Schermtijd

14-02-2020 14:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds kort een ipad met wat spelletjes. Kinderen (6 en 8) willen iedere dag wel op dat ding. Wil ik eigenlijk niet. Nu dus een ipad vrije dag per week ingelast. Op die dag weten de waar ze aan toe zijn en spelen leuk. Helpen mee etc. Andere dagen willen / mogen ze op de ipad. Plus nog jeugdjournaal en wat andere tv programma's daarvoor. Vind het gewoon veel. Ander speelgoed wordt niet meer aangekeken. Op de dagen dat ze dus mogen zullen ze zelf nooit kiezen om heg ding te laten liggen. Dit komt, denk ik, omdat ik die ipad vrije dag heb ik gelast.
Ik vraag me af wat voor regels jullie hebben over ipad en tv tijd. Heel gereguleerd, heel vrij. Voor en nadelen. Ik wordt gek van t gezeur. Tv de hele dag zomaar aan hebben vind ik niks.
Hier 4 kinderen en ze hebben allemaal een iPad. Maar die liggen eigenlijk altijd in de kast en ze vragen er nooit om eigenlijk. Als ze erop willen, zijn ze altijd leeg 🤣 ik ben een kneus in het opladen van apparaten. We hadden ze mee op vakantie en dan mocht ze in het vliegveld en luchthavens ongelimiteerd, dan gaan ze samen op 1 iPad een film zitten kijken. Ze zien ongetwijfeld bij andere kinderen wel hoe er games gespeeld worden enzo, thuis vragen ze er zelden om.
Ik zit zelf ook zelden op mijn mobiel in hun bij zijn, die ligt altijd hoog en uit het zicht. Nu sta ik tijd te verdoen, ze zijn zo klaar met spelen en sporten 🤪
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het (zoals sommigen ook al aangeven) ook te maken heeft met hoe jij met schermpjes omgaat als ouder. Ik zeg heel eerlijk dat mijn hobby gamen is, op de tablet. Dat is mijn ontspanning, zoals een ander lezen in een boek leuk vindt. Dus ik zit zelf ook graag op een scherm te pielen. Verder zitten we momenteel ook in het digitale tijdperk met zijn voordelen en nadelen. Op school hebben ze geen krijtbord meer, maar ook al een digibord. Op school werken ze ook al veel met Chromebooks danwel tablets/I-pads. Ik ga daar in mee. Onze kinderen hebben dus onbeperkte schermtijd. Maar we houden het wel in de gaten. In de winter (of eigenlijk hebben we momenteel sinds september eigenlijk al een heeeele lange herfst) zitten ze wat langer op het scherm dan in de lente en de zomer. Verder mag onze jongste ook graag nog ouderwetse bordspelletjes spelen. En knutselen, tekenen, kleien vinden ze beiden ook nog erg leuk. (Ze zijn 8 en 6 jaar oud trouwens.)
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
14-02-2020 15:20

Laatste zag ik een moeder achter een buggy lopen, die alleen met haar gsm bezig was.
Blegh lekker makkelijk oordelen over andere moeders. Is vast echt een rotmoeder die nooit voorleest of met haar kind speelt.

Ben jij zelf elk moment van de dag een 'perfect voorbeeld ouder?'. Nooit eens iets belangrijks op je telefoon moeten regelen als je kinderen wakker zijn?
Oblio schreef:
14-02-2020 15:20
Een kookwekkertje en dan mogen ze elk 20 minuten.
En dan uit.

Wees zelf ook een goed voorbeeld.
Laatste zag ik een moeder achter een buggy lopen, die alleen met haar gsm bezig was.
Ook thuis op de bank zelf de schermtijd ( van jezelf) in de gaten houden
20 minuten.. Doe je dat zelf ook?
Wat doe je dan op een forum. De mail checken en de aanbiedingen van de super ben ik al langer mee bezig.
Doe normaal zeg, 20 minuten :rofl:
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2020 15:46
Jij snapt niet dat het voor veel kinderen leuker is om op een schermpje te zitten dan om wat anders te gaan doen? Dat wil dus niet zeggen dat buiten spelen niet leuk is.
Net zoals het voor veel kinderen leuker is om een boek te lezen of muziek te luisteren. En nu? Mag dat niet dan?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2020 15:51
Daarom staat er ook voor veel kinderen en niet voor alle kinderen. Natuurlijk verschilt dat per kind.
Daar heb ik dus 3 keer overheen gelezen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hier wel schermtijd. Vooral voor de oudste, want die kan echt niet zonder. Normaal hebben ze anderhalf uur per dag. Maar als het prutweer is bijvoorbeeld zoals afgelopen week dan mag dat soms best langer, dan zet ik die hele schermtijd er ook wel eens af. En als het heel mooi weer is stuur ik ze ook wel eens naar buiten. Ik gebruik daar de app familylink voor, die heb ik op mijn telefoon en staat ook op de tablet. Als ze bij mijn moeder zijn werkt ze met de kookwekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel de regel instellen dat het ding niet aan tafel mag. En misschien nog wat andere verplicht schermvrije momenten. Maar verder is het toch zaak om concurrerend te zijn met een scherm. Als ze het scherm leuker vinden dan het echte leven is er wat loos.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 15:21
@TO: waarom kocht jij die ipad met spelletjes dan? Oprechte vraag hoor.
Niet gekocht. Oma kocht n nieuwe. Kids kregen deze.
strings-attached schreef:
14-02-2020 17:03
Net zoals het voor veel kinderen leuker is om een boek te lezen of muziek te luisteren. En nu? Mag dat niet dan?
Huh? Heb je de hele discussie wel gelezen?
CHL schreef:
14-02-2020 17:14
Daar heb ik dus 3 keer overheen gelezen :facepalm:
Hahahaha. Ik dacht al!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
14-02-2020 15:34
Klokhuis en jeugdjournaal worden hier helemaal vrijwillig bekeken. Sommige (lees veel) kinderen vinden dat gewoon leuk.
Dito
Teva1979 schreef:
14-02-2020 18:13
Niet gekocht. Oma kocht n nieuwe. Kids kregen deze.
Ok, bedankt voor je antwoord.
Het was wel handiger geweest om dit in je OP te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
14-02-2020 15:20
Een kookwekkertje en dan mogen ze elk 20 minuten.
En dan uit.
Wees zelf ook een goed voorbeeld.
Laatste zag ik een moeder achter een buggy lopen, die alleen met haar gsm bezig was.
Ook thuis op de bank zelf de schermtijd ( van jezelf) in de gaten houden
Misschien zag je mij wel! Ik vind achter een kinderwagen lopen terwijl mijn kind om zich heen kijkt nou het ultieme moment om even op mijn telefoon te zitten. Ik moet weleens iets appen, kijken hoeveel geld er op de rekening staat, gewoon even ontspanning.

Wij hebben geen schermtijd. We hebben een klein huis, een drukke peuter en een baby die overdag 2x 2 uur slaapt. Peuter wil altijd naar buiten en dat gaat met dit weer gewoon niet altijd, dus dan gaat de tv wel vaak aan. Vervolgens kijkt ie er niet eens echt naar, maargoed. We verhuizen binnenkort en hebben dan een grotere tuin en dan is het zomer, denk dat de tv dan zelden aanstaat.
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 18:36
Ok, bedankt voor je antwoord.
Het was wel handiger geweest om dit in je OP te zetten.
Want?
De jongste (5) mag hier tijdens eten koken op de iPad. Heel soms wat eerder indien moe/ziek/... Dat geeft wel duidelijkheid. Oudste (9) heeft eigen telefoon en mag per dag een uur besteden.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken de tablet op momenten dat de kids moe zijn na een dag andere dingen te hebben gedaan en op potentieel vervelende spitsmomenten zoals tussen BSO en avondeten.

Dan schakelen we parental control in met een timer en dan schakelt de ipad na zoveel minuten vanzelf uit. Zo krijgen we nooit gedonder, wij vragen ze niks en wij zetten hem niet uit en dan wordt het blijkbaar heel makkelijk geaccepteerd.

Tv hebben we niet meer, keken we nooit naar.
BuzzFeed schreef:
14-02-2020 19:01
Want?
Want?
Er staat in de OP niet dat Oma dat gekocht heeft voor de kinderen van TO.
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 20:28
Want?
Er staat in de OP niet dat Oma dat gekocht heeft voor de kinderen van TO.
Lekker belangrijk...
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook echt aan je kind of schermtijd nodig is.

Mijn kind zou bij onbeperkt i-pad nooit iets anders doen dan filmpjes kijken, terwijl ze echt heel goed zelf kan spelen en veel fantasie heeft.

Ze gaat graag naar buiten, is sociaal, maar ze raakt gewoon betoverd door dat scherm. Het doet haar meer dan andere kinderen die ik zie.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet van belang dat we dat ding via oma het huis in hebben gekregen. Is toch mijn keus om hem in gebruik te laten nemen? Had m ook in de kast kunnen leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben best verbaasd over de reacties mbt hoeveel schermtijd kinderen krijgen. Zeker als dit gewoon vrij wordt gelaten. Ik dacht dat het inmiddels redelijk algemeen bekend is dat te veel schermtijd niet goed is voor kinderen. Max een uur voor een kleuter maar ik vind dat al veel te veel. Mijn kinderen (4 en 8 jaar) kijken alleen op zondag.
Ik kan me wel voorstellen dat dat voor veel ouders overdreven lijkt.
Dubbeljus schreef:
14-02-2020 20:09
Wij gebruiken de tablet op momenten dat de kids moe zijn na een dag andere dingen te hebben gedaan en op potentieel vervelende spitsmomenten zoals tussen BSO en avondeten.

Dan schakelen we parental control in met een timer en dan schakelt de ipad na zoveel minuten vanzelf uit. Zo krijgen we nooit gedonder, wij vragen ze niks en wij zetten hem niet uit en dan wordt het blijkbaar heel makkelijk geaccepteerd.

Tv hebben we niet meer, keken we nooit naar.
Bedoel je het apparaat of bedoel je het abonnement met zenders? En heb je ook geen netflix of soortgelijk?
Alle reacties Link kopieren
als je ze dagen aan een stuk op tablet laat spelen, zullen ze het dan nadien ook niet automatisch beu worden? veel kan een kleuter nog niet doen op zo'n ding dan spelletjes en videos bekijken
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 22:34
Bedoel je het apparaat of bedoel je het abonnement met zenders? En heb je ook geen netflix of soortgelijk?

We hebben wel een beeldscherm hangen maar geen abbo met zenders meer. We streamen soms netflix of npo start op het beeldscherm. Maar dat is dan dus heel bewust en als de kinderen op bed liggen omdat we dan echt wat willen zien.

De kinderen kijken dus nooit tv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven