Kind 14 wil geen co ouderschap meer

29-03-2020 08:13 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames en enkele heer,

Ik heb een nieuwe naam aangemaakt om even mijn hart te luchten en tips te vragen.

Mijn oudste zoon van 14 heeft te kennen gegeven dat hij als vaste adres liever bij mij wil wonen. Hij heeft daar verschillende redenen voor gegeven. Ik heb hem daarna verteld dat we ook de regeling anders kunnen inrichten bijvoorbeeld 2 weken bij mij en 2 weken bij zijn vader. Maar hij zegt echt op 1 adres te willen wonen.

Ik heb hem gezegd dat hij er erg goed overna moet denken en dat een andere invulling ook zou kunnen. En ik heb gezegd dat hij het zelf met zijn vader moet gaan bespreken.

Nu vraag ik me af of hij dat durft, hij zegt dat hij het echt gaat doen. Maar ik heb er eigenlijk geen vertrouwen in dat zijn vader akkoord gaat met een andere regeling. Ik snap overigens heel goed waarom mijn zoon daar niet meer zoveel wil zijn, zelf wilde ik dat jaren geleden ook niet meer.

Hebben jullie misschien tips? Advies? Wat als zijn vader hem dwingt en hij echt niet meer wil. Wat zou hij dan het beste kunnen ondernemen? Tot nu toe is hij nog nooit tegen zijn vader tegendraads geweest dus ik weet niet of de situatie zal escaleren.

Ik heb hem iig verteld dat hij misschien eerst met een psycholoog kan gaan praten om een duidelijk verhaal te hebben en iemand die goede vragen stelt zodat hij precies weet wat hij wil. Maar hij zegt eerst zelf het gesprek aan te gaan.

Overigens wil mijn zoon op de dagen van zijn vader graag bij mij aan zijn schoolwerk werken omdat hij daar niet echt een rustige plek heeft om dat te doen en dat heeft zijn vader hem voor komende week verboden.

Ik heb hem verteld dat ik achter al zijn keuzes sta als hij maar gelukkig is. Ook al hij besluit bij zijn vader te wonen dat ik hem nooit zou tegenhouden. Ik wist wel dat zo'n moment ooit zou komen en heb er al vaak overna gedacht naar nu zit ik toch in de stress. Hebben jullie nog goede tips voor nu of de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
Maar ik heb er eigenlijk geen vertrouwen in dat zijn vader akkoord gaat met een andere regeling.

Hebben die kinderen op die leeftijd daar niet zelf iets over te zeggen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Welke redenen geeft hij om niet meer bij zijn vader te willen zijn ?
"Overigens wil mijn zoon op de dagen van zijn vader graag bij mij aan zijn schoolwerk werken omdat hij daar niet echt een rustige plek heeft om dat te doen en dat heeft zijn vader hem voor komende week verboden."
Waarom heeft vader dat verboden?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-03-2020 09:28
Hebben die kinderen op die leeftijd daar niet zelf iets over te zeggen?
Bij ouder dan 12 worden ze in ieder geval gehoord bij wijziging omgangsregeling. Tenminste mocht rechter bepalen geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je zoon wellicht met een psycholoog praten? Zijn er andere dingen die er spelen? Die jongen geeft toch duidelijk aan wat hij wil en waarom? Welk kind wil nou wel jarenlang schipperen tussen twee ouders. Hij is nu 14 en hij krijgt andere prioriteiten. Ik begrijp jouw zoon heel goed.

Ik weet niet wat voor type jouw ex is en hoe hij reageert. Maar kom op zeg, een kind moet gewoon kunnen zeggen dat hij bij zijn moeder wil wonen. Desnoods help jij hem er een handje bij. Ik weet niet hoe het contact tussen jou en jouw ex man verder is. Maar toen ik 14 was vond ik het ook wel fijn als mijn ouders mij hiermee hadden geholpen. Die jongen wil zijn vader natuurlijk ook niet tegen het zere been stoten.
Emboldened by the flame of ambition
Waarom moet je kind dat zelf bespreken met z’n vader? Hij is pas 14. Jij en zijn vader zijn de volwassenen, JULLIE moeten dit bespreken en een oplossing zoeken die aansluit op de behoefte van jullie kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ervan uitgaan dat de vader het beste met zijn zoon voorheeft en de ontwikkelingen afwachten zonder input van jouw kant. Dat kan namelijk de relatie doen verslechteren (tussen alle drie; niemand is hier gebaat bij) en dat is het laatste wat je kan gebruiken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit ook niet op je zoons bordje schuiven. Het tegen jou zeggen is al zo'n grote stap, nu zijn de ouders aan zet. Sta hem in ieder geval bij in deze moeilijke gesprekken.

Werkt vader niet mee, kunnen jullie een verzoek doen bij de rechter. Je zoon heeft dan recht om zelf gehoord te worden, de rechter beslist uiteindelijk.
Hebben jullie nu ook een gerechtelijk bepaalde omgangsregeling? En gedeeld gezag?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-03-2020 09:28
Hebben die kinderen op die leeftijd daar niet zelf iets over te zeggen?
inspraak, maar ouders bepalen

kortom, TO en man moeten het bespreken, niet zoon en vader
Hup TO, aan de bak!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-03-2020 09:38
Ik zou ervan uitgaan dat de vader het beste met zijn zoon voorheeft en de ontwikkelingen afwachten zonder input van jouw kant. Dat kan namelijk de relatie doen verslechteren (tussen alle drie; niemand is hier gebaat bij) en dat is het laatste wat je kan gebruiken.
Maar 14 is erg jong voor zulke pijnlijke en moeilijke gesprekken hoor... En als hij van vader al niet huiswerk bij mama mag maken?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Dat kind is het gewoon spuugzat wekelijks zijn spullen heen en weer te slepen tussen twee huizen en wil gewoon één adres waar hij permanent woont. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Zelf zou je het toch ook niet leuk vinden elke week weer je tas te verpakken omdat je moet verkassen naar een ander huis? Dat zou je na een maand al zat zijn, denk ik. Nou, en je zoon heeft het jaren en jaren gedaan en is dat nu gewoon zat. Heel begrijpelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gezegd dat hij dit zelf moet bespreken zodat hij duidelijk maakt dat dit ook zijn beslissing is.
Als ik nu zijn vader zou vertellen dat zijn zoon graag voor vast hier wil slapen ( hij wil daar wel nog gewoon langs gaan) dan verwacht ik dat hij zoiets zal zeggen als: dan moet hij me dat zelf vertellen. Of dat het van mij uit komt oid.

Mocht mijn zoon niet durven dan zullen we idd met zijn 3en moeten gaan praten om hopelijk tot een goede omgang te komen.

Ik heb verder slecht contact met hun vader. Ik praat enkel over de kinderen en communiceer alle belangrijke dingen met hem. Andersom vertelt hij mij weinig en houd zich niet aan de afspraken om belangrijke dingen direct aan de ander te melden.

Ook zijn we erg verschillend van elkaar en mijn zoon kan bij mij gewoon een boterham pakken als hij honger heeft. Bij zijn vader mag of durft hij dit niet echt. Hij zegt dat hij ook niet weer waar daar alles ligt.

Nou ja het is lastig. Ik hoop maar dat we tot een compromis kunnen komen met zijn 3en. En als hij het idd niet alleen durft te zeggen kan ik wel aanbieden dat we anders ergens met zijn 3en kunnen afspreken. Ik vind het lastig.

Ik snap goed dat hij een andere omgangsregeling wilt maar ben gewoon bang voor de reactie van zijn vader denk ik. Misschien valt het allemaal wel mee.. pff

Ik zal iig aanbieden dat we anders ook met zijn 3en kunnen gaan zitten als hij dat fijner vind.
Ik vind ook dat jij het gesprek met ex aan moet hierover. Als je daar niet uitkomt met zijn drieën.
Je kunt deze corona tijd ook mooi gebruiken hem thuis te houden en het gesprek pas na deze periode aangaan.
Eerst kijken hoe het bevalt.
En wat gebeurt er als zoon gewoon niet meer gaat en op een andere manier contact zoekt. Ik zie het grote issue niet.
Alle reacties Link kopieren
Moedervanbruno schreef:
29-03-2020 09:49
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gezegd dat hij dit zelf moet bespreken zodat hij duidelijk maakt dat dit ook zijn beslissing is.
Als ik nu zijn vader zou vertellen dat zijn zoon graag voor vast hier wil slapen ( hij wil daar wel nog gewoon langs gaan) dan verwacht ik dat hij zoiets zal zeggen als: dan moet hij me dat zelf vertellen. Of dat het van mij uit komt oid.

Mocht mijn zoon niet durven dan zullen we idd met zijn 3en moeten gaan praten om hopelijk tot een goede omgang te komen.

Ik heb verder slecht contact met hun vader. Ik praat enkel over de kinderen en communiceer alle belangrijke dingen met hem. Andersom vertelt hij mij weinig en houd zich niet aan de afspraken om belangrijke dingen direct aan de ander te melden.

Ook zijn we erg verschillend van elkaar en mijn zoon kan bij mij gewoon een boterham pakken als hij honger heeft. Bij zijn vader mag of durft hij dit niet echt. Hij zegt dat hij ook niet weer waar daar alles ligt.

Nou ja het is lastig. Ik hoop maar dat we tot een compromis kunnen komen met zijn 3en. En als hij het idd niet alleen durft te zeggen kan ik wel aanbieden dat we anders ergens met zijn 3en kunnen afspreken. Ik vind het lastig.

Ik snap goed dat hij een andere omgangsregeling wilt maar ben gewoon bang voor de reactie van zijn vader denk ik. Misschien valt het allemaal wel mee.. pff

Ik zal iig aanbieden dat we anders ook met zijn 3en kunnen gaan zitten als hij dat fijner vind.
Nee, je moet niet aanbieden met zijn drieën om de tafel te gaan, dit moet jij met je ex-man oplossen, dus met zijn tweeën. Jouw zoon staat daar buiten, die hoeft niet mee in dat gesprek. Jouw zoon heeft zijn wens kenbaar gemaakt en dat is genoeg. En dan is het aan jullie, ouders, om daar iets mee te doen zonder dat je zoon aanwezig hoeft te zijn bij eventuele gesprekken daarover. Of wil je dat óók nog op zijn dak schuiven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Komt die rustige hw plek nu pas ter sprake? Is dat al eerder aangegeven bij vader en waarom is daar geen gehoor aan gegeven?

Of is dit stiekem weer een is dit weer een fortnitekwestie, en is vader strenger?
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is niet lastig jij maakt het lastig. Doe eens even normaal zeg. Die jongen moet het maar zelf gaan regelen en jij bent bang voor de reactie van zijn vader? Ik voel echt dat mijn bloed hiervan gaat koken. Neem verdomme je verantwoordelijkheid als ouder zeg! Je hebt deze vent als het goed is zelf uitgekozen om een een kind mee te krijgen.

Als jij al bang bent voor de reactie, wat denk je dat je zoon dan is? Ga het gesprek aan met je ex man en los het op! Ik heb het echt te doen met je zoon... Ik had mij als moeder hiervoor sterk gemaakt en de confrontatie aangegaan. Jij wilde een kind met hem, jullie zijn gescheiden. Hou eens op dit soort ellende bij je zoon neer te leggen en wees volwassen.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Moedervanbruno schreef:
29-03-2020 09:49
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gezegd dat hij dit zelf moet bespreken zodat hij duidelijk maakt dat dit ook zijn beslissing is.
Als ik nu zijn vader zou vertellen dat zijn zoon graag voor vast hier wil slapen ( hij wil daar wel nog gewoon langs gaan) dan verwacht ik dat hij zoiets zal zeggen als: dan moet hij me dat zelf vertellen. Of dat het van mij uit komt oid.

Mocht mijn zoon niet durven dan zullen we idd met zijn 3en moeten gaan praten om hopelijk tot een goede omgang te komen.

Ik heb verder slecht contact met hun vader. Ik praat enkel over de kinderen en communiceer alle belangrijke dingen met hem. Andersom vertelt hij mij weinig en houd zich niet aan de afspraken om belangrijke dingen direct aan de ander te melden.

Ook zijn we erg verschillend van elkaar en mijn zoon kan bij mij gewoon een boterham pakken als hij honger heeft. Bij zijn vader mag of durft hij dit niet echt. Hij zegt dat hij ook niet weer waar daar alles ligt.

Nou ja het is lastig. Ik hoop maar dat we tot een compromis kunnen komen met zijn 3en. En als hij het idd niet alleen durft te zeggen kan ik wel aanbieden dat we anders ergens met zijn 3en kunnen afspreken. Ik vind het lastig.

Ik snap goed dat hij een andere omgangsregeling wilt maar ben gewoon bang voor de reactie van zijn vader denk ik. Misschien valt het allemaal wel mee.. pff

Ik zal iig aanbieden dat we anders ook met zijn 3en kunnen gaan zitten als hij dat fijner vind.
nee JIJ
je laat je zoon er buiten

en als pa & ma het samen niet kunnen, roepen ze hulp in
Een therapeut, een mediator, what ever. Maar houdt jullie problemen bij je zoon weg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt sterk de indruk dat je geen idee hebt hoe dit voor je zoon is. En je laat het hem lekker zelf maar uitzoeken. Die jongen is 14! En er dan met zn drie uit moeten komen... Man man man niet te geloven. Als je mijn moeder was had ik je even flink de waarheid verteld in mijn volwassen jaren over wat een teleurstellende houding jij had. Net als die vader overigens. Je zoon wordt enorm in een hoek gedrukt en jij laat het gewoon gebeuren!
Emboldened by the flame of ambition
Hmm ik heb juist altijd mijn kinderen zelf hun bezwaren en wensen met hun vader laten bespreken. Ook toen mijn (wel al 20-jarige) dochter geen co-ouderschap meer wilde. Ik denk dat ik hooguit een keer of vier met ex heb gesproken over iets wat hij had gedaan wat heel verkeerd was overgekomen bij het kind. Dan had hij het wel bont gemaakt, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
29-03-2020 10:00
Hmm ik heb juist altijd mijn kinderen zelf hun bezwaren en wensen met hun vader laten bespreken. Ook toen mijn (wel al 20-jarige) dochter geen co-ouderschap meer wilde. Ik denk dat ik hooguit een keer of vier met ex heb gesproken over iets wat hij had gedaan wat heel verkeerd was overgekomen bij het kind. Dan had hij het wel bont gemaakt, zeg maar.
wet is er duidelijk over, als het gaat over Waar kind woont, bepalen pa en ma tot het 16e jaar
Kind heeft inspraak

dit probleem is iets wat TO en man samen moeten oplossen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel. Dat vader denkt dat zij het zegt omdat ze zoon altijd wil hebben
Dit vind ik een lastige. Vaak weet ik wel wat ik ergens van vind (lekker makkelijk ook zo vanachter mijn toetsenbord ;-)) maar in dit geval is het echt lastig.

Als jij het aangeeft bij vader TO, kan idd het gevaar bestaan dat vader denkt dat jij dit samen met zoon hebt bekokstoofd. Als zoon alleen gaat, kan vader dit makkelijk aan de kant schuiven, uitstellen of zelfs boos worden.

Toch denk ik, al typend, dat ik hier een mail aan zou wijden naar vader. Aangeven dat zoon bij jou kwam om dit te vertellen en dat jij hebt gezegd dat hij dit zelf met vader moet bespreken. Ook aangeven dat hij een rustige plek mist om zijn huiswerk te maken etc. En dat zoon dit binnenkort zelf komt bespreken. Dan is vader alvast een beetje voorbereid. Ik zou dit ook zo tegen zoon zeggen. Dan weet zoon dat vader is voorbereid en kan hij een rustig moment plannen om dit samen te bespreken. Misschien even samen gaan wandelen en dit bespreken?

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Jullie berichtjes komen wel binnen hoor.
Maar als ex mij nu zou opbellen en zeggen dat zoon zijn vaste verblijfplaats daar wil hebben zou ik dat zelf ook graag van mijn zoon zelf horen.

Als ik nu alleen met zijn vader afspreek en hij is het er bijvoorbeeld niet mee eens en stelt een andere regering voor. Dan moet immers mijn zoon bedenken of hij dat ook een optie vind.

Hij wil het graag anders en kan als enige aangeven wat hij dan oké vind en wat niet. Dus een gesprek met zijn 3en lijkt me juist handig.

Wij hebben ooit een ouderschapsplan opgesteld bij een mediator maar deze is nooit door een rechter gezien.
Tot nu toe nog geen rechtzaken gehad dus. Maar ik wil uiteraard dat mijn zoon zich gelukkig voelt en zal dan ook alles willen doen wat nodig is.

Maar gewoon het gesprek aangaan is denk ik wel de eerste stap en dat hij kenbaar maakt dat dit is wat hij zelf graag wil.
Alle reacties Link kopieren
Hij durft geen boterham zelf te pakken typ je ergens.. maar je wilt hem wel zelf zo’n boodschap laten brengen?

De tip van de e-mail eerst is dan een goede. Of maak een mail met je zoon samen en bespreek het erna met je ex.

Kom op zeg: je gooit je zoon toch niet voor de leeuwen omdat je zelf bang ervoor bent??
Alle reacties Link kopieren
Probleem is denk ik wel als jullie het met z’n drieën gaan bespreken, je zoon zich mogelijk niet vrij genoeg zal voelen om te eerlijk te zeggen wat hij wel en niet wil en niet de tijd krijgt om na te denken over eventueel een ander plan.
Het gevaar is alleen ook wel weer dat pa kan denken dat jij dit doordrukt, omdat jij dat graag wil


Lastige situatie wel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven