Schermtijd

14-02-2020 14:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds kort een ipad met wat spelletjes. Kinderen (6 en 8) willen iedere dag wel op dat ding. Wil ik eigenlijk niet. Nu dus een ipad vrije dag per week ingelast. Op die dag weten de waar ze aan toe zijn en spelen leuk. Helpen mee etc. Andere dagen willen / mogen ze op de ipad. Plus nog jeugdjournaal en wat andere tv programma's daarvoor. Vind het gewoon veel. Ander speelgoed wordt niet meer aangekeken. Op de dagen dat ze dus mogen zullen ze zelf nooit kiezen om heg ding te laten liggen. Dit komt, denk ik, omdat ik die ipad vrije dag heb ik gelast.
Ik vraag me af wat voor regels jullie hebben over ipad en tv tijd. Heel gereguleerd, heel vrij. Voor en nadelen. Ik wordt gek van t gezeur. Tv de hele dag zomaar aan hebben vind ik niks.
Solomio schreef:
17-02-2020 08:41
Maar dan ligt het dus niet zozeer aan de schermtijd, maar aan wat ze op/met dat scherm doen.
Beetje vergelijkbaar met het verschil tussen een 'gewoon' boek lezen en een stripboek lezen.
Je hebt op zich wel een punt. Ze zouden in theorie allemaal gevarieerde en leerzame dingen op een scherm kúnnen doen. Maar de praktijk is dat er toch vaak (althans in ons gezin) een soort verslaving optreedt waardoor een soort spel/video tot het oneindige gedaan/gekeken wordt als ze er de kans toe krijgen. Maar misschien ligt dat wel aan het feit dat mijn kinderen uitzonderlijk verslavingsgevoelig zijn. Hoewel ik eigenlijk betwijfel of ze daar zo uniek in zijn.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
19-02-2020 10:40
Je hebt op zich wel een punt. Ze zouden in theorie allemaal gevarieerde en leerzame dingen op een scherm kúnnen doen. Maar de praktijk is dat er toch vaak (althans in ons gezin) een soort verslaving optreedt waardoor een soort spel/video tot het oneindige gedaan/gekeken wordt als ze er de kans toe krijgen. Maar misschien ligt dat wel aan het feit dat mijn kinderen uitzonderlijk verslavingsgevoelig zijn. Hoewel ik eigenlijk betwijfel of ze daar zo uniek in zijn.
Ik denk eerder dat dat ligt aan het beeld dat jij erbij hebt.
Ik las vroeger mijn lievelingsboeken over en over en over.
Verslaving?
Als een kind elke vrije seconde buiten wil voetballen spreekt niemand over een verslaving, terwijl dat een zeer eenzijdige bezigheid is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Schermtijd is niet persé verloren tijd, gamen kan ook heel goed zijn voor de ontwikkeling.
Zoals voor alle activiteiten hangt het er vanaf wat je als ouder doet; kijk je (af en toe) mee en laat je ze vertellen over wat ze zien of doen, dan is het nuttig.
Verder zou ik zeggen dat goed voorbeeld goed volgen doet😊, let eens op hoeveel schermtijd (mobiel, tablet, computer, mailtje naar de baas, Whatsapp naar je moeder) jij gebruikt als de kinderen erbij zijn.
Als jij anders met je tijd omgaat zullen ze makkelijker voor iets anders kiezen
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wel grappig wat voor negatieve associaties er kleven aan schermpjes, terwijl wij tegenwoordig bijna alles op een schermpje doen. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook niet zo veel heb met hysterische YouTube filmpjes, maar computerspelletjes daarentegen vind ik best heel leerzaam voor kinderen. Er zitten echt veel educatieve elementen in sommige spelletjes. Ik heb dan ook niet zo veel met schermtijd en zo veel tijd blijft er naast alle activiteiten doordeweeks en in het weekend niet eens over om te gamen en ik kan mij voorstellen dat het voor een kind heerlijk is om op een regenachtige zondag een paar uur te gamen. En in een tijd als deze ben ik alleen maar blij dat ze goed leren omgaan met computers e.d.
In mijn omgeving genoeg mensen van 20+ die nog steeds dol zijn op gamen, maar er ook een fatsoenlijk leven op na houden. En ook met alle pubers die niets anders deden op de middelbare school dan gamen is het meer dan goed gekomen.
Ik denk dat we er echt wat relaxter mee om kunnen gaan en het ook niet altijd zo negatief moeten benaderen (uiteraard wel met oog op het gevaar voor echte verslaving), want het is ook ontzettend leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven