Moet ik mijn partner dit vertellen over zijn zoon?

14-02-2020 19:43 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn vriend mijn gewone nick kent, heb ik een nieuwe aangemaakt..
Ik zit met het volgende.
Voor de context: Ik heb een vriend die kinderen heeft. Ik heb zelf ook kinderen. Wij latten al een hele tijd en dat gaat goed. Over en weer kan iedereen het goed met elkaar vinden.
Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen, toen we even met z'n tweeën thuis waren, aangezien vriend zijn andere kind ergens moest ophalen.

We hadden het over Valentijnsdag en toen vertelde hij me verliefd te zijn op een jongen uit zijn klas. Meteen er achteraan zei hij dat ik het niet tegen zijn vader moest vertellen, want dan zou die het tegen zijn moeder vertellen en die zou er meteen een "ding" van maken.. Ik heb op dat moment gezegd dat het leuk was dat hij verliefd was en vroeg wat hij er zelf van vond. Hij zei dat hij het in ieder geval niet tegen die jongen wilde vertellen. Toen vertelde ik dat ik op zijn leeftijd ook vaak in stilte verliefd was omdat ik niks durfde te doen. Dat vond ie wel leuk om te horen.

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt en daar vind ie verder niks van). Zoon zei toen dat hij ook wel wist dat zowel vader als moeder het helemaal niet erg ofzo zouden vinden, maar hij wilde gewoon niet dat ze het wisten en dat met name moeder er steeds over zou willen praten. En dat snap ik ergens ook wel..
Maar toch vind ik het lastig om dit geheim te houden voor mijn vriend. Ik wil aan de ene kant het vertrouwen van zijn zoon niet schaden, maar het voelt ergens ook niet prettig om zoiets voor mijn vriend verborgen te houden. Weet niet goed waarom. Heb mezelf al afgevraagd of ik hetzelfde zou denken als hij verliefd op een meisje zou zijn, maar dat weet ik niet goed.

Wat zouden jullie doen? Ik neig nu naar niks zeggen tegen vriend, want in vertrouwen verteld, maar ben benieuwd hoe anderen daar naar kijken
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:48
Reden: Leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
14-02-2020 21:57
Hij geeft toch duidelijk aan dat hij het er nog niet over wil hebben. Ouders kunnen inderdaad alles nogal opblazen en misschien wil hij er zelf nog even mee stoeien in zijn hoofd. Even wennen. Gun hem gewoon die tijd. Hartstikke mooi dat hij zich bij jou zo fijn voelt dat hij het met je deelt.
En mijn advies zou hetzelfde zijn als het om een meisjes crush zou gaan.
Dit klinkt inderdaad aannemelijk.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 22:15
Dan zou ik er eerst eens achter proberen te komen waaróm hij niet wil dat het "doorverteld" wordt aan de vader. Waar is hij bang voor, of wat vindt hij er eng aan? En leer hem vooral dat hij altijd alles kan delen met zijn vader. Dat het niét eng en anders is.
Dat heeft TO toch ook met hem besproken.
Tjongejonge de enige die hier in dit topic een punt maakt van de homoseksualiteit ben jij Pejeka.
Misschien is zoals jij reageert precies het soort reactie wat hij bij zijn eigen moeder vreest...

TO mooi jullie band. Fijn om verliefdheden met iemand te kunnen bespreken anders dan je ouders.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 22:15
Dan zou ik er eerst eens achter proberen te komen waaróm hij niet wil dat het "doorverteld" wordt aan de vader. Waar is hij bang voor, of wat vindt hij er eng aan? En leer hem vooral dat hij altijd alles kan delen met zijn vader. Dat het niét eng en anders is.
Maar waarom moet er zo perse openheid van zaken zijn en waarom moet hij alles met zijn vader delen? De jongen wil gewoon niet dat zijn verliefdheid wordt gedeeld. Punt.
.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 20:56
Waarom wordt hier zo'n ding van gemaakt? Als die jongen had verteld dat hij stiekem verliefd was op een meisje uit zijn klas, dan had toch geen mens er moeilijk over gedaan en had het ook gewoon aan zijn vader kunnen worden verteld? Want dan hadden we het allemaal leuk en schattig en weet ik wat nog meer gevonden.

Maar nu hij op een jongen valt, is het opeens een "geheim" dat stil gehouden moet worden.

Hallo, het is 2020, geen 1920!
Ik denk niet dat het er om gaat dat hij op een jongen valt maar dat hij geen big deal wil met zijn moeder die er dan steeds over wil praten. Sommige moeders zijn nu eenmaal dramaqueens die er gelijk wel een heel ding van maken terwijl verliefd zijn gewoon leuk is. Het stil houden gaat van to is dat ze het eigenlijk aan de vader wil vertellen maar het vertrouwen van de jongen niet wil schaden.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Jeetje to, dat je hier aan twijfelt O_O .
Het is niet aan jou om hem te 'outen' , dus natuurlijk vertel je niets aan zijn vader
Frankly my dear, I don"t give a damn
Plus hij is nog maar 13. De meeste verliefdheden op die leeftijd blijven onuitgesproken.
Natuurlijk vertel je dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de eerste pagina gelezen maar ik wil je even een compliment geven voor hoe fijn je gereageerd hebt in het gesprek :thumbsup: . En ik zou het zeker niet vertellen (of het nou een jongen of meisje is), het is namelijk niet dat hij gevaar loopt dus in die zin is er geen reden om zijn vertrouwen te beschamen.
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Kind doet dat zelf als hij eraan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips. Wil je alleen maar even laten weten dat je een super fijne stiefmoeder bent. Hij vertrouwt jou, niet voor niets. Mooi.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je überhaupt al twijfelt om zijn persoonlijke zaken (of in ieder geval iets wat hij momenteel niet aan derden wil delen) aan anderen te vertellen terwijl die jongen heel duidelijk aangeeft dat hij dat NIET wil?! Jij bent slechts de vriendin van zijn vader, meer niet, dus wie ben jij om te oordelen wat die jongen wel en niet moet delen. Hij wil het ALLEEN met jou delen zegt hij toch? Hoe duidelijk wil je het hebben. Waarom wals je dan zo over hem heen.
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
15-02-2020 00:28
Geen tips. Wil je alleen maar even laten weten dat je een super fijne stiefmoeder bent. Hij vertrouwt jou, niet voor niets. Mooi.
TO is de ‘vriendin’ van zijn vader. Een stiefmoeder wordt je nl pas als je trouwt met een partner met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. Een tiener vertelt jou iets in vertrouwen. Daarnaast vind ik het ook niet zo belangrijk dat het aan de grote klok moet worden gehangen. Een tiener met een liefde dat is toch lief. Bewaar samen het geheim tot hij het zelf wil vertellen. Laat hem zich uiten wanneer hij daar zelf aan toe is dat hoort een ander niet voor hem te doen. Je maakt anders het vertrouwen stuk dat hij nu heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je het wel aan je vriend zou vertellen, ga je er dan bij zeggen dat hij het niet aan de moeder van zoon mag vertellen?

Dan zit je vriend met hetzelfde “dilemma” als jij nu.
Vervolgens denkt je vriend net als jij, ik vertel het haar, maar ze mag het er niet met zoon over hebben.
Daarna gaat moeder toch naar zoon.....

Aan het eind van de rit heb je een kind die teleurgesteld gesteld is in zijn stiefmoeder en haar nooit meet durft te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
15-02-2020 02:11
Het feit dat je überhaupt al twijfelt om zijn persoonlijke zaken (of in ieder geval iets wat hij momenteel niet aan derden wil delen) aan anderen te vertellen terwijl die jongen heel duidelijk aangeeft dat hij dat NIET wil?! Jij bent slechts de vriendin van zijn vader, meer niet, dus wie ben jij om te oordelen wat die jongen wel en niet moet delen. Hij wil het ALLEEN met jou delen zegt hij toch? Hoe duidelijk wil je het hebben. Waarom wals je dan zo over hem heen.
Wow, ook goedemorgen.. Waar wals ik over hem heen?
Ik weet dat ik "slechts de vriendin van" ben, en ook echt níets meer. Dat zeg ik ook nergens..
Als je gelezen had, wist je dat ik al neigde naar niks zeggen en later schreef dat ik dat, na alle eenduidige reacties, ook niet ga doen. Fijne dag!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga niks zeggen. Zal in de toekomst waarschijnlijk vaker gaan voorkomen naarmate ze allemaal ouder worden. Hoort er dan blijkbaar ook bij!
Ik zou het niet vertellen. Mocht je er ooit me geconfronteerd worden door je vriend kun je benoemen dat jullie toch eigenlijk al wisten dat hij op jongens viel en je deze bekentenis dus niet zag als een groot ding.
Fijn dat hij jou zo vertrouwd dat is echt mooi. Het is niet niks zoiets voor het eerst naar iemand uit te spreken
hoezoos schreef:
15-02-2020 02:19
TO is de ‘vriendin’ van zijn vader. Een stiefmoeder wordt je nl pas als je trouwt met een partner met kinderen.
Haha! Als ‘t beestje maar een naam heeft. Komt op hetzelfde neer.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
15-02-2020 02:11
Het feit dat je überhaupt al twijfelt om zijn persoonlijke zaken (of in ieder geval iets wat hij momenteel niet aan derden wil delen) aan anderen te vertellen terwijl die jongen heel duidelijk aangeeft dat hij dat NIET wil?! Jij bent slechts de vriendin van zijn vader, meer niet, dus wie ben jij om te oordelen wat die jongen wel en niet moet delen. Hij wil het ALLEEN met jou delen zegt hij toch? Hoe duidelijk wil je het hebben. Waarom wals je dan zo over hem heen.
Toe maar.....
Heb je zelf misschien te maken met een ex en een nieuwe partner en heb je daar moeite mee??
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
15-02-2020 02:19
TO is de ‘vriendin’ van zijn vader. Een stiefmoeder wordt je nl pas als je trouwt met een partner met kinderen.
Oh ja, eerst trouwen en daarna mag je meedoen :facepalm:

Dat deze zoon naar TO gaat met iets vertrouwelijks vind ik een groot compliment voor TO.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:07
Je maakt het alleen maar abnormaler door het te beschouwen als iets dat geheim gehouden moet worden, zelfs voor de (ruimdenkende) vader. Door het feit dat hij op een jongen valt te behandelen als iets dat vooral stil gehouden moet worden, vergroot je alleen maar het idee dat hij iets tegennatuurlijks doet/voelt en vergroot je het idee dat hij een buitenstaander in de maatschappij is, iemand die niet "normaal" is. Reageer gewoon: Goh wat leuk en spannend dat je verliefd bent (en laat in het midden of dat op een jongen of een meisje is), en stel voor het ook aan zijn vader te vertellen. Desnoods kan je die van tevoren inlichten, zodat hij ook positief kan reageren. Dáár is die jongen mee geholpen. Niet door het te beschouwen als een onnatuurlijk gevoel dat geheim moet worden gehouden.
Ik denk dat je weer eens de hele clou van het verhaal mist.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat als de jongen verliefd was geweest op buurmeisje Roos er hetzelfde verzoek geweest zou zijn (op een willekeurig klasgenootje misschien niet, omdat ouders die niet kennen). Als je ouders hebt die denken dat ze overal 20x over moeten praten (of opmerkingen maken), hoe lief ook bedoeld, met het risico dat ze er ook over beginnen als tante Truus erbij zit, zou ik het ook liever geheim houden.

Maar wat ontzettend fijn voor die jongen dat hij jou als stiefouder heeft en je zo vertrouwt. Zie dat als een groot compliment, want als je hier op het forum rondleest zie je dat stiefouderschap door een aantal mensen gezien wordt als een nare ziekte die bestreden moet worden.
Fridaynight2020 schreef:
15-02-2020 07:22
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga niks zeggen. Zal in de toekomst waarschijnlijk vaker gaan voorkomen naarmate ze allemaal ouder worden. Hoort er dan blijkbaar ook bij!
Precies, dat hoort bij volwassen worden. Als je een goede, open band met ze hebt dan komen ze heus nog naar je toe, maar op hun eigen tijd. Grote kans dat hij het tegen jou heeft verteld omdat je gevoelsmatig iets verder van hem af staat, zoals kinderen ook bijvoorbeeld eerst een tante met wie ze een goede band hebben in vertrouwen nemen en pas later met hun ouders praten.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
14-02-2020 23:00
Jeetje to, dat je hier aan twijfelt O_O .
Het is niet aan jou om hem te 'outen' , dus natuurlijk vertel je niets aan zijn vader
Waarom is homoseksualiteit iets dat vroeg of laat "geout" moet worden, en heteroseksualiteit niet? Je gaat toch ook niet met je ouders om de tafel zitten om schoorvoetend te vertellen: "Ehhhh…. ik moet iets zeggen, niet schrikken, er is niks aan de hand, maar ik ben hetero..."...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Jullie stappen wel heel makkelijk over het coming out ding heen. Helaas is Nederland nog steeds niet een open en tolerant land en is uit de kast komen écht wel een ding. Ook bij tieners. Niet iedereen woont in d3 open-minded-en-alles-moet-maar-kunnen-grote-stad.

Ik zou daarom zeker met hem daar over spreken. Hoe veilig voelt hij zich in zn vriendengroep, hoe zichzelf kan hij zijn op zn school, hoe wordt er over homo's gedacht in de omgeving? Dat je thuis met een verhaal aan kan komen wil nog niet zeggen dat je omgeving je hartelijk verwelkomt. Been there, done that.

En ja, niet-hetero zijn is helaas nog steeds niet de norm in Nederland. En discriminatie is nog steeds orde van de dag. En ookal zijn de Viva dames allemaal super tolerant en doen we net alsof alles geaccepteerd is. Ook al is het inmiddels 2020.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven