Hoe behoud je ritme nu je kind thuis is? [i.s.m. Humankind]

25-03-2020 09:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe continueer je nu (bijna) het hele gezin thuis is, het dagelijkse ritme? Hoe zorg je ervoor dat je kind zijn of haar dagelijkse ritme behoudt, en met het avondeten ook echt het gevoel heeft dat de avond begint? Het is een vraag die veel mensen momenteel bezighoudt, nu veel van ons het grootste deel van de dag thuis zijn vanwege de maatregelen van het RIVM vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Vandaag, op woensdag 25 maart tussen 10.00 uur en 17.00, kun je in dit topic je vragen stellen aan een ervaren pedagoog van kinderopvang- en ontwikkelingsorganisatie Humankind.

Stel haar nu je vraag of deel je ervaringen met andere leden van het VIVA-forum.

Vriendelijke groet,

Moderatorteam VIVA, Community Manager VIVA en kennispartner Humankind
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Wat een leuk idee.

Hoe heet de betreffende dame?
Veel thuiswerkers hebben moeite om hun werk (van hun baan) thuis te doen, terwijl er drie kinderen constant vragen om aandacht en om hulp bij huiswerk.
Hoe zorg je ervoor dat je kind niet vereenzaamt?

Ik heb een enig kind (6 jaar) en de eerste week leek het nog mee te vallen, maar inmiddels is het dagelijks huilen. Omdat hij hoest mag hij niet naar buiten. Ik weet het inmiddels ook allemaal niet meer
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
25-03-2020 10:02
Wat een leuk idee.

Hoe heet de betreffende dame?
Goedemorgen,

Goed om te horen dat je het een leuk idee vindt. :-D
Het is een rare situatie waar we met z'n allen in zitten waardoor het thuis ook anders dan anders is.
Ben benieuwd welke vragen er leven.

Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-03-2020 10:17
Hoe zorg je ervoor dat je kind niet vereenzaamt?

Ik heb een enig kind (6 jaar) en de eerste week leek het nog mee te vallen, maar inmiddels is het dagelijks huilen. Omdat hij hoest mag hij niet naar buiten. Ik weet het inmiddels ook allemaal niet meer
Dit is ook mijn vraag, maar dan voor een dreumes van 15 maanden die wel naar buiten mag (niet ziek) maar nog niet kan lopen. Hoe zorg ik dat ze toch contact kan hebben met andere kinderen? Ze gaat normaal gesproken 3 dagen per week naar de kinderopvang en mist duidelijk andere kinderen. Omdat ze nog niet kan lopen is het lastig om bijvoorbeeld in de speeltuin te spelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-03-2020 10:17
Hoe zorg je ervoor dat je kind niet vereenzaamt?

Ik heb een enig kind (6 jaar) en de eerste week leek het nog mee te vallen, maar inmiddels is het dagelijks huilen. Omdat hij hoest mag hij niet naar buiten. Ik weet het inmiddels ook allemaal niet meer
Goedemorgen,
Wat vervelend voor je kind dat hij hoest en niet meer naar buiten mag.
Wat vindt hij leuk om te doen? Is het een idee dat hij via Face time/beeldbellen contact zoekt met een vriendje/vriendinnetje/neefje of nichtje? Ze kunnen dan samen een spelletje doen waarbij ze wel contact hebben via het beeld. Stel dat hij bijvoorbeeld Lego heel leuk vindt dan zouden ze elkaar kunnen laten zien wat ze bouwen en hoe ze dit kunnen uitbreiden.
Of samen een boek lezen/bekijken en om de beurt aan elkaar vertellen wat ze zien.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
Hoe krijg ik mijn kind van 10 gemotiveerd om zijn huiswerk te maken?
Hij vind het saai en heeft een hekel aan schrijven
Het is een zeer pienter mannetje en hij snapt heel goed dat het moet maar heeft er geen in.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
25-03-2020 10:03
Veel thuiswerkers hebben moeite om hun werk (van hun baan) thuis te doen, terwijl er drie kinderen constant vragen om aandacht en om hulp bij huiswerk.
Dat is inderdaad een uitdaging. :hyper: Opeens wordt er van alles van je gevraagd en kun je het gevoel hebben daardoor nergens goed aan toe te komen. In het algemeen is het zo dat kinderen behoefte hebben aan dagstructuur. Het is fijn als zoveel mogelijk het 'gewone' ritme aangehouden wordt. Denk aan opstaan en ontbijten op de manier zoals het doordeweeks altijd gaat.
Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen kun je het dagritme ook (samen met de kinderen) visueel maken. Maak blokken waarin iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Vergeet daarin geen tijd om echt samen iets te doen, er even helemaal voor je kind er te zijn.
Als je op vaste momenten ook echt even helemaal tijd voor ze kunt maken kun je op andere momenten verwijzen naar die blokken. "Nu ben ik aan het werk, straks gaan we..."

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 10:31
Goedemorgen,
Wat vervelend voor je kind dat hij hoest en niet meer naar buiten mag.
Wat vindt hij leuk om te doen? Is het een idee dat hij via Face time/beeldbellen contact zoekt met een vriendje/vriendinnetje/neefje of nichtje? Ze kunnen dan samen een spelletje doen waarbij ze wel contact hebben via het beeld. Stel dat hij bijvoorbeeld Lego heel leuk vindt dan zouden ze elkaar kunnen laten zien wat ze bouwen en hoe ze dit kunnen uitbreiden.
Of samen een boek lezen/bekijken en om de beurt aan elkaar vertellen wat ze zien.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind

Wat hij leuk vindt om te doen is toch vooral fysiek contact hebben. Stoeien, rennen, klimmen.... Binnen vermaakt hij zich misschien 10 minuutjes met Lego of iets en dan komt ie alweer vragen wat ie daarna mag doen. Het zijn enorm lange dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van 6,5 maand en werk nu samen met man thuis. Man heeft een managementfunctie dus zit voornamelijk de hele dag in calls; ik werk in een marketingfunctie (3 dagen). Aangezien onze baby erg onrustig is snachts slaap ik extreem slecht en gedurende de dag neem ik de zorg op mij voor de kleine. Ze slaapt overdag ongeveer 3x 45min. Er wordt van mij verwacht dat ik werk(zaamheden uitvoer), maar ik kan echt nergens de tijd/rust/motivatie vinden om überhaupt een paar uur te kunnen werken. Ook kan ze niet naar opa en oma (want: verkouden/hoesterig). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
25-03-2020 10:28
Dit is ook mijn vraag, maar dan voor een dreumes van 15 maanden die wel naar buiten mag (niet ziek) maar nog niet kan lopen. Hoe zorg ik dat ze toch contact kan hebben met andere kinderen? Ze gaat normaal gesproken 3 dagen per week naar de kinderopvang en mist duidelijk andere kinderen. Omdat ze nog niet kan lopen is het lastig om bijvoorbeeld in de speeltuin te spelen.
Hoi,
Begrijpelijk dat ze de kinderen mist. Zijn er in je omgeving misschien mensen met (jonge) kinderen waar je mee kunt afspreken? Bij jou of de ander thuis? Op die manier kunnen de kinderen (in kleine getallen) elkaar toch ontmoeten.
Kinderen rond deze leeftijd spelen vaak naast elkaar en niet met elkaar, ze hebben vooral veel plezier door elkaar na te doen in woord en gebaar. Je hoeft dus niet van alles te 'bedenken' voor hen om te 'spelen'. Ruimte en materiaal is vaak genoeg.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, regiopedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Hoe komen (een groot deel van) de vrouwen af van het idee dat zij alles thuis draaiende moeten houden?
Alle reacties Link kopieren
juffert22 schreef:
25-03-2020 10:44
Ik heb een baby van 6,5 maand en werk nu samen met man thuis. Man heeft een managementfunctie dus zit voornamelijk de hele dag in calls; ik werk in een marketingfunctie (3 dagen). Aangezien onze baby erg onrustig is snachts slaap ik extreem slecht en gedurende de dag neem ik de zorg op mij voor de kleine. Ze slaapt overdag ongeveer 3x 45min. Er wordt van mij verwacht dat ik werk(zaamheden uitvoer), maar ik kan echt nergens de tijd/rust/motivatie vinden om überhaupt een paar uur te kunnen werken. Ook kan ze niet naar opa en oma (want: verkouden/hoesterig). Hoe doen anderen dit?
Man en jij moeten het echt gaan afwisselen. De ene baan is niet belangrijker dan de andere baan. Samen om tafel en een planning maken dus. Dat doen wij hier ook ( ik eigen kantoor en man in een functie in loondienst). Jij kunt niet alles alleen doen. Ook de nachten niet. Laat het probleem niet helemaal op je schouders rusten en ook niet alleen moeten oplossen. Het is een bijzondere tijd, waarin beide iets moeten inboeten aan werktijd.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-03-2020 10:54
Reden: Off topic
97.83% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
juffert22 schreef:
25-03-2020 10:44
Ik heb een baby van 6,5 maand en werk nu samen met man thuis. Man heeft een managementfunctie dus zit voornamelijk de hele dag in calls; ik werk in een marketingfunctie (3 dagen). Aangezien onze baby erg onrustig is snachts slaap ik extreem slecht en gedurende de dag neem ik de zorg op mij voor de kleine. Ze slaapt overdag ongeveer 3x 45min. Er wordt van mij verwacht dat ik werk(zaamheden uitvoer), maar ik kan echt nergens de tijd/rust/motivatie vinden om überhaupt een paar uur te kunnen werken. Ook kan ze niet naar opa en oma (want: verkouden/hoesterig). Hoe doen anderen dit?
Ik zit niet in jouw situatie, maar zou het niet accepteren als mijn man in zijn oh zo belangrijke managementfunctie zijn werk op dat van jou voor zou laten gaan. Hij kan best 1 dag per week verlof opnemen zodat jij een hele dag rustig kunt werken. En nee, dat is niet leuk, dat je minder vakantiedagen hebt om later op te nemen, maar jij moet ook kunnen werken. Kun jij ook een (halve) dag in het weekend werken bijvoorbeeld? Dat geeft misschien ook wat lucht. Maak hier duidelijke afspraken over: jij werkt maandag van zus tot zo laat, ik werk dinsdag van zus tot zo laat. Wissel elkaar af.

Verder de nachten verdelen, of hij vroeg opstaan zodat jij langer kunt blijven liggen. In het weekend is hij sowieso aan de beurt, als jij het doordeweeks allemaal oppakt. Zorg goed voor jezelf.

Verdeel de taken en communiceer goed met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 10:41
Dat is inderdaad een uitdaging. :hyper: Opeens wordt er van alles van je gevraagd en kun je het gevoel hebben daardoor nergens goed aan toe te komen. In het algemeen is het zo dat kinderen behoefte hebben aan dagstructuur. Het is fijn als zoveel mogelijk het 'gewone' ritme aangehouden wordt. Denk aan opstaan en ontbijten op de manier zoals het doordeweeks altijd gaat.
Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen kun je het dagritme ook (samen met de kinderen) visueel maken. Maak blokken waarin iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Vergeet daarin geen tijd om echt samen iets te doen, er even helemaal voor je kind er te zijn.
Als je op vaste momenten ook echt even helemaal tijd voor ze kunt maken kun je op andere momenten verwijzen naar die blokken. "Nu ben ik aan het werk, straks gaan we..."

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Ik probeer dat ritme goed aan te houden, maar toch is alles wel chaotisch. Ben alleenstaand, 2 kinderen van 1 en 4. En er wordt verwacht dat ik mijn 32 uur nu thuis werk. In alle eerlijkheid krijg ik overdag alleen iets gedaan als de jongste slaapt en de oudste buiten speelt. Je voelt je dan wel op echt op alle vlakken tekort schieten.
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
25-03-2020 10:35
Hoe krijg ik mijn kind van 10 gemotiveerd om zijn huiswerk te maken?
Hij vind het saai en heeft een hekel aan schrijven
Het is een zeer pienter mannetje en hij snapt heel goed dat het moet maar heeft er geen in.
Hoi,
Wellicht kun je afspraken met hem hierover maken? Je begrijpt dat hij er geen zin in heeft maar dat het helaas nu eenmaal moet en dat je daar met hem afspraken over wilt maken. Spreek vaste tijden af dat hij aan zijn schoolwerk werkt en tijden dat hij iets anders kan doen. Maak deze planning samen; hang het zichtbaar op in de ruimte zodat iedereen weet wat de bedoeling is.
Vergeet daarin geen tijd in te plannen om 'samen' iets te doen.
Positief belonen werkt ook nog steeds goed op deze leeftijd, bijvoorbeeld door hem te laten kiezen wat hij met je wil doen als hij zijn schoolwerk af heeft voor die dag. (Je kunt de keuzemogelijkheden zelf aan geven natuurlijk.)

Succes,
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 11:09
Hoi,
Wellicht kun je afspraken met hem hierover maken? Je begrijpt dat hij er geen zin in heeft maar dat het helaas nu eenmaal moet en dat je daar met hem afspraken over wilt maken. Spreek vaste tijden af dat hij aan zijn schoolwerk werkt en tijden dat hij iets anders kan doen. Maak deze planning samen; hang het zichtbaar op in de ruimte zodat iedereen weet wat de bedoeling is.
Vergeet daarin geen tijd in te plannen om 'samen' iets te doen.
Positief belonen werkt ook nog steeds goed op deze leeftijd, bijvoorbeeld door hem te laten kiezen wat hij met je wil doen als hij zijn schoolwerk af heeft voor die dag. (Je kunt de keuzemogelijkheden zelf aan geven natuurlijk.)

Succes,
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Die afspraak hebben we al
Half 9 uiterlijk uit bed, ontbijten en kleren aan.
Tussen 9 en half 10 huiswerk doen, eerst de taken op papier, dus rekenen, werkboek taal en spelling schrijven en zo.
Waar hij dan uit kan kiezen waar hij mee begint.
10 uur uur fruit en drinken en wat ontspannen (Donald duck lezen, kleuren, een spelletje of spelen met broertje)
Half 11 weer aan het werk tot al zijn taken af zijn
Dit kan hij in een half uur tot een uur af hebben.
En dan nog zijn computer taken.
Daar heeft hij niet heel veel moeite mee (al is het saai, want herhaling en dus geen uitdaging) doet hij vlot want daarna mag hij nog een spelletje doen.

Hij kan in principe voor 12 uur helemaal klaar zijn en dan heeft hij de rest van de middag waarin we van alles samen doen, spelen, spelletjes, filmpje kijken op schooltv voorlezen en elke dag naar buiten.

Bij de papieren taken, schrijf en rekenwerk gaat hij voor zich uit zitten staren en komt niet aan het werk
Dat is het grote probleem
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Misschien een vraag hoe ik nog wat tijd voor mezelf kan hebben. Man werkt in een vitaal beroep en is dus gewoon 40 uur aan het werk. Thuis 2 kleine kids. 1 van 3,5 jaar en 1 van bijna 14 maanden. De jongste slaapt na de lunch ca 2,5 tot 3 uur. Oudste slaapt niet s' middags. Man komt vaak pas rond 18:00 of later thuis. Heb dan vaak al gegeten want die hebben rond 16.30 al honger.
Ik vind het moeilijk om met mijn twee meiden een dagstructuur de hele dag aan te houden. Ik zet ze nu sneller voor de tv/ipad dan ik zou willen. Heb je daar nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-03-2020 10:41
Wat hij leuk vindt om te doen is toch vooral fysiek contact hebben. Stoeien, rennen, klimmen.... Binnen vermaakt hij zich misschien 10 minuutjes met Lego of iets en dan komt ie alweer vragen wat ie daarna mag doen. Het zijn enorm lange dagen.
Ja fysiek contact is iets dat hij dan erg zal missen nu. Ik weet niet of je een tuin tot je beschikking hebt?
Anders binnen een hindernis baantje uitzetten? Met een (zachte, kleine bal) op een lepel om verschillende dingen heen lopen, op één baan een parcours afleggen etc. :rolling:
Balanceer oefeningen samen doen vinden ze ook altijd erg leuk. Bijvoorbeeld: Wie kan het langst op één been staan? Hoe is dat op het andere been?
Wat ook helpt is een aantal keuzes aanbieden doormiddel van plaatjes of materialen en dan duidelijk aangeven dat hij zichzelf even moet vermaken met deze dingen. een kookwekker kan hierbij helpen. Als die afgaat dan ben jij er weer voor hem.
Vergeet vooral niet zijn gevoel te benoemen: dat je begrijpt dat het anders, hoe het voor hem voelt. Niet om 'mee te huilen' maar om begrip te tonen voor zijn gevoelens.
Realiseer je dat jij het niet kunt oplossen helaas; je kunt het hoogstens zo aangenaam mogelijk voor hem maken.

Succes.

Hartelijke groet,
Floor, regiopedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
25-03-2020 11:08
Ik probeer dat ritme goed aan te houden, maar toch is alles wel chaotisch. Ben alleenstaand, 2 kinderen van 1 en 4. En er wordt verwacht dat ik mijn 32 uur nu thuis werk. In alle eerlijkheid krijg ik overdag alleen iets gedaan als de jongste slaapt en de oudste buiten speelt. Je voelt je dan wel op echt op alle vlakken tekort schieten.
Hoi,
Jeetje dat is ook best een pittige situatie. Heel begrijpelijk dat het je alleen lukt als de jongste slaapt.
Kun je misschien met je werkgever afspreken dat je (tijdelijk) minder uur werkt?
Super je het ritme aanhoudt, dat geeft echt houvast aan je kinderen. Voor hen is het ook raar dat jij er bent maar nu ook thuis moet werken. Aan je oudste kun je het uitleggen; de jongste is natuurlijk een ander verhaal.
Zijn er misschien mensen in je omgeving met (gezonde) jonge kinderen waar je een afspraak mee kunt maken dat jij bijvoorbeeld twee uur hun kinderen opvangt en zij dan op een ander moment weer twee uur jouw kinderen? Dit alles natuurlijk volgens de richtlijnen RIVM en in kleine aantallen.

Succes en vergeet niet dat jij helaas deze situatie niet kunt veranderen; je kunt het alleen zo goed mogelijk oppakken en volgens mij doe je dat!

Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Wat is de reden dat je dagelijks ritme vast moet houden?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
25-03-2020 10:51
Hoe komen (een groot deel van) de vrouwen af van het idee dat zij alles thuis draaiende moeten houden?
:applause:
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven