang verhaal.
Fantastisch! Zoon is er dol op!
Gouden boekjes staan op spotify. Ik zet t thuis weleens op, maar soms ook in de auto.
Ook mooi is het verhaal van Peter en de wolf met klassieke muziek. Staat op spotify..
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke tips allemaal! Ontzettend bedankt hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven