Dochter kwaad als het niet lukt

24-02-2020 21:54 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van net 4 jaar.
Ze wil alles graag zelf doen en dat stimuleer ik ook. Maar nu loopt ze tegen dezelfde karaktertrek aan als dat ik heb, namelijk kwaad worden als iets niet lukt. Ze gaat dan schreeuwen en gooien. Ik herken het zo ontzettend maar toen ik gaandeweg volwassen werd leerde ik me te beheersen. Het is dan ook geen na doen van mij.
Schoenen aantrekken bijvoorbeeld levert altijd geschreeuw en gooien op. Ze is ontzettend snel gefrustreerd en geeft ook snel op.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een paar zinnetjes die ik kan zeggen tegen haar zodat zij zich begrepen voelt maar ook inziet dat dit niet de oplossing is. Wat kan ik haar leren zodat ze wat meer geduld met zichzelf heeft?
Moeilijk hè lieverd. Goed dat je blijft proberen, dan wordt het gemakkelijk. *zoentje erover*


Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Is ze bekend met het feit dat ze al veel dingen heeft geleerd door oefenen en volhouden? Dat kan je mooi uitleggen aan de hand van leren lopen/springen/klimmen etc.

Ik refereer ook aan mezelf: wat ik eerst niet kon en nu wel, dat ik iets heb geleerd, dat ik sommige dingen moeilijk vind, dat ik soms erg baal als het niet lukt etc.
Alle reacties Link kopieren
https://shop.bazalt.nl/poster-de-leerkuil


Zoekwoord: leerkuil
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-02-2020 21:58
Moeilijk hè lieverd. Goed dat je blijft proberen, dan wordt het gemakkelijk. *zoentje erover*


Zoiets?
Ja top! Ik kwam er zelf gewoon echt niet uit, maakte het veel te groot. Zo simpel kan het zijn dus, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
24-02-2020 21:58
Is ze bekend met het feit dat ze al veel dingen heeft geleerd door oefenen en volhouden? Dat kan je mooi uitleggen aan de hand van leren lopen/springen/klimmen etc.

Ik refereer ook aan mezelf: wat ik eerst niet kon en nu wel, dat ik iets heb geleerd, dat ik sommige dingen moeilijk vind, dat ik soms erg baal als het niet lukt etc.
Ja daar hebben we het wel al een paar keer over gehad. Maar ga ik nog actiever inzetten. Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Hee leuk die leerkuil! Ga ik haar laten zien :)
Graag gedaan. :)
Alle reacties Link kopieren
Deze is ook mooi:

https://www.rooskalker.nl/portfolio-item/leerkuil/
"Ben jij helemaal belatafelt/vandepotgerukt, je mag niet met schoenen gooien. Pak je schoenen en probeer het nog een keer. Als je niet probeert zal je het nooit kunnen. Nee niet zo schreeuwen, gewoon nog een keer proberen tot het wel lukt. Ik zeg niet zo schreeuwen. Door zo te schreeuwen en niet te proberen lukt het je nooit."


En als het dan lukt:

"Goed geoefend lieverd! Kijk, als je het probeert dan lukt het van zelf! Je kan het!" :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
24-02-2020 22:06
"Ben jij helemaal belatafelt/vandepotgerukt, je mag niet met schoenen gooien. Pak je schoenen en probeer het nog een keer. Als je niet probeert zal je het nooit kunnen. Nee niet zo schreeuwen, gewoon nog een keer proberen tot het wel lukt. Ik zeg niet zo schreeuwen. Door zo te schreeuwen en niet te proberen lukt het je nooit."


En als het dan lukt:

"Goed geoefend lieverd! Kijk, als je het probeert dan lukt het van zelf! Je kan het!" :cheer2:
Ik dacht even dat je een grapje maakte. Maar nee hè?
Frizz schreef:
24-02-2020 22:09
Ik dacht even dat je een grapje maakte. Maar nee hè?
Ik hoop toch van wel...
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
24-02-2020 22:06
"Ben jij helemaal belatafelt/vandepotgerukt, je mag niet met schoenen gooien. Pak je schoenen en probeer het nog een keer. Als je niet probeert zal je het nooit kunnen. Nee niet zo schreeuwen, gewoon nog een keer proberen tot het wel lukt. Ik zeg niet zo schreeuwen. Door zo te schreeuwen en niet te proberen lukt het je nooit."


En als het dan lukt:

"Goed geoefend lieverd! Kijk, als je het probeert dan lukt het van zelf! Je kan het!" :cheer2:
Nee???geen grapje??ja toch
c'est le ton qui fait la musique
Eens met frizz en cateautje.
Mijn zoon wordt niet boos maar geeft wel snel op. Hij is erg intelligent maar als iets dus verkeerd gaat, raakt hij enorm gefrustreerd en wil dan niet meer.

Dat mag. Dan laten we het voor wat het is. Praten wel over hoe lastig het is, nieuwe dingen leren. En dat je vanalles mag uitproberen tot het wel lukt. Het is niet altijd een rechte lijn. Meestal komt hij dan even later weer naar me toe om het overnieuw te proberen. :)
Zoon is ook pas 3.5.
Ze zijn ook nog zo jong. Emotieregulatie is niet hun sterkste punt, beginnen ze net aan haha.
Frizz schreef:
24-02-2020 22:09
Ik dacht even dat je een grapje maakte. Maar nee hè?


Wat zeg jij dan als je peuter zijn schoenen door de gang mikt en er bij gaat staan schreeuwen? "Gooi het er maar even uit sneeuwvlokje van mij. Geef je gevoel de ruimte."?

Ik ga echt niet mee in dat geneuzel. Schoenen aan en gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren
Beetje meegaan: hè wat een stomme schoenen zeg, wil jij ze aandoen, werken ze niet mee! Misschien kun je het zus of zo proberen. En als het gelukt is high five, want goed van jou, dat het je toch gelukt is, terwijl je eerst zo boos was. En als het niet lukt, prijs je haar omdat ze zo goed haar best heeft gedaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
24-02-2020 22:15
Wat zeg jij dan als je peuter zijn schoenen door de gang mikt en er bij gaat staan schreeuwen? "Gooi het er maar even uit sneeuwvlokje van mij. Geef je gevoel de ruimte."?

Ik ga echt niet mee in dat geneuzel. Schoenen aan en gaan met die banaan.
Ja joh, drillen die hap!
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
24-02-2020 22:06
"Ben jij helemaal belatafelt/vandepotgerukt, je mag niet met schoenen gooien. Pak je schoenen en probeer het nog een keer. Als je niet probeert zal je het nooit kunnen. Nee niet zo schreeuwen, gewoon nog een keer proberen tot het wel lukt. Ik zeg niet zo schreeuwen. Door zo te schreeuwen en niet te proberen lukt het je nooit."


En als het dan lukt:

"Goed geoefend lieverd! Kijk, als je het probeert dan lukt het van zelf! Je kan het!" :cheer2:
Nou als ik dat zeg tegen mijn dochter van 5 dan gaat ze compleet in de ankers en word dan nog bozer of nog meer overstuur. En ik zou het nog snappen ook.
BeaTea schreef:
24-02-2020 22:15
Wat zeg jij dan als je peuter zijn schoenen door de gang mikt en er bij gaat staan schreeuwen? "Gooi het er maar even uit sneeuwvlokje van mij. Geef je gevoel de ruimte."?

Ik ga echt niet mee in dat geneuzel. Schoenen aan en gaan met die banaan.
Je hebt het niet tegen mij maar toch;
Nou, even een voorbeeld. Ik geef aan: Ik zie dat je boos bent. Ik snap dat je het niet leuk vindt dat het zo moet. Maar mama vind met schoenen gooien ook niet zo leuk.

En dan laat ik ze dat even verwerken. En even hun emoties verwerken en reguleren. En als ze willen knuffelen. Even kroelen. En dan verder uitleggen waarom spullen gooien niks oplost.

Kost wat meer energie dan jouw methode, maar ze leren er een hoop meer van dan: "als ik boos word en niet weet wat ik met mezelf aan moet wordt mama boos en ben ik op deze manier niet gewenst".
Alle reacties Link kopieren
Wat had/heeft jou geholpen? Wat zou jou geholpen hebben?
En voor jezelf zul je dan ook moeten leren dat dit niet direct is opgelost met het juiste zinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Als die van mij eens iets gooit of laat vallen dan doe ik: :O tenzij kind dat toch niet ziet omdat het zich in een complete toeval heeft gestort. In dat laatste geval help ik eerst even reguleren, en ik zeg ik daarna: “Oh jee hoe zou het met je schoenen zijn?! Ik zag ze vliegen!”

Maar meestal is er van mijn kant niks meer nodig. Hij gaat zelf even checken en is zichtbaar opgelucht als iets nog heel is.
Je mag altijd opnieuw beginnen, niet alles lukt in een keer.

Mijn beide kinderen hebben hier wel eens problemen mee, net zoals ik. Ik had een ouder die geen zin had in gedoe, om allerlei redenen, waardoor ik niet heb leren rolschaatsen, schaatsen of conventioneel veterstrikken. Geen ramp, maar wel jammer. Behalve die veters strikken natuurlijk. En dat wilde ik anders doen.
Alle reacties Link kopieren
Dwarrel75 schreef:
24-02-2020 22:19
Nou als ik dat zeg tegen mijn dochter van 5 dan gaat ze compleet in de ankers en word dan nog bozer of nog meer overstuur. En ik zou het nog snappen ook.
Bij mijn dochter zou alleen de zinsnede ‘lukt het je nooit’ in haar hoofd blijven zitten. Wat een fijne les om aan je kind te leren! :facepalm:

En ‘ben je helemaal belatafeld’ wordt vast zachtjes gezegd, of zou het kind al schreeuwend erop gewezen worden niet te schreeuwen? :facepalm:

Wat dingen die wij doen:
- ‘Van proberen kun je leren’
- ‘Je kunt het NOG niet, door te oefenen ga je het steeds beter kunnen’
- Filmpje laten zien van iemand die heel veel ergens voor oefent en wat steeds mislukt, bijv een sporter.

Het gaat ooit beter, mijn zoon van 7 ontploft nog maar heel soms, 3 jaar geleden meerdere keren per dag.
Van proberen kun je leren. Ik haatte die zin, maar voor oudste was het een mantra.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
24-02-2020 22:32
Van proberen kun je leren. Ik haatte die zin, maar voor oudste was het een mantra.
Ja deze. Verschrikkelijk, maar hij werkt wel.

En als dochter zegt dat ik iets heel goed kan dan zeg ik meteen dat ik ook heel veel geoefend heb. Of als zij iets goed kan, dan heeft zij ook heel veel geoefend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven