Bedtijd baby

27-03-2020 08:40 105 berichten
Hallo allemaal

Vanaf wanneer hielden jullie een vaste bedtijd aan voor jullie baby?
Wij zijn nog erg aan het zoeken met de flessen en het slapen
Alle reacties Link kopieren
ik gok vanaf dat ze 1,5 jaar waren
Mijn zoontje is ruim 9 weken.
Ik lees op zoveel verschillende plekken dat en vast ritme en dagschema het beste zou zijn ook voor het doorslapen.
Dat lijkt hier niet te lukken. Tenminste niet met een tevreden baby
Alle reacties Link kopieren
het gaat om babies ritme, niet om het ritme dat de ouders willen, en dat frustreert vaak
Het hielp mij, om al mijn frustraties los te laten en go-with-the-flow, volg de baby
Vaste tijden liet ik los, gaf mij rust
Alle reacties Link kopieren
Dan is dat niet het beste voor jouw kindje. Ieder kindje is anders. Je kan wel lichtjes proberen te sturen, passend bij de behoefte van je kindje. Het boek ‘Baby in een droomritme’ vond ik daarbij helpen.
Mijn zoontje valt meestal na de fles van 8 uur in slaap. Ik leg hem dan meteen over in zijn bed. Bij al zijn andere slaapjes ligt hij beneden in de reiswieg. Hij is nu 5 maanden oud. Denk dat het vanaf 4 maanden ongeveer zo ging daarvoor zat er echt totaal geen ritme in.
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:48
het gaat om babies ritme, niet om het ritme dat de ouders willen, en dat frustreert vaak
Het hielp mij, om al mijn frustraties los te laten en go-with-the-flow, volg de baby
Vaste tijden liet ik los, gaf mij rust
Ik vind het zelf eigelijk ook meer relaxed om elke dag een beetje te kijken wat hij wil. Maar ik word daar wel onzeker van omdat het tegen de gangbare adviezen in lijkt te gaan en het voelt als een soort aanklooien
Alle reacties Link kopieren
Nee joh ArtixFox, laat het asjeblieft los. Je baby is nog piepjong. Slapen en eten gaan 24u door, of het nu dag of nacht is. Daar heeft je kind geen enkel besef van. Beweeg met je baby mee, ontdek wat werkt zonder dat je probeert iets te bereiken. Je kunt je energie nu veel beter besteden..
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:46
Mijn zoontje is ruim 9 weken.
Ik lees op zoveel verschillende plekken dat en vast ritme en dagschema het beste zou zijn ook voor het doorslapen.
Dat lijkt hier niet te lukken. Tenminste niet met een tevreden baby
Ik zou nu al niet meer weten vanaf wanneer maar zeker niet met negen weken.
En ik vraag mij weleens af of het niet omgekeerd is: babies die zich aan een schema houden zijn over het algemeen ook babies die lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:52
Ik vind het zelf eigelijk ook meer relaxed om elke dag een beetje te kijken wat hij wil. Maar ik word daar wel onzeker van omdat het tegen de gangbare adviezen in lijkt te gaan en het voelt als een soort aanklooien
nee joh
het gaat juist om het niet met je verstand willen benaderen, maar met je gevoel.
Zie jezelf als apenmoeder, je bent even puur biologisch een moederdier met een baby
Moederdier voedt het kind als het honger heeft, baby valt in slaap als het moe is, etc.

als je je gevoel volgt, geeft dat rust. laat het los. En besef je, dat je verder niks hoeft
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat bij ons (15 weken) de komende 12 maanden nog niet. Maar ik ben extreem relaxed en ga helemaal mee met de baby. Dat zorgt hier voor een blije baby EN blije ouders. Die boeken en wat anderen zeggen kunnen me gestolen worden. Iedereen verklaart me ook voor gek dat ik 100% kolf (borstweigeraar) bijvoorbeeld, maar daar ben ik ook niet van plan mee te stoppen omdat anderen dat vinden. In the end of the day gaat het er om hoe wij Pergababy willen laten opgroeien.
SanPellegrino schreef:
27-03-2020 08:48
Dan is dat niet het beste voor jouw kindje. Ieder kindje is anders. Je kan wel lichtjes proberen te sturen, passend bij de behoefte van je kindje. Het boek ‘Baby in een droomritme’ vond ik daarbij helpen.
Ik heb dat een tijd gebrobeerd, maar daarmee was ik de hele dag bezig met hem op bed leggen en weer troosten omdat hij dan echt niet wil slapen
De ene dag wil hij overdag ook meer slapen dan de andere dag
Alle reacties Link kopieren
Overigens verwacht ik, zolang er borstvoeding gedronken wordt, ook niks qua doorslapen. De eerste 6 maanden sowieso niet. Hier komt de baby elke 3 uur en dat is helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:55
Ik heb dat een tijd gebrobeerd, maar daarmee was ik de hele dag bezig met hem op bed leggen en weer troosten omdat hij dan echt niet wil slapen
De ene dag wil hij overdag ook meer slapen dan de andere dag
babies willen ook niet in bed, babies willen bij mama
Laat ook dat los, neem een goeie draagzak, of ga een uurtje met hem op de bank liggen (daar is Netflix nou voor uitgevonden)
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:52
Ik vind het zelf eigelijk ook meer relaxed om elke dag een beetje te kijken wat hij wil. Maar ik word daar wel onzeker van omdat het tegen de gangbare adviezen in lijkt te gaan en het voelt als een soort aanklooien

Adviezen van wie? Adviezen uit de vorige eeuw?

Kinderen ontwikkelen of hebben vaak echt wel een ritme. Het 'probleem' is alleen dat dat niet aansluit op het ritme van de ouders/de hele maatschappij.

Je kunt soms wat sturen in dat ritme maar minimaal. Het ingaan van zomertijd of wintertijd is vaak wel een mooi moment om een uur te schuiven met het ritme als dat nou precies wel past. Dan blijft je kind in het oude ritme en verschuif jij naar de nieuwe tijd. Werkt soms ook weer niet omdat je zelf wel op tijd op je werk moet zijn.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:55
Ik heb dat een tijd gebrobeerd, maar daarmee was ik de hele dag bezig met hem op bed leggen en weer troosten omdat hij dan echt niet wil slapen
De ene dag wil hij overdag ook meer slapen dan de andere dag

Hier ligt de baby op ons, in de Co sleeper, in de doek, naast ons op de bank, in bed... Niks eigen bedje. Waar wij zijn is de baby. Huilt zelden als hij gaat slapen.
Manta schreef:
27-03-2020 08:55
Ik zou nu al niet meer weten vanaf wanneer maar zeker niet met negen weken.
En ik vraag mij weleens af of het niet omgekeerd is: babies die zich aan een schema houden zijn over het algemeen ook babies die lekker slapen.
Dit is wat ik bedoelde. Die laatste zin is wat ik op zoveel plekken tegenkom. Dat lijkt op papier het beste te zijn en ik wil uiteraard het beste voor hem
Maar een schema lijkt hier niet te lukken zonder dat hij veel meer gaat huilen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de boeken mag geloven, is het vanaf een maand of 4 dat je kunt starten met een vast bedritueel, voor wat het waard is ;-). Een vaste bedtjid zou dan kunnen, maar ik geloof niet zo in ritmes die in een boek staan.
Met 3,5 maanden bleken beide meisjes ineens 's avonds in hun bed te willen slapen ( ergens tussen 19.00 en 21.00) en lagen ze in hun bedje. Bij de oudste gaf ik een flesvoeding rond 23.00, de jongste liet ik gewoon doorslapen totdat ze zichzelf meldde. Veel prettiger in mijn ervaring.

Een vast dagritme kwam hier pas echt toen we 1 vast slaapje hadden, rond 15 maanden denk ik.
Daarvoor ( vanaf het moment dat vaste voeding echt een rol ging spelen, een maand of 7) had ik wel een globaal idee voor de dag ( vooral rondom de eetmomenten), maar dat kon dagelijks verschillen ivm de slaapjes van oudste.

Jongste zit nu tegen 2 slaapjes aan en ik merk dat we langzamerhand weer iets meer in een wat meer vaststaand ritme komen ( al blijft e.e.a. afhankelijk van haar slaap) . Ze is 8 maanden.

Mijn moeder snapt hier trouwens niks van, zij had ons vanaf dag 1 in een ritme ( haar ritme) zitten. Niet slapen van kinderen begrijpt ze wat moeilijker, maar sinds ze oppast snapt ze wat ik bedoel. Ik vind het fijner om dochters te volgen in plaats van andersom ( al stuur ik echt wel eens bij).

9 weken is nog zo piep.. Het enige wat je zou kunnen doen is de laatste voeding wat te sturen, maar ook daar is je baby nog wel erg klein voor..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 09:07
29.11% gewijzigd
PlayingTheAngel schreef:
27-03-2020 08:53
Nee joh ArtixFox, laat het asjeblieft los. Je baby is nog piepjong. Slapen en eten gaan 24u door, of het nu dag of nacht is. Daar heeft je kind geen enkel besef van. Beweeg met je baby mee, ontdek wat werkt zonder dat je probeert iets te bereiken. Je kunt je energie nu veel beter besteden..

Baby's hebben wel zeker besef van dag en nacht. Ook bij hen werkt een donkere omgeving slaap bevorderend.
Pergamon schreef:
27-03-2020 08:57
Overigens verwacht ik, zolang er borstvoeding gedronken wordt, ook niks qua doorslapen. De eerste 6 maanden sowieso niet. Hier komt de baby elke 3 uur en dat is helemaal prima.
Mijn baby krijgt de fles. Hij slaapt in de nacht meestal wel 4 uur of langer door, dus dat komt neer op een nachtvoeding
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:01
Dit is wat ik bedoelde. Die laatste zin is wat ik op zoveel plekken tegenkom. Dat lijkt op papier het beste te zijn en ik wil uiteraard het beste voor hem
Maar een schema lijkt hier niet te lukken zonder dat hij veel meer gaat huilen.
omdat jij probeert jouw schema aan hem op te leggen
als je babies schema volgt, heb je een gelukkige baby, die beter slaapt (alleen niet altijd op de meeste handige momenten)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje ging met een week of 16 ineens brullen als hij ‘s avonds beneden was. Tot die tijd sliep hij op mijn buik maar vanaf een week of 16 lukte dat niet meer en dan was het hele avonden brullen. Toen ben ik begonnen met hem in slaap voeden in ons grote bed en dan moest ik wel elk uur naar boven omdat hij dan wakker werd en ging huilen, maar was hij wel veel rustiger en sliep hij beter dan beneden.

En als hij niet in slaap viel bleef ik boven of ging hij weer mee naar beneden en dan bleef hij maar langer wakker. Maar over het algemeen zat hij beter in z’n velletje als hij een bedtijd had vanaf die leeftijd. Maar hij sliep absoluut niet door en zelf in slaap vallen kan hij eigenlijk pas net en nog niet van harte (hij wordt 3 in april). Dus het was puur dat hij een prikkelarmere omgeving nodig had vanaf die leeftijd om te kunnen slapen. Misschien was het de eerste aanzet voor een dag/nachtritme.

Dus ik zou zeggen: het juiste moment is als je baby ontevreden is met hoe je het nu doet. En als het niet werkt dan is baby dus niet ontevreden door het ontbreken van een bedtijd.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:01
Dit is wat ik bedoelde. Die laatste zin is wat ik op zoveel plekken tegenkom. Dat lijkt op papier het beste te zijn en ik wil uiteraard het beste voor hem
Maar een schema lijkt hier niet te lukken zonder dat hij veel meer gaat huilen.

Jij legt die laatste zin verkeerd uit. Schrijfster bedoelt dat baby zichzelf aan een 'schema' houdt zonder dat de ouders daar invloed op proberen te hebben.

Ga dus op zoek naar het schema van jouw baby, en dring niet jouw schema op aan de baby.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 09:08
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 08:52
Ik vind het zelf eigelijk ook meer relaxed om elke dag een beetje te kijken wat hij wil. Maar ik word daar wel onzeker van omdat het tegen de gangbare adviezen in lijkt te gaan en het voelt als een soort aanklooien
Ik weet nog wel dat zoon met 6 maanden naar kdv ging en dat ze vroegen: ‘en wat is zijn schema?’ En ik: ‘ehh..’
En zij: ‘hoe vaak slaapt hij en hoe lang, en hoe laat leg je hem in bed?’ En ik: ‘ehh...’
En zij: ‘hoeveel drinkt hij per voeding, en op welke tijden?’ En ik: ‘ehh..’
En toen zei die juf: ‘Go with the flow dus. Duidelijk.’

Maw: we zijn niet de enige ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:57
babies willen ook niet in bed, babies willen bij mama
Laat ook dat los, neem een goeie draagzak, of ga een uurtje met hem op de bank liggen (daar is Netflix nou voor uitgevonden)
Overdag slaapt hij nu vaak op schoot of in de kinderwagen. Daarin valt hij dan in slaap tijdens een wandeling en dan laat ik hem liggen
Savonds legbik hem wel eens op zijn eigen kamer nu, met wisselend succes. Als ik naar bed ga of als hij ergens daarna wakker word dan slaapt hij in het aanschuifbedje naast ons.
Gebeurd ook vaak genoeg dat hij tegelijk met ons naar bed gaat

Voelt echt als een zooitje en daar word ik soms onzeker van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven