Schermtijd

14-02-2020 14:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds kort een ipad met wat spelletjes. Kinderen (6 en 8) willen iedere dag wel op dat ding. Wil ik eigenlijk niet. Nu dus een ipad vrije dag per week ingelast. Op die dag weten de waar ze aan toe zijn en spelen leuk. Helpen mee etc. Andere dagen willen / mogen ze op de ipad. Plus nog jeugdjournaal en wat andere tv programma's daarvoor. Vind het gewoon veel. Ander speelgoed wordt niet meer aangekeken. Op de dagen dat ze dus mogen zullen ze zelf nooit kiezen om heg ding te laten liggen. Dit komt, denk ik, omdat ik die ipad vrije dag heb ik gelast.
Ik vraag me af wat voor regels jullie hebben over ipad en tv tijd. Heel gereguleerd, heel vrij. Voor en nadelen. Ik wordt gek van t gezeur. Tv de hele dag zomaar aan hebben vind ik niks.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
15-02-2020 17:10
Natuurlijk hoef je geen regels in te stellen als je kinderen hebt die regelmatig uit zichzelf wat anders gaan doen. Het probleem ontstaat pas als je kinderen hebt die niks anders doen uit zichzelf....
Mijn kinderen vonden niks anders leuk.
Die gingen echt niet iets anders doen als ze geen schermpje mochten, want ze wilden niks anders.
Ja, heb ik heus geprobeerd, maar kinderen moeten al zoveel. Wat mij betreft mogen ze hun vrije tijd indelen zoals ze dat prettig vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-02-2020 17:57
Mijn kinderen vonden niks anders leuk.
Die gingen echt niet iets anders doen als ze geen schermpje mochten, want ze wilden niks anders.
Ja, heb ik heus geprobeerd, maar kinderen moeten al zoveel. Wat mij betreft mogen ze hun vrije tijd indelen zoals ze dat prettig vinden.
Dat valt reuze mee hoeveel ze moeten, ja school en af en toe wat klusjes thuis maar verder enorm veel vrije tijd (wat alleen maar fijn is natuurlijk!). Er blijft echt enorm veel tijd over om achter een scherm te zitten als ze niks anders zouden doen (geen hobbies, clubjes, vriendjes, buitenspelen, binnenspelen met lego of zo, knutselen, muziek maken, lezen....) Prima natuurlijk als ze hele middag voetballen en daarna willen gamen (bijvoorbeeld). Ik heb ook niks tegen gamen of films kijken maar ik zou het wel zeer problematisch vinden als mijn kinderen niks anders leuk zouden vinden. Ik weet niet zo goed hoe ik dat aan zou pakken. Misschien heel radicaal alle schermen het huis uit. Mijn kinderen gingen naar een evangelische basisschool waar er vrij veel gezinnen tv loos zijn en vaak ook geen internet/games/computers. Ik zie wel dat die kinderen vaak toch wel meer lezen en knutselen en zo. Ze hebben natuurlijk ook geen keuze en ze zijn ook nooit echt aan een scherm gewend geraakt dus ze hebben hun tijd altijd anders in moeten vullen. Ik heb echt het idee dat dit zeker op jonge leeftijd wel de creativiteit enigszins bevorderd. Tv en games zijn natuurlijk wel de makkelijke oplossing. Ik ben wel benieuwd of ze dit straks voortzetten als ze eenmaal volwassen zijn of dat ze dan helemaal los gaan als ze wel voor een computer/tv zouden kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
15-02-2020 20:30
Dat valt reuze mee hoeveel ze moeten, ja school en af en toe wat klusjes thuis maar verder enorm veel vrije tijd (wat alleen maar fijn is natuurlijk!). Er blijft echt enorm veel tijd over om achter een scherm te zitten als ze niks anders zouden doen (geen hobbies, clubjes, vriendjes, buitenspelen, binnenspelen met lego of zo, knutselen, muziek maken, lezen....) Prima natuurlijk als ze hele middag voetballen en daarna willen gamen (bijvoorbeeld). Ik heb ook niks tegen gamen of films kijken maar ik zou het wel zeer problematisch vinden als mijn kinderen niks anders leuk zouden vinden. Ik weet niet zo goed hoe ik dat aan zou pakken. Misschien heel radicaal alle schermen het huis uit. Mijn kinderen gingen naar een evangelische basisschool waar er vrij veel gezinnen tv loos zijn en vaak ook geen internet/games/computers. Ik zie wel dat die kinderen vaak toch wel meer lezen en knutselen en zo. Ze hebben natuurlijk ook geen keuze en ze zijn ook nooit echt aan een scherm gewend geraakt dus ze hebben hun tijd altijd anders in moeten vullen. Ik heb echt het idee dat dit zeker op jonge leeftijd wel de creativiteit enigszins bevorderd. Tv en games zijn natuurlijk wel de makkelijke oplossing. Ik ben wel benieuwd of ze dit straks voortzetten als ze eenmaal volwassen zijn of dat ze dan helemaal los gaan als ze wel voor een computer/tv zouden kiezen.
Uit alles blijkt dat je niet erg positief bent over 'scherm'activiteiten.
Mij is nog steeds een raadsel waarom lezen zoveel hoger staat aangeschreven dan iets met een scherm.
Allebei namelijk fysiek inactief.

En a) hoezo zijn tv en games de makkelijke oplossing?
En b) wat is er mis met een makkelijke oplossing?

Je schrijft dat het reuze meevalt wat ze moeten, maar ik denk daar heel anders over.
Zeker als ze nog jong zijn en veel slaap nodig hebben vind ik dat ze met school en zwemles echt een vol programma hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-02-2020 20:42
Uit alles blijkt dat je niet erg positief bent over 'scherm'activiteiten.
Mij is nog steeds een raadsel waarom lezen zoveel hoger staat aangeschreven dan iets met een scherm.
Allebei namelijk fysiek inactief.

En a) hoezo zijn tv en games de makkelijke oplossing?
En b) wat is er mis met een makkelijke oplossing?

Je schrijft dat het reuze meevalt wat ze moeten, maar ik denk daar heel anders over.
Zeker als ze nog jong zijn en veel slaap nodig hebben vind ik dat ze met school en zwemles echt een vol programma hebben.
Een makkelijke oplossing omdat het ready made entertainment is. Je hoeft er weinig moeite voor te doen en het is gelijk leuk. Het is vaak dus makkelijker om te kiezen voor gamen/tv kijken dan voor knutselen/lezen/met de lego bouwen. Het kost iets meer moeite om je daar toe te zetten. Zeker voor kinderen die toch al erg op hun scherm gericht zijn is dat de makkelijke keuze. En daar is niks mee zolang kinderen ook uit zichzelf voor andere activiteiten kiezen. Als ze daar nooit voor kiezen dan kan je beter de drempel naar het scherm toe iets hoger maken. Dan gaan de meeste kinderen vanzelf wat anders doen. En ik vind het wel belangrijk dat ze verschillende activiteiten ondernemen. Bovendien (en dat geldt misschien niet voor alle kinderen) worden mijn kinderen er ook niet gezelliger van als ze de hele dag voor de tv mogen hangen.

Lezen is een 'betere' activiteit omdat het voor kinderen vooral erg belangrijk is dat ze veel lezen. Daar hebben ze in hun schoolwerk en studie veel profijt van. Verder is lezen natuurlijk ook gewoon heel leuk. Echter daarnaast is het ook heel nuttig om lezen te stimuleren. Lezen is goed voor concentratievermogen, inlevingsvermogen en voorstellingsvermogen. In elk geval is het de nummer 1 vaardigheid die je op school nodig hebt dus altijd handig om dat vaak te doen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-02-2020 20:42

En b) wat is er mis met een makkelijke oplossing?

Je leert je niet inzetten voor iets. Kinderen moeten alles nog leren en de meeste vaardigheden zijn in het begin moeilijk en daardoor minder leuk.

Knutselen, tekenen, bouwen, lezen, een fantasiespel verzinnen, je wordt er allemaal beter in als je het vaker doet. Je ontwikkelt motorische vaardigheden, sociale vaardigheden als je het samen doet, je leert de grenzen van je materiaal, je leert je concentreren, oplossingen vinden voor problemen.

Als er altijd een makkelijk stimulerende activiteit voor handen is, hoef je dat allemaal niet te doen.

En natuurlijk leer je ook vaardigheden van games, maar dat is een eenzijdige manier van je menselijke mogelijkheden gebruiken. En de grenzen van het spel zijn altijd al bepaald door andere mensen. Je leert je hersenen dus creatiever gebruiken met andere activiteiten dan een scherm.

Het is ook niet zozeer dat schermtijd 'slecht' is, maar meer dat het af gaat van de tijd dat je andere dingen zou kunnen leren en oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
16-02-2020 01:16
Een makkelijke oplossing omdat het ready made entertainment is. Je hoeft er weinig moeite voor te doen en het is gelijk leuk.
Dit is echt een groot misverstand en maakt duidelijk dat je je nooit verdiept hebt in de dingen die ze leren van gamen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
16-02-2020 07:31
Je leert je niet inzetten voor iets. Kinderen moeten alles nog leren en de meeste vaardigheden zijn in het begin moeilijk en daardoor minder leuk.
En dan kom je exact bij wat ik eerder zei: kinderen moeten veel.
Op school leren ze zich inzetten voor iets.
Ze moeten ook thuis van alles (luisteren, eten wat de pot schaft, tanden poetsen, enz. enz.), en dan gaan we hun vrije tijd ook nog volstoppen met 'moeten', en dan vooral dingen die ze niet leuk vinden.
Ik word zeer pessimistisch van dit soort redeneringen, omdat ik de indruk krijg dat veel volwassenen weinig plezier in hun leven hebben en vinden dat kinderen zo vroeg mogelijk moeten leren dat het in het leven niet gaat om plezier.
Ik hou d'r niet van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
16-02-2020 01:16


Lezen is een 'betere' activiteit omdat het voor kinderen vooral erg belangrijk is dat ze veel lezen. Daar hebben ze in hun schoolwerk en studie veel profijt van. Verder is lezen natuurlijk ook gewoon heel leuk. Echter daarnaast is het ook heel nuttig om lezen te stimuleren. Lezen is goed voor concentratievermogen, inlevingsvermogen en voorstellingsvermogen. In elk geval is het de nummer 1 vaardigheid die je op school nodig hebt dus altijd handig om dat vaak te doen.
Echt, verdiep je er eens in zou ik zeggen.

En bekijk dit filmpje:

https://youtu.be/lpet4TJi41A
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hier is schermtijd beperkt tot tv als ik sta te koken. In de vakantie zet ik wel eens een film aan. Op de I pad mogen ze soms in het weekend, maar zolang dat ding uit het zicht is wordt er eigenlijk niet naar gevraagd. Kinderen zijn nu 5 en 7. Hoop dat we dit vast kunnen houden als ze wat ouder zijn.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Ik heb niet echt regels. Zelf hebben we geen tv. Dus dat maakt het wat makkelijker.
Als we wel eens lang in de auto zitten/slecht weer is, zit dochter soms zo een uur achtereen op de iPad. Ze kijkt dan filmpjes, speelt squla of tekent.
Op doordeweekse dagen is het in de ochtend minuut of 15 (zodat ik even rustig naar het toilet kan/mascara op kan doen/tanden kan poetsen, laatste slok koffie in rust kan nuttigen). En dan in de avond vaak minuut of 30 als ik aan het koken ben/even snel opfris/douche.
Dochter is overigens 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
15-02-2020 17:10
Nou idd
Wat een armoe, geen tv mogen kijken als kind
Dat is echt een stoffig standpunt. Mijn kind van 6 kijkt geen tv maar wel Netflix. Gewoon zijn eigen series op momenten dat het hem en ons goed uitkomt.

Hier geen vaste schermtijd, maar dat is ook niet echt nodig. Zoon heeft veel andere dingen die hij minstens zo graag doet.

We zijn wel gestopt met filmpjes kijken na het eten. Daar werd zoon hyperactief en vervelend van, en dat is niet handig zo vlak voor bedtijd. Tegenwoordig doen we een spelletje, of we gaan tekenen of extra lang (voor)lezen voor het slapengaan. Bevalt veel beter.
Alle reacties Link kopieren
als je schermtijd 'nodig' hebt, heb je blijkbaar geen argumenten richting je kinderen
of kun je ze niet motiveren iets anders te doen. spreekt ook weinig vertrouwen uit

Mijn pubers zijn verliefd op hun iPhones, maar tijdens toetsweken leggen ze hem zelf weg. Ze sporten, handwerken (ja echt, nerdy oudste), tekenen etc.
Tijdens het eten, hebben ze hem niet bij zich (nooit een regel voor moeten opstellen)

Verboden vruchten smaken het zoetst. Als je er relaxed mee omgaat, nemen ze hun eigen verantwoordelijkheid (en ja, dat kan ook als ze klein zijn). Het is lekker weer (ja echt) vandaag, ga naar buiten, (of naar het zwembad) biedt zelf alternatieven. Of maak je geen zorgen om de schermtijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook niet zo’n problemen mee.

We gebruiken best vaak schermen.
De middelste (3) is fan van Paw Patrol, kijkt bijna elke dag wel een aflevering. Hij puzzelt ook soms op de iPad.
De oudste (5) heeft een paar spelletjes op de iPad, altijd andere (gratis) want hij is snel verveeld. Niet elke dag, maar zo’n 2x in de week vraagt hij daarom.

Samen kijken we veel (natuur)documentaires en soms kijken we een kinderfilm. We kijken ook zangprogramma’s zoals The Voice en dan gaan de discolampen aan, gaan ze dansen. We hebben ook Just Dance en ze doen ook de dansinstructievideo’s op YouTube van Kinderen voor Kinderen. We lezen ook wetenschapstijdschriften samen op de iPad, dat vinden ze ook leuk. De oudste heeft een fotocamera en als hij foto’s heeft gemaakt, dan bewerkt hij ze op de iPad en dan mag hij er een paar uitkiezen om uit te printen. Als we iets zoeken om te doen, kijken we samen op Pinterest of in knutseltijdschriften. Soms kijkt de oudste ook alleen. Met de jongste zoek ik bakrecepten op. Als de oudste wel eens een vraag heeft, zoals hoe draaien alle planeten, dan kijken we ook op YouTube. Soms hebben ze zin om familie te FaceTimen...

Ik vind dus dat er best leuks veel te doen is voor kinderen op een scherm, en ik hou het ook niet bij. Als ze erom vragen en ik zeg dat we/ze iets anders gaan doen, is het ook eigenlijk altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-02-2020 08:10
dan gaan we hun vrije tijd ook nog volstoppen met 'moeten', en dan vooral dingen die ze niet leuk vinden.
Ik word zeer pessimistisch van dit soort redeneringen, omdat ik de indruk krijg dat veel volwassenen weinig plezier in hun leven hebben en vinden dat kinderen zo vroeg mogelijk moeten leren dat het in het leven niet gaat om plezier.
Ik hou d'r niet van.
Wat een beperkte visie op het leven. Alsof dingen waar je moeite in moet stoppen niet juist voldoening kunnen geven, zelfvertrouwen, gezondheid en plezier.

Niemand kan uit zichzelf een muziekinstrument bespelen en het is in het begin heel moeilijk en frustrerend, maar dan zou dus niemand genieten van het bespelen van een instrument?

Als je je lichaam en spieren nooit gebruikt, voelt sporten onprettig. Toch zetten veel mensen door. Kinderen genieten ervan dat ze beter worden, het geeft gevoel van eigenwaarde en ze worden gezonder.

School is er voor het hoognodige, de basis, wij zijn er voor de verbreding en kunnen doorpakken met verdieping op het moment dat het kind laat zien daar behoefte aan te hebben.
Op deze leeftijd keken mijn kinderen elke avond het jeugdjournaal en klokhuis. Daarna gingen ze naar bed.
Verder mochten ze op zaterdagmiddag vanaf een uurtje of vier tv kijken. Dat was de enige keer dat de overdag de tv aanstond. Hoewel de oudste inmiddels 20 is, gaat de tv hier overdag nog steeds niet aan, simpelweg omdat niemand daar behoefte aan heeft.
Daarnaast was er ongeveer een half uurtje schermtijd per dag. Soms, bij heel slecht weer bijvoorbeeld mocht het wel eens wat langer.
Er over zeuren, daar deed ik niet aan. Wie zeurt, slaat over zijn beurt!!
Solomio schreef:
16-02-2020 08:13
Echt, verdiep je er eens in zou ik zeggen.

En bekijk dit filmpje:

https://youtu.be/lpet4TJi41A
Wat een aanmatigende toon zeg. Het filmpje is een leuk gedachte-experiment, maar biedt verder natuurlijk geen wetenschappelijke onderbouwing. Als je je erin verdiept zie je dat er evenveel, zo niet meer wetenschappers zijn die stellen dat teveel schermtijd wel schadelijk is voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
16-02-2020 10:51
Wat een aanmatigende toon zeg. Het filmpje is een leuk gedachte-experiment, maar biedt verder natuurlijk geen wetenschappelijke onderbouwing. Als je je erin verdiept zie je dat er evenveel, zo niet meer wetenschappers zijn die stellen dat teveel schermtijd wel schadelijk is voor kinderen.
Laat ik me er nou juist in verdiept hebben.

Grootste nadeel van schermtijd is dat het fysiek inactief is, maar daarom vind ik de vergelijking met lezen zinvol.
In mijn tijd was lezen zo ongeveer wat schermtijd nu is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
16-02-2020 10:30
Wat een beperkte visie op het leven. Alsof dingen waar je moeite in moet stoppen niet juist voldoening kunnen geven, zelfvertrouwen, gezondheid en plezier.

Niemand kan uit zichzelf een muziekinstrument bespelen en het is in het begin heel moeilijk en frustrerend, maar dan zou dus niemand genieten van het bespelen van een instrument?

Als je je lichaam en spieren nooit gebruikt, voelt sporten onprettig. Toch zetten veel mensen door. Kinderen genieten ervan dat ze beter worden, het geeft gevoel van eigenwaarde en ze worden gezonder.

School is er voor het hoognodige, de basis, wij zijn er voor de verbreding en kunnen doorpakken met verdieping op het moment dat het kind laat zien daar behoefte aan te hebben.
En behalve die spieren kunnen kinderen dezelfde dingen leren van gamen. Want ook daar kom je niet vanzelf een level hoger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-02-2020 08:13
Echt, verdiep je er eens in zou ik zeggen.

En bekijk dit filmpje:

https://youtu.be/lpet4TJi41A
Schermen is natuurlijk niet alleen gamen. Het is ook tv kijken en alles.
Natuurlijk is er niks mis met gamen en kan het best leerzaam zijn en je hand-oog coördinatie wordt er ook beter van. Ik zou het alleen niet willen dat ze dit uren per dag doen en verder niks anders zouden willen.

En alleen maar lezen de hele dag elke dag zou ik ook niet fijn vinden. Ook dan is wat afwisseling fijn. Maar ik blijf er wel bij dat lezen nuttiger is omdat het bewezen goed is voor de schoolresultaten als kinderen veel lezen.

Overigens valt er op dit filmpje ook wat af te dwingen. Gamen is helemaal niet perse een sociale bezigheid. Je kan ook individueel gamen. Mijn dochter bijvoorbeeld wil niet online gamen want zij vindt gamen juist fijn omdat ze zo de wereld even kan buitensluiten. Online gamen kan natuurlijk maar dat zijn lang niet alle spellen. Verder ben je bij veel games helemaal geen regisseur van je eigen spel maar volg je en vooropgezette verhaallijn waarbij je soms meerdere keuzes hebt maar die wel allemaal beperkt zijn door de makers. Maar goed het gaat mij helemaal niet omdat gamen slecht zou zijn of zo. Ik vind het prima dat ze gamen. Ik zou alleen niet willen dat het de enige activiteit is die ze ondernemen en als dat zo zou zijn dan zou ik het wel beperken om zo andere bezigheden te stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Ik hanteer geen scherm tijd.
Mijn kind mag zelf bepalen hoe ze haar vrije tijd indeelt. Doe ik zelf namelijk ook.

En met een goede uitleg en motivatie kiest ze er voor om 3 keer per week te gaan sporten.
Om te lezen in een echt boek en vooral lekker veel naar buiten te gaan.

Heel gek maar je kan je kind ook dingen leren in plaats van op te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
16-02-2020 08:22
Dat is echt een stoffig standpunt. Mijn kind van 6 kijkt geen tv maar wel Netflix. Gewoon zijn eigen series op momenten dat het hem en ons goed uitkomt.
Inderdaad. Wij hebben heel lang wel een televisie in de huiskamer gehad, maar daar werd na de peutertijd amper nog naar gekeken.

En mijn dochter kijkt inderdaad niet naar alles waar haar klasgenootjes naar kijken, óók niet op YouTube, want zij houdt nou eenmaal niet van Nederlandse vlogs, net zo min als dat ze houdt van Harry Potter, Fortnite en hockey, terwijl veel klasgenootjes dat wel doen. Nou, dan kan je af en toe niet meepraten, so what, andersom zullen anderen ook wel eens niet mee kunnen praten over iets en zij wel. Gelukkig vallen of staan hun vriendschappen er niet mee dat ze de hele tijd dezelfde dingen doen, leuk vinden en bekijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
16-02-2020 11:07
Laat ik me er nou juist in verdiept hebben.

Grootste nadeel van schermtijd is dat het fysiek inactief is, maar daarom vind ik de vergelijking met lezen zinvol.
In mijn tijd was lezen zo ongeveer wat schermtijd nu is.
Als mijn kind op een scherm zit dan kijkt ze 9 van de 10 keer video’s waarin slijm wordt gemaakt of waarin jongens salto’s maken op een trampoline. Het gaat er bij mij niet in dat mijn dochter hier evenveel aan heeft als aan het lezen van een boek waarin haar fantasie en inlevingsvermogen wordt aangesproken en waardoor ze beter wordt in een van de belangrijkste vaardigheden die ze op school nodig heeft: lezen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
16-02-2020 16:59
Als mijn kind op een scherm zit dan kijkt ze 9 van de 10 keer video’s waarin slijm wordt gemaakt of waarin jongens salto’s maken op een trampoline. Het gaat er bij mij niet in dat mijn dochter hier evenveel aan heeft als aan het lezen van een boek waarin haar fantasie en inlevingsvermogen wordt aangesproken en waardoor ze beter wordt in een van de belangrijkste vaardigheden die ze op school nodig heeft: lezen.
Maar dan ligt het dus niet zozeer aan de schermtijd, maar aan wat ze op/met dat scherm doen.
Beetje vergelijkbaar met het verschil tussen een 'gewoon' boek lezen en een stripboek lezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
16-02-2020 08:14
Hier is schermtijd beperkt tot tv als ik sta te koken. In de vakantie zet ik wel eens een film aan. Op de I pad mogen ze soms in het weekend, maar zolang dat ding uit het zicht is wordt er eigenlijk niet naar gevraagd. Kinderen zijn nu 5 en 7. Hoop dat we dit vast kunnen houden als ze wat ouder zijn.
Vrees dat het leed nu al geleden is. Ik heb uit wanhoop al geroepen dat ik hun speelgoed verkoop, ze spelen er toch niet mee. Is natuurlijk wel zo , maar soms wordt ik gek van t gezeur. Ben zover dat ik nu de oplader heb wegehaald. Als hij leeg is, blijft hij n week leeg
Alle reacties Link kopieren
Teva1979 schreef:
19-02-2020 10:13
Vrees dat het leed nu al geleden is. Ik heb uit wanhoop al geroepen dat ik hun speelgoed verkoop, ze spelen er toch niet mee. Is natuurlijk wel zo , maar soms wordt ik gek van t gezeur. Ben zover dat ik nu de oplader heb wegehaald. Als hij leeg is, blijft hij n week leeg
Maak alsnog duidelijkere regels over die iPad, schrijf ze met stift op een groot vel papier en plak dat aan de koelkast, of accepteer dat ze er vaker op zitten dan jij misschien zou willen, maar ga niet de hele tijd steken uitdelen en rare trucjes uithalen. Constant dreigen hun speelgoed weg te doen, of stiekem de lader weghalen, komt echt over als onmacht. Je hebt dat ding nou eenmaal in huis, je kunt het je kinderen niet verwijten dat ze zich ertoe aangetrokken voelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven