Moet ik mijn partner dit vertellen over zijn zoon?

14-02-2020 19:43 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn vriend mijn gewone nick kent, heb ik een nieuwe aangemaakt..
Ik zit met het volgende.
Voor de context: Ik heb een vriend die kinderen heeft. Ik heb zelf ook kinderen. Wij latten al een hele tijd en dat gaat goed. Over en weer kan iedereen het goed met elkaar vinden.
Vorige week zat ik een tijd met de zoon (13) van mijn vriend te kletsen, toen we even met z'n tweeën thuis waren, aangezien vriend zijn andere kind ergens moest ophalen.

We hadden het over Valentijnsdag en toen vertelde hij me verliefd te zijn op een jongen uit zijn klas. Meteen er achteraan zei hij dat ik het niet tegen zijn vader moest vertellen, want dan zou die het tegen zijn moeder vertellen en die zou er meteen een "ding" van maken.. Ik heb op dat moment gezegd dat het leuk was dat hij verliefd was en vroeg wat hij er zelf van vond. Hij zei dat hij het in ieder geval niet tegen die jongen wilde vertellen. Toen vertelde ik dat ik op zijn leeftijd ook vaak in stilte verliefd was omdat ik niks durfde te doen. Dat vond ie wel leuk om te horen.

Ik heb ook gezegd dat hij het prima tegen zijn vader zou kunnen vertellen, omdat hij ook echt niet raar zou gaan reageren. ( Mijn vriend denkt al jaren dat zijn zoon op jongens valt en daar vind ie verder niks van). Zoon zei toen dat hij ook wel wist dat zowel vader als moeder het helemaal niet erg ofzo zouden vinden, maar hij wilde gewoon niet dat ze het wisten en dat met name moeder er steeds over zou willen praten. En dat snap ik ergens ook wel..
Maar toch vind ik het lastig om dit geheim te houden voor mijn vriend. Ik wil aan de ene kant het vertrouwen van zijn zoon niet schaden, maar het voelt ergens ook niet prettig om zoiets voor mijn vriend verborgen te houden. Weet niet goed waarom. Heb mezelf al afgevraagd of ik hetzelfde zou denken als hij verliefd op een meisje zou zijn, maar dat weet ik niet goed.

Wat zouden jullie doen? Ik neig nu naar niks zeggen tegen vriend, want in vertrouwen verteld, maar ben benieuwd hoe anderen daar naar kijken
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:48
Reden: Leesbaarheid
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ho ho nu maak je het wel erg ingewikkeld, Asteraceae!
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
15-02-2020 07:36
Toe maar.....
Heb je zelf misschien te maken met een ex en een nieuwe partner en heb je daar moeite mee??
Nee ik ben zeer gelukkig getrouwd met 3 prachtige kinderen. Maar uiteraard hebben mijn kinderen zeer veel vriendjes met ouders die wél gescheiden zijn en waarvan je merkt dat die zich constant maar aan moeten passen aan de vele nieuwe relaties van hun ouders. En die nieuwe relaties moet zich vooral niet met de opvoeding bemoeien en zich gewoon als een vriend of vriendin voor het kind gedragen, en dan vertel je geen zaken door aan de ouders als een kind dat niet wil. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 10:26
25.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-02-2020 18:28
Intriest. Maar als je zélf de kans hebt, zoals TO, om een jongen te laten weten dat er niks bijzonders aan de hand is omdat hij valt op andere jongens in plaats van het te behandelen als een groot geheim dat niet naar buiten mag komen, zelfs niet naar de eigen vader (die, opnieuw volgens TO, heel ruimdenkend is), dan ben je toch verkeerd bezig? Dan sterk je die jongen toch alleen maar in zijn (onterechte) gevoel dat hij buiten het normale spectrum valt?
Dat gevoel is helemaal niet onterecht, natuurlijk. Het overgrote deel van de mensheid is hetero, en daarmee valt iemand die homoseksueel is toch echt buiten het spectrum van wat normaal (of standaard) is. Dat is geen waardeoordeel, maar gewoon een feitelijke constatering.
En het is aan die jongen zelf om te beslissen wanneer en met wie hij dat deelt. Niet aan een ander.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:14
Waarom moet een jongen met homo-gevoelens een "coming-out" plannen? Moeten jongens met heterogevoelens dan ook op een bepaald moment met schroom in de voeten het gesprek met hun vader en moeder aangaan om schoorvoetend te vertellen dat ze toch écht op meisjes vallen? En zo nee, waarom moet dat dan wel als een zoon op jongens valt? Zijn we dan nog steeds zo achterlijk tegenwoordig?
He die jongen is 13 eh. Jij bent ook niet wijs geboren, gelukkig Ben jij met de jaren minder star, militant en koppig geworden. Gun die jongen wat tijd.
...
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-02-2020 01:08
Dat gevoel is helemaal niet onterecht, natuurlijk. Het overgrote deel van de mensheid is hetero, en daarmee valt iemand die homoseksueel is toch echt buiten het spectrum van wat normaal (of standaard) is. Dat is geen waardeoordeel, maar gewoon een feitelijke constatering.
En het is aan die jongen zelf om te beslissen wanneer en met wie hij dat deelt. Niet aan een ander.
Precies. Zoveel verder dan 100 jaar geleden zijn we nu ook weer niet wat betreft dit onderwerp.
Ik denk dat er twee dingen door elkaar spelen. Een prille verliefdheid die de jongen niet met zijn ouders wil delen, wat vrij normaal is op die leeftijd. Hij weet dat hij even makkelijk met een jongen als met een meisje zou kunnen thuiskomen, dus daar ligt het probleem niet. Tegelijkertijd durft hij het niet tegen de jongen in kwestie te zeggen, omdat hij niet weet hoe deze zal reageren. Op zich is dat ook niet abnormaal; je gevoelens blootleggen wanneer je niet weet hoe de ander er in staat, is altijd enigszins eng, en al helemaal als je een puber bent die voor het eerst verliefd is. Maar helaas, in Nederland anno nu is het in veel gevallen nog steeds extra eng als je onverhoopt op iemand van hetzelfde geslacht valt. Dus ik begrijp TO wel. Zelf als het voor jezelf geen "ding" is, moet je wel onder een steen leven om niet te weten dat het voor die jongen misschien wel extra moeilijk is om voor zijn gevoelens uit te komen. Gelukkig heeft hij zo te lezen een warme thuisbasis.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-02-2020 18:14
Ik vind het schandalig dat iets natuurlijks als je geaardheid heden ten dage nog steeds een worsteling moet betekenen. En dat dat moet leiden tot geheimhouding of wat dan ook. Of dat er een probleem van gemaakt moet worden dat vooral niet met de vader mag worden gedeeld. Diep triest allemaal, anno 2020.
Maar het moet niet 'geheim' gehouden worden vanwege dat het over een verliefdheid op een jongen gaat. Het wordt 'geheim' gehouden omdat de jongen zijn verliefdheid niet wil delen. En dat mag toch? Ik vind het juist triest dat jij vindt dat de jongen het MOET delen. Waarom toch, laat die jongen toch zelf lekker ontdekken hoe hij hiermee om wil gaan. Niet omdat het een probleem is, maar omdat hij een tiener is die recht heeft op zijn eigen pad.

Niemand hier vindt de homoseksualiteit (of whatever dit is) een probleem.

Dat is de laatste reactie, want als je zo rechtlijnig wil blijven denken dat iedereen hier toch een probleem maakt van de geaardheid van de jongen dan kunnen 100000000000 andere argumenten ook niet overtuigen.
.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
16-02-2020 10:29
Maar het moet niet 'geheim' gehouden worden vanwege dat het over een verliefdheid op een jongen gaat. Het wordt 'geheim' gehouden omdat de jongen zijn verliefdheid niet wil delen. En dat mag toch? Ik vind het juist triest dat jij vindt dat de jongen het MOET delen. Waarom toch, laat die jongen toch zelf lekker ontdekken hoe hij hiermee om wil gaan. Niet omdat het een probleem is, maar omdat hij een tiener is die recht heeft op zijn eigen pad.

Niemand hier vindt de homoseksualiteit (of whatever dit is) een probleem.

Dat is de laatste reactie, want als je zo rechtlijnig wil blijven denken dat iedereen hier toch een probleem maakt van de geaardheid van de jongen dan kunnen 100000000000 andere argumenten ook niet overtuigen.
Nogmaals, mijn indruk was dat als het om verliefdheid op een meisje was gegaan, TO geen topic had geopend. Dat was voor mij de trigger. Heb ik me daarin vergist, mijn excuses.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou niets vertellen. Het is niet iets ergs of gevaarlijks wat hij je heeft verteld.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
15-02-2020 20:21
Ik denk dat de meeste reacties in dit topic bevestigen dat het voor de meesten hier inderdaad niet zou moeten uitmaken of het hier een homo- of heteroliefde betreft, maar dat het gaat om vertrouwen van een puber die zijn eerste verliefdheid meemaakt en manieren zoekt om daar met de volwassenen in zijn leven over te praten.

Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder/opvoeder in sommige gevallen wel een extra zorg kunt hebben om een kind als je bijvoorbeeld niet goed weet wat je van de rest van de omgeving kunt verwachten als hij/zij homo blijkt te zijn. Dingen als pesten op school, gedoe in het uitgaansleven/op straat, reacties van minder verlichte familie, etc. komen helaas nog steeds voor. Dus kan ik me voorstellen dat je als partner van de verantwoordelijke ouder in zo'n geval even afweegt of dit al dan niet belangrijke informatie is om voor het welzijn van die jongen door te geven aan de vader. Het is jammer dat deze dingen nog steeds een rol spelen in het leven van mensen met een niet-hetero geaardheid, maar daar kan TO niks aan doen. Dat kan zij ook niet eigenhandig veranderen.

En hoewel het droevig is dat homo zijn nog steeds een beladen iets kan zijn lijkt het me in het geval van TO niet zinvol om het vertrouwen van die jongen te beschamen en zijn priveinformatie te delen met de vader, om aan te tonen dat er niets 'mis' is met zijn gevoelens. Dat is dan toch weer overcompensatie in de andere richting. Die zoon is net als andere kinderen van die leeftijd nog helemaal bezig met het ontdekken van zijn eigen gevoelens en dat is allemaal nog heel kwetsbaar. En of hij nou homo of hetero is, hij heeft net zo goed recht om zelf te bepalen met wie en wanneer hij zijn gevoelens bespreekt. TO heeft gewoon normaal gereageerd op zijn verhaal en er richting hem helemaal geen ding van gemaakt, zij heeft het in mijn ogen dus heel goed aangepakt.
Wat een hoop reacties weer! Ik denk dat de bovenstaande quote goed weergeeft wat mijn twijfel veroorzaakte.
In onze omgeving hebben we een aantal vrienden en kennissen met een partner van hetzelfde geslacht, al dan niet met kinderen. Dus onze eigen kinderen weten niet beter dan dat allerlei soorten relaties mogelijk zijn. Maar van die stellen weten we ook dat dat nog lang geen gemeengoed is, hoe ouderwets ook. Zij krijgen nog steeds regelmatig vervelende opmerkingen of hebben te maken met discriminatie.

In het gesprekje met de zoon van vriend ( ik kijk wel uit om 'm stiefzoon te noemen :P ) is het woord "homo" of "uit de kast komen" helemaal niet gevallen. Ik vroeg of er iemand was aan wie hij een kaart zou willen sturen. Toen zei hij dus de naam van die jongen en dat hij echt geen kaart ging sturen, omdat hij niet wist hoe die jongen zou reageren. En dat snap ik heel goed. Op die leeftijd kunnen kinderen sowieso lullig reageren als iemand verliefd op ze is en ze niet weten wat ze er mee moeten. En wellicht nog meer als het iemand van hetzelfde geslacht is.

We hebben het er niet meer over gehad daarna. Ik merk het wel als hij er nog eens een keertje wat over zegt, of niet.

Nogmaals voor degenen die blijven zeggen dat ik niks moet zeggen: ga ik ook niet doen!
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-02-2020 01:01
Nee ik ben zeer gelukkig getrouwd met 3 prachtige kinderen. Maar uiteraard hebben mijn kinderen zeer veel vriendjes met ouders die wél gescheiden zijn en waarvan je merkt dat die zich constant maar aan moeten passen aan de vele nieuwe relaties van hun ouders. En die nieuwe relaties moet zich vooral niet met de opvoeding bemoeien en zich gewoon als een vriend of vriendin voor het kind gedragen, en dan vertel je geen zaken door aan de ouders als een kind dat niet wil. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Zeer veel vriendjes hebben te maken met véle nieuwe relaties.. Beetje overdreven misschien?
Gelukkig ben je zelf zeeeer gelukkig getrouwd hebben jouw prachtige kinderen hier geen last van :there:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-02-2020 10:31
Nogmaals, mijn indruk was dat als het om verliefdheid op een meisje was gegaan, TO geen topic had geopend. Dat was voor mij de trigger. Heb ik me daarin vergist, mijn excuses.
Oké :-D , inmiddels heeft to nog gereageerd over de reden van haar twijfel. Ik denk idd dat ze geen topic had geopend als het om een meisje ging, maar dus niet omdat er sprake is van 'geheimhouding' ivm eventuele homoseksualiteit.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het natuurlijk van de zotte is dat to zich kennelijk nog zorgen moet maken, omdat zoon van vriend zich mogelijk moet gaan verdedigen of negatieve reacties zou kunnen krijgen in zijn (verdere) omgeving.
mandylion wijzigde dit bericht op 16-02-2020 12:37
Reden: Verduidelijking
6.25% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
16-02-2020 11:05
Zeer veel vriendjes hebben te maken met véle nieuwe relaties.. Beetje overdreven misschien?
Gelukkig ben je zelf zeeeer gelukkig getrouwd hebben jouw prachtige kinderen hier geen last van :there:

Hm, dit is ook niet echt aardig van jou. Ik heb zelf geen kinderen, maar het merendeel van de kinderen in mijn omgeving heeft of krijgt inderdaad te maken met scheidingen, relatiebreuken en nieuwe partners van de ouders. Degene waar je op reageert wijst er alleen maar op dat dat moeilijk is voor kinderen, en dat het belangrijk is dat die nieuwe partners zich vriendelijke en ondersteunend opstellen. Wat jij doet met je stiefzoon, dus. Misschien heb je die opmerking verkeerd begrepen, anders begrijp ik deze sneer niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
16-02-2020 13:22
Hm, dit is ook niet echt aardig van jou. Ik heb zelf geen kinderen, maar het merendeel van de kinderen in mijn omgeving heeft of krijgt inderdaad te maken met scheidingen, relatiebreuken en nieuwe partners van de ouders. Degene waar je op reageert wijst er alleen maar op dat dat moeilijk is voor kinderen, en dat het belangrijk is dat die nieuwe partners zich vriendelijke en ondersteunend opstellen. Wat jij doet met je stiefzoon, dus. Misschien heb je die opmerking verkeerd begrepen, anders begrijp ik deze sneer niet echt.
Dit kwam omdat ze me in een eerdere post compleet affakkelde en helemaal los ging over het feit dat sommige mensen mij zijn stiefmoeder noemden.

Tuurlijk snap ik dat dit veel voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
16-02-2020 13:58
Dit kwam omdat ze me in een eerdere post compleet affakkelde en helemaal los ging over het feit dat sommige mensen mij zijn stiefmoeder noemden.

Tuurlijk snap ik dat dit veel voorkomt.

Hm, ja, dat wel of geen stiefmoedergedoe snap ik ook nooit zo. Het blijft moeilijk om een goed gesprek te voeren.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-02-2020 20:50
Dat laatste betwijfel ik ook niet. Maar mijn vraag was: stel dat die jongen haar had toevertrouwd stiekem op een meisje in zijn klas te vallen, had TO dan hier ook een topic over geopend? En zo nee, waarom niet?
Een tijdje geleden stond hier nog een vergelijkbaar topic over een kind dat zijn moeder in vertrouwen had genomen over een verliefdheid en voor zover ik me herinner was dat kind verliefd op iemand van het andere geslacht. Zij had toen hetzelfde probleem, dat ze het een gek idee vond om een geheim te hebben voor haar man - en dat is waar de vraag over gaat dus.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
16-02-2020 13:58
Dit kwam omdat ze me in een eerdere post compleet affakkelde en helemaal los ging over het feit dat sommige mensen mij zijn stiefmoeder noemden.

Tuurlijk snap ik dat dit veel voorkomt.
Foechoer heeft inderdaad gelijk!
En over dat stiefmoedergedoe heb ik je helemaal niet raar bejegend, mogelijk dat je je gewoon snel aangevallen voelt. Je bent toch niet getrouwd met hun vader, en woont ook niet samen met zijn kinderen, maar je hebt een lat-relatie met hun vader (wat ook absoluut het beste en juiste is voor de kinderen). Alleen dit gaat niet om jou, maar om al die vele kinderen die massaal hun gezinnen kwijtraken. Die hébben al een eigen vader en een eigen moeder. Een kind zit dus echt niet te wachten op de nieuw(st)e vriendin van hun vader die zich hun stief’moeder’ noemt en/of zo gedraagt. Ze hebben namelijk al een moeder. Wees gewoon een leuke lieve vriendin voor ze, net zoals je dat ook voor hun vader bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven