Wat is jullie baby haar/zijn eet/drink schema dagelijks?

25-03-2020 07:52 19 berichten
Hoi dames,

Mijn zoontje is nu 6, 5 maand en krijgt sinds drie weken ongeveer in de ochtend een fruit hapje en begin van de avond een groentenhapje. Verder krijgt hij vijf flesjes van 150CC.

Mijn vraag is: wat kan ik hem nog meer geven gedurende de dag? (ik geef hem om het uur ook wat water of een aantal slokjes thee)

Gister heb ik voor het eerst van Nestle 'pyjama papje" aan hem gegeven, wat een spijt! Zoveel suiker en andere 'troep' en hij zelf kreeg het ook niet zo makkelijk weg als zijn gewone nutrilon melk. Tot gister heeft mijn zoontje nog nooit suiker gekregen en dit wil ik het liefst zo houden tot iig zijn 1e levensjaar.

Ik zie graag jullie schema's! Mijn zoonjte is trouwens 70 CM en weegt 7,5 kilo.

Liefs.
Alle reacties Link kopieren
geen water geen thee, gewoon melk
Alle reacties Link kopieren
Broodkorst om op te knagen. Daar was hij wel even zoet mee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
en een fruithapje heeft ook suiker hoor
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste kreeg brood tussendoor , eerst een broodkorst, maar met 6,5 maanden at ze zeker een halve boterham.

Mijn jongste daarentegen bliefde tot ruim 7 maanden niets anders dan fijngepureerde fruit, groente en melk. Nu ze 8 maanden is krijgt ze een cracotte tussendoor en eet ze brood tussen de middag. Soms een kwart soepstengel rond 15.00.
Ik probeer wat water tussendoor te geven, maar dat heeft meer te maken met haar obstipatie.

Ik was bij oudste ook niet van de suikers, tot we in een hittegolf kwamen en ze enkel wat diksap wilde drinken, naast haar melk. Thee, water, niks ging erin. Toen heb ik dat principe heel snel laten varen. Bij jongste ben ik alweer een stukje makkelijker ;-)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 09:17
12.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook 6.5 maand en krijgt voornamelijk borstvoeding, zo'n 8x per etmaal. Fruithapje gaan een paar hapjes van op, voor groentehapjes houdt ze haar mond stijf dicht en begint ze te huilen, op een broodkorst sabbelt ze wat en daarna gooit ze hem weg. Achja, ze leert het vanzelf. Onder de één is het toch voornamelijk oefenen toch.

Water zou ik overigens niet geven, is loze vulling voor een baby.
Alle reacties Link kopieren
Ik hield zo’n beetje het schema van Stefan Kleintjes aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo vrij geweest om even de ingrediënten en voedingswaarden van nutrilon en dat pyama papje te vergelijken. In de melk zit 8.1 gram suiker per 100ml, in dat papje 5.1. Dus dat drama over suikers lijkt me sterk overbodig.
Dat je je kind geen zoet voedsel wilt geven, moet je zelf weten. Maar dat gedoe over ‘tot deze en deze leeftijd krijgen ze geen suiker’ is pure onzin, want vrijwel overal zitten suikers in. En gelukkig maar, want babies hebben suikers gewoon nodig om te groeien. In borstvoeding zitten óók hartstikke veel suikers.

Dus: je hoeft helemaal geen papje te geven, maar niet te veel drama maken van wat kind wel eet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Qua schema: gewoon verder proberen met beetjes fruit en groentehapjes. Geeft niks als ze er niet veel van binnen krijgen, maar het is wel goed voor de smaak en mond ontwikkeling om er mee in aanraking te komen.

En verder ook af en toe eens wat proberen (gelet op veiligheid qua verslikken natuurlijk). Dus inderdaad een broodkorst, of juist een klein stukje zacht brood. Mijn kind kon daar niks mee, keek er verbaasd naar en gooide het op de grond. Ze sabbelde wel lekker op een stukje craquotte (evt even heel kort in water gedoopt), maar soepstengels kon ze niks mee en vindt ze nog steeds (15 maanden) niet heel boeiend.

Momenteel drinkt de mijne nog steeds opvolgmelk. Dat hoeft al lang niet meer, maar ik krijg er echt vrijwel niks anders in qua vocht. ze dronk altijd een behoorlijke beker water over de dag, maar sinds we thuis zitten wil dat totaal niet meer. En dik een halve liter gewone melk per dag vind ik nogal veel voor zo’n kleintje, dus dan maar opvolgmelk. Ik probeer het nu ietsje te verdunnen (niet doen voor kindjes die het echt als voeding gebruiken! ) zodat ze went aan meer water. Tja, ook niet volgens de regels, maar een uitgedroogd kind is ook weer zo wat.
Alle reacties Link kopieren
Dl is nu bijna 10 maanden, maar met 6/7 maanden zag ons schema er hetzelfde uit als bij jou. Wij houden de lijst van Stefan Kleintjes (grotendeels) aan. Soms a la rapley en eet ze lekker met ons mee. Met haar eigen handjes. Soms niet, dan hebben wij de regie.
Ze drinkt nog steeds zuigelingenvoeding 1.

Nu is dit ons schema:
7.00u wakker
7.30u 150ml melk
9.00u stukjes fruit
9.30u slapen
10.15 wakker (maken)
11.00 90ml melk (afbouwend)
12.00 2 broodjes inclusief korst+rooibosthee
13.30 slapen
15.30 wakker + fles 120ml (afbouwend)
16.30 tussendoortje (maissnack, soepstengel)
18.00 stukjes groenten/rijst/aardappel/vis/kip
18.30 afhankelijk van avondeten meestal 90ml melk, maar gisteren weinig gegeten dus dan 150ml.
Slapen
Alle reacties Link kopieren
mag ik vragen hoe je je kind 2 'broodjes' geeft? Bedoel je dan boterhammen? En snij je dat dan in hele kleine stukjes? stikken ze er niet in? Hier lukt brood niet.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 20:12
mag ik vragen hoe je je kind 2 'broodjes' geeft? Bedoel je dan boterhammen? En snij je dat dan in hele kleine stukjes? stikken ze er niet in? Hier lukt brood niet.
Ik heb altijd Rapley gedaan, nooit gepureerd, dus ik gaf brood in stukken. Ik gaf alles in stukken. Ging prima.
aikidoka schreef:
25-03-2020 20:17
Ik heb altijd Rapley gedaan, nooit gepureerd, dus ik gaf brood in stukken. Ik gaf alles in stukken. Ging prima.
Knap hoor, mijn kind van 6 mnd begint wel enthousiast aan een stukje groente, fruit of brood maar gaat vervolgens kokhalzen zodra het doorgeslikt moet worden, kotst het stukje uit + verdere inhoud en gaat hard huilen :-[ Dus hier nog glad gepureerde hapjes jammer genoeg.

Dochter krijgt 5x 150 ml waarvan de laatste fles een papfles is met de 6 maanden mix van dat spul in zo'n geel pak dat je bijna overal kan krijgen. 's Morgens krijgt ze een 'ijsblokje' gladde fruithap en 's middags een 'ijsblokje' groentehapje. We zijn nu net alles opwarmen aan het afbouwen, dus fruit krijgt ze nu niet voorverwarmd en dat gaat tot zover goed. Stukje brood laatst geprobeerd maar dat ging zoals hierboven. Ik ben allang blij dat het ons gelukt is 2x per dag een gladde prut aan te bieden met 1x per week een lepeltje pindakaas erbij en 1x per week heel kleingesneden stukjes roerei erdoorheen. Want als er ook maar iets van grotere stukjes in het hapje zit is het een kokhals en kots drama :|
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
27-03-2020 10:46
Knap hoor, mijn kind van 6 mnd begint wel enthousiast aan een stukje groente, fruit of brood maar gaat vervolgens kokhalzen zodra het doorgeslikt moet worden, kotst het stukje uit + verdere inhoud en gaat hard huilen :-[ Dus hier nog glad gepureerde hapjes jammer genoeg.

Dochter krijgt 5x 150 ml waarvan de laatste fles een papfles is met de 6 maanden mix van dat spul in zo'n geel pak dat je bijna overal kan krijgen. 's Morgens krijgt ze een 'ijsblokje' gladde fruithap en 's middags een 'ijsblokje' groentehapje. We zijn nu net alles opwarmen aan het afbouwen, dus fruit krijgt ze nu niet voorverwarmd en dat gaat tot zover goed. Stukje brood laatst geprobeerd maar dat ging zoals hierboven. Ik ben allang blij dat het ons gelukt is 2x per dag een gladde prut aan te bieden met 1x per week een lepeltje pindakaas erbij en 1x per week heel kleingesneden stukjes roerei erdoorheen. Want als er ook maar iets van grotere stukjes in het hapje zit is het een kokhals en kots drama :|
Heel herkenbaar bij mijn jongste dochter. Tot 2 weken geleden ( ze is 8 maanden), gooide ze echt alles eruit als ze ook maar iets met structuur in haar mond kreeg. Haar hele maaginhoud, zo sneu. Bij het CB was het advies gewoon door te zetten en het lag aan mij dat ze niet wilde eten.. Ik gaf haar nog teveel flesvoeding en er werd me zelf uitgelegd hoe ik een beschut moest verkruimelen om in de fruithap te mengen.
Echt, mijn klomp brak.. Dochter is bekend met reflux, maagzuurremmers gehad, eten was niet haar favoriete bezigheid, maar dat werd even vergeten.

En ineens, 2 weken geleden, at ze broodpap ( mijn moeders idee) en sinds die dag eet ze stukjes brood, crackers, maisvingers en avondeten met stukjes. Ze had gewoon even tijd nodig. Gepureerd at ze overigens prima haar fruit en groente, dus in plaats van per se iets te willen volgen wat in een boek staat beschreven ( wat ik overigens in eerste instantie een prima idee vond), volgde ik haar.

Oudste at met 6 maanden alles wat los en vast zat, at een hele boterham op etc. Dit was dus echt even schakelen. Het ene kind heeft gewoon wat meer tijd nodig, zolang ze haar melk goed drinkt krijgt ze in ieder geval voldoende binnen :)

Wij gingen binnen 1 maand van 5 flessen naar 3, mede doordat ze dus nu wel brood eet.
Chantilly21_2 schreef:
27-03-2020 13:25
Heel herkenbaar bij mijn jongste dochter.

[…]

Wij gingen binnen 1 maand van 5 flessen naar 3, mede doordat ze dus nu wel brood eet.
Bedankt voor je reactie :) Wat toevallig (of niet?) mijn dochter heeft ook verborgen reflux klachten gehad en kreeg een tijdje daar medicatie voor. Was daar met 4 maanden ook weer klaar mee, toen ging het goed genoeg om ermee te stoppen. Ik begrijp dan ook wel dat het bij haar zeker 3 weken duurde voor ze uberhaupt een hapje wilde eten. Het duurt bij haar gewoon wat langer en ik vind dat prima inderdaad. Het CB zat bij mij ook een beetje te pushen haar nu wel stukjes te gaan geven, en dat doen we af en toe ook, maar tot zover geen succes en ik ga daar zeker geen project van maken ;) De verpleegkundige zei dat het wel echt beter was het wel te doen maar zei ook dat dochter vanzelf melk zou afbouwen en dat ik daarvoor de boekjes niet hoefde te volgen (deed ik al niet gelukkig). Wat klote dat ze dat bij jou nog erger hebben zitten pushen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook rapley/kleintjes
Hij drinkt gewoon melk en momenteel 'luncht' hij met ons mee. Dus 1 keer per dag bieden we wat aan in vaste vorm/stukken. Lukt nog voor geen meter maar hij vermaakt zich wel. Krijgt dus eigenlijk nog niks binnen
6,5 maand is ie.

Food under one is just for fun.
Dank alle voor de reacties!

Als ik het zo lees heb ik ook echt niks te klagen, Hij wilt nog steeds wel echt zijn melk maar eet ook tot nu toe alle groenten en fruitsoorten wat hij krijgt aangeboden.

Betreft kleintjes geen water/thee geven, ben ik het absoluut niet mee eens. Ik geef de mijne om het uur een paar slokjes water en hij drinkt zo gulzig dat je bijna zou denken dat hij is uitgedroogd lol. Vocht binnen krijgen is nooit slecht in mijn opinie , maar goed ieder voor zich uiteraard.

Ik wil graag beginnen met brood aanbieden alleen ben ik zelf bang dat hij zich een keer verslikt, dit komt omdat hij drie weken geleden in ene stopte met ademen (gelukkig bleek het geen hartstop of afwijking te zijn, maar een verslikking in een te lang aanhoudende hik) en sindsdien ben ik angstig.

Betreft pindakaas, heb ik onlangs geprobeerd door een heel klein beetje op zijn tong te leggen, of doet iemand hier dit op een andere wijze?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaas geef ik op een lepeltje, waar ze ook haar fruit/groentehap mee krijgt. Gaat prima.

Ei krijgt ze door haar groentehap, wat nu ook prima gaat.

Het is niet gek dat die kleintjes nog zo vaak zich verslikken of kokhalzen. Het kokhalsreflex zit nog vooraan in de mond en is eigenlijk ter bescherming van kind zelf. Hier was dat ineens minder aanwezig en kon ze dus wel die broodstukjes wegkrijgen zonder direct te kokhalzen/verslikken.

Hier was ook het advies water aan te bieden, als oefenslokjes. Net zoals de eerste hapjes oefenhapjes zijn. Bij het afbouwen van de flessen, vind ik het zelf wel een fijn idee dat mijn baby wat ander vocht tot zich kan nemen ( buiten het vocht in fruit en groente) uit iets anders dan een fles.
Alle reacties Link kopieren
De kans dat ze zich verslikken is met een broodkorst niet groter dan met een papje of puree. Dat zit meer in je hoofd dan dat het werkelijk zo is. Bovendien zit de kokhalsreflex nu nog halverwege de mond dus als je kind zich verslikt is dat nog ver voordat er werkelijk verstikkingsgevaar is. Een harde broodkorst is ook goed op te sabbelen en wordt als het goed is geen zompige deegbal (dat is wel gevaarlijk).

pindakaas kun je op de broodkorst smeren, of op een cracker. Ik geef ook wel een lepel yoghurt met pindakaas soms.

In principe kunnen babies die zich verslikken het goed zelf oplossen, mits ze goed rechtop kunnen zitten en een plankje hebben onder hun voeten om zich af te zetten. (Niet helemaal vastzetten met een tuigje dus). Maar als je nog een beetje angstig bent wacht je toch nog even tot hij iets ouder is? Of toont hij zelf veel interesse en wil hij graag? Die flessen melk zijn genoeg he. De rest is extra. Dus niet doen is ook goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven