Huidige KDV/BSO of BSO op basisschool?

29-05-2020 13:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

In mijn zoektocht naar basisscholen heb ik nu een favoriet waar ik zodra de coronamaatregelen het toelaten een rondleiding krijg. In deze basisschool is ook een BSO gehuisvest. Mijn kind gaat nu naar een kinderdagverblijf waar ze het erg naar haar zin heeft en waar ik me ook prettig bij voel. Ook de BSO wil ik graag straks op deze locatie voor haar regelen. En dus maken we niet gebruik van de BSO op de basisschool zelf.

Hoe hebben jullie dit geregeld. Is het beter/minder vermoeiend om toch naar de BSO in hetzelfde gebouw te gaan? Of juist fijn om die knip in de dag te hebben en dan naar de oude/vertrouwde opvang te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Haalt de BSO die je op het oog hebt het kind wel op van de school die je op het oog hebt? De BSO die ik op t oog had deed dat niet , vandaar toch voor de BSO op school gekozen. Uiteindelijk geen spijt van, want BSO met klasgenoten is wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of het beleid van de bso bij je kind past.... zoon heeft ooit op bso gezeten die invoerde dat er elke dag gesport moest worden.... verplicht..... in oranje hesjes op het schoolplein. Vreselijk vond hij dat. Ondanks dat zijn vrienden op deze bso zaten zijn we overgestapt.

Als het qua visie/ beleid niet zo uitmaakt dan is de volgende vraag of je ook vso nodig hebt... dan zou ik alles in één gebouw houden. Qua bekende vriendjes uit de klas maak je meer kans op de locatie bij de school maar het kan ook juist leuk zijn om na school andere kinderen te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet blijven hangen bij het oude kdv voor de bso, alleen omdat dat vertrouwd is. Als het goed is wordt de school een nieuwe vertrouwde plek.
Ik heb door omstandigheden veel ervaring met allerlei bso vormen.
De bso in de school heeft voor mij, voor jonge kinderen, de voorkeur. Vervoer van school naar een externe lokatie vind ik echt minder prettig. Voorwaarde is wel dat de bso leuk is (veel speelgoed en activiteiten en fijne PMers) en een mooie ruimte heeft. In een klaslokaal zou ik minder prettig vinden. Bij mijn kind zit de bso in twee ruimtes die alleen voor de bso gebruikt worden, en ze gebruiken de gymzaal voor sportactiviteiten.
Voor mijn oudere kind heb ik na een schoolwissel toch gekozen voor een externe bso waar kinderen van verschillende scholen met busjes naartoe worden gebracht omdat hier een bso met een 8+ groep was itt de bso op school die op een groep van 16 slechts 1 of 2 kinderen per dag had ouder dan 6. Dat is voor kind van 8 niet leuk. Hij zit met 5 klasgenoten in de groep, en ongeveer 10 kinderen van zijn school. De rest van de kinderen komen van 5 andere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor dezelfde keuze gestaan maar er was nog een jonger kind op datzelfde kdv dus dat was handig. BSO daar was ook veel leuker dan die op school, veel groener. Het vervoer en ophalen op school is nooit een probleem geweest, eerder een aangename break.
Overweeg je ook vakantieopvang? Dan zou mijn voorkeur helemaal gaan voor een bso die niet op school zit. Van dit soort dingen zou ik het af laten hangen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kijk eerst naat het praktische: tijden, vervoer, spelaanbod, beleid, vakantie/studiedagen, ruilen etc. En evt of er ook klasgenoten/bekenden heen gaan.

Hier de keuze uit bso bij school of externe locatie, waar kinderen uit meerdere scholen samenkomen. Zelfde organisatie dus maakt in dat opzicht niet uit, maar wij hebben voor extern gekozen oa ivm ruimer aanbod, afwisseling qua omgeving en interessanter voor oudere kinderen.

Ongeveer de helft van de bso-gaande leerlingen gaat daarheen, de andere helft kiest voor bso bij school. Vanaf onze school is het 500 meter lopen, dus ze gaan te voet. Leerlingen die van verder moeten komen, gaan met een busje en daarvoor betaal je een paar euro per maand extra.
nootboek wijzigde dit bericht op 29-05-2020 15:01
16.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier geen BSO op school, maar op een andere locatie. Ik vond het vervelend dat ik de kinderen iedere keer met de auto moest brengen, omdat ik ze op een andere locatie moest ophalen. Op de fiets kon niet, omdat ze met een busje van school naar de BSO werden gebracht. Nu ze niet meer op de BSO zitten, zit de BSO opeens wel in de school. Jammer ;-).
Alle reacties Link kopieren
Hier geen BSO op school. Onze externe BSO is veel meer buiten en veel meer groen. Het speelplein van school valt nagenoeg in de categorie luchtplaats :-[

Daarnaast is denk ik het echt goed los te komen van school als dat klaar is. Het is echt iets anders met de reis ertussen.

Het ophalen nemen we voor lief.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
BSO op school had geen plaats, ondanks dat kind van het KDV in dezelfde brede school kwam. BSO in het dorp had wel plaats, daar gaan kijken en dat was ontzettend leuk. Leuke activiteiten, zeker ook in de schoolvakanties, en een beter gevoel dan bij de andere BSO. BSO op school had alleen maar activiteiten op en om school, deze ging er ook echt op uit, bv naar boerderij, trampolinepark, jaarlijks een slaapfeest, dat soort dingen.
Ze gaan met landrovers van school naar de BSOlocatie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor de BSO in de school. Klasgenootjes zitten er vaak ook en het scheelt vervoer, wat ik wel fijn vind. Qua aanbod, speelruimte en beleid verschilde het niet veel met de BSO van het KDV die we kenden, anders zou ik het misschien wel anders hebben gedaan.
Ook handig om te weten hoe de BSO's omgaan met margedagen op school, is dat gelijk?
Alle reacties Link kopieren
Vraag bij je huidige BSO ook even of ze ook gaan opvangen bij studiedagen en evt. afwijkende schoolvakanties. Wij zijn na een school wisseling bij de oude BSO gebleven, in eerste instantie ging dat prima maar nu zowel de kinderen als de organisatie wat groter zijn is het toch niet ideaal. Kinderen zouden nu ze ouder zijn liever met klasgenootjes naar de BSO gaan. En op studiedagen gaan ze niet open voor alleen mijn twee kinderen. Helaas is voor ons overstappen geen optie omdat de BSO bij school geen flexcontract biedt, anders had ik dat alsnog gedaan.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Wat al gezegd is:
1) check of er vervoer geregeld wordt en hoe dat vervoer geregeld is
2) vraag of er meer kinderen van die school naar deze BSO gaan
3) check of ze open zijn op studiedagen van jullie school

Mbt punt 1 en 2:
Voor een klein kind lijkt het mij fijner om binnen het gebouw met schoolgenoten naar de BSO te wandelen dan - in het ergste geval - alleen in de taxi te moeten zitten.

Wandelen met een pedagogisch medewerker die ze al kent is alweer een andere verhaal en samen reizen met kinderen die ze kent ook.

Mijn kinderen zijn toen ze iets ouder waren trouwens wel naar een BSO buiten school gegaan, toen wogen bovenstaande punten niet meer op tegen de aantrekkelijkheid van die andere BSO. Mijn ervaring van de BSO-in-school is dat die juist voor kleuters het aantrekkelijkste is.

Mbt punt 3: school heeft denk ik zo'n 5 studiedagen per jaar. Als je die zelf op kunt vangen, is dit natuurlijk geen punt.
Alle reacties Link kopieren
Goede vragen! Er is vervoer. Studiedagen en of er opvang op deze dagen is weet ik niet, maar ik kan makkelijk vrij nemen of thuiswerken.

Ik ga hier nog even goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan onze kinderen naar een bso buiten de school. Heerlijke plek met veel buitenruimte.
De bso op school vind ik er echt niet aantrekkelijk uitzien. Daarnaast is er weinig buitenruimte. De school is op 5 minuten lopen van ons huis. De bso 10 minuten in de auto.
De kinderen gaan graag naar de bso. Willen meestal niet mee naar huis, zegt genoeg voor mij :)
Alle reacties Link kopieren
BSO met klasgenootjes is een grote pre. Als het gewoon een leuke opvang is zou ik daarvoor kiezen.
Hier door omstandigheden wisseling van bso gehad. De meest beroerde met leidsters die de naam van mijn kind niet eens wisten, waar vaak geen eten was want verkeerd besteld, en waar het er echt zwaar ongezellig was.
Maar de halve school ging ernaartoe dus was het daar het leukst.
Veel leuker dan de prachtige opvang met enthousiaste leidsters met elke dag sport en spectaculair knutselen en een Surinaamse kokkin die het meest verrukkelijke eten kookte en vaak ook nog warme snacks zelf maakte, plus fruitsalade.
Het blijkt dus geen bal uit te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet teveel v klasgenootjes laten afhangen. Dat weet je toch niet. Of ze zijn er, maar het zijn niet de vriendjes. Of ze gaan net op andere dagen. Hier op de school BSO geen enkel klasgenootje op de betreffende dagen, op de BSO daarbuiten 5 beste vriendjes/ klasgenootjes. Niets over te zeggen.
Omdat onze BSO verbouwd werden hebben mijn kinderen tijdelijk op een andere lokatie gezeten. Het vervoer ging hen op een gegeven moment echt tegenstaan: dat duurt namelijk best lang met alle kinderen ophalen. Groot verschil met even de gang door en spelen. BSO met klasgenoten is ook een grote pré. Ik zou zelf in eerste instantie altijd voor een bso bij de school kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter vond het juist fijn dat niet weer diezelfde kinderen waar ze al de hele dag mee in een klas zat ook weer op de bso zaten. Dat een bso met klasgenootjes zo’n ontzettende pre is, geloof ik dus niet zo in. Leuk ook als net de pestkop van de klas dan ook dezelfde bso dagen heeft, ben je er na school nog niet vanaf.
-Red- schreef:
30-05-2020 10:29
Mijn dochter vond het juist fijn dat niet weer diezelfde kinderen waar ze al de hele dag mee in een klas zat ook weer op de bso zaten. Dat een bso met klasgenootjes zo’n ontzettende pre is, geloof ik dus niet zo in. Leuk ook als net de pestkop van de klas dan ook dezelfde bso dagen heeft, ben je er na school nog niet vanaf.
Dat risico houd je natuurlijk altijd. Mijn dochter zat met haar hartsvriendin in de klas en wij hebben zelfs onze werkdagen aangepast, zodat ze ook samen op de BSO zaten. Dochter vond BSO niet heel leuk, maar met haar vriendin kwam ze de middagen wel door. Maar die hartsvriendin kan ook op een andere school zitten natuurlijk.
Voordeel van opvang op school vond ik dat het heel natuurlijk verliep. Kinderen speelden in de pauze op het schoolplein en gingen na school gewoon verder. Maar dit was ook in het buitenland, waar ze het fenomeen van een bso op andere lokatie vrijwel niet kennen (alleen in de vakanties).
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oudste was het zo dat hij juist het best bevriend raakte met klasgenoten waarmee hij naar bso ging, omdat ze zo gewoon meer tijd met elkaar doorbrachten dan met anderen.

Bij jongste gibg dat niet echt op, omdat die in de BSO juist meer aan zijn broer en diens vrienden hing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven