Moet ik mijn partner dit vertellen over zijn zoon?

14-02-2020 19:43 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn vriend mijn gewone nick kent, heb ik een nieuwe aangemaakt..
Ik zit met het volgende.
Voor de context: Ik heb een vriend die kinderen heeft. Ik heb zelf ook kinderen. Wij latten al een hele tijd en dat gaat goed. Over en weer kan iedereen het goed met elkaar vinden.
Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen, toen we even met z'n tweeën thuis waren, aangezien vriend zijn andere kind ergens moest ophalen.

We hadden het over Valentijnsdag en toen vertelde hij me verliefd te zijn op een jongen uit zijn klas. Meteen er achteraan zei hij dat ik het niet tegen zijn vader moest vertellen, want dan zou die het tegen zijn moeder vertellen en die zou er meteen een "ding" van maken.. Ik heb op dat moment gezegd dat het leuk was dat hij verliefd was en vroeg wat hij er zelf van vond. Hij zei dat hij het in ieder geval niet tegen die jongen wilde vertellen. Toen vertelde ik dat ik op zijn leeftijd ook vaak in stilte verliefd was omdat ik niks durfde te doen. Dat vond ie wel leuk om te horen.

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt en daar vind ie verder niks van). Zoon zei toen dat hij ook wel wist dat zowel vader als moeder het helemaal niet erg ofzo zouden vinden, maar hij wilde gewoon niet dat ze het wisten en dat met name moeder er steeds over zou willen praten. En dat snap ik ergens ook wel..
Maar toch vind ik het lastig om dit geheim te houden voor mijn vriend. Ik wil aan de ene kant het vertrouwen van zijn zoon niet schaden, maar het voelt ergens ook niet prettig om zoiets voor mijn vriend verborgen te houden. Weet niet goed waarom. Heb mezelf al afgevraagd of ik hetzelfde zou denken als hij verliefd op een meisje zou zijn, maar dat weet ik niet goed.

Wat zouden jullie doen? Ik neig nu naar niks zeggen tegen vriend, want in vertrouwen verteld, maar ben benieuwd hoe anderen daar naar kijken
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:48
Reden: Leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Fijn juist dat hij het bij jou kwijt kan. Hij is niet in gevaar oid dus niets zeggen tegen pa.
Als de relatie met stiefzoon voor eeuwig wil verknallen moet je het tegen zijn vader vertellen.
Absoluut niks zeggen. Als hij er aan toe is, dan weet hij zijn vader te vinden. Maar schaad zijn vertrouwen in jou niet, hij voelt zich veilig bij je. Laat dan niet onterecht zijn.
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 20:50
9.09% gewijzigd
Het is aan zoon om dat tegen iemand te vertellen, niet aan jou. Ik zou niks zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Niet zeggen. Zoon vertrouwt jou. Als je dit verteld komt dit ooit uit en dan heb je voor altijd zijn vertrouwen geschaad.. zeker in dit geval is dit zo’n precaire zaak. Echt hou het voor je... en wees er voor hem
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Niks vertellen. No brainer lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks vertellen. Hij vertrouwt je kennelijk zo dat hij je dit verteld heeft. Prachtig en dat vertrouwen moet je denk ik dus niet beschamen.
Het is niet iets wat hem schaadt als je niks vertelt.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit absoluut niet vertellen, hij neemt je in vertrouwen!!
Het is geen geheim zoals bv vreemdgaan of diefstal (iets wat niet door de beugel kan en wat vader zou moeten weten).
Hou dit voor je, en geef hem de kans het zelf te vertellen wanneer hij er klaar voor is. Een klein geheimpje kan heus geen kwaad, gewoon je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Zodra je zoon er klaar voor is, vertelt hij het zelf aan zijn vader. Je kunt hem nog wel aanbieden dat je wilt helpen als hij het alleen niet durft. En wat een blijk van vertrouwen dat hij het jou vertelt :heart:
Alle reacties Link kopieren
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk niets vertellen. Hij vertrouwde je.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Helemaal mee eens!
Niet vertellen, dit is geen “geheim houden” vind ik.
Nee, natuurlijk vertel je dat niet. Dit is ook niet iets wat een ouder per se moet weten.
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Laat hem zelf plaats en tijd bepalen wanneer hij iets wil vertellen aan pa of ma. Er is geen enkele reden (veiligheid, gezondheid) om iets door te vertellen.

Leerlingen vertellen mij zo vaak dit soort dingen. Ze vinden het denk ik fijn om het te kunnen vertellen en tegelijkertijd te kunnen ‘oefenen’, het vertellen an sich. En vaak wordt het pas ‘echt’ voor hen als ze het aan iemand vertellen, zijn zelf ook vaak zoekende in hoe en wat. Zegt niets over de ouders (angst voor reactie of afwijzing).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Geheim omdat de jongen het zelf nog niet aan zijn vader wil vertellen?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-02-2020 20:57
Natuurlijk niets vertellen. Hij vertrouwde je.
Je maakt het alleen maar abnormaler door het te beschouwen als iets dat geheim gehouden moet worden, zelfs voor de (ruimdenkende) vader. Door het feit dat hij op een jongen valt te behandelen als iets dat vooral stil gehouden moet worden, vergroot je alleen maar het idee dat hij iets tegennatuurlijks doet/voelt en vergroot je het idee dat hij een buitenstaander in de maatschappij is, iemand die niet "normaal" is. Reageer gewoon: Goh wat leuk en spannend dat je verliefd bent (en laat in het midden of dat op een jongen of een meisje is), en stel voor het ook aan zijn vader te vertellen. Desnoods kan je die van tevoren inlichten, zodat hij ook positief kan reageren. Dáár is die jongen mee geholpen. Niet door het te beschouwen als een onnatuurlijk gevoel dat geheim moet worden gehouden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen natuurlijk. Hoezo is dat lastig om voor je te houden? Als zoon had verteld dat ie aan de coke verslaafd was zou ik het nog wat anders vinden maar dit... nee. In vertrouwen aan jou verteld... hoe mooi, hij vertrouwt je, beschaam dit niet.
Als je dit aan je partner vertelt beschadig je het vertrouwen van zijn zoon niet alleen in jou maar ook in andere mensen.
Vertrouwen is heel belangrijk! Het zou traumatisch zijn voor hem als je dit verteld.
Denk dat hij je nooit meer aankijkt....
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Als een kind vraagt of je het vertelde voor je wil houden dan doe je dat. Als het niks ernstigs is tenminste (en dan zeg je dat tegen kind). En wat voor geheim het is maakt geen klap uit.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-02-2020 20:59
Niet vertellen. Laat hem zelf plaats en tijd bepalen wanneer hij iets wil vertellen aan pa of ma. Er is geen enkele reden (veiligheid, gezondheid) om iets door te vertellen.

Leerlingen vertellen mij zo vaak dit soort dingen. Ze vinden het denk ik fijn om het te kunnen vertellen en tegelijkertijd te kunnen ‘oefenen’, het vertellen an sich. En vaak wordt het pas ‘echt’ voor hen als ze het aan iemand vertellen, zijn zelf ook vaak zoekende in hoe en wat. Zegt niets over de ouders (angst voor reactie of afwijzing).

Dit. Het feit dat hij het tegen jou zegt betekent misschien wel dat hij aan het aftasten is hoe hij hierover kan praten en hoe de volwassenen om hem heen gaan reageren. Als je al weet dat vader het geen punt vind en het eigenlijk zelf al geconcludeerd heeft zou ik het gewoon even lekker bij zoon laten om hier zijn eigen tempo in aan te houden. Voorlopig ben jij dan degene waar hij zo nu en dan zijn gevoelens mee kan bespreken, wie weet maakt het dat ook makkelijker om t.z.t. ook meer gevoelens met je vriend te delen. Eerste verliefdheden zijn sowieso wat kwetsbaar en veel pubers moeten nog helemaal leren hoe je daar over praat. Fijn dat in ieder geval tussen jullie de openheid is om dat te doen, de rest komt waarschijnlijk dan ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Je moet hem zelf zijn coming out laten bepalen. Schaad niet zijn vertrouwen!
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
14-02-2020 21:08
Als een kind vraagt of je het vertelde voor je wil houden dan doe je dat. Als het niks ernstigs is tenminste (en dan zeg je dat tegen kind). En wat voor geheim het is maakt geen klap uit.
Dit. Wat een idee dat het geheim houden op verzoek zou zijn omdat het onderwerp van stiefzoons affectie een jongen is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden. Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden. Hallo, het is 2020, geen 1920!
Oneens. Als de jongen verliefd zou zijn op een meisje, maar dat niet aan zijn vader of moeder wil vertellen, dan zou ik dat ook respecteren en het niet vertellen. Dat is niet moeilijk doen; dat ik een zoon van 13 volwassen benaderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven