Moet ik mijn partner dit vertellen over zijn zoon?

14-02-2020 19:43 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn vriend mijn gewone nick kent, heb ik een nieuwe aangemaakt..
Ik zit met het volgende.
Voor de context: Ik heb een vriend die kinderen heeft. Ik heb zelf ook kinderen. Wij latten al een hele tijd en dat gaat goed. Over en weer kan iedereen het goed met elkaar vinden.
Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen, toen we even met z'n tweeën thuis waren, aangezien vriend zijn andere kind ergens moest ophalen.

We hadden het over Valentijnsdag en toen vertelde hij me verliefd te zijn op een jongen uit zijn klas. Meteen er achteraan zei hij dat ik het niet tegen zijn vader moest vertellen, want dan zou die het tegen zijn moeder vertellen en die zou er meteen een "ding" van maken.. Ik heb op dat moment gezegd dat het leuk was dat hij verliefd was en vroeg wat hij er zelf van vond. Hij zei dat hij het in ieder geval niet tegen die jongen wilde vertellen. Toen vertelde ik dat ik op zijn leeftijd ook vaak in stilte verliefd was omdat ik niks durfde te doen. Dat vond ie wel leuk om te horen.

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt en daar vind ie verder niks van). Zoon zei toen dat hij ook wel wist dat zowel vader als moeder het helemaal niet erg ofzo zouden vinden, maar hij wilde gewoon niet dat ze het wisten en dat met name moeder er steeds over zou willen praten. En dat snap ik ergens ook wel..
Maar toch vind ik het lastig om dit geheim te houden voor mijn vriend. Ik wil aan de ene kant het vertrouwen van zijn zoon niet schaden, maar het voelt ergens ook niet prettig om zoiets voor mijn vriend verborgen te houden. Weet niet goed waarom. Heb mezelf al afgevraagd of ik hetzelfde zou denken als hij verliefd op een meisje zou zijn, maar dat weet ik niet goed.

Wat zouden jullie doen? Ik neig nu naar niks zeggen tegen vriend, want in vertrouwen verteld, maar ben benieuwd hoe anderen daar naar kijken
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:48
Reden: Leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Nee natuurlijk ga je dat niet doorvertellen en zijn vertrouwen in volwassenen schaden. Nobrainer. Heeft geen enkele toegevoegde waarde en als hij het wil zeggen mag hij dat op een door hem gekozen moment doen zoals hij dat bij jou ook gedaan heeft. Hij vertrouwt je blijkbaar, houd dat zo.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:31
Waarom vertelt TO er dan expliciet bij dat het om verliefdheid op een jongen gaat? Waarom dan niet gewoon een kort topic: Mijn stiefzoon heeft me verteld dat hij verliefd is, heeft hij me in vertrouwen verteld, maar hij wil niet dat ik het doorvertel aan zijn vader. Hoe denken jullie daarover?

Dus waarom dan zo prominent naar voren brengen dat het om homogevoelens gaat? Alsof dát het anders maakt en tot iets dat tot geheimhouding zou moeten leiden?
Dát ben ik op zich met je eens.

Maar dan zou het (en volgens mij wijst bijna iedereen hier daarop) moeten gaan over: natuurlijk houd je dat óók geheim nu het over een jongen gaat.
Jij brengt het echter als: natuurlijk vertel je het gewoon, zoals je ook in het geval van een meisje had gedaan.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:31
Waarom vertelt TO er dan expliciet bij dat het om verliefdheid op een jongen gaat? Waarom dan niet gewoon een kort topic: Mijn stiefzoon heeft me verteld dat hij verliefd is, heeft hij me in vertrouwen verteld, maar hij wil niet dat ik het doorvertel aan zijn vader. Hoe denken jullie daarover?

Dus waarom dan zo prominent naar voren brengen dat het om homogevoelens gaat? Alsof dát het anders maakt en tot iets dat tot geheimhouding zou moeten leiden?
Ja dat was ook helemaal niet nodig geweest
sugarmiss schreef:
14-02-2020 21:33
Ben ik de enige die het raar vindt dat de vader al jaren denkt dat zijn zoon op jongens valt. Het kind is pas 13.
Ik weet niet of je de enige bent, of is dat een retorische vraag? Maar bij sommige kinderen is het vanaf vrij jonge leeftijd al evident. Zo had ik ook een vriendje op de basisschool waarvan iedereen het eigenlijk sinds de kleuterschool wel wist.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
14-02-2020 21:29
Ik vertelde het vroeger ook niet aan mijn ouders, omdat het dan meteen een ding was. Dan werd er vaak naar gevraagd of flauwe geintjes gemaakt of aan ooms en tantes verteld, zo awkward als tiener. Ik kan me best voorstellen dat zo’n jongen het wel doet tegen iemand die hij vertrouwt. En het is mooi als dit vertrouwen niet beschaamd zou worden. Ik had dat als tiener heel fijn gevonden.
Dit. Of het nou om een jongen of meisje gaat, soms is het fijn om wel iemand in vertrouwen te nemen maar niet gelijk je ouders. En daar heeft hij alle recht op. Al vertelt hij zijn ouders pas op zijn 30e dat hij verliefd is, dan nog is het aan TO om het vertrouwen niet te beschamen.
fiorah wijzigde dit bericht op 14-02-2020 21:36
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:31
Waarom vertelt TO er dan expliciet bij dat het om verliefdheid op een jongen gaat? Waarom dan niet gewoon een kort topic: Mijn stiefzoon heeft me verteld dat hij verliefd is, heeft hij me in vertrouwen verteld, maar hij wil niet dat ik het doorvertel aan zijn vader. Hoe denken jullie daarover?

Dus waarom dan zo prominent naar voren brengen dat het om homogevoelens gaat? Alsof dát het anders maakt en tot iets dat tot geheimhouding zou moeten leiden?
Daar heb je wél een punt. Voor haar is het blijkbaar bijzonderder dat het een jongen is dan wanneer het een meisje was. Maar dat hoeft voor de jongen in kwestie helemaal niet te gelden.
Ik ben het trouwens ook met Sugarmiss eens - waarom denken mensen een idee te moeten vormen over je geaardheid? En al helemaal van jonge kinderen? Gatsie!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Anders schaad je zijn vertrouwen en je weet; vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Juist fijn dat hij zich bij jou prettig en veilig voelt om zoiets te vertellen, of het nou een jongen of meisje zou zijn waar hij verliefd op is.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
may_ka schreef:
14-02-2020 21:36
Daar heb je wél een punt. Voor haar is het blijkbaar bijzonderder dat het een jongen is dan wanneer het een meisje was. Maar dat hoeft voor de jongen in kwestie helemaal niet te gelden.
Ik ben het trouwens ook met Sugarmiss eens - waarom denken mensen een idee te moeten vormen over je geaardheid? En al helemaal van jonge kinderen? Gatsie!
Ik ben daar bij mijn kinderen altijd neutraal in geweest, ‘als je later een vriend of vriendin krijgt’. Voor mijn kind was het echter toch iets wat speciaal aangekondigd moest worden.
Nee natuurlijk vertel je dit niet! Hij neemt je in vertrouwen, dat zal voor hem erg veel betekenen als je je mond dicht houd. Schaad zijn vertrouwen niet.
Murrmurr schreef:
14-02-2020 21:35
Ik weet niet of je de enige bent, of is dat een retorische vraag? Maar bij sommige kinderen is het vanaf vrij jonge leeftijd al evident. Zo had ik ook een vriendje op de basisschool waarvan iedereen het eigenlijk sinds de kleuterschool wel wist.
Ik heb ook een vriend waarvan de familie altijd zegt dat hij in de box al homo was, maar ze hebben braaf zijn coming out afgewacht. En hebben destijds ook niet zo gereageerd van, jaaaah, dat dachten we al, want dat is ook heel vervelend voor iemand. Maar nu iedereen ruimschoots volwassen is kunnen ze er allemaal wel im lachen dat het zo duidelijk was.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 21:45
Ik ben daar bij mijn kinderen altijd neutraal in geweest, ‘als je later een vriend of vriendin krijgt’. Voor mijn kind was het echter toch iets wat speciaal aangekondigd moest worden.
Die noodzaak om het speciaal af te kondigen is dan wellicht niet door jou ingegeven, maar blijkbaar is er dan toch een klimaat in maatschappij, onder klasgenoten, onder andere mensen, enz. die zo'n jongere het gevoel geven dat het iets is dat speciaal benoemd moet worden. Raar toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-02-2020 21:49
Die noodzaak om het speciaal af te kondigen is dan wellicht niet door jou ingegeven, maar blijkbaar is er dan toch een klimaat in maatschappij, onder klasgenoten, onder andere mensen, enz. die zo'n jongere het gevoel geven dat het iets is dat speciaal benoemd moet worden. Raar toch?
Ze is meerdere keren demonstrerende religekkies tegengekomen met antihomo-spandoeken, ook in Nederland helaas. Ik denk niet dat we daar volledig vanaf kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Hij geeft toch duidelijk aan dat hij het er nog niet over wil hebben. Ouders kunnen inderdaad alles nogal opblazen en misschien wil hij er zelf nog even mee stoeien in zijn hoofd. Even wennen. Gun hem gewoon die tijd. Hartstikke mooi dat hij zich bij jou zo fijn voelt dat hij het met je deelt.
En mijn advies zou hetzelfde zijn als het om een meisjes crush zou gaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ben het wel met PJK eens dat de hele notie van uit de kast komen ongelijkheid in de hand werkt. Leestip: Epistemology of the closet van Eve Kosofsky Sedgwick.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 21:55
Ze is meerdere keren demonstrerende religekkies tegengekomen met antihomo-spandoeken, ook in Nederland helaas. Ik denk niet dat we daar volledig vanaf kunnen komen.
Ben ik met je eens. Maar dat je als (stief)ouder dan ook nog het verliefd zijn op een jongen (door je stiefzoon) als een groter geheim ziet dat gehouden moet worden als het puur verliefd zijn op zich, vind ik triest. Want onwillekeurig behandel je dan zelf het feit dat hij verliefd is op een jongen, tóch als een "groter punt" dan wanneer hij verliefd zou zijn op een meisje. En heb je bovendien het idee dat daar anders mee omgegaan moet worden. Dát stoort me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-02-2020 21:58
Ben ik met je eens. Maar dat je als (stief)ouder dan ook nog het verliefd zijn op een jongen (door je stiefzoon) als een groter geheim ziet dat gehouden moet worden als het puur verliefd zijn op zich, vind ik triest. Want onwillekeurig behandel je dan zelf het feit dat hij verliefd is op een jongen, tóch als een "groter punt" dan wanneer hij verliefd zou zijn op een meisje. En heb je bovendien het idee dat daar anders mee omgegaan moet worden. Dát stoort me.
En dat denk ik dus niet, dat het daaraan ligt.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn late reactie! Het duurde een tijdje voor mijn topic geplaatst werd, en ben ondertussen wat anders gaan doen..

Jullie zijn behoorlijk eensgezind! Jullie hebben ook gelijk, moet het gewoon voor me houden. Ga ik ook doen.

Waarom ik erbij zei dat het om een jongen ging, is omdat zoon zelf expliciet benoemde dat hij er niks mee ging doen omdat het een jongen is. Hij wist niet hoe er door die jongen gereageerd zou worden. Vandaar ook dat gesprekje over in stilte verliefd zijn omdat ik niks durfde te doen vroeger.

Vriend zegt ook altijd "vriend of vriendin" tegen zijn kinderen. Het maakt hem geen zier uit waar zijn kinderen mee thuis komen, als ze maar gelukkig zijn.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:49
Die noodzaak om het speciaal af te kondigen is dan wellicht niet door jou ingegeven, maar blijkbaar is er dan toch een klimaat in maatschappij, onder klasgenoten, onder andere mensen, enz. die zo'n jongere het gevoel geven dat het iets is dat speciaal benoemd moet worden. Raar toch?
Nou, op zich is dat niet gek. Jammer en ouderwets, dat wel. Maar als ik bijv zoek over een voorleesboekje waarin gewoon 2 moeders of vaders voorkomen dan is dat er eigenlijk niet. Het is dan meteen óf een voorlichtingsboek óf een boek dat een dilemma voorlegt (Lotte gaat knutselen met vaderdag maar zij heeft 2 moeders, wat nu?)

Het is nooit gewoon een alledaags tafereeltje van Papa Konijntje Ko en Papa Konijntje Jo zitten met de kleine konijntjes aan tafel etc.

Dus voor een kind 12 is heeft het al miljoenen liedjes en boekjes gehoord/gelezen over alledaagse tafereeltjes en alles wat “anders” is, dat wordt gebracht als voorlichting of dilemma.

Zelfs voor hele progressieve en ruimdenkende mensen heeft dat toch invloed op hoe ze (onbewust) zijn gaan denken over homoseksualiteit, ook als het henzelf betreft. Daar zut een hele laag -zij het onschuldige- beeldvorming achter.

Ook in series, films etc. Is het thema toch vaak acceptatie, worsteling etc.
pejeka schreef:
14-02-2020 21:58
Ben ik met je eens. Maar dat je als (stief)ouder dan ook nog het verliefd zijn op een jongen (door je stiefzoon) als een groter geheim ziet dat gehouden moet worden als het puur verliefd zijn op zich, vind ik triest. Want onwillekeurig behandel je dan zelf het feit dat hij verliefd is op een jongen, tóch als een "groter punt" dan wanneer hij verliefd zou zijn op een meisje. En heb je bovendien het idee dat daar anders mee omgegaan moet worden. Dát stoort me.
Dat ben ik met je eens.

edit: ik had de uitleg van TO nog niet gelezen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:58
Ben ik met je eens. Maar dat je als (stief)ouder dan ook nog het verliefd zijn op een jongen (door je stiefzoon) als een groter geheim ziet dat gehouden moet worden als het puur verliefd zijn op zich, vind ik triest. Want onwillekeurig behandel je dan zelf het feit dat hij verliefd is op een jongen, tóch als een "groter punt" dan wanneer hij verliefd zou zijn op een meisje. En heb je bovendien het idee dat daar anders mee omgegaan moet worden. Dát stoort me.
Ik snap dat je uit zo'n klein tekstje niet alles kan halen, maar nu doe je echt veel aannames..
Normaalgezien vertellen onze kinderen veel aan ons, over het algemeen aan hun eigen ouder, maar ook aan elkaar en de "stiefouders" . En ook dit soort onderwerpen worden uitgebreid besproken, ze zijn allemaal ongeveer dezelfde leeftijd. Dus mijn vriend en ik zouden het er anders ook over hebben gehad, gewoon omdat dat zo gaat bij ons. Dat een van de kinderen vraagt om iets niet door te vertellen is nog helemaal niet voorgekomen.
Fridaynight2020 schreef:
14-02-2020 22:10
Ik snap dat je uit zo'n klein tekstje niet alles kan halen, maar nu doe je echt veel aannames..
Normaalgezien vertellen onze kinderen veel aan ons, over het algemeen aan hun eigen ouder, maar ook aan elkaar en de "stiefouders" . En ook dit soort onderwerpen worden uitgebreid besproken, ze zijn allemaal ongeveer dezelfde leeftijd. Dus mijn vriend en ik zouden het er anders ook over hebben gehad, gewoon omdat dat zo gaat bij ons. Dat een van de kinderen vraagt om iets niet door te vertellen is nog helemaal niet voorgekomen.
Dat is ook de leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
14-02-2020 22:10
Ik snap dat je uit zo'n klein tekstje niet alles kan halen, maar nu doe je echt veel aannames..
Normaalgezien vertellen onze kinderen veel aan ons, over het algemeen aan hun eigen ouder, maar ook aan elkaar en de "stiefouders" . En ook dit soort onderwerpen worden uitgebreid besproken, ze zijn allemaal ongeveer dezelfde leeftijd. Dus mijn vriend en ik zouden het er anders ook over hebben gehad, gewoon omdat dat zo gaat bij ons. Dat een van de kinderen vraagt om iets niet door te vertellen is nog helemaal niet voorgekomen.

Dan zou ik er eerst eens achter proberen te komen waaróm hij niet wil dat het "doorverteld" wordt aan de vader. Waar is hij bang voor, of wat vindt hij er eng aan? En leer hem vooral dat hij altijd alles kan delen met zijn vader. Dat het niét eng en anders is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:16
Waarom denk ik nou dat dit niet helemaal waar is...
Toen ik puber was vertelde ik ook niet alles aan mijn ouders. Ook niet of ik verliefd was. Pas als ik een vriend had vertelde ik het en zeker niet meteen. Ik kon dat wel bij vriendinnen kwijt (en af en toe een tante die ik daarin echt vertrouwde).
Kan me voorstellen dat het voor die jongen ook zo is. Kan me ook voorstellen dat hij het helemaal niet leuk zou vinden om allerlei vragen van zijn moeder te krijgen en dan niet eens over het homo zijn maar over de jongen om wie het gaat of wat hij ermee gaat doen (aangezien hij niet van plan is er iets mee te doen). En het is erg jammer maar ik kan me voorstellen dat het helaas nog steeds moeilijk is voor een puber (jongen) om met vrienden erover te praten dat je op jongens valt. Zeker als je misschien zelf nog aan het uitvinden bent hoe of wat. Wel fijn dat hij dan een luisterend oor vindt bij TO.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 22:15
Dan zou ik er eerst eens achter proberen te komen waaróm hij niet wil dat het "doorverteld" wordt aan de vader. Waar is hij bang voor, of wat vindt hij er eng aan? En leer hem vooral dat hij altijd alles kan delen met zijn vader. Dat het niét eng en anders is.
Hij vindt het niet eng, maar hij heeft geen zin om er naar eigen zeggen "de héle tijd" over te praten. Hij weet dat hij het kán delen, maar dat wil hij niet. Misschien is het inderdaad de leeftijd, zoals iemand al zei..
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
14-02-2020 22:15
Toen ik puber was vertelde ik ook niet alles aan mijn ouders. Ook niet of ik verliefd was. Pas als ik een vriend had vertelde ik het en zeker niet meteen. Ik kon dat wel bij vriendinnen kwijt (en af en toe een tante die ik daarin echt vertrouwde).
Kan me voorstellen dat het voor die jongen ook zo is. Kan me ook voorstellen dat hij het helemaal niet leuk zou vinden om allerlei vragen van zijn moeder te krijgen en dan niet eens over het homo zijn maar over de jongen om wie het gaat of wat hij ermee gaat doen (aangezien hij niet van plan is er iets mee te doen). En het is erg jammer maar ik kan me voorstellen dat het helaas nog steeds moeilijk is voor een puber (jongen) om met vrienden erover te praten dat je op jongens valt. Zeker als je misschien zelf nog aan het uitvinden bent hoe of wat. Wel fijn dat hij dan een luisterend oor vindt bij TO.
Allemaal met je eens. Maar het ging me ook niet over de houding en verlegenheid van die puber, maar over het feit dat TO zélf er zo nadrukkelijk op wees dat het om verliefdheid op een jongen ging en dat het daardoor ánders en extra moeilijk zou zijn dan wanneer het om verliefdheid op een meisje zou gaan. En daar kan ik me inderdaad over opwinden, dat dit soort (onwillekeurige) houdingen nog steeds bestaan anno 2020.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven