Lego opbergen

26-03-2020 21:10 30 berichten
Ik vroeg me af wat een handige manier van opbergen is als het afgebroken is. Wat is jullie ervaring?
anoniem_64cc1552f03fa wijzigde dit bericht op 28-04-2020 16:45
62.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben veel lego en de kinderen houden er van om zelf dingen te verzinnen om te bouwen. We hebben alles in een paar grote bakken en een paar dingen opgebouwd.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Op soort in kleine bakjes. Mochten ze dan uit een boekje willen bouwen, is het makkelijk zoeken.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het vroeger in een slaapzak, ideaal :D heb je meteen een speelkleed, dichtritsen en alles is weer opgeruimd
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de sets opgebouwd opgeborgen in grote ikea bakken.
En verder nog een grote losse doos lego om vrij op te bouwen. Hier spelen ze meer met de sets, dan breken wij alles af en dan bouwen zij alles weer volgens het boekje op. Dus ZEER belangrijk dat dan ook elk prulletje compleet is.
Alle reacties Link kopieren
Hier in bakjes op kleur, ze verzinnen hier ook zelf dingen om te bouwen en dus niet volgens de boekjes. Dus per bouwset opbergen is bij ons niet handig. Alleen de trein, die is wel als set opgeborgen.
Gewoon één grote bak. En een stoffer en blik specifiek voor de lego :D
(ik heb laminaat)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook een set of 40, en had een poosje alles per set in een plastic doosje gedaan. Merkte steeds vaker dat er hier een steentje miste en daar terecht gekomen was, en uiteindelijk dus de helft niet meer klopte. Gek werd ik ervan, heb dus ‘s nachts toen ik een keer niet kon slapen gezocht naar de beste manier om Lego op te bergen (😂). Scheen per soort steen te zijn, dus heb nu een bakje of 50, met daarin de steentjes per soort in opgeborgen. In sommige bakjes wel een aantal steentjes bij elkaar die gemakkelijk te onderscheiden zijn.

(Heb nog ongeveer een kg aan Lego uit te zoeken en te sorteren) en daarna ga ik alles fotograferen en in een map ordenen😂🤷🏼‍♀️
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Een grote bak, onze kinderen zijn nog te klein om volgens een boekje te bouwen. Als die leeftijd en interesse er wel komt, dan kunnen verschillende bakken alsnog. Ik las net een tip van een slaapzak, super handig. Wij gebruiken altijd een dekbedovertrek waar de bak omgekieperd kan worden.
Hier alle sets door elkaar in 2 grote trofast kasten van de Ikea, 1 per kind. Ze bouwen hier toch van alles zelf, de sets zijn alleen leuk als ze ze net hebben gekregen. Daarna wordt er gecombineerd. Ik sorteer niks, kan wel leukere dingen bedenken. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben lege transparante (snoep) bakken bij n winkel gebietst. Lego per kleur gesorteerd. De kleine dingetjes zoals bij Lego Friends in een sorteerbak.
Wij hadden vroeger zo’n ding met alle kleine blokjes op soort gesorteerd. Was fijn zoeken! Onderin hadden wij dan 2 grotere bakjes voor de grotere stukjes :)

Afbeelding
Inmiddels hier bijna geen Lego meer maar wij hadden een bak waar allerlei losse stenen in zaten en de sets deed ik dan weer in zip-lock zakjes met het boekje erbij in.

Scheelt een hoop ruimte en toch je niet helemaal het apelazerus zoeken naar dat ene stukje.
Per type steentje, niet op kleur, want zoeken naar een kleur is makkelijker dan zoeken naar een smal plat steentje van 6 bij 2.

Maar ook vaak gewoon alles in een grote bak en dan gewoon graaien maar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aantal gereedschapssorteerkoffers waar bakjes in zitten (voor plugjes en schroefjes ed). Daar zit alles op soort gesorteerd in. En dan nog twee bakken voor de gewone steentjes, spoorrails ed.
Zulke:
https://www.hornbach.nl/shop/KUePPER-Or ... tikel.html

Je kan ze heel mooi opstapelen en aan het handvat meenemen zonder dat de inhoud door elkaar gaat.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hornbach.nl/shop/KUePPER-Or ... tikel.html
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het vroeger in 1 grote bak, en vonden het met bouwen dan ook heerlijk om dat ene kleine stukje uit die grote bak op te graven.

Maar wat denkt je kind ervan? Is hij iemand die alles sorteert, of die het niks uitmaakt? Want wij zouden echt niet alles in die kleine bakjes gedaan hebben.
Maartje2016 schreef:
27-03-2020 08:04
Wij hadden het vroeger in 1 grote bak, en vonden het met bouwen dan ook heerlijk om dat ene kleine stukje uit die grote bak op te graven.

Maar wat denkt je kind ervan? Is hij iemand die alles sorteert, of die het niks uitmaakt? Want wij zouden echt niet alles in die kleine bakjes gedaan hebben.
Nee, bij ons bleef dat ook hooguit 2 dagen netjes.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de familie wordt alles (en dat is heel veel, ook nog van vroeger) gewoon in een paar bakken gedaan. Heel grof gesorteerd.

Voorbeelden worden 1x gemaakt, en daarna gewoon je eigen fantasie gebruiken, en zelf dingen gaan bouwen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide varianten. Of eigenlijk alle drie:

1) op soort gesorteerd in van die gereedsschapsbakken en grotere bewaarbakjes voor de grotere stukken
2) Een aantal sets als set bij elkaar gezocht (doe ik eens in de zoveel tijd, pokkewerk) in ziplockzakjes + boekje in de originele doos.
3) een ongesorteerde rest in een grote bak.

Kids spelen met alle 3.
Ik had niet heel veel lego vroeger, alles ging in 1 grote bak, waar een kleinere bak inzat voor wat specifiek en heel klein prul. Maar als je veel hebt schijnen bakjes per soort steentje wel handig te zijn, met natuurlijk een bak met alle boekjes van de sets erbij.

Mijn broer en ik bouwen graag vrij met de lego die hij had, maar met Belville (meisjes lego) bouwde ik juist graag de sets op en dat liet ik dan heel tot ik er weer even op uitgekeken was. Ik had een manege, gezinshuis en ziekenhuis weet ik nog :heart: Daar bouwden mijn vriendin en ik dan zelf dingen omheen van ander lego dat we hadden. Dus als je veel hebt zou ik het zeker onderverdelen in het soort steentjes dat er zijn en als je 2 of 3 sets hebt zou ik het per set of in 1 bak doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook even aan mijn man gevraagd, zij sorteerden vroeger op thema. Een grote bak voor ruimtevaart, een grote bak voor city en een grote bak voor overig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Play & Go speelzak/mat voor de Duplo. Echt super handig en er kan veel in!

Zoals deze;
https://www.grasonderjevoeten.nl/c-2759362/play-and-go/
Alle reacties Link kopieren
IKEA kallax met bakken, mijn zoons hadden die vroeger op de speelkamer vol met playmobil .
Nu zijn ze pubers en gebruiken ze de kasten voor hun schoolboeken ,foto’s , etc
Ik heb de meeste dingen los in een opblaasbadje in de speelkamer staan. Ideaal als meerdere kinderen tegelijk willen spelen en vooral ideaal om m zo aan de kant te schuiven als er schoongemaakt moet worden. Ook maakt het met zoeken niet zo'n herrie als in plastic bakken. Een aantal sets zitten in elkaar. De boekjes bewaar ik apart zodat er later weer opgebouwd kan worden....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven