Baby minimaal 4x wakker 's nachts

25-03-2020 20:14 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze baby van 6 maanden wordt ineens al een dikke maand minimaal 4x per nacht wakker. Ze gaat rond 18.30uur naar bed en vaak wordt ze rond 21, 23u, 2u, 4u en/of 5u wakker. Vaak wordt ze nog vaker wakker.

Ze eet en slaapt goed overdag. Het is een tevreden baby. Ze krijgt geen nachtvoeding meer. Ze lijkt 's nachts ook geen honger te hebben. Ze wordt wakker, gaat huilen, wij gaan naar haar toe, stoppen speentje weer in haar mond en dan valt ze direct in slaap.

Aangezien ze eventueel last van haar tandjes kan hebben, hebben we dentinox geprobeerd. Dit geeft geen verschil met wakker worden 's nachts.

Heeft iemand hier ervaring mee en ook tips voor? Het is geen ramp, en ik weet dat babies nou eenmaal wakker worden 's nachts, maar tips zijn toch meer dan welkom!

(Ik denk overigens zelf dat het ermee te maken heeft dat ze haar eigen speentje nog niet in haar mond kan doen. Is dit herkenbaar voor anderen en vanaf wanneer leren ze dat zelf te doen?)
Alle reacties Link kopieren
Tja dat doen babies
Dicht bij je houden, dan slaap je het snelst weer door
Hoe koud/warm is ze gekleed?
Wat gebeurt er als je wel een nachtvoeding geeft? Ik zou dat toch proberen. En inderdaad warm of koud?
Verder wel herkenbaar, onze dochter was vanaf 4 maanden oud ook heel vaak wakker. Heb regelmatig nachtvoedingen zitten geven tot na haar eerste verjaardag. Speen met knuffel eraan, zodat ze hem makkelijk kon vinden in haar bed, gewisseld met kleertjes/slaapzak zodat het wat warmer was of juist kouder, bij ons genomen, ernaast gezeten, nachtlampje enz. Sommige nachten was ze wel 10 keer wakker, sommige maar 3 keer. Maar ze werd wel elke nacht minimaal 1x wakker. Uiteindelijk met 1,5 jaar werd het beter met vaker een nacht doorslapen. Maar helemaal over is het nooit gegaan, want inmiddels is ze 8 en ligt ze nog regelmatig ineens te gillen en zit ze rechtop of ze is aan het kletsen. Ogen gewoon open, maar niet wakker. Ze weet er ook niks meer van de volgende ochtend. Is ook geen pijl op te trekken of ze het heeft na een drukke dag of niet, geen idee waardoor het komt. Meestal slaapt ze na een aai en een kus gewoon weer verder en vaak is het nu om een uur of 10 dus dan lig ik nog niet in bed. Dat scheelt :)
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
25-03-2020 20:24
Hoe koud/warm is ze gekleed?
Heb haar de laatste week getemperatuurd in de nacht omdat ik idd ging twijfelen of ze het niet te koud/warm heeft. Maar ze was steeds rond de 36.9 dus zal wel niet dan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
25-03-2020 20:25
Wat gebeurt er als je wel een nachtvoeding geeft? Ik zou dat toch proberen. En inderdaad warm of koud?
Verder wel herkenbaar, onze dochter was vanaf 4 maanden oud ook heel vaak wakker. Heb regelmatig nachtvoedingen zitten geven tot na haar eerste verjaardag. Speen met knuffel eraan, zodat ze hem makkelijk kon vinden in haar bed, gewisseld met kleertjes/slaapzak zodat het wat warmer was of juist kouder, bij ons genomen, ernaast gezeten, nachtlampje enz. Sommige nachten was ze wel 10 keer wakker, sommige maar 3 keer. Maar ze werd wel elke nacht minimaal 1x wakker. Uiteindelijk met 1,5 jaar werd het beter met vaker een nacht doorslapen. Maar helemaal over is het nooit gegaan, want inmiddels is ze 8 en ligt ze nog regelmatig ineens te gillen en zit ze rechtop of ze is aan het kletsen. Ogen gewoon open, maar niet wakker. Ze weet er ook niks meer van de volgende ochtend. Is ook geen pijl op te trekken of ze het heeft na een drukke dag of niet, geen idee waardoor het komt. Meestal slaapt ze na een aai en een kus gewoon weer verder en vaak is het nu om een uur of 10 dus dan lig ik nog niet in bed. Dat scheelt :)
Ja heel erg herkenbaar. Ik ga eens nadenken over nachtvoeding!
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 20:28
Heb haar de laatste week getemperatuurd in de nacht omdat ik idd ging twijfelen of ze het niet te koud/warm heeft. Maar ze was steeds rond de 36.9 dus zal wel niet dan denk ik.
Huh, dat gaat over koorts
Als jij het koud hebt in bed, zakt ook je basale temperatuur niet hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt geen voeding aanbieden in de nacht. Alle slaapcoaches raden dat af. Het is waarschijnlijk gewoon een sprong. Ik zou eens gaan googlen wat slaapcoach zeggen, als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar. Inderdaad, sinds ze zelf haar speen kan pakken slaapt ze vaker door. Dat kon ze pas vlak voor haar eerste verjaardag. Een doekje aan de speen helpt, net als meerdere spenen in bed.
En ik zou toch eens een extra dekentje proberen, wie weet helpt het.
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 20:28
Heb haar de laatste week getemperatuurd in de nacht omdat ik idd ging twijfelen of ze het niet te koud/warm heeft. Maar ze was steeds rond de 36.9 dus zal wel niet dan denk ik.
Waarom temperatuur je dit? Is het echt lekker om elke paar uur een termometer in je kont te hebben? Koorts en gevoelstemperatuur zijn totaal verschillende dingen...

Btw, elke baby wordt wakker in de nacht, ook als ze daarvoor hebben doorgeslapen. Ook het doorslapen is een (spoiler!) fase.
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
25-03-2020 20:36
Ik zou echt geen voeding aanbieden in de nacht. Alle slaapcoaches raden dat af. Het is waarschijnlijk gewoon een sprong. Ik zou eens gaan googlen wat slaapcoach zeggen, als ik jou was.
Wij hebben ze hier tot 2 jaar een voeding gegeven als ze erom vroegen 's nachts. Als baby borst of fles, en later een banaan of rijstwafel. Waarom zou iemand met honger moeten gaan slapen? Opgroeien kost onwijs veel energie!

En googelen op een slaapcoach heeft toch ook geen zin, dan krijg je net zoveel meningen als je hier op het forum krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
25-03-2020 20:41
Waarom temperatuur je dit? Is het echt lekker om elke paar uur een termometer in je kont te hebben? Koorts en gevoelstemperatuur zijn totaal verschillende dingen...

Btw, elke baby wordt wakker in de nacht, ook als ze daarvoor hebben doorgeslapen. Ook het doorslapen is een (spoiler!) fase.
Ehhh waar staat dat ik elke paar uur heb getempt? Ik heb haar afgelopen week 1x per nacht getempt.

Heb ook al geexperimenteerd met dikkere pyjama's en dekens of juist niet, maakt geen verschil
Alle reacties Link kopieren
Deze fase heeft onze dochter ook gehad. Het ging over toen ze zelf goed de speen kon pakken en in haar mond kon stoppen.
Achteraf denk ik wel eens had ik toen maar een paar nachten doorgepakt om het slapen met speen af te leren. Dochter is nu 2 jaar en slaapt nog steeds met een speen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen voeding introduceren als ze meteen weer inslaapt. Kwestie van doorbijten en afwachten. Of speen afwennen, maar ze is nog wel heel jong.
Alle reacties Link kopieren
Speentje afleren heb je t meest aan. Is nu nog makkelijk en scheelt een hoop drama van speentje kwijt.

En natuurlijk is voeden s nachts prima op die leeftijd gaf ik mijn dochter rond 23 uur een fles die ze half slapend op dronk😊
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 20:47
Ehhh waar staat dat ik elke paar uur heb getempt? Ik heb haar afgelopen week 1x per nacht getempt.

Heb ook al geexperimenteerd met dikkere pyjama's en dekens of juist niet, maakt geen verschil
Want dan is het wel lekker om wat in je kont te krijgen? Gevoelstemperatuur en lichaamstemperatuur zijn totaal wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter sliep tot 6 maanden heel goed. Toen ze 6 maanden was werd ze ineens 3 weken lang elke nacht 3 a 4 keer wakker. Was een sprongetje denk ik. Wel een heftige fase. Daarna was het ineens opgehouden en sliep ze weer door. Nu is ze 15 maanden en wordt ze weer regelmatig ‘s nachts wakker, al is dit al even aan de gang. Hopelijk gaat het binnenkort beter, daar zijn we aan toe :-)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
25-03-2020 21:04
Want dan is het wel lekker om wat in je kont te krijgen? Gevoelstemperatuur en lichaamstemperatuur zijn totaal wat anders.
Wat een rare reactie zeg. In de kraamweek hebben de haar nog wel vaker getempt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Over speen afleren hebben man en ik ook al nagedacht. Maar ze is idd nog zo jong.. vind het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring wel, tips niet, behalve dan hou vol, het wordt echt beter! (En soms weer slechter.. en dan weer beter)

Hier werd hij met 7 maanden een maand lang elk uur van de nacht wakker. Toen ik dacht dat ik echt om zou gaan vallen was het ineens over.
Nu is hij 10 maanden en wordt hij sinds 2 weken 1x wakker, maar weigert dan vervolgens een uur of 3 om weer te gaan slapen. Ik hoop dat dit geintje ook weer snel over gaat.

Dus eigenlijk heb je helemaal geen zak aan mijn post, maar misschien is het gewoon fijn om te horen dat je niet de enige bent, en dat het ook echt wel beter wordt.

Sterkte!
washetmaarwat wijzigde dit bericht op 25-03-2020 21:14
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 21:09
Wat een rare reactie zeg. In de kraamweek hebben de haar nog wel vaker getempt.
In een kraamweek is het van medisch belang om te temperaturen, omdat je anders niet weet of ze haar temperatuur kan reguleren. Dat is totaal wat anders. Weet je het verschil wel?

Maar blijkbaar is dit niet een topic voor mij om in te reageren, dus laat verder maar. Succes.
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 21:11
Bedankt voor jullie reacties!

Over speen afleren hebben man en ik ook al nagedacht. Maar ze is idd nog zo jong.. vind het lastig.
Vaak wordt geadviseerd om vanaf 6 maanden de speen af te bouwen, dus dat zou prima kunnen.
Maar goed, ik heb het zelf dus ook niet gedaan......
Alle reacties Link kopieren
Elvy25 schreef:
25-03-2020 21:05
Onze dochter sliep tot 6 maanden heel goed. Toen ze 6 maanden was werd ze ineens 3 weken lang elke nacht 3 a 4 keer wakker. Was een sprongetje denk ik. Wel een heftige fase. Daarna was het ineens opgehouden en sliep ze weer door. Nu is ze 15 maanden en wordt ze weer regelmatig ‘s nachts wakker, al is dit al even aan de gang. Hopelijk gaat het binnenkort beter, daar zijn we aan toe :-)
Yep, herkenbaar.
Hier zoontje van ruim 16 maanden en het is bijna weer elke nacht feest.
Geen peil op te trekken.
Voelt gewoon oké warm, wil niks drinken... de speen gaat erin en hij gaat meestal weer liggen maar zodra die slaapkamerdeur dichtgaat: BOOS. HUILEN. Speen uit bed gooien.
Soms zit hij in een droom denk ik, wild slaan, bozig en dan pak ik hem (probeer dat zo min mogelijk te doen) en troost hem even.
Lastige tijden... :facepalm:
eenhoorn schreef:
25-03-2020 20:57
Deze fase heeft onze dochter ook gehad. Het ging over toen ze zelf goed de speen kon pakken en in haar mond kon stoppen.
Achteraf denk ik wel eens had ik toen maar een paar nachten doorgepakt om het slapen met speen af te leren. Dochter is nu 2 jaar en slaapt nog steeds met een speen.
Die van ons was 2 jaar en 9 maanden toen we de speen met Sinterklaas mee hebben gegeven. Ging prima, nooit moeilijk gedaan. Het middagslaapje was toen wel van de ene op de andere dag over :)
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
25-03-2020 20:14


(Ik denk overigens zelf dat het ermee te maken heeft dat ze haar eigen speentje nog niet in haar mond kan doen. Is dit herkenbaar voor anderen en vanaf wanneer leren ze dat zelf te doen?)
Ja. Helemaal herkenbaar. Ik weet niet precies meer wanneer mijn zoontje zelf zijn speen kon pakken maar het kwam opeens. Een speendoekje eraan hielp wel.

Geen zorgen maken dus. Als ze verder tevreden is, is dit doodnormaal. Gewoon speentje geven en allemaal zsm weer doorslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven