Schermtijd

14-02-2020 14:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds kort een ipad met wat spelletjes. Kinderen (6 en 8) willen iedere dag wel op dat ding. Wil ik eigenlijk niet. Nu dus een ipad vrije dag per week ingelast. Op die dag weten de waar ze aan toe zijn en spelen leuk. Helpen mee etc. Andere dagen willen / mogen ze op de ipad. Plus nog jeugdjournaal en wat andere tv programma's daarvoor. Vind het gewoon veel. Ander speelgoed wordt niet meer aangekeken. Op de dagen dat ze dus mogen zullen ze zelf nooit kiezen om heg ding te laten liggen. Dit komt, denk ik, omdat ik die ipad vrije dag heb ik gelast.
Ik vraag me af wat voor regels jullie hebben over ipad en tv tijd. Heel gereguleerd, heel vrij. Voor en nadelen. Ik wordt gek van t gezeur. Tv de hele dag zomaar aan hebben vind ik niks.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
14-02-2020 22:35
als je ze dagen aan een stuk op tablet laat spelen, zullen ze het dan nadien ook niet automatisch beu worden? veel kan een kleuter nog niet doen op zo'n ding dan spelletjes en videos bekijken

Nee hoor. Nachtje slapen en ze kunnen er weer tegenaan op de tablet :proud:
Dubbeljus schreef:
14-02-2020 23:17
We hebben wel een beeldscherm hangen maar geen abbo met zenders meer. We streamen soms netflix of npo start op het beeldscherm. Maar dat is dan dus heel bewust en als de kinderen op bed liggen omdat we dan echt wat willen zien.

De kinderen kijken dus nooit tv.
Wat bizar. Dan kunnen ze toch nergens over meepraten van de series die hun leeftijdgenoten volgen?
En vragen ze er zelf ook niet naar? Zo wordt het toch juist de aantrekkelijke verboden vrucht?
Alle reacties Link kopieren
Kookwekkertje, whitebord en stift. Paar vakjes van een half uur. Zoon (7) houdt zelf zijn 'tegoed' bij.

Als dit goed gaat, verdient hij de vakjes voor de volgende dag. Als het niet goed gaat (te lang doorspelen nadat het wekkertje gegaan is), verdwijnt er een vakje.

Werkt als een trein. Geen gezeur en gemopper zodat ik rustig op mijn telefoon kan zitten. :biggrin:
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Alle reacties Link kopieren
bestaat er niet zo'n app dat de tablet automatisch uitschakelt na een aantal uur en dat het kind pas de volgende dag er weer op kan?
Peuter heeft geen vastomlijnde regels. Hij pakt de telefoon om filmpjes en foto's te bekijken, de tablet om spelletjes te spelen of videoland aan te slingeren en met de tv kan hij ook prima overweg. Verder is het een heel actief kind, zowel binnen als buiten. Altijd aan het rennen en doen en wil ook meehelpen, bijvoorbeeld met stofzuigen. De momenten dat hij wil "schermen", dan mag dat, zit hij ook eens even stil.

Schermen horen bij de huidige tijd, ongeacht wat we ervan vinden. Zolang het niet ten koste gaat van andere dingen zoals lichaamsbeweging en eigen creativiteit dan vind ik het prima. Beter leer je ze er zo vroeg mogelijk mee omgaan.
Vroeger had ik wel schermtijd. Max een half uur. Geleerd op Viva. Ik dacht dat ze anders uren aan 1 stuk zouden kijken. Maar na een jaar verwaterde dat en wat denk je? Ze doen gewoon normaal. Soms als het regent uren. Soms een dag niet. Ze doen verder van alles binnen en buiten. Scherm is gewoon van deze tijd. 20 of 30 min slaat eigenlijk nergens op. Doen we zelf toch ook niet? Als het te gortig word roep ik wel dat ze even wat anders moeten gaan doen. Nooit een probleem.

Als je merkt dat ze verslaafd gedrag gaan vertonen zou ik pas regels gaan maken. Vooral ook in gesprek blijven. Uitleggen waarom het geen goed idee is helpt ze zelf te leren reguleren.

@Redbulletje wij hebben ook jaren geen televisie gehad. Kinderen in de klas hebben het niet over series zoals wij dat vroeger hadden. Wel over you tubers of games.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 23:21
Wat bizar. Dan kunnen ze toch nergens over meepraten van de series die hun leeftijdgenoten volgen?
En vragen ze er zelf ook niet naar? Zo wordt het toch juist de aantrekkelijke verboden vrucht?

Ga met je tijd mee, steeds meer mensen kiezen voor online tv (terug)kijken en streamingsdiensten en zeggen hun oude tv pakketten op. Kinderen van tegenwoordig kijken series op .... de tablet! En met ieder een eigen ipad zijn mijn kinderen wel bij hoor.. :rofl:

En nee, natuurlijk vragen ze niet naar iets wat ze niet kennen en wat bijna per definitie minder leuk is dan de tablet (Die je dus wel kan streamen op groot scherm). Vraag jij nog vaak naar de platenspeler? Is dat een verboden vrucht voor jou? Tuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
14-02-2020 23:53
bestaat er niet zo'n app dat de tablet automatisch uitschakelt na een aantal uur en dat het kind pas de volgende dag er weer op kan?
Dat hoeft niet eens een app maar zit gewoon in de instelling van de meeste tablets.
Dubbeljus schreef:
15-02-2020 08:30
Ga met je tijd mee, steeds meer mensen kiezen voor online tv (terug)kijken en streamingsdiensten en zeggen hun oude tv pakketten op. Kinderen van tegenwoordig kijken series op .... de tablet! En met ieder een eigen ipad zijn mijn kinderen wel bij hoor.. :rofl:

En nee, natuurlijk vragen ze niet naar iets wat ze niet kennen en wat bijna per definitie minder leuk is dan de tablet (Die je dus wel kan streamen op groot scherm). Vraag jij nog vaak naar de platenspeler? Is dat een verboden vrucht voor jou? Tuurlijk niet.
Bij online terugkijken kun je de reclameblokken niet doorspoelen. Ik kan gewoon opnemen en dan kan ik dat wél. Er moet nog veel gebeuren wil ik mijn tv pakket opzeggen in elk geval. De digitale gids waar ik serieopname aan kan vinken vind ik ideaal. Heb al jaren geen papieren tv gids meer in huis dus.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-02-2020 15:26
Je moet deze generatie (onze kinderen) niet op willen voeden naar onze maatstaven.
Voor hen is 'Het scherm' een heel normaal en significant deel van hun leven. Vasthouden aan schermtijd is vasthouden aan het verleden.

Als het probleem is, dat je kind niet buitenspeelt (bijvoorbeeld pak dan het juiste probleem aan.
Ik hield niet van buiten spelen en zat het liefst de hele dag te lezen.
Werd ik naar buiten gestuurd, vreselijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-02-2020 08:33
Bij online terugkijken kun je de reclameblokken niet doorspoelen. Ik kan gewoon opnemen en dan kan ik dat wél. Er moet nog veel gebeuren wil ik mijn tv pakket opzeggen in elk geval. De digitale gids waar ik serieopname aan kan vinken vind ik ideaal. Heb al jaren geen papieren tv gids meer in huis dus.
Mijn kinderen keken zelden tv en als ze nu iets willen bekijken doen ze dat via de computer.
Echt hoor, tv is voor bejaarden (zoals ik dus :roll: ).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
En wat schermtijd betreft: ik vind dat vergelijkbaar met dat je zou zeggen dat een kind maximaal een half uur per dag mag lezen.
Oftewel: niet meegaan met je tijd.

Schermen zijn leuk, ik wou dat ik ze had gehad in mijn jeugd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 23:21
Wat bizar. Dan kunnen ze toch nergens over meepraten van de series die hun leeftijdgenoten volgen?
En vragen ze er zelf ook niet naar? Zo wordt het toch juist de aantrekkelijke verboden vrucht?
Welke series zouden dat zijn dan? Er is tegenwoordig zoveel aanbod dat je nooit meer allemaal hetzelfde kan kijken.

Mijn kinderen mogen tv kijken, maar willen maar 1 serie in de week kijken. De tv staat meestal gewoon uit.
redbulletje schreef:
14-02-2020 23:21
Wat bizar. Dan kunnen ze toch nergens over meepraten van de series die hun leeftijdgenoten volgen?
En vragen ze er zelf ook niet naar? Zo wordt het toch juist de aantrekkelijke verboden vrucht?
Ze praten bijna niet over tv-series. Wel over Netflixseries.


En over de gemaakte Tiktok's en de De Kluis en Jachtseizoen. Op youtube. ;-)

En dat kan allemaal op de TV. Of op laptop...de telefoon of tablet. Welke bij ons ook het meest gebruikt worden. We kijken met de kinderen alleen jeudgjournaal, Klokhuis, WIDM en de Voice op de tv eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
15-02-2020 08:45
Ze praten bijna niet over tv-series. Wel over Netflixseries.


En over de gemaakte Tiktok's en de De Kluis en Jachtseizoen. Op youtube. ;-)

En dat kan allemaal op de TV. Of op laptop...de telefoon of tablet. Welke bij ons ook het meest gebruikt worden. We kijken met de kinderen alleen jeudgjournaal, Klokhuis, WIDM en de Voice op de tv eigenlijk.
Idem. Kind van 6 en 9. Kijken tekenfilmpjes op tv en jeugdjournaal, klokhuis soms en af en toe kijkt de oudste naar de voice. Ze mogen s avonds 45 minuten op de tablet. Daarna vaak nog jeugdjournaal op tv en paar tekenfilmpjes. Dus vanaf na het avondeten tot naar bed gaan is het schermtijd. Vinden het eigenlijk wel veel. Als het straks langer licht is, mooier weer, kunnen ze ook best nog even buiten spelen s avonds.
Overdag kijken we hier nooit tv of tablet.
Alle reacties Link kopieren
haringkje schreef:
14-02-2020 22:31
Mijn kinderen (4 en 8 jaar) kijken alleen op zondag.
Ik kan me wel voorstellen dat dat voor veel ouders overdreven lijkt.
Ja dat vind ik overdreven. Ik geloof niet dat je daar nou per se de ontwikkeling van je kinderen positief mee beïnvloedt.

Maar goed, we doen allemaal wat ons goed lijkt en hoe het voor onze individuele kinderen uitpakt, kunnen we over 20 jaar pas beoordelen.

De 1 mocht nooit op een scherm en gaat helemaal los met de 'verboden vrucht' zodra hij de kans krijgt. Raakt juist verslaafd omdat hij nooit heeft leren doseren

De ander gaat er wel goed mee om, zodra de ouders er niks meer over te zeggen hebben.

Net als snoep, alcohol en al die dingen waarover ouders elkaar verwijten dat andere ouders het fout doen, omdat ze het anders doen.
Ik ben echt verbaast over al die kinderen die zelf weer wat anders gaan doen. Mijn 5 jarige zit als het aan hem ligt de hele dag op de switch en wisselt dat alleen af met de tv. Spelen doet hij wel terwijl hij kijkt.

Ik probeer een uur per dag aan te houden, maar dat lukt niet altijd. Een beeldscherm vrije dag vind ik een goede idee en ga ik ook invoeren denk ik.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
15-02-2020 10:55
Ik ben echt verbaast over al die kinderen die zelf weer wat anders gaan doen. Mijn 5 jarige zit als het aan hem ligt de hele dag op de switch en wisselt dat alleen af met de tv. Spelen doet hij wel terwijl hij kijkt.

Ik probeer een uur per dag aan te houden, maar dat lukt niet altijd. Een beeldscherm vrije dag vind ik een goede idee en ga ik ook invoeren denk ik.
Dat dacht ik dus 'goed' aan te doen. Maar daardoor 'moeten' ze perse op de andere dagen. Terwijl ik hoop dat ze ook wat anders kiezen uit zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen iPad. Wel in de ochtend tv, en soms overdag één filmpje. Niet omdat dat regels zijn, maar zo gaat dat gewoon hier.
Alle reacties Link kopieren
Teva1979 schreef:
15-02-2020 11:29
Dat dacht ik dus 'goed' aan te doen. Maar daardoor 'moeten' ze perse op de andere dagen. Terwijl ik hoop dat ze ook wat anders kiezen uit zichzelf.
Maar dat je dat hoopt, komt omdat je schermtijd, hebt geschaard onder het label 'slecht voor je' en dat is gewoon niet waar.

Ook van filmpjes en spelletjes op de tablet leer je dingen en is soms fijn ook gewoon voor de ontspanning.

Het is niet alsof hun hersenen gefrituurd worden op het moment dat ze even op de tablet zitten. Gewoon afwisselen met andere vaardigheden/ speelgoed.
JenBarber schreef:
15-02-2020 10:55
Ik ben echt verbaast over al die kinderen die zelf weer wat anders gaan doen. Mijn 5 jarige zit als het aan hem ligt de hele dag op de switch en wisselt dat alleen af met de tv. Spelen doet hij wel terwijl hij kijkt.

Ik probeer een uur per dag aan te houden, maar dat lukt niet altijd. Een beeldscherm vrije dag vind ik een goede idee en ga ik ook invoeren denk ik.
Ze weten hier dat het schermpje pas na het eten aan gaat. Dan gaan ze overdag echt wel iets anders doen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-02-2020 15:29
Je weet toch niet of ze 'dus' de hele dag op een scherm kijkt? Ik vind dat moeders in dat opzicht zo op elkaar letten en snel oordelen.
En dat kind zat toch in de buggy, dus die had helemaal nergens last van. Net zoals dat gepiep over telefoonouders in de speeltuin.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 23:21
Wat bizar. Dan kunnen ze toch nergens over meepraten van de series die hun leeftijdgenoten volgen?
En vragen ze er zelf ook niet naar? Zo wordt het toch juist de aantrekkelijke verboden vrucht?
Nou idd
Wat een armoe, geen tv mogen kijken als kind
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hoef je geen regels in te stellen als je kinderen hebt die regelmatig uit zichzelf wat anders gaan doen. Het probleem ontstaat pas als je kinderen hebt die niks anders doen uit zichzelf....

Ik zou een regel hanteren van elke dag een uur bijvoorbeeld. Of doordeweeks helemaal niet en in het weekend wel (dat werkt vooral goed als er in het weekend al wat activiteiten zijn waar ze heen moeten zoals sport/kerk/familie zodat het sowieso niet de hele dag kan). Maar het blijft natuurlijk lastig want het zou het beste zijn als ze het goed zelf zouden kunnen regulieren maar dat lukt helaas niet alle kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-02-2020 16:39
En dat kind zat toch in de buggy, dus die had helemaal nergens last van. Net zoals dat gepiep over telefoonouders in de speeltuin.
Ja inderdaad, dat vind ik ook zoiets. Op een gegeven moment zijn ze te oud om de hele tijd achteraan te lopen (en als je dat wel doet dan wordt daar ook van alles van gevonden) en je hebt ook niet altijd iemand om mee te kletsen. Ik ga dan meestal maar zitten lezen, maar sommige boeken lees ik op mijn telefoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven