Moet ik mijn partner dit vertellen over zijn zoon?

14-02-2020 19:43 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn vriend mijn gewone nick kent, heb ik een nieuwe aangemaakt..
Ik zit met het volgende.
Voor de context: Ik heb een vriend die kinderen heeft. Ik heb zelf ook kinderen. Wij latten al een hele tijd en dat gaat goed. Over en weer kan iedereen het goed met elkaar vinden.
Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen, toen we even met z'n tweeën thuis waren, aangezien vriend zijn andere kind ergens moest ophalen.

We hadden het over Valentijnsdag en toen vertelde hij me verliefd te zijn op een jongen uit zijn klas. Meteen er achteraan zei hij dat ik het niet tegen zijn vader moest vertellen, want dan zou die het tegen zijn moeder vertellen en die zou er meteen een "ding" van maken.. Ik heb op dat moment gezegd dat het leuk was dat hij verliefd was en vroeg wat hij er zelf van vond. Hij zei dat hij het in ieder geval niet tegen die jongen wilde vertellen. Toen vertelde ik dat ik op zijn leeftijd ook vaak in stilte verliefd was omdat ik niks durfde te doen. Dat vond ie wel leuk om te horen.

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt en daar vind ie verder niks van). Zoon zei toen dat hij ook wel wist dat zowel vader als moeder het helemaal niet erg ofzo zouden vinden, maar hij wilde gewoon niet dat ze het wisten en dat met name moeder er steeds over zou willen praten. En dat snap ik ergens ook wel..
Maar toch vind ik het lastig om dit geheim te houden voor mijn vriend. Ik wil aan de ene kant het vertrouwen van zijn zoon niet schaden, maar het voelt ergens ook niet prettig om zoiets voor mijn vriend verborgen te houden. Weet niet goed waarom. Heb mezelf al afgevraagd of ik hetzelfde zou denken als hij verliefd op een meisje zou zijn, maar dat weet ik niet goed.

Wat zouden jullie doen? Ik neig nu naar niks zeggen tegen vriend, want in vertrouwen verteld, maar ben benieuwd hoe anderen daar naar kijken
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:48
Reden: Leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Ik heb een kleinzoon van 14 die me soms ook dingen toevertrouwt die hij liever niet tegen zijn ouders vertelt.
Het gaat meestal ook over verliefd zijn, meisje x en meisje y.... maar mocht het jongen x of y zijn....maakt mij niet uit!
En neen, ik vertel dat echt niet verder.
Ook niet tegen mijn kind.
Zolang het om verliefdheid gaat en niet over dingen die ik zelf afkeur zoals diefstal.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:07
Je maakt het alleen maar abnormaler door het te beschouwen als iets dat geheim gehouden moet worden, zelfs voor de (ruimdenkende) vader. Door het feit dat hij op een jongen valt te behandelen als iets dat vooral stil gehouden moet worden, vergroot je alleen maar het idee dat hij iets tegennatuurlijks doet/voelt en vergroot je het idee dat hij een buitenstaander in de maatschappij is, iemand die niet "normaal" is. Reageer gewoon: Goh wat leuk en spannend dat je verliefd bent (en laat in het midden of dat op een jongen of een meisje is), en stel voor het ook aan zijn vader te vertellen. Desnoods kan je die van tevoren inlichten, zodat hij ook positief kan reageren. Dáár is die jongen mee geholpen. Niet door het te beschouwen als een onnatuurlijk gevoel dat geheim moet worden gehouden.

Zie je nou echt niet dat dit niks te maken heeft met wel/niet homo zijn, maar alles met vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
14-02-2020 21:10
Je moet hem zelf zijn coming out laten bepalen. Schaad niet zijn vertrouwen!
Waarom moet een jongen met homo-gevoelens een "coming-out" plannen? Moeten jongens met heterogevoelens dan ook op een bepaald moment met schroom in de voeten het gesprek met hun vader en moeder aangaan om schoorvoetend te vertellen dat ze toch écht op meisjes vallen? En zo nee, waarom moet dat dan wel als een zoon op jongens valt? Zijn we dan nog steeds zo achterlijk tegenwoordig?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka, jij gaat er vanuit dat die jongen het wel aan zijn vader had willen vertellen als hij verliefd was op een meisje. Dat weet je niet he. Dat had ie misschien ook alleen even in vertrouwen willen mededelen.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
14-02-2020 21:14
Zie je nou echt niet dat dit niks te maken heeft met wel/niet homo zijn, maar alles met vertrouwen?
Het heeft te maken met het feit dat een jongen denkt vertrouwelijkheid nodig te hebben om te kunnen uiten waar zijn seksuele voorkeur ligt. Zou een jongen ook dezelfde vertrouwelijkheid nodig hebben als hij gewoon op meisjes viel? En gewoon een vriendinnetje zou hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Nou toen ik dertien was, wilde ik ook niet aan mijn ouders vertellen op wie ik verliefd was hoor. Niets vervelender dan gezeur aan je hoofd door je ouders daarover. Hij weet dat hij het aan zijn ouders kan vertellen maar hij wil het niet. Heeft misschien wel niks te maken met het feit dat hij toevallig op een jongen verliefd is.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-02-2020 21:15
Pejeka, jij gaat er vanuit dat die jongen het wel aan zijn vader had willen vertellen als hij verliefd was op een meisje. Dat weet je niet he. Dat had ie misschien ook alleen even in vertrouwen willen mededelen.
Waarom denk ik nou dat dit niet helemaal waar is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:16
Waarom denk ik nou dat dit niet helemaal waar is...
Ik heb geen idee. Ik kan het me goed voorstellen - ik heb ruimdenkende ouders, maar het idee alleen al dat ik ze zou vertellen dat ik verliefd was (ongeacht of dat op een jongen, een meisje of een dolfijn was) deed me de rillingen over de rug lopen. Ik heb met mijn ouders niet het soort band waarin dat soort dingen gedeeld worden . Misschien heeft deze jongen dat ook wel.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:16
Waarom denk ik nou dat dit niet helemaal waar is...
Jij denkt dat ie dat dan wel makkelijk had verteld? Ik denk dus dat dat niet zoveel uitmaakt (of het over een heteroseksuele of homoseksuele verliefdheid gaat).
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:15
Het heeft te maken met het feit dat een jongen denkt vertrouwelijkheid nodig te hebben om te kunnen uiten waar zijn seksuele voorkeur ligt. Zou een jongen ook dezelfde vertrouwelijkheid nodig hebben als hij gewoon op meisjes viel? En gewoon een vriendinnetje zou hebben?
Hij wilde zijn verliefdheid nou eenmaal alleen met to delen en niet met zijn ouders. Jongen /meisje maakt helemaal niet uit. Kan toch?

Juist door het dan toch te delen met vader wordt het een ding. Misschien is het wel gewoon een korte crush, je hoeft je ouders daar toch helemaal niet van op de hoogte te stellen?
.
Ik kan me zelfs ergens voorstellen dat een heteroseksule verliefdheid in bepaalde zin er nóg meer voor zorgt dat iemand terughoudend is om dat te vertellen. Geen zin in een flauw plagerijtje of over gesprekken over “meisjes zwanger maken” van je eigen pa...

Nee hoor, die had dat denk ik ook liever in vertrouwen alleen aan TO verteld.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
14-02-2020 21:16
Nou toen ik dertien was, wilde ik ook niet aan mijn ouders vertellen op wie ik verliefd was hoor. Niets vervelender dan gezeur aan je hoofd door je ouders daarover. Hij weet dat hij het aan zijn ouders kan vertellen maar hij wil het niet. Heeft misschien wel niks te maken met het feit dat hij toevallig op een jongen verliefd is.
Nou dit dus. Niet vertellen dus.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:14
Waarom moet een jongen met homo-gevoelens een "coming-out" plannen? Moeten jongens met heterogevoelens dan ook op een bepaald moment met schroom in de voeten het gesprek met hun vader en moeder aangaan om schoorvoetend te vertellen dat ze toch écht op meisjes vallen? En zo nee, waarom moet dat dan wel als een zoon op jongens valt? Zijn we dan nog steeds zo achterlijk tegenwoordig?
Ik ben met je eens dat het jammer is dat zo’n ‘officiële’ coming-out nodig is, maar dat heeft er weinig mee te maken of je het wel of niet geheim zou moeten houden. Kinderen willen verliefdheden nu eenmaal niet altijd met hun ouders delen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-02-2020 21:20
Jij denkt dat ie dat dan wel makkelijk had verteld? Ik denk dus dat dat niet zoveel uitmaakt (of het over een heteroseksuele of homoseksuele verliefdheid gaat).
Maar toch denk ik dat TO had makkelijker met haar partner had gedeeld als die jongen gewoon had verteld stiekem verliefd te zijn op een meisje in de klas. Maar nou hij verliefd is op een jongen, is het opeens een heel ding dat geheim gehouden moet worden en toestanden er omheen en weet ik wat nog meer. Ik baal daar gewoon van. Dat mensen nog steeds doen alsof het verliefd zijn van hun zoon op een jongen nog steeds héél iets anders is dan verliefd zijn op een meisje, en vooral ook anders behandeld moet worden en meer geheim gehouden moet worden. En dat er dan een coming-out nodig is, en weet ik wat nog meer. Triest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:14
Waarom moet een jongen met homo-gevoelens een "coming-out" plannen? Moeten jongens met heterogevoelens dan ook op een bepaald moment met schroom in de voeten het gesprek met hun vader en moeder aangaan om schoorvoetend te vertellen dat ze toch écht op meisjes vallen? En zo nee, waarom moet dat dan wel als een zoon op jongens valt? Zijn we dan nog steeds zo achterlijk tegenwoordig?
Over achterlijk gesproken...
Jij hebt echt niets begrepen van de reacties.
.
Jij ziet dat echt heel anders dan ik, Pejeka, Als ie in vertrouwen had medegedeeld dat zoon verliefd was op een meisje was er net zo goed géén reden geweest om het te vertellen, zo zie ik het meer. Dat wordt niet ineens anders nu het over een jongen gaat.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:25
Maar toch denk ik dat TO had makkelijker met haar partner had gedeeld als die jongen gewoon had verteld stiekem verliefd te zijn op een meisje in de klas. Maar nou hij verliefd is op een jongen, is het opeens een heel ding dat geheim gehouden moet worden en toestanden er omheen en weet ik wat nog meer. Ik baal daar gewoon van. Dat mensen nog steeds doen alsof het verliefd zijn van hun zoon op een jongen nog steeds héél iets anders is dan verliefd zijn op een meisje, en vooral ook anders behandeld moet worden en meer geheim gehouden moet worden. En dat er dan een coming-out nodig is, en weet ik wat nog meer. Triest.
Ik vertelde het vroeger ook niet aan mijn ouders, omdat het dan meteen een ding was. Dan werd er vaak naar gevraagd of flauwe geintjes gemaakt of aan ooms en tantes verteld, zo awkward als tiener. Ik kan me best voorstellen dat zo’n jongen het wel doet tegen iemand die hij vertrouwt. En het is mooi als dit vertrouwen niet beschaamd zou worden. Ik had dat als tiener heel fijn gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt zó'n goede band met je stiefzoon, dat hij je in vertrouwen neemt dat hij verliefd is. En of dat dan op een jongen of meisje is, maakt dan niet uit. Grote kans dat hij ook niet zou willen dat je het zou zeggen als het een meisje was. Want dan zou hij misschien ook wel zeggen dat z'n moeder het dan zou horen, en daar over zou willen praten. Jij staat net iets verder van hem af dan z'n ouders, en daarom vindt hij het misschien makkelijker om er met jou over te praten.

Vooral niets tegen z'n vader zeggen dus. Hij brengt zichzelf of anderen niet in gevaar, dus geen enkele reden om z'n vader in te lichten :) Geniet van het vertrouwen dat hij in jou heeft!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:25
Maar toch denk ik dat TO had makkelijker met haar partner had gedeeld als die jongen gewoon had verteld stiekem verliefd te zijn op een meisje in de klas. Maar nou hij verliefd is op een jongen, is het opeens een heel ding dat geheim gehouden moet worden en toestanden er omheen en weet ik wat nog meer. Ik baal daar gewoon van. Dat mensen nog steeds doen alsof het verliefd zijn van hun zoon op een jongen nog steeds héél iets anders is dan verliefd zijn op een meisje, en vooral ook anders behandeld moet worden en meer geheim gehouden moet worden. En dat er dan een coming-out nodig is, en weet ik wat nog meer. Triest.
Als to het dan met de partner has gedeeld had ze zijn vertrouwen net zo hard beschaamd. Het gaat er juist om dat de zoon van partner iets in vertrouwen vertelt en dat zij het dan niet toch doorpraat.

Maar goed, volgens mij doe je het er gewoon om. Jij bent namelijk degene die steeds de nadruk legt op het homo-zijn. Net als mijn moeder : 'hij is homo, maar dat maakt niet uit hoor'
.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk vertel je dit niet aan je partner! Je mag blij en trots zijn dat zoon dit jou durft te vertellen. Hij heeft dit in vertrouwen verteld, en dan kan je het niet maken om dit aan je partner door te vertellen. Dit zal hij zelf moeten doen wanneer hij hier klaar voor is. Waardeer hoe hoog jij bij hem staat dat hij dit met jou deelt. Dit doorvertellen aan partner zou niet alleen dit vertrouwen breken, ook heb je kans dat hij dit soort dingen voortaan voor zich houdt én zich niet lekker in zijn vel gaat voelen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:15
Het heeft te maken met het feit dat een jongen denkt vertrouwelijkheid nodig te hebben om te kunnen uiten waar zijn seksuele voorkeur ligt. Zou een jongen ook dezelfde vertrouwelijkheid nodig hebben als hij gewoon op meisjes viel? En gewoon een vriendinnetje zou hebben?
Ja dus. Weet je zelf niet meer hoe dat toen voelde als tiener?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Als de zoon verliefd was op een meisje uit zijn klas had ik TO ook geadviseerd om het voor zich te houden. Dat heeft niks met het geslacht van de ander te maken, maar met de vertrouwelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-02-2020 21:28
Jij ziet dat echt heel anders dan ik, Pejeka, Als ie in vertrouwen had medegedeeld dat zoon verliefd was op een meisje was er net zo goed géén reden geweest om het te vertellen, zo zie ik het meer. Dat wordt niet ineens anders nu het over een jongen gaat.
Waarom vertelt TO er dan expliciet bij dat het om verliefdheid op een jongen gaat? Waarom dan niet gewoon een kort topic: Mijn stiefzoon heeft me verteld dat hij verliefd is, heeft hij me in vertrouwen verteld, maar hij wil niet dat ik het doorvertel aan zijn vader. Hoe denken jullie daarover?

Dus waarom dan zo prominent naar voren brengen dat het om homogevoelens gaat? Alsof dát het anders maakt en tot iets dat tot geheimhouding zou moeten leiden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
14-02-2020 19:43


Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen,

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt.
Ben ik de enige die het raar vindt dat de vader al jaren denkt dat zijn zoon op jongens valt. Het kind is pas 13.

En nee ik zou dit niet aan vader vertellen. In stilte verliefd zijn is niet zo bijzonder dat vader daar onmiddellijk van op de hoogte moet worden gebracht terwijl zoon gevraagd heeft dit niet te doen.

Geen reden om zijn vertrouwen te beschamen.
Wat valt er eigenlijk te vertellen? Geaardheid is niet iets dat een ouder perse meteen hoeft te weten.

Een kind kondigt ook niet aan dat het hetero is.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 14-02-2020 21:35
19.69% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven