Verwachtingen ouderschap

25-02-2020 08:28 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had jij als aanstaande ouder verwachtingen van het ouderschap en zo ja welke?

TO trapt af: ik had verwacht dat ik minder zou slapen maar welke invloed dat zou hebben had ik dan weer totaal onderschat.

Ik had verwacht dat mijn man en ik minder tijd voor elkaar zouden hebben, maar niet dat we op dit moment blij mogen zijn met een spaarzaam halfuurtje na het eten. Baby gaat om half 8 naar bed maar is elke drie kwartier wakker tot en met half tien. Dan gaat ze pas een lange ruk maken.

Ik had verwacht dat ik mijn leven rondom de baby zou plannen maar van een eigen leven is weinig sprake :-) Na vier en halve maand eindelijk weer eens naar de kapper geweest. Heerlijk!

Ik had verwacht dat ik het ouderschap leuk zou vinden maar hoe geweldig blij ik zou zijn met mijn dochter kon ik me geen voorstelling van maken. Elke dag is ondanks de onderbroken nachten een feestje! Ik smelt van haar oprechte geschater en ik pink een traantje weg als ze zoetjes aan de borst in slaap valt.

Ouderschap. It’s a hell of a ride en tegelijkertijd het mooiste dat er is :heart:

Wat waren jouw verwachtingen en kwamen die ook uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik had totaal geen verwachtingen. Heel gek. Maar ik denk dat dat ook kwam omdat we er bijna 6 jaar over gedaan hebben dat ik maar dacht dat het wel eens tegen zou kunnen vallen.

Ik vind het nog steeds geweldig. Maar ook af en toe nog heel zwaar. Ze is nu bijna 4.

Ik vond de babytijd echt bikkelen, nu is de peuterpuber soms heel zwaar. Maar meestal is ze gewoon super gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht eigenlik dat baby's veel tijd kosten en dat hoe ouder ze werden hoe meer ik tijd voor mijzelf terug zou krijgen.

Haha nou nu dus 2 pubers in huis en ik hoef niet de hele dag op ze te letten maar echt tijd voor mijzelf heb ik ook niet. We gaan vaak tegelijk naar bed, of ik soms zelfs eerder omdat ik moe ben en vroeg op moet.

Nou ja even privé een gesprek voeren is dan eigenlijk onmogelijk, je bent dan toch erg beperkt in wat je doet.

Mijn baby's sliepen best vaak achteraf🤣
Ik dacht; dat ouderschap ga ik wel even fixen. Ik word een super relaxte moeder, met dotjes van kinderen die verantwoord en gestructureerd opgevoed worden en waarvan iedereen denkt 'hoe doet ze dat toch allemaal en hoe blijft ze zo fit en energiek?'

Nou, kreeg ik toch eens even een reality check :rofl:

Energie: 0
Gewicht: +20 kilo
Structuur: ehm...
Seksleven: :cry:
Dotjes: Ja, dat is dan wel weer gelukt, maar heeft even geduurd, hoor.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 25-02-2020 09:11
18.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
25-02-2020 09:07
Ik dacht; dat ouderschap ga ik wel even fixen. Ik word een super relaxte moeder, met dotjes van kinderen die verantwoord en gestructureerd opgevoed worden en waarvan iedereen denkt 'hoe doet ze dat toch allemaal en hoe blijft ze zo fit en energiek?'

Nou, kreeg ik toch eens even een reality check :rofl:
Hahaha! Ik had ook wel zo’n beetje hetzelfde idee :-)

Dat fit en energiek hè, komt dat ooit nog terug? :-D
Duinpieper schreef:
25-02-2020 09:11
Hahaha! Ik had ook wel zo’n beetje hetzelfde idee :-)

Dat fit en energiek hè, komt dat ooit nog terug? :-D
Inmiddels zijn ze 4 en het gaat langzaam de goede kant op. Lig soms zelfs na tienen in bed!
Alle reacties Link kopieren
Ik had verwacht dat ik bij ons kindje veeeeeel consequenter zou zijn dan vriend is bij zijn oudere dochter uit een eerdere relatie.
Blijkt dat ik zelf toch ook veel toegeef, al is onze dochter pas 2.5 :hihi:

Ik had verwacht dat ik minder zou slapen, maar wij zijn gezegend met goede slapers dus als wij zelf niet vroeg uit bed hoeven worden we pas tussen 8 en 9.30 wakker van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit allemaal voorzien en heb geen kinderen :proud:
Er ontstaan ook de grootste relatieproblemen en ruzies over. Over de opvoeding, de verdeling van de zorg..
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen zo naief aan kinderen beginnen.
impala wijzigde dit bericht op 25-02-2020 09:16
28.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
25-02-2020 09:12
Inmiddels zijn ze 4 en het gaat langzaam de goede kant op. Lig soms zelfs na tienen in bed!
Aha! Een tweeling? Man ik ben van eentje al gesloopt :-D
aankleefsjaan schreef:
25-02-2020 09:13
Ik had verwacht dat ik bij ons kindje veeeeeel consequenter zou zijn dan vriend is bij zijn oudere dochter uit een eerdere relatie.
Blijkt dat ik zelf toch ook veel toegeef, al is onze dochter pas 2.5 :hihi:

Ik had verwacht dat ik minder zou slapen, maar wij zijn gezegend met goede slapers dus als wij zelf niet vroeg uit bed hoeven worden we pas tussen 8 en 9.30 wakker van de kinderen.
Wat een zaligheid!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ik de alles zou doen voor mijn kinderen, alles zelf maken, alleen gezond en biologisch voedsel. Ik zou nooit met ze spelen want dat kunnen ze zelf...

Als snel gaat alles over in de makkelijke weg omdat naast werken ee maar zo wrinig tijd is om ze te zien. Ik vind het inmiddels heerlijk om mee te spelen en in het weekend doen we vooral dingen voor hen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
25-02-2020 09:14
Ik had dit allemaal voorzien en heb geen kinderen :proud:
Er ontstaan ook de grootste relatieproblemen en ruzies over. Over de opvoeding, de verdeling van de zorg..
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen zo naief aan kinderen beginnen.
Tja. Op de één of andere manier hoor ik in mijn omgeving vaak alleen de leuke kanten. En natuurlijk weet ik dat ouders moe zijn. Maar wat het écht omhelst, daar heb je bij de start echt geen idee van. Althans ik niet :-)

En die ruzies, gelukkig ben ik gezegend met een fijne man die niet zo van het ruzie maken is. Ben zelf ook niet zo’n hittepit.
TijdvoorTaart schreef:
25-02-2020 09:07

Nou, kreeg ik toch eens even een reality check :rofl:

Energie: 0
Gewicht: +20 kilo
Structuur: ehm...
Seksleven: :cry:
Dotjes: Ja, dat is dan wel weer gelukt, maar heeft even geduurd, hoor.
:-D :-D
Geweldig rapport!
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet verwacht dat slaap een luxe is :) Mijn baby’s sliepen nooit en nu mijn kinderen op de basisschool zitten ga ik nog steeds tegelijk met ze naar bed. Ik denk dat ik nog steeds aan het bijkomen ben van hun babytijd. Tijd voor mezelf (als in: tijd zonder kinderen) waardeer ik niet half zoveel als een nacht slaap. Slaap is een luxe.
Alle reacties Link kopieren
Frederika-Jael schreef:
25-02-2020 09:16
Ik dacht dat ik de alles zou doen voor mijn kinderen, alles zelf maken, alleen gezond en biologisch voedsel. Ik zou nooit met ze spelen want dat kunnen ze zelf...

Als snel gaat alles over in de makkelijke weg omdat naast werken ee maar zo wrinig tijd is om ze te zien. Ik vind het inmiddels heerlijk om mee te spelen en in het weekend doen we vooral dingen voor hen.
Mag ik vragen waarom je niet mee zou spelen? Is dit gebruikelijk binnen een bepaalde opvoedstrategie? Montessori misschien?
impala schreef:
25-02-2020 09:14
Ik had dit allemaal voorzien en heb geen kinderen :proud:
Er ontstaan ook de grootste relatieproblemen en ruzies over. Over de opvoeding, de verdeling van de zorg..
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen zo naief aan kinderen beginnen.
Denk dat iedereen naïef aan de 1e begint, want iedere voorstelling die je ervan maakt valt in het niet bij de werkelijkheid.
Zolang je met elkaar in gesprek blijft over opvoeding en taakverdeling en hierbij in het oog houdt wat echt belangrijk is en elkaar dingen gunt komt het vaak wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
25-02-2020 09:19
Ik had niet verwacht dat slaap een luxe is :) Mijn baby’s sliepen nooit en nu mijn kinderen op de basisschool zitten ga ik nog steeds tegelijk met ze naar bed. Ik denk dat ik nog steeds aan het bijkomen ben van hun babytijd. Tijd voor mezelf (als in: tijd zonder kinderen) waardeer ik niet half zoveel als een nacht slaap. Slaap is een luxe.
Sliepen ze zowel overdag als s’nachts niet? Dat is overleven. Baby hier slaapt drie kwartier en met ene beetje geluk kan ik haar nog een ronde in slaap helpen. In de nacht vaak nog wel een keer of 4/5 wakker maar na een slokje melk tukt ze gauw weer door.
Ik volg even :) . Nog geen kinderen hier, maar we overwegen dit jaar te starten. Ik wil heel graag, al jaren. Ik schreef in 2012 al mee in 'Wachten, wachten, wachten...' maar nu het bijna zo ver is beangstigd het me ook enorm. Het voelt helemaal niet alsof ik tijd over heb, hoe moet ik daar een kind in proppen :facepalm: :proud: .
Ik had verwacht dat het zwaar was, maar op wat voor manier had ik geen flauw benul van.

Ik dacht dat kinderen na een paar maanden gewoon urenlang in hun bedje sliepen en ik dan tijd voor mijzelf zou hebben. Dat ze het liefst minstens een jaar op je willen leven en nog twintig keer wakker worden als je een beetje pech hebt had ik ook niet verwacht.

Ik had ook verwacht dat het gevoel van mijn eigen jeugd weer een beetje terug zou komen met bijvoorbeeld feestdagen. En dat is inderdaad het geval. Ik vind het echt genieten om dat gevoel van vroeger door te geven aan de kinderen.

Over het algemeen vind ik het genieten en ben ik erg blij met het ouderschap. Ik zou in de toekomst ook nog wel een kindje willen. Maar ik denk dat ik het mij wel een stuk rooskleuriger had voorgesteld dan het uiteindelijk was/is.
Alle reacties Link kopieren
Duinpieper schreef:
25-02-2020 09:23
Sliepen ze zowel overdag als s’nachts niet? Dat is overleven. Baby hier slaapt drie kwartier en met ene beetje geluk kan ik haar nog een ronde in slaap helpen. In de nacht vaak nog wel een keer of 4/5 wakker maar na een slokje melk tukt ze gauw weer door.

Overdag sliepen ze nagenoeg niet, ‘s nachts ieder uur wakker. Dat was inderdaad afzien. Ze zijn leuk opgedroogd gelukkig :) En nu slaap ik wanneer het kan. Mijn slaap is heilig.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
25-02-2020 09:23
Ik volg even :) . Nog geen kinderen hier, maar we overwegen dit jaar te starten. Ik wil heel graag, al jaren. Ik schreef in 2012 al mee in 'Wachten, wachten, wachten...' maar nu het bijna zo ver is beangstigd het me ook enorm. Het voelt helemaal niet alsof ik tijd over heb, hoe moet ik daar een kind in proppen :facepalm: :proud: .
Ik vond het ook beangstigend. Nu was ik vrij onverwacht zwanger dus kon er niet langer over nadenken. Dat is eigenlijk maar goed ook. Anders had ik waarschijnlijk gewacht totdat het te laat was. Er zijn zoveel redenen om het niet te doen. Maar nu is ze er en ik kan me geen mooier mensje voorstellen dan mijn dochter. Het is geweldig! De eerste keer dat ze schaterlachte deed ik het in mijn broek (bevallingsperikelen niet teveel over lezen anders begin je er nooit meer aan :-D ) Ik vond het oprecht zo leuk!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
25-02-2020 09:14
Ik had dit allemaal voorzien en heb geen kinderen :proud:
Er ontstaan ook de grootste relatieproblemen en ruzies over. Over de opvoeding, de verdeling van de zorg..
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoveel mensen zo naief aan kinderen beginnen.

Nou, ik heb echt geen heilig of volmaakt huwelijk, maar ruzie of spanningen over de kinderen is mij gelukkig totaal vreemd.
Ik kan ook echt genieten van de reuring nu ze ouder worden.
Vrienden en vriendinnen over de vloer, filmavondjes, slaapfeestjes, verjaardagen, met een clubje huiswerk maken aan de keukentafel (maar niet heus).
Mijn zwager en een vriendin van me zijn bewust kinderloos. En ik geef toe dat ik 'heel soms' hun vrijheid benijd.
Maar ik zou toch niet met ze willen ruilen.. het is me ondanks de vrijheid toch te leeg..
Alle reacties Link kopieren
Ze sliepen met 2,5 jaar door, en na die twee keer 2,5 jaar was ik zo geconditioneerd dat ik zelf niet meer doorsliep. Nog steeds heb ik daar bij tijden last van. Ik weet niet of het ooit nog normaal wordt. De luxe van probleemloos slapen, liggen en weg. Niet wakker worden ‘s nachts. Dat had ik onderschat.
Mijn (inmiddels ex) man wilde dolgraag zo snel mogelijk kinderen. Ik wilde ze ook heel graag, maar pas een paar jaar na ons huwelijk. En zo geschiedde, na een paar jaar zijn twee kinderen geboren.

Mijn verwachting: dat man een ontzettend goede lieve vader zou worden.
Realiteit: toen de oudste vijf jaar was ging hij er vandoor met een veel jonger exemplaar en heeft tot op heden nauwelijks tot geen contact meer met onze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
25-02-2020 09:34
Ze sliepen met 2,5 jaar door, en na die twee keer 2,5 jaar was ik zo geconditioneerd dat ik zelf niet meer doorsliep. Nog steeds heb ik daar bij tijden last van. Ik weet niet of het ooit nog normaal wordt. De luxe van probleemloos slapen, liggen en weg. Niet wakker worden ‘s nachts. Dat had ik onderschat.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Hoe ging je daar mee om in die tijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven