Overweging co-ouderschap naar bezoekregeling

22-05-2020 18:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren co-ouderschap overweeg ik om over te gaan naar bezoekregeling.
Voor alle duidelijkheid ik hou zielsveel van mijn zoon. Hij is nu 9 jaar. Een week woont hij om en om bij zn vader en bij mij. Sinds mijn ex getrouwd is is hij veranderd. De laatste jaar vooral veel ruzies en verwijten naar elkaar toe. Ex verdraaid alles wat ik zeg in een poging om de vrede te bewaren. Mijn zoon lijdt hier veel aan. Ik zelf ben niet zo heel streng. Mijn ex heeft 1000 regels en wil dat ik ook zijn regels ga toepassen. En behalve dat hechten we ook waarde aan totaal verschillende dingen. Het probleem is dat ik zelf al een jaar op mijn tenen loop om te voorkomen dat ik burnout krijg. Nu is mijn ex geen slecht mens, alleen hebben we totaal verschillende achtergronden.

Graag zou ik jullie ervaringen willen lezen, wat er komt kijken als ik een bezoekregeling zou aanvragen. Dan denk ik zelf aan om het weekend en de helft van de vakantie dagen. Ik zou echt graag willen dat mijn zoon niet zoveel stress ervaart door steeds weer een andere huishouding aan te treffen.
Wat alimentatie betreft, hoop ik dat ik dat via een spaarrekening voor mijn zoon kan afhandelen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
en dan is uiteraard het hoofdverblijf van zoon bij jou? Of is er ook de mogelijkheid dat dat bij zijn vader is?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bedoel je dat jij dan de “bezoekouder” wordt of je ex? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.
Alle reacties Link kopieren
Strenger zijn is mijn advies alvast. Ik heb het ook toegepast en het bevalt mij prima. Je krijgt hiermee beleefde en goede kinderen. Ze doen dan ook zonder klagen hun klusjes later in hun pubertijd.
Alle reacties Link kopieren
Om het weekend? Dan zie jij je kind niet veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet aan te vragen, je kunt gewoon meedelen dat je vanaf nu je zoon alleen om het weekend en in de helft van de vakanties zal zien. De vader heeft zich vervolgens gewoon te schikken. Wat vindt je zoon ervan? Het lijkt me best schrikken.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-05-2020 18:27
Je hoeft het niet aan te vragen, je kunt gewoon meedelen dat je vanaf nu je zoon alleen om het weekend en in de helft van de vakanties zal zien. De vader heeft zich vervolgens gewoon te schikken. Wat vindt je zoon ervan? Het lijkt me best schrikken.
:sarcastic: neem ik aan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil zoon?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Arme zoon, met een stel disfunctionele ouders, die niet over hun eigen schaduw heen kunnen stappen, een joch dat al jaren en jaren geen eigen vast "thuis" heeft, maar als een soort nomade constant heen en weer moet pendelen tussen twee huishoudens, en een moeder die meer bezig is met haar eigen issues dan met haar kind. Triest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pandax schreef:
22-05-2020 18:27
Je hoeft het niet aan te vragen, je kunt gewoon meedelen dat je vanaf nu je zoon alleen om het weekend en in de helft van de vakanties zal zien. De vader heeft zich vervolgens gewoon te schikken. Wat vindt je zoon ervan? Het lijkt me best schrikken.
Sarcasme?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
22-05-2020 18:29
:sarcastic: neem ik aan?

Nee, als een van de ouders minder wil zorgen, moet de andere ouder gewoon doen wat de een nalaat. Daar is geen keus in.

Maar voor de zoon lijkt het me heel ingewikkeld. Zoiets voelt als een afwijzing, vooral als het niet in wederzijds overleg gaat.
Alle reacties Link kopieren
En je wil je kind écht laten opgroeien in een wereld met 1000 regels waarvan er waarschijnlijk 900 compleet onzinnig zijn?

En dat hij straks ook op zijn tenen loopt en tegen een burn out gaat aanzitten?


Dan zou ik hem liever de helft van de tijd "rust" kunnen aanbieden.
En Oost-Indisch doof zijn voor het merendeel van je ex zijn eisenpakket.
Jij doet het op jouw manier. Klaar.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
22-05-2020 18:35
En je wil je kind écht laten opgroeien in een wereld met 1000 regels waarvan er waarschijnlijk 900 compleet onzinnig zijn?
.
Nou, zou het? Het is best mogelijk dat TO door haar bijna burn-out alles wat heftiger oppikt dan het werkelijk is.

TO, denk je dat het jou lucht geeft als je zoon meer bij zijn vader verblijft? Dan is het misschien best eens goede oplossing voor alle partijen. Als vader ook akkoord gaat natuurlijk.
Dus je wil je kind nog maar eens in de twee weken een weekend zien? Nee, ik kan me daar niks bij voorstellen, dat je dat als ouder ziet zitten. Je wordt dan meer een suikertante/oom dan een ouder.
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 18:50
Dus je wil je kind nog maar eens in de twee weken een weekend zien? Nee, ik kan me daar niks bij voorstellen, dat je dat als ouder ziet zitten. Je wordt dan meer een suikertante/oom dan een ouder.
Toch is een groot deel van de gescheiden vaders nog steeds zo'n ouder. En dat heel normaal.
Luci_Morgenster schreef:
22-05-2020 18:58
Toch is een groot deel van de gescheiden vaders nog steeds zo'n ouder. En dat heel normaal.
Ik vind dat niet normaal. Het is heel erg triest, voor alle partijen.
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 19:00
Ik vind dat niet normaal. Het is heel erg triest, voor alle partijen.
Eens hoor. Maar zo is het wel.
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 18:50
Dus je wil je kind nog maar eens in de twee weken een weekend zien? Nee, ik kan me daar niks bij voorstellen, dat je dat als ouder ziet zitten. Je wordt dan meer een suikertante/oom dan een ouder.
Ik ook niet :|
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel nobel dat je in staat bent om echt te kijken naar wat het beste is voor je zoon.

Het kan heel goed zijn dat een bezoekregeling voor hem beter is en dat je daarvoor tijd met je zoon opoffert.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
22-05-2020 18:58
Toch is een groot deel van de gescheiden vaders nog steeds zo'n ouder. En dat heel normaal.
Klopt. Genoeg vaders ook die het anders zouden willen, maar het is in ons huidige rechtssysteem nog steeds zo dat de moeders het voordeel krijgen.

Maar hoe de verdeling ook is, mijn hart gaat voornamelijk uit naar de (jonge) kinderen, die heen en weer geslingerd worden tussen twee huishoudens en nergens écht een vaste stek hebben. En het meest verwonderlijke vindt ik dat gescheiden ouders meestal vinden dat dat best te doen is en eigenlijk geen probleem. Laat die ouders dan zélf elke week van huis verwisselen, zou ik zeggen. Kijken of ze het dan óók zo leuk vinden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je dit overweegt zit je er blijkbaar heel erg doorheen. Kun je uitleggen waarom je dit overweegt? En dat van die spaarrekening snap ik ook niet helemaal.
anoniem_394553 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 19:12
0.96% gewijzigd
pejeka schreef:
22-05-2020 19:10
Klopt. Genoeg vaders ook die het anders zouden willen, maar het is in ons huidige rechtssysteem nog steeds zo dat de moeders het voordeel krijgen.

Maar hoe de verdeling ook is, mijn hart gaat voornamelijk uit naar de (jonge) kinderen, die heen en weer geslingerd worden tussen twee huishoudens en nergens écht een vaste stek hebben. En het meest verwonderlijke vindt ik dat gescheiden ouders meestal vinden dat dat best te doen is en eigenlijk geen probleem. Laat die ouders dan zélf elke week van huis verwisselen, zou ik zeggen. Kijken of ze het dan óók zo leuk vinden.
Echt niet. Dikke vette lulkoek.


Je kan gewoon een co-ouderschap aangeven als vader en dat is tegenwoordig de norm.

Zelfs bij vechtscheidingen. Moet toch wel zo uit de hand gelopen binnen het huwelijk of erna, zijn wil dat verzoek dan anders beslist worden door de rechter.

Dus als er nu nog steeds niet veel co-ouderschappen zijn betekend dat het niet aangevraagd is door de vader ...

of echt erge zaken als huiselijk geweld of een verslavingsprobleem aan ten grondslag ligt.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 19:16
20.00% gewijzigd
pejeka schreef:
22-05-2020 19:10
Klopt. Genoeg vaders ook die het anders zouden willen, maar het is in ons huidige rechtssysteem nog steeds zo dat de moeders het voordeel krijgen.

Maar hoe de verdeling ook is, mijn hart gaat voornamelijk uit naar de (jonge) kinderen, die heen en weer geslingerd worden tussen twee huishoudens en nergens écht een vaste stek hebben. En het meest verwonderlijke vindt ik dat gescheiden ouders meestal vinden dat dat best te doen is en eigenlijk geen probleem. Laat die ouders dan zélf elke week van huis verwisselen, zou ik zeggen. Kijken of ze het dan óók zo leuk vinden.

Nee hoor, heel veel vaders wíllen geen co ouderschap.
Merys schreef:
22-05-2020 19:13
Nee hoor, heel veel vaders wíllen geen co ouderschap.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Doe geen dingen waar je spijt van krijgt! Als je straks weer bijkomt uit je burn-out is deze regeling ‘definitief’!
En ik kan me niet voorstellen dat als je deels ‘weggedaan’ wordt door een van de ouders (je hebt hem een week maar doet hiervan 5/7 deel weg) je kind nog in is voor een warme band met zijn moeder. Ik zou me gedumpt voelen!

Maar meen je echt dat je je zoon nog maar zo weinig zou willen zien? Wat is daar de reden van?
Je bijna-burn-out?
Het contact met je ex?
Is je zoon lastig door de wisselingen?
Of misschien door de opvoeding bij zijn vader?
Zou je gewoon wat meer tijd voor jezelf willen?
Heb je een nieuwe relatie waardoor een kind eigenlijk maar lastig is?

Ik zou naar de oorzaak kijken en die proberen op te lossen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven