Mijn kinderen zijn te dik

21-05-2020 12:39 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zielsveel van mijn kinderen. Ze zijn heel lief en zachtaardig en gevoelig. En dat zijn eigenschappen waar ik trots op ben.
Maar er is iets aan ze wat me stoort en waar ik me heel eerlijk gezegd een beetje voor schaam. Ze zijn namelijk allebei te dik. Mijn dochter kampt al met overgewicht sinds groep 3 a 4 (nu groep 8) en heeft anderhalf jaar een kinderdieet gehad dat weinig tot niets hielp. Ze eet meestal fruit als tussendoortje en drinkt water en is geen grote eter. Maar ze blijft te dik.
Mijn zoon van 9 jaar is sinds een jaar ongeveer te dik. Hij heeft al een eet probleem sinds hij 2 jaar is. Hij eet dus niet veel gezond maar is ook geen grote eter. Nu in de corona crisis loopt het helemaal uit de hand.
Het grote probleem met mijn kinderen is dat ze niet beweeglijk zijn en ik vermoed dat ze emoties ook opslaan in hun lijf.
Ik heb in de crisis anderhalf uur bewegen per dag op het rooster gezet maar zodra we gaan wandelen slenteren ze achter me aan.
Het zijn mijn liefste schatten op aarde maar er zit gewoon niet zoveel pit in mijn kinderen. Sporten geven ze snel op. Mijn zoon is wat zijn coach noemt 'a strong willed child' wat zich uit in 'wat ik niet wil krijg jij echt niet van me gedaan'. Met sporten gaat hij dus op een gegeven moment aan de kant zitten en komt met geen 10 paarden meer in beweging. Het enige dat hij wil doen is gamen.
Mijn dochter sport wel 2x per week.

Ik heb het gevoel enorm gefaald te hebben als moeder. Als je met 2 dikke kinderen over straat gaat wordt de moeder er toch op aangekeken.
Ik wil zo graag op alles van mijn kinderen trots zijn. Maar heel eerlijk gezegd ben ik op dit dingetje echt niet trots.
Nu ook, ze hangen maar wat. Ik probeer mijn zoon al een tijdje in beweging te krijgen maar hij weigert. Alleen maar een beetje hangen en piepen dat hij zich verveelt.

Is er iemand die het herkent. Oplossingen? Boze opmerkingen over wat een rotmoeder ik ben en mijn kinderen onvoorwaardelijk moet accepteren zoals ze zijn?
Hebben kinderen gewoon een eigen karakter waar ik als ouder soms geen invloed op heb? Of is het allemaal mijn schuld als moeder zijnde?
We gaan trouwens wel met zijn drieën weer de sportschool in zodra dat kan. Lijkt me ook erg leuk met zijn drieën.
Heb je al een dietist mee laten kijken? Al het niet aan het voedingspatroon ligt kan er ook een medische oorzaak liggen, is dat laatste al uitgesloten?
Goede poging wel. Een 6 voor de moeite.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, geen boze berichten. Ik snap je.
Die wandeling elke dag is volgens mij een goed begin.
Zeker in deze tijd, dat zou je verplicht kunnen stellen.
Is er geen sport die je zoon wel leuk vindt en dus gemotiveerder is?
Alle reacties Link kopieren
Wat me gister nog opviel: kinderen (de meesten dan denk ik) spelen altijd buiten, urenlang. Ik dacht nog, als ik dat zou doen, zou ik geen overgewicht meer hebben.
Zijn jouw kinderen wel eens buiten aan het spelen met andere kinderen? Die van mij vonden het met zijn twee niet leuk, maar met een paar buurkinderen erbij bleven ze wel bezig.
Merys schreef:
21-05-2020 12:43
Goede poging wel. Een 6 voor de moeite.
+1
En verplicht anderhalf uur wandelen /bewegen lijkt meer op een strafexpeditie.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 21-05-2020 12:47
2.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als zoon van 9 ongezond eet neem ik aan dat jij ongezonde voeding koopt?
Maar ik heb ook een tijdje een probleem gehad met zoon die te veel en te ongezond at. Ging vanzelf over toen hij interesse kreeg in meisjes en fanatiek aan zijn lichaam begon te werken. Maar daar heb jij nu niets aan.

Niet echt tips behalve zoals al gezegd een diëtist raadplegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend. Zou zo geen oplossing weten. Misschien de verplichte wNdeling uitdagend maken? Met leuke elementen erin? Bijvoorbeeld dingen zoeken of strijd onderling wie hef eerst daar is heeft gewonnen?
Heb je al eens met ze gesproken van het belang van bewegen en wat de gevolgen kunnen zijn van overgewicht?
Een kind dat vanaf groep 3 te dik is, heeft dat natuurlijk niet zelf gedaan. Dus ja, ergens zul je een rol spelen in het geheel. Als medische oorzaken zijn uitgesloten komt het toch neer op teveel intake en te weinig output.

Als ik jou was zou ik begeleiding zoeken om een gezond eetpatroon voor je kinderen vast te stellen. Ook als het in het verleden niet gelukt is (met dat kinderdieet). Je zult ervoor moeten zorgen dat ze alle bouwstoffen en energie binnenkrijgen die ze nodig hebben en dat ze met hun lengte IN hun gewicht gaan groeien, tot ze geen overgewicht meer hebben.

Ben je verder heel zeker van hun intake? Geen zakgeld dat verdwijnt? Lege chipszakjes verstopt onder het bed? Buurvrouw die lekkers toestopt? Waar is hun vader in dit verhaal?

Ik zou trouwens ongezond voedsel niet langer in huis halen. Dan eet zoon maar niet. Hij krijgt vanzelf trek in de gezondere opties. Verder kun je het wandelen misschien leuker maken door geocaching of pokemon go.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 12:51
15.10% gewijzigd
Er zijn ook games waarbij je flink moet bewegen of dansen, zijn ze daarvoor misschien te porren?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 12:39
We gaan trouwens wel met zijn drieën weer de sportschool in zodra dat kan. Lijkt me ook erg leuk met zijn drieën.

Ja klinkt heel leuk voor die kinderen... :roll:

TO omwille voor jouw kinderen hoop ik dat dit nep is. En zo niet, dan zegt dit wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Vooruit dan maar. Jij hebt vast het onderzoekje in de krant gelezen waarin geconcludeerd werd dat het grootste deel van de 'dikke' kinderen er helemaal niets aan kan doen. En je vind het wel leuk om een beetje te rellen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op die leeftijd ook geen zin hebben in een half uur wandelen. Waar ik wel zin in zou hebben is een speurtocht, spelen met kindjes buiten, een paar flessen water vullen met water en dan proberen die van je tegenstander om te gooien met een bal, springen op de trampoline, badmintonnen, schommelen, beachtennis, glijen, tikkertje, moeder mag ik oversteken, stoepranden, Geocaching, Pokémon go, een boomhut bouwen, en nog veel meer leuke spelletjes. Wandelen is op die leeftijd echt saai.
Veel calorieën worden niet gegeten maar gedronken.

Kijk eens kritisch naar wat ze drinken. Limonade, frisdrank, maar ook (chocolade)melk en yoghurtdranken bevatten veel calorieën.
Ik heb het gevoel enorm gefaald te hebben als moeder. Als je met 2 dikke kinderen over straat gaat wordt de moeder er toch op aangekeken.
------
Arme kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een paar weken alle gamen ed uit huis halen zodat ie gestimuleerd wordt zelf andere dingen te gaan doen?

Mijn kinderen waren op een gegeven moment helemaal gefocust op tablets ed. Nadat ik ze een poosje van die dingen af heb gehouden zijn ze weer lekker gewoon gaan spelen en is het gezeur om snoep ook weg.
Nu heb ik wel magere latten maar ik vond ze te weinig in beweging en lamlendig worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-05-2020 12:53
Ja klinkt heel leuk voor die kinderen... :roll:

TO omwille voor jouw kinderen hoop ik dat dit nep is. En zo niet, dan zegt dit wel iets.
Ah, de eerste kritiek is binnen. Kom maar op. Ik kan je hebben! Ik voel me al een waardeloze moeder en kan je er wel bij hebben. Al jaren vraag ik me af wat ik verkeerd doe. Zeg het me maar.
Dat met zijn drieën sporten is trouwens iets waar ze zelf voor gekozen hebben. Ze willen gewoon niet alleen en vinden het leuk om met mams te doen.
Ze hebben een paar vrienden maar niemand hier in de wijk. Mijn zoon vermaakt zichzelf slecht. Iedere dag mag hij Pokémon go lopen zodat hij toch maar in beweging is. Hij is dan minimaal een uur aan het wandelen. Maar ja, het gaat allemaal zo langzaam dat ik niet denk dat het iets uit maakt.
Mijn zoontje (12) is ook wat te zwaar. Net als zijn moeder, die is ook te zwaar (zelfde soort lijf). Hij maakt nu een groeispurt en vaak is dat een kans om van overgewicht af te komen. Hij moet volgend jaar ook een flink stuk naar school fietsen iedere dag en ik hoop dat dat ook een positief effect zal hebben. Ik heb er wel zorgen over maar ik ga toch niet krampachtig tegenover hem met voeding om. Dat kan ook weer averechts werken. Ik let er natuurlijk wel goed op. Zijn oudere zus heeft dezelfde opvoeding gehad en is echt een sprietje.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-05-2020 12:55
Veel calorieën worden niet gegeten maar gedronken.

Kijk eens kritisch naar wat ze drinken. Limonade, frisdrank, maar ook (chocolade)melk en yoghurtdranken bevatten veel calorieën.
Ze krijgen Alleen water en soms wat diksap .
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
21-05-2020 12:47
Als zoon van 9 ongezond eet neem ik aan dat jij ongezonde voeding koopt?
Maar ik heb ook een tijdje een probleem gehad met zoon die te veel en te ongezond at. Ging vanzelf over toen hij interesse kreeg in meisjes en fanatiek aan zijn lichaam begon te werken. Maar daar heb jij nu niets aan.

Niet echt tips behalve zoals al gezegd een diëtist raadplegen.
Anderhalf jaar bij een (kinder)diëtist gelopen en braaf gedaan wat ze zei.
Een uur wandelen verbrandt zo'n 200 calorieën als je 9 jaar bent. Natuurlijk maakt dat een verschil. Alleen al het feit dat hij actief is, is gezond voor hem. Ik zou dat toch maar blijven stimuleren. Zou inline skating nog iets voor ze zijn? Of skateboarden?
Alle reacties Link kopieren
Zíjn je kinderen ook te dik, of vind jij dat?

Ik vind het wel goed dat je in wil grijpen als ze inderdaad te dik zijn, maar ik zou er ook geen te groot ding van maken. Ik ken een kindje uit groep 8 die al zeker 80 kg weegt, dat vind ik echt heftig!!

Hoe ga je zelf om met eten en beweging? Zijn er afspraken van max 1 snoepje per dag, fris en chips alleen in het weekend?
Wat krijgen ze mee als tussendoortje op school normaal gesproken? Veel zogenaamd “gezonde” producten zitten vol suiker, denk aan liga, vruchtensap enz.

De dietist is inderdaad ook een goeie.

Zijn er sporten die ze wel leuk vinden? Teamsport is niet ieders ding, misschien iets minder competitiefs? Pokemons zoeken (bestaat dat nog?), geocachen oid?

Wat zouden ze wel leuk vinden om te doen? Mijn zoon was altijd heel beweeglijk en is nu sinds corona ook wel een luie donder. Maar hij wil wel graag tennissen met mij, dus dat doe ik dan maar een half uurtje per dag. Meteen goed voor mijn eigen beweging.
Tegelijk merk ik dat hij wil eten echt puur uit verveling, want als hij zegt ‘ik heb zin in iets te eten’ en ik zeg ‘pak maar een boterham’ hoeft hij niet meer zo nodig.
Ik vertel hem dan ook dat hij alleen wil eten uit verveling, en dat dat geen slim idee is.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:00
Anderhalf jaar bij een (kinder)diëtist gelopen en braaf gedaan wat ze zei.
Doorverwijzing naar de kinderarts vragen.

Hoe dik hebben we het trouwens over? Overgewicht of obesitas? In het laatste geval is er een speciale obesitas poli voor kinderen. Maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als het niet zo ver komt.

Komen ze trouwens ook nog aan? Of nouja, het zijn groeiende kinderen. Wat ik bedoel is: Worden ze niet alleen zwaarder maar ook nog steeds dikker?
Van jongs af aan dik, dan ligt het niet aan niet graag sporten. Eerder aan aanleg en voeding.
Dus dat jij je stoort aan je kinderen en je voor ze schaamt is heel triest.

Kijk eens kritisch naar wat je op tafel zet en aan voeding in huis haalt.
En denk wat verder dan verplicht anderhalf uur wandelen of samen naar de sportschool gaan. Beide zijn niet aantrekkelijk voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-05-2020 12:58
Misschien een paar weken alle gamen ed uit huis halen zodat ie gestimuleerd wordt zelf andere dingen te gaan doen?

Mijn kinderen waren op een gegeven moment helemaal gefocust op tablets ed. Nadat ik ze een poosje van die dingen af heb gehouden zijn ze weer lekker gewoon gaan spelen en is het gezeur om snoep ook weg.
Nu heb ik wel magere latten maar ik vond ze te weinig in beweging en lamlendig worden.
Ze mogen 1 uur per dag achter een scherm maar het is inderdaad wel wat meer geworden in de corona tijd. Ik ga weer minderen, goed idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven