Vermaak in de meivakantie

22-04-2020 09:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic is. Zo ja, sorry verwijs me maar door.
Nu vermaken wij ons nog prima thuis met schoolopdrachten e.d.
Maar vanaf volgende week is het meivakantie. Normaal gesproken zouden we er op uit gaan. Camping of dagjes weg.
Ik ben nu best inspiratieloos wat nu te doen thuis. Iemand tips?
Kinderen in de basisschoolleeftijd onderbouw.
Alle reacties Link kopieren
niet vertellen dat het vakantie is, en gewoon les blijven geven :)
Alle reacties Link kopieren
Fietsen, koeien en schapen kijken.
Als ze wat groter zijn Geocaching, soort speurtocht.
Such a beautiful place to be with Friends.
De kinderen hebben hier een hele lijst gemaakt met wat ze willen eten, doen,n etc.

Zoals: patat, pizza en pasta eten.
Een dagje doen alsof we allemaal jarig zijn met cadeautjes (slimmerikken ;-D)
Fietsen
Etc
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er voor het eerst ook wel een beetje tegenop dat het vakantie wordt, al zijn mijn kinderen wat ouder. Zit zelf niet goed in mijn vel door omstandigheden. Dat helpt ook niet.

Voor onderbouw kinderen; moestuin(bakken) aanleggen, met zand/ water spelen, kampvuur maken en spekjes roosteren, koekjes bakken, speurtocht uitzetten, hut bouwen?
Stop motion filmpjes maken
Podcast maken
Zelf een boek of stripverhaal maken.
Ik zie er ook tegenop overigens. De vakantie is hier begonnen maar we doen wel gewoon werkjes etc.
Tuin opleuken
BBQ
Disney+
Netflix
Games
Opblaaszwembad

Of, het kost wat voorbereiding: het missiespel.
Neem een grote glazen pot en doe daar allemaal 'missies' in. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat jij of iemand in het gezin karaoke zingt voor de tv - als je het een ander laat doen, mag je niet laten merken dat het voor een missie is.
Of: hinkel door de hele woonkamer.
Of: ruim je hele kamer op.
Of:

Als een missie is uitgevoerd, naam van degene die de missie heeft getrokken erop schrijven en in een andere pot doen.
Als de missies week op zijn, tel je wie de meeste missies heeft uitgevoerd - en die persoon krijgt een leuke prijs. Een iPad of zo ;)
Alle reacties Link kopieren
Kinderen mogen weer lekker naar buiten en sporten. Pak de fiets en ga naar buiten. Dat is volgens mij al aardig vakantie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Alvast wat moois knutselen voor de oma’s voor moederdag.
Speurtocht.
Spelletjes in de tuin of binnen. Twister kan bijvoorbeeld heel goed buiten.
Laat ze zelf een lijstje maken met dingen die ze graag willen doen.
Bij mooi weer lekker zwembadje neerzetten.
Ik laat ze hier het zelf bepalen. Alle opstaan en naar bed gaan regels heb ik stopgezet en ze vullen nu zelf maar de dag in. Eigenlijk hetzelfde als de grote vakantie als ik aan het werk ben.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-04-2020 10:06
Kinderen mogen weer lekker naar buiten en sporten. Pak de fiets en ga naar buiten. Dat is volgens mij al aardig vakantie.
Ehm dat deden wij sowieso al. Kinderen (5 en 9) speelden al buiten (niet met vriendjes), in de tuin of op straat. We gingen al fietsen, voetballen op een veld waar niemand was, of naar het strand. Je mocht altijd al gewoon naar buiten. Maar ligt misschien ook aan de omgeving waar je woont.

Hier ook vakantie en ik doe eigenlijk weinig bijzonders met ze. Gewoon wat rommelen in huis, rondje wandelen of fietsen. Verder spelen ze gewoon zelf. Ik vind het ook jammer dat er verder zo weinig kan en vind het ook behoorlijk saai. Had me de vakantie anders voorgesteld. Maar het is nu eenmaal zo. Ben zelf ook niet zo'n creatieve moeder die allerlei leuke dingen kan bedenken. Gelukkig vinden de kinderen het wel best.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan de tent weer in de tuin opzetten,
Fietsen naar de ijswinkel en een ijsje halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er ook wel een beetje tegenop. Normaal trekken we er veel op uit naar musea en speeltuinen e.d., gaan de kinderen uit logeren en gaan ze twee dagen per week naar de BSO. Dat valt allemaal weg en na zoveel tijd thuis hebben ze hun speelgoed ook wel gezien. Mijn kinderen zijn van de soort die zichzelf heel slecht kunnen vermaken en dan enorm gaan klieren en aan elkaar gaan hangen en dat wordt dan keiharde ruzie. Dus dat wordt politieagent spelen. Wij moeten verder gewoon (thuis)werken, in shifts. Dus niet gezellig veel tijd als gezin.

Mijn oplossing tot dusver is om in de ochtend het schoolritme door te laten gaan, met van 9 tot 10 en van 11 tot 12 een soort van schoolprogramma. Wel een leuk programma, dus een leuke leerzame app, filmpje van schooltv kijken, een spel doen, puzzelbladen uitprinten, etc. Van 10 tot 11 fruit eten en buiten spelen. Dit schema hanteren we al weken, dus daar zijn de kinderen helemaal aan gewend. De middag mogen ze dan zelf invullen. Vooral lekker veel naar buiten denk ik, al dan niet onder lichte dwang. Op die manier hoop ik dat het haalbaarder wordt om zichzelf te vermaken in de komende weken en dat ze zich niet al teveel vervelen, maar wel een beetje een vakantiegevoel hebben.

Ik lees mee voor meer tips!
Alle reacties Link kopieren
je kunt ook een huisje huren he?
iets waar je zelf kunt koken etc. Andere omgeving kan al voldoende zijn
Alle reacties Link kopieren
Proefjes.nl
Hier altijd een grote hit bij de verschillende neefjes en nichtjes die komen logeren.
Je gebruikt "gewone" materialen, niets ingewikkelds. Zelf laten lezen, zelf laten uitzoeken en dan zelf laten uitvoeren.
Enige wat jij moet doen is een oogje in het zeil houden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig vind ik dat we gewoon moeten werken. Veel mensen geven tips als - ga naar buiten, maak een knutselproject.... ja dat is heel leuk, maar kost ook heel veel tijd. Normaal als we werken in de vakantie gaan de kids naar BSO of logeren bij opa en oma...

Een andere idee was schoolwerk laten doorlopen, maar... De juf gaf de afgelopen weken werk per dag, met instructiefilmpjes, boeken, schriften... dat gaat dus niet door in de vakantie.

Ik denk dat we blijven rekenen op hulp van familie: oma vertelt een uurtje verhalen over skype, opa gaat een uurtje virtueel schaken en tante gaat een uurtje met ze knutselen.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
22-04-2020 11:13
Lastig vind ik dat we gewoon moeten werken. Veel mensen geven tips als - ga naar buiten, maak een knutselproject.... ja dat is heel leuk, maar kost ook heel veel tijd. Normaal als we werken in de vakantie gaan de kids naar BSO of logeren bij opa en oma...

Een andere idee was schoolwerk laten doorlopen, maar... De juf gaf de afgelopen weken werk per dag, met instructiefilmpjes, boeken, schriften... dat gaat dus niet door in de vakantie.

Ik denk dat we blijven rekenen op hulp van familie: oma vertelt een uurtje verhalen over skype, opa gaat een uurtje virtueel schaken en tante gaat een uurtje met ze knutselen.
Ja, dat hebben wij dus ook. Logeren en BSO valt weg en wij moeten wel gewoon werken.

Kun je zelf niet wat schoolwerk/bezigheidstherapie verzinnen? Puzzels uitprinten of een doe-boek bestellen, leerzame apps (als ze van schaken houden bijv. Chessity of een andere schaak app), etc? Bij ons kregen de kinderen ook de afgelopen weken allerlei extra opdrachten voor als ze hun gewone werk af hadden, daar ligt nog veel van (zeker voor de oudste). Daar ga ik ook uit putten. Of kost dat je teveel tijd of denk je dat ze het niet zullen pikken dat ze dat moeten doen als het niet vanuit school komt?

En wat leuk dat je familieleden die dingen op afstand doen met de kinderen! Werkt dat een beetje? Ik heb kinderen van 7, 5 en 1 en zie het nog niet helemaal voor me dat het hier werkbaar is, maar misschien een keer uitproberen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 13:33
8.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
skateboarden! Mijn zoon skate elke dag met een klasgenootje.De andere moeder en ik zitten dan wat te kletsen of we gaan om de beurt even boodschapje doen ofzo. Zij wikkelt vaak ook nog wat werkdingen af, of stuurt haar zoon eerder naar het pleintje waar wij dan al zijn. Er is dus zo goed als constant toezicht, beide jongens hebben niet de neiging om in elkaar te kruipen, dus dat is rustig.
Veel fietsen
Even naar de kringloopwinkel ofzo, ijsje halen.
Mijn man en zijn zus gaan ook weleens ergens zitten werken en dan laten ze de kinderen samen skateboarden of steppen ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen vermaken zichzelf, zijn allebei buiten.
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
viavia2013 schreef:
22-04-2020 13:06
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
Anders wordt het zo'n bloederige toestand bij ons.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
22-04-2020 13:06
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
Jaaa er moet geknutseld worden, en bouwwerken gemaakt, en taarten gebakken en gevingerverfd, nou dat deed mijn moeder nooit hoor. En ik zat altijd op de boerderij, bij mijn pony. Heerlijk.
beetjegek schreef:
22-04-2020 13:12
Jaaa er moet geknutseld worden, en bouwwerken gemaakt, en taarten gebakken en gevingerverfd, nou dat deed mijn moeder nooit hoor. En ik zat altijd op de boerderij, bij mijn pony. Heerlijk.
Dat kan pas vanaf een bepaalde leeftijd, als je ze erg jong hebt moet er voortdurende supervisie zijn. Mijn bijna zesjarige mag hier niet alleen over straat. We wonen vlakbij water en kind kan nog niet zwemmen bijvoorbeeld. Er rijden hier auto's. Etc.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ze zijn nog klein om zichzelf 2 weken te vermaken. Daarbij heeft er 1 van de 2 ass.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven