Electrische moederfiets budget

19-05-2020 21:40 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee kinderen van 1 en 3 jaar oud en wonen in een heuvelachtige omgeving.
Ik heb nu een gewone stadsfiets maar durf daar niet met beide kids mee te fietsen.
De ruimte tussen het stuur en mijn zadel is te krap om fatsoenlijk op en af te stappen en hij is erg onstabiel.

Bovendien is de fiets op dus tijd voor wat anders.

Wij gaan regelmatig op pad maar nu pak ik de auto voor stukken welke ik liever zou fietsen (naar Burger Zoo, flinke bult, bezoekerscentrum Veluwe etc)

Mijn budget voor een fiets is ongeveer €1200,- ik dacht een flink bedrag maar dat valt even tegen!

Hebben jullie tips voor een fijne stabiele fiets elektrische die geschikt is voor twee kinderen?

Aanvulling, onze schuur is te klein voor een fietskar of bakfiets.
Ik heb een Cortina e roots. Valt nieuw niet binnen jouw budget, maar ik heb hem bij mijn fietsenmaker voordelig kunnen kopen omdat het een test/showmodel was en er een nieuwe versie uitkwam.
Ik vind hem ideaal met transportmand voorop waar je altijd wat boodschappen in kunt meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik op de Batavus PACKD-E-Go een proefrit gemaakt, hele fijne transportfiets. Wel boven je budget ( meeste elektrische moederfietsen liggen toch rond prijzen vanaf 1500,- dacht ik, maar is tweedehands een optie?
Ook gekeken naar de Sparta Amazone, maar die werd een aantal weken geleden niet meer geproduceerd, ivm de Corona-crisis/het niet aangeleverd krijgen van onderdelen. Dat was met veel meer fietsen het geval, dus uiteindelijk bleef er voor mij vrij weinig keuze over mbt een fiets.

Zelf uiteindelijk niet voor een moederfiets gekozen, maar voor een elektrische stadsfiets, met een wat diepere instap, middenmoter en wat meer ruimte tussen zadel en stuur, want anders was het inderdaad ook gewoon een moederfiets geworden. Opstappen/afstappen is wel zo handig... Dubbele standaard eronder laten zetten voor de stabiliteit. Wel ruim boven je budget overigens. Daarnaast hebben we een tweedehands elektrische stadsfiets en dat fietst ook heerlijk, wel handig dat we beiden elektrisch kunnen fietsen vonden we.
Ik vond de transportfiets toch wat zwaarder sturen, zeker met voorzitje erbij op en het feit dat de motor ook in het voorwiel zat. Met een peuter achterop en baby voorop vond ik het toch een heel gevaarte.
Maar dat is persoonlijk.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 22:08
24.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee want ben ook aan het rondkijken naar een elektrische moederfiets. Ik heb een proefrit gemaakt op een Stella maar kon amper bij het stuur... en op de cortina roots maar die vond ik zo zwaar. Ben er dus nog niet uit. Wel boven het budget van 1200 zal het zijn denk ik. Mogelijk tweedehands?

(Ik woon trouwens bij je in de buurt :-) )
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een fietsenmaker en maak proefritten. De ene fiets is de andere niet, laat je adviseren en zeg ook gelijk wat je budget is. Heb zelf nu een nieuwe Batavus transport, maar geen voorzitje meer nodig, dat is dan te zwaar aan het stuur. Voor deze fiets had ik ook een Batavus, maar dan een demomodel van de fietsenmaker. Daardoor goedkoop (1400) Topfiets, kon makkelijk 2 kinderen vervoeren. Was geen mamafiets, een gewone. Extra stevige standaard eronder en stuur was van zichzelf breed genoeg. Maar een elektrische fiets vind ik zo fijn! Wij fietsen overal naartoe, fiets wordt ook bijna elke dag gebruikt.
Ja heel goedkoop zijn ze niet nee! Ben zelf ook lang op zoek geweest. 1 tip: NIET bij fietsenwinkel(.)nl. Blamage van een bedrijf waar ik al zeker 3 kwart jaar mee bezig ben om eindelijk een goede veilige fiets te hebben (zeer lange lijst aan dingen die mankeerde etc) :whip:

De tip van een dubbele standaard is een goede! Er zijn veel fietsen met lage instap en genoeg afstand tussen stuur en zadel. enige wat je dan zou missen is vaak het stuurslot. En hou rekening dat fietsstoeltjes niet overal op passen (die je al hebt) ivm accu dus dat je een andere drbij zal moeten kopen.

Ik zou 2e hands ook gaan rondkijken en vooral veel testen. 1 die ik al heel lang op het oog had en voor had gespaard bleek totaal niet lekker te fietsen :@@:
Ik heb een Batavus x-posure e-go. Een transportfiets met krat voorop, breed stuur, dubbele standaard en stuurslot. Dochter van 8 zit nu nog achterop. Ik weet alleen niet of een kinderzitje past, want de accu zit onder de bagagedrager. En hij was boven je budget. Ik heb met een grotere accu gekocht, maar kreeg hem voor de prijs van de gewone accu vanwege inruil. Volgens mij was hij dan rond de €1600,-. En dit was 1 van de goedkopere elektrische fietsen. Ik denk dat je met je budget niet veel gaat vinden. Tweedehands zou ik zelf niet zo snel doen. Vaak is de accu minder en dat is het duurst om te vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Als je ergens nog 500EU vandaan kan sprokkelen dan kan je een goede fiets kopen met een sterke accu. Ik hoef mijn fiets maar 1x in de week op te laden en ik fiets minimaal 20km per dag. Zo blij met mijn ebike!
Alle reacties Link kopieren
En een gewone goeie fiets ombouwen naar electrisch? Heb dat met mn eigen fiets gedaan. Is een beetje een "chopper-model" met breed stuur. Was voor 600 euro elektrisch gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een victesse van fietsenwinkel.nl. Gaat prima met stoeltje voor en achter.
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
19-05-2020 23:03
En een gewone goeie fiets ombouwen naar electrisch? Heb dat met mn eigen fiets gedaan. Is een beetje een "chopper-model" met breed stuur. Was voor 600 euro elektrisch gemaakt.
Nooit over nagedacht dat dat ook een optie kan zijn. Kan dat wel met kinderfietsjes en de accu?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.
Mijn fiets is een transportfiets en officieel geen moederfiets geloof ik. Die hebben vaak al een dubbele standaard en stuurslot ivm het rek voorop.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:44
Nooit over nagedacht dat dat ook een optie kan zijn. Kan dat wel met kinderfietsjes en de accu?
je krijgt een nieuwe bagagedrager waar de accu onder zit ja. Mijn fietstassen passen er gewoon op.

Zo te googlen zijn daar gewoon zitjes voor:
https://www.fiets-stoeltje.nl/blogs/nie ... che-fiets/

Je kan ook een fietsenwinkel in de buurt bellen om vrijblijvend info te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.

De superstore van Mantel zit in Arnhem Noord!
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?
Ik heb een gewone elektrische fiets en dat gaat prima met 2 kinderen. Maar mocht het nodig zijn, kun je er altijd nog een moederstuur op laten zetten voor extra ruimte.

Ik heb hem trouwens 3 jaar geleden tweedehands gekocht voor 350 Euro ofzo, dus dat valt ruim binnen je budget. En gewoon bij Halfords, kreeg ik er nog 6 maanden garantie bij.

Dubbele standaard wou ik er toen nog onder laten zetten, maar dat was echt niet nodig. Nu ook niet perse, zolang de oudste achterop niet heen en weer schommelt :P
Alle reacties Link kopieren
Heb je je er al in verdiept of je werkgever een fietsenplan heeft? Dan kun je er een aanschaffen van je bruto loon waardoor je netto minder kwijt zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.
Marktplaats al gekeken. Misschien nieuwe accu aanschaffen dan ben je goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon bij fietszaken langs gaan en aangeven wat je wilt tegen welk budget. Er zijn genoeg tweedehands fietsen. Ik heb een Gazelle van 3 jr oud, nieuwwaarde was €3500, ik kocht hem voor €1200. Super fiets!
Een nieuwe electrische fiets is vaak vanaf EUR 2000, ongeacht het model.
Met jouw budget zou ik eerder kijken voor een goede tweedehands, eventueel via een erkende dealer ipv via Marktplaats ter voorkoming van een miskoop.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
20-05-2020 05:49
Bedankt voor de vele reacties, zijn er hier ook meiden die twee kinderen op een normale electrische fiets meenemen IPV een mama fiets?

Ik vind het lastig dat hier in de buurt weinig winkels lijken te zijn om het te proberen, ze hebben allemaal maar 1 of 2 modellen. Het klinkt aantrekkelijk om een showroom model te kopen maar dan moet je wel veel geluk hebben dat die verkocht wordt voor een oké prijs.

Extra budget vrij maken is geen optie, eigenlijk is die €1200 al boven budget.
Ja hier dus enkel normale elektrische fietsen, beide fietsen hebben een voor-en achterzitje en dat werkt voor ons beiden prima ( beide fietsen ook een vrouwenmodel, grootste/hoogste framemaat, vond man handiger met op en afstappen). Enige wat we hebben gedaan is een dubbele standaard laten plaatsen onder beide fietsen.

Hier dus wel goede ervaringen met een tweedehands fiets. We hebben gewoon garantie op de accu en afgelopen maand hebben we er na 3 jaar een nieuwe accu in laten zetten, waar we ook weer 3 jaar garantie op hebben zitten. Accu was rond de 550,-, maar dat is nog altijd goedkoper dan een nieuwe fiets erbij kopen.

Daarnaast een nieuwe elektrische fiets gekocht, ik heb ‘m nu twee weken en we merken verschil in de fiets/snelheid, maar dat mag ook gezien het budget en wat we eraan hebben uitgegeven.
Is het niet mogelijk om proefritten te maken op gewone elektrische fietsen en te vragen of ze daar misschien zitjes op kunnen maken tijdens de proefrit?
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 08:20
4.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook een beetje aan hoe lang je bent.
Wij hebben n cortina U4 e gekocht. Is een elektrische transportfiets.
Voor het voorzitje moet je wel het transport rek naar voren zetten met wat hulsjes en langere bouten, maar dat ging prima.
Mijn man is 1,75m en fiets erop met 2 kinderen van 1 en 3jr.
Miss_Bean schreef:
20-05-2020 08:18
Ligt er ook een beetje aan hoe lang je bent.
Wij hebben n cortina U4 e gekocht. Is een elektrische transportfiets.
Voor het voorzitje moet je wel het transport rek naar voren zetten met wat hulsjes en langere bouten, maar dat ging prima.
Mijn man is 1,75m en fiets erop met 2 kinderen van 1 en 3jr.
TO zit ook met een beperkt budget, handig als je daar ook input voor hebt?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
20-05-2020 08:24
TO zit ook met een beperkt budget, handig als je daar ook input voor hebt?
Wat aardig vraag je dat zeg!

Die van ons was €1359. Voor een elektrische fiets echt niet slecht.
Er zullen vast nog goede aanbiedingen komen, als je de tijd hebt om die in de gaten te houden. Maar een elektrische fiets met stuurslot voor (ivm voorzitje), ga je niet vinden voor onder de €1200. Denk ik
Wij hebben ook een cortina e- U1, maar die vonden we echt ongeschikt voor 2 kinderzitjes. Te instabiel. Maar die is wel een stukje voordeliger.
Ik heb een fietskar achter mijn elektrische fiets. Ik vond het zelf nogal instabiel fietsen met een zitje voor- en achterop.
En als je het wel doet, schaf helmen aan!

Fietskar kun je ook veel zooi in kwijt, vind ik ook een pre, en ze slapen er lekker in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven