borstvoeding en defecatie

16-02-2020 17:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien weten jullie hier wat meer van af? Mijn baby is nu 2 weken oud en heeft sinds donderdag 17.00 geen ontlasting meer gehad. ( daar voor had ze elke dag wel wat of een klein beetje) Ik merk nu dat ze er last van begint te krijgen of dat dit zich nu uit in krampjes. Ze is nu overdag erg onrustig en of aan het huilen, alleen als ze een speen krijgt met haar zuigbehoefte is het goed tot dat ze deze weer verliest. Als ze slaapt wordt ze na een uur wakker en dan krijgt ze ook last van krampjes. Ze krijgt afg3kolfde bv in een fles aangeboden.

Nu weet ik nog van mijn eerste kind dat bij volledige bv de vieze luiers mogen komen van 7x per dag tot 1x in de 7 dagen. Maaaaaar.....ik kan me niet herinneren dat mijn 1ste kindje zo klein was toen hij hier last van kreeg.
Dus kan dit ook al met een baby van 2 weken?

Ik wil ook niet voor niets een huisartsenpost bellen als het blijkt dat dit volkomen normaal is zeg maar....:facepalm:
Als het altijd dagelijks was en nu ineens niet meer zou ik persoonlijk toch even de vk bellen. Tot 6 weken valt je baby daar toch nog onder, of is dat inmiddels veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het buikje masseren geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Allemaal leuk en aardig dat er gezegd wordt dat van 7x per dag tot 1x per week poepen normaal is, als je kind er last van heeft dan is het niet goed. Huisarts dus bellen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel normaal bij baby’s. Die van mij poepten soms wel een week niet.
Ze kunnen wel last van krampjes krijgen. Het helpt om de beentjes te bewegen zoals bij fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je kindje.
Hoe weet je zeker dat je kindje krampjes heeft?
Hoeveel en hoevaak drinkt hij/zij en hoe groeit hij/zij en hoe zijn de plasluiers en is zijn/haar kleur?
Alle reacties Link kopieren
Buikje kun je ook zeker masseren. Wanneer je baby voor je ligt, benen naar jou toe, twee of drie vingers rechts van naveltje plaatsen dan zachtjes rondjes masseren. Met de klok mee. Werkt als een tielelier als ze echt moet.
Alle reacties Link kopieren
Is je kindje al goed aan het groeien? Minimaal 6 kletsnatte luiers per dag?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
16-02-2020 17:40
Allemaal leuk en aardig dat er gezegd wordt dat van 7x per dag tot 1x per week poepen normaal is, als je kind er last van heeft dan is het niet goed. Huisarts dus bellen.
Ja echt waar? Bij wat krampjes meteen naar de huisarts?

Er zijn toch nog heel wat dingen die je zelf zou kunnen proberen?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Masseren heb ik inderdaad al een aantal keren geprobeerd, ook het buikje met kipkep pittenzak. Mijn kindje was echt een slaapbaby de eerste dagen, dus dit is duidelijk een verandering in gedrag. Het zijn echt krampjes die herken ik zeker wel ;).

Ze drinkt dus borstvoeding 6x 90 a 95 cc ze weegt nu 3420 gram ik heb zelf een weegschaal dus ze groeit verder goed aangezien het geboorte gewicht 3100 was. Ze ziet er naar mijn mening wel goed uit los van het krijsen en soms zielig kreunen. Het urineren gaat goed die zitten helemaal vol.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een badje geprobeerd? Soms doet een beetje warm water net iets qua ontspanning en een andere omgevingsprikkel.

Als er morgen nog niks is gekomen zou ik toch ook even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 18:08
Masseren heb ik inderdaad al een aantal keren geprobeerd, ook het buikje met kipkep pittenzak. Mijn kindje was echt een slaapbaby de eerste dagen, dus dit is duidelijk een verandering in gedrag. Het zijn echt krampjes die herken ik zeker wel ;).

Ze drinkt dus borstvoeding 6x 90 a 95 cc ze weegt nu 3420 gram ik heb zelf een weegschaal dus ze groeit verder goed aangezien het geboorte gewicht 3100 was. Ze ziet er naar mijn mening wel goed uit los van het krijsen en soms zielig kreunen. Het urineren gaat goed die zitten helemaal vol.
Dan denk ik niet dat het zorgelijk is. Warme pittenzak, masseren en op zijn buik op mijn onderarm rondgedragen worden hielpen hier idd ook nauwelijks. Het was een kwestie van uitzingen vrees ik. Als je twijfelt gewoon naar de huisarts gaan, daar zijn ze voor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook de verloskundige bellen voor advies. Zoals ik mij herinner zijn zij het eerste aanspreekpunt voordat je naar het cb gaat.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
16-02-2020 18:05
Ja echt waar? Bij wat krampjes meteen naar de huisarts?

Er zijn toch nog heel wat dingen die je zelf zou kunnen proberen?
Ja, mijn ervaring is namelijk als een baby dagelijks poept en ineens niet meer dagelijks dat ze daar heel veel last van kunnen hebben. Mijn ervaring was dat er een klysma nodig was omdat de huisarts te lang in 1x per week is normaal was blijven hangen. Dus ja, als ouder ken jij jouw kind het beste en als je kind er last van heeft dan bel je de huisarts (zeker bij zo'n klein frummeltje). Dat 1x per week normaal is bij sommige babies wilt niet zeggend dat dit bij jouw baby ook normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Van BV kan het soms zelfs tot 10 dagen wegblijven, krampjes kunnen veel oorzaken hebben. Ik lees dat je de kipkep gebruikt, heb je het idee dat het werkt? En als je het buikje masseert werkt dat? Laat de kleine scheetjes dan of verzacht het?
Alle reacties Link kopieren
Wat heb jij gegeten en gedronken de afgelopen 48 uur?
Poep.

Of zeggen jullie thuis dat Lize-Lotte nog moet defeceren?
Alle reacties Link kopieren
Beter 1x te veel bellen dan 1x te weinig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Miek_ schreef:
16-02-2020 18:21
Ja, mijn ervaring is namelijk als een baby dagelijks poept en ineens niet meer dagelijks dat ze daar heel veel last van kunnen hebben. Mijn ervaring was dat er een klysma nodig was omdat de huisarts te lang in 1x per week is normaal was blijven hangen. Dus ja, als ouder ken jij jouw kind het beste en als je kind er last van heeft dan bel je de huisarts (zeker bij zo'n klein frummeltje). Dat 1x per week normaal is bij sommige babies wilt niet zeggend dat dit bij jouw baby ook normaal is.
Mijn ervaring is dat dat ook allemaal niet hoeft. Mijn kind had ook weleens een paar dagen geen poepluier. Huisarts, vk én kinderarts vonden het niet zorgelijk, ondanks ik het wel zorgelijk vindt.
Kinderarts gaf aan dat ze pas bij 10 dagen geen poepluier gaan ingrijpen, maar als masseren en warmte niet werkte een klein druppeltje olie in de fles mocht. Echter was mijn kleintje toen al 10 weken. Ik weet dus niet of dit al bij TO haar baby mag
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
16-02-2020 18:21
Ja, mijn ervaring is namelijk als een baby dagelijks poept en ineens niet meer dagelijks dat ze daar heel veel last van kunnen hebben. Mijn ervaring was dat er een klysma nodig was omdat de huisarts te lang in 1x per week is normaal was blijven hangen. Dus ja, als ouder ken jij jouw kind het beste en als je kind er last van heeft dan bel je de huisarts (zeker bij zo'n klein frummeltje). Dat 1x per week normaal is bij sommige babies wilt niet zeggend dat dit bij jouw baby ook normaal is.
Natuurlijk ga je met zorgen naar de huisarts. Maar bij zoiets als ongemak, dan probeer je toch eerst wel wat dingen zelf?
Masseren, druppeltjes, kruikje, badje, .... etc

Maar TO zegt nu al allerlei dingen te hebben geprobeerd, dus ja dan kun je inderdaad wel eens hulp inschakelen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Tip van mijn huisarts (Maar tip kan verouderd zijn): neem rectaal temperatuur op. Dat kan stimulerend werken
Alle reacties Link kopieren
Laat je haar een borst echt goed leeg drinken? De achtermelk is het vetste en dat gaat lekker door die darmen heen. Mijn dochtertje heeft onwijs veel ongemak dacht kramp maar lijkt toch reflux volgens lactatie deskundige en vk maar ik kreeg als tip voor kramp echt een borst goed leeg laten drinken dus als ze snel na een voeding weer komt of nog zuigbehoefte heeft leg ik haar weer aan aan dezelfde borst en dat helpt soms wel
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
16-02-2020 18:38
Poep.

Of zeggen jullie thuis dat Lize-Lotte nog moet defeceren?
Ja dit vond ik ook een beetje opvallend haha.
Defaecatie, ontlasting, "vies".

Hier noemden we die luiers altijd de Rio del Kaka :biggrin:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-02-2020 18:48
Tip van mijn huisarts (Maar tip kan verouderd zijn): neem rectaal temperatuur op. Dat kan stimulerend werken
Ja, dit werkte bij ons ook héél goed!

Deden we in het begin bij elke plasluier, als er dan nog iets in aantocht was dan kwam het er daarmee wel uit, en dan konden we daarná veilig de luier onder haar vandaan halen voor het verschonen...

Anders poepte regelmatig op het verschoon kussen, nét als je de vieze luier had weg gehaald.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
16-02-2020 18:45
Natuurlijk ga je met zorgen naar de huisarts. Maar bij zoiets als ongemak, dan probeer je toch eerst wel wat dingen zelf?
Masseren, druppeltjes, kruikje, badje, .... etc

Maar TO zegt nu al allerlei dingen te hebben geprobeerd, dus ja dan kun je inderdaad wel eens hulp inschakelen.
Natuurlijk probeer je dingen eerst zelf. Maar ik ga er vanuit als je kind er al dagen last van heeft dat je alles wat je zelf kan bedenken al geprobeerd hebt. Zeker bij een jongen baby kan je beter te vaak als te weinig bellen. Als ouder zie je het echt wel als je kind zich niet prettig voelt en zich anders dan anders gedraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven