Zoontje weigert de fles, what to do?

03-06-2020 21:07 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden struggelen weet ik even niet meer wat te doen, hoop dat er mama's zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en mij wellicht van goede adviezen / ervaringen kunnen en willen voorzien.

Mijn zoontje is nu 4,5 maand oud en weigert vaak de fles. Toen hij klein was (<8 weken) gaven we af en toe de fles en dat ging prima. Totdat ik weer moest gaan werken en we vaker gingen oefenen. Hij drukt de fles dan weg met zijn tong en weigert te drinken. Dat herhaalt hij eindeloos, gooit zichzelf achterover en wil gewoon alleen maar aan de boobie gevoed worden.

We hebben werkelijk alles geprobeerd. Klein voordeeltje dat er corona was ;-). Uithongeren vs speels leren, doekje eromheen, mijn vriend voeden, ik voeden, voor hem een vreemde laten voelen. Het leek steeds beter te gaan. Hij begon uit flesjes te drinken en steeds meer. Sinds een maandje gaat hij naar de opvang en daar drinkt hij kleine beetjes. Over de dag verdeeld denk ik zo'n 150ML. Niet denderend maar beter dan niks. En hij is gelukkig niet chagrijnig erdoor. Thuis leg ik hem wel een keertje extra aan.

Maar vandaag kwamen opa en oma voor het eerst oppassen. Om 15uur werd ik gebeld of ik toch maar naar huis wilde komen. Meneer dronk helemaal niets. Geen slokje. Alles werd weggeduwd. Ik vind dat zooooo jammer en breekt mn hart wel een beetje. In de eerste plaats voor hem, maar ook voor opa en oma die ik het zo gun om voor hem te zorgen nadat ze dit zo lang niet hebben kunnen doen na Corona.

En zelf voel ik me er ook totaal niet chill bij. Ik kan hem -voor mijn gevoel- niet echt loslaten. Hij is van mij afhankelijk van voeding en als ik er niet ben en hij weigert de fles bij papa of de opvang voel ik me toch schuldig. Aan de andere kant heb ik soms ook behoefte aan een date met mijn partner, avondje wijnen met vriendinnen, etc.

Zijn er mama's met dezelfde ervaring en wellicht tips om mij te helpen om hiermee om te gaan en het beter te maken? Of moet ik er maar gewoon mee dealen en de komende 5 maanden nog maar ff doorbikkelen?
Alle reacties Link kopieren
Met tepelhoedje voeden. Dan went ie aan 'plastic' in zn mond en is overgang minder groot. Werkte hier als een tiet.
..
Alle reacties Link kopieren
Dingen die wij probeerden die niet in je rijtje staan:
-andere fles (difrax ging nog het best, beter dan allerlei dure flessen speciaal voor borstgevoede kinderen)
-zelf vast laten houden (hielp bij het kind van een vriendin maar niet bij de mijne)
-aluminiumfolie om de fles (idem)
-melk uit een bekertje of op een lepeltje (idem, tot hij wat ouder werd)
-de melk iets warmer aanbieden. Dat hielp wel wat.

Succes! Het duurt hoe dan ook niet eindeloos. Hopelijk krijgt je kind over niet al te lange tijd ook vocht binnen met fruithapjes. Dat scheelt al een slok op een borrel.
Alle reacties Link kopieren
Heb hetzelfde meegemaakt. Niks hielp. Allerlei andere flesjes, werkte ook niet. Uiteindelijk op advies van de huisarts zelf het huis uitgegaan, man stond klaar met de fles. Na een uur of vijf ging ie eindelijk drinken. Hij vond moedermelk nog steeds het allerfijnst maar drinken uit een fles op het kdv deed hij vanaf toen wel.
Alle reacties Link kopieren
Lastig op deze leeftijd!
Mijn zoontje weigerde vanaf 6 maanden de fles. We hebben werkelijk waar alles geprobeerd, advies gevraagd bij de kinderarts, logopedist, lactatiekundige. Helaas heb ik geen oplossing voor je.
Mijn zoontje is dol op fruit en kwam de dag door met mandarijntjes etc. Gelukkig werkte ik maar drie dagen per week en kon ik op warme dagen ook wel tussendoor naar huis. Hij is vanaf dat hij ongeveer een jaar was water gaan drinken uit een 360 graden beker.

Wat ik me nog wel af vroeg: Drinkt hij misschien op een andere locatie beter dan in jullie huis?
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste dronk het iets beter als het netwarmer was dan gepland.

Tipd die ik eerder gelezen heb:
Cupfeeding.
Met een lepel
Uit een gewone beker

Je hebt nog kolf recht. Is het mogelijk anders halverwege de dag live te gaan voeden?
Alle reacties Link kopieren
Is de melk bevroren geweest? Kennelijk smaakt 'ie dan echt niet meer lekker. Wat bij een vriendin hielp, was een sjaal of iets dergelijks met haar geur mee te geven. Bij een andere vriendin hielp niets en tankte baby lief zich 's nachts vol, maar dronk overdag weinig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste weigerde elke vorm van flessen. Bij haar zijn we daarom op tijd begonnen met fruit (watermeloen bijvoorbeeld heeft veel vocht) en dronk dan overdag inderdaad niks. Ik dacht dan: 's nachts kunnen ze ook 9 uur zonder, dus dat moet op een ander moment ook lukken. Maar lastig was het soms wel. Met 8 maanden at ze van alles, dronk water met een rietje en uit een beker maar moedermelk weigerde ze nog steeds op alle manieren behalve uit de borst.

Jongste leek dezelfde kant op te gaan. Bij oudste een heel arsenaal aan flessen geprobeerd en dat wilde ik niet weer. Ik stond op het punt om naar een pre-logopedist te gaan toen toch nog één nieuwe fles tegenkwam. Ze Suavinex Zero Zero. Hier bleek dat de oplossing! Ze moest op de opvang wel weer even opnieuw wennen en een ritueeltje met de juffen ontwikkelen, maar dat was een kwestie van een paar dagen.
Hier was het bij beide kids de tijd uitzitten. Ik vond het echt ontzettend zwaar, en kon geen avondje fatsoenlijk weg zonder dat ik gebeld werd dat baby wilde slapen en dat weigerde zonder de borst. Maar zodra ze een beetje goed gingen eten en uit een bekertje water konden drinken werd het stukken makkelijker. Hier was dat rond een maand of 10.

Beide weigerde pertinent de fles, ik heb ook alles geprobeerd en heb tig verschillende flessen geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Windgong12 schreef:
03-06-2020 21:10
Met tepelhoedje voeden. Dan went ie aan 'plastic' in zn mond en is overgang minder groot. Werkte hier als een tiet.
Leuke vergelijking in dit geval
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend! Ik weet precies hoe dit voelt.. Onze dame heeft fles weigeren tot 7 maanden gedaan. Met 7 maanden begon ze de borst te weigeren en dronk ze opeens probleemloos uit de fles. Dat ging blijkbaar een stuk sneller en kon ze met haar voetjes blijven spelen.

4,5 maand is wel een enorm lastige leeftijd om dit goed te krijgen. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een flesweigeraar tot ongeveer vorige week. Ik moest na m’n verlof weer aan het werk en heb me er ook zo druk om gemaakt! De eerste paar weken live gaan voeden ipv kolven maar als je niet dichtbij werkt is dit natuurlijk geen oplossing. Ik kreeg als tip mee de baby op z’n zij te leggen en een flesje te gebruiken met een prematuur speen erop. Dit werkte hier nog het best aangezien de melk dan eerst in de wang valt in plaats van rechtstreeks de keel in.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring als ouder, maar wel als kdv leidster. Wat bij mij meestal werkt, bij kinderen die nauwelijks uit een fles willen drinken, is ze zo tegen me aanleggen, zoals ze bij uit de borst drinken liggen. Dus op hun zij, met gezicht tegen mijn borst, en dan de fles strak tegen mij aanhouden, zeker als er afgekolfde melk in de fles zit, werkt dit vaak.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor al jullie reacties, zo snel!

Wat betreft de flessen, ik heb er hier thuis al zoooveel staan. Dr Brown, Tommee Tippee, Difrax idd… Het beste werkt volgens mij nog steeds Dr Brown. En dan met een 0/1 speen. Het probleem zit m volgens mij niet eens bij de fles. Hij wil gewoon geen enkele als het niet nodig is.

@Windgong slim!! Ik heb ze hier liggen. Ga t eens proberen.
@Eze al je tips heb ik ook geprobeerd haha.
@Farah dat idee heb ik dus wel! Pas waren we bij opa en oma, toen heb ik ze laten oefenen (zag dit probleempje al aankomen) en toen ging het wel. Op de opvang gaat het opzich ook. Daar drinkt hij nu kleine beetjes. Hoop dat dat meer gaat worden. Volgende x oppassen ga ik naar hen toe en dan hoop ik dat het beter gaat.
@Belle ook dit is al geprobeerd. Maakt niet uit. Soms drinkt hij “oude melk” uit de vriezer wel gewoon, maar melk van een uur oud niet.
@gsleutel hmmmm ik ga deze misschien toch even onderzoeken

Voor de mama’s die dit probleem ook hebben gehad.. Respect. Voel me al een beetje gesterkt dat ik niet de enige in dit schuitje ben.

Heeft iemand misschien ook nog een positieve ervaring bij het maken van een papje van de moedermelk met bijv rijstebloem? De hapjes gaan redelijk dus ik dacht, misschien nog het proberen waard?
Alle reacties Link kopieren
MinnieMouse1 schreef:
03-06-2020 21:41
Hier ook een flesweigeraar tot ongeveer vorige week. Ik moest na m’n verlof weer aan het werk en heb me er ook zo druk om gemaakt! De eerste paar weken live gaan voeden ipv kolven maar als je niet dichtbij werkt is dit natuurlijk geen oplossing. Ik kreeg als tip mee de baby op z’n zij te leggen en een flesje te gebruiken met een prematuur speen erop. Dit werkte hier nog het best aangezien de melk dan eerst in de wang valt in plaats van rechtstreeks de keel in.
En, hielp het? Op de opvang hadden ze idd ook meer succes met een nul speen. En dan te bedenken dat ik op een gegeven moment zelfs een x een 2 speen heb geprobeerd omdat ik dacht dat het misschien wel te langzaam ging. Zieluuuug.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mijn dochter hielp:
Doekje bij me houden in de nacht, zodat het naar mij rook.
Dan in de borstvoedingshouding en het doekje over de oogjes.

Succes, lastig probleem.
Alle reacties Link kopieren
smurf112 schreef:
03-06-2020 21:50
En, hielp het? Op de opvang hadden ze idd ook meer succes met een nul speen. En dan te bedenken dat ik op een gegeven moment zelfs een x een 2 speen heb geprobeerd omdat ik dacht dat het misschien wel te langzaam ging. Zieluuuug.
Ja, hier gaat het elke keer een beetje beter! Maar wel met veel geduld en elke dag een keer proberen. Maar de boobie blijft de favoriet :P
Windgong12 schreef:
03-06-2020 21:10
Met tepelhoedje voeden. Dan went ie aan 'plastic' in zn mond en is overgang minder groot. Werkte hier als een tiet.
Als een boobie :facepalm: :D
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2e was flesweigeraar en dronk prima met borstvoeding. Heb wel een paar dingen geprobeerd met fles, niet veel want vond die BV veel te leuk en makkelijk dus maar geaccepteerd. Toen ze 5 maanden oud was moest ik weer werken (3 dagen per week) en was ik de maand daarvoor gaan kolven oefenen (handkolf). Dit lukte, maar uit de fles drinken niet . Uiteindelijk dronk ze de hele dag vrijwel niks bij de oppas en ik ging iets later naar werk en kwam iets eerder terug. Ze dronk Een beetje sap uit een tuitbeker. De gekolfde melk op werk gooide ik weg. Ze haalde het in op de dagen dat ik thuis was. Ging prima ,maar met 5 maand kon oppas ook al wat fruit of yoghurt geven. Thuis wilde ze echt alleen BV tot ruim 9 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Misskatie schreef:
04-06-2020 01:40
Mijn 2e was flesweigeraar en dronk prima met borstvoeding. Heb wel een paar dingen geprobeerd met fles, niet veel want vond die BV veel te leuk en makkelijk dus maar geaccepteerd. Toen ze 5 maanden oud was moest ik weer werken (3 dagen per week) en was ik de maand daarvoor gaan kolven oefenen (handkolf). Dit lukte, maar uit de fles drinken niet . Uiteindelijk dronk ze de hele dag vrijwel niks bij de oppas en ik ging iets later naar werk en kwam iets eerder terug. Ze dronk Een beetje sap uit een tuitbeker. De gekolfde melk op werk gooide ik weg. Ze haalde het in op de dagen dat ik thuis was. Ging prima ,maar met 5 maand kon oppas ook al wat fruit of yoghurt geven. Thuis wilde ze echt alleen BV tot ruim 9 maanden.
Dat is dan wel weer zonde. Genoeg moeders die op zoek zijn naar donormelk.
Alle reacties Link kopieren
Ja , maar 19 jaar geleden wist ik dat niet, kolven op toilet werk (#) en dat deed ik omdat ik buiten werk alleen maar bv gaf en toch 14 maanden gedaan. Ik durfde niet om een fatsoenlijke plek te vragen waar ik kon kolven.
Alle reacties Link kopieren
Succes!! Dit is zo vervelend!

Op een gegeven moment was ik er klaar met het oefenen met iets anders. Bracht me meer stress op dan gewoon altijd maar borstvoeden. Nu wordt hij zondag 2 en zijn die dagen lang achter me goddank.
Onze baby is een maandje ouder en drinkt nu ongeveer drie weken eindelijk redelijk aardig uit de fles. Het was echt dramatisch hier, het flesje aanbieden leidde tot gigantische huilbuien en het flesje kon er alleen in als ze aan het eind van zo'n bui uitgeput in slaap viel, echt heel erg zielig.

Door corona zitten we allebei nu thuis en dat was een blessing in disguise. We hebben het even gelaten, een week of twee, zodat hopelijk alle vervelende associaties weg waren. Daarna heel speels weer opgebouwd en hoewel ze nog steeds niet echt dronk was ze niet meer compleet overstuur door enkel en alleen de aanblik van een flesje.

Daarna zijn we begonnen met het flesje aanbieden direct na een slaapje in een donkere kamer terwijl mijn man een liedje zong (liedje werkte ook voor man om zelf rustig te blijven, want die kreeg ook flink last van stress natuurlijk). Dit blijkt voor haar nu eindelijk te werken! Na een tijdje is ze ook dat zat en verkast man met baby naar de woonkamer, waar (heel fout ik weet het, maar het werkt) we een youtube filmpje met een liedje aanzetten. Daar kijkt ze dan naar en door de afleiding drinkt ze dan verder de fles leeg! Op het kdv schijnt ze het ook heerlijk te vinden om naar andere kinderen te kijken die aan het spelen zijn. Een andere tip van mijn moeder (pedagogisch medewerker, dus ook veel ervaring) was haar voeden in een wipstoeltje en ondertussen afleiden met een speeltje.

Ik snap je wanhoop echt heel goed. Die voelden wij hier ook. Nadat baby de eerste keer in één keer 100 ml had gedronken zijn er dan ook wat tranen van opluchting gevloeid hier.

Succes, hopelijk komt het bij jullie ook nog goed want die stress is afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, merlijne wat we wel niet doen om ze te laten drinken. Wij hebben er ook al vaak genoeg boven gehangen met speelgoedjes, zingend om af te leiden.

Alsof ie meeleest! Vandaag heeft hij op het kdv In de ochtend 1x 100 ml gedronken. Ik was helemaal verrast toen ik de app opende. Smiddags was het alleen weer mis en wilde hij niks tot ik hem om half 6 kwam halen.

Hij kan het dus wel!!

Alleen zo gek dat hij opa en oma dan helemaal weigert. Misschien moet hij toch even wennen.

Ik ga dit weekend ook weer oefenen. Meid1989 ik snap wat je bedoelt. Op een gegeven moment was ik er ook helemaal
klaar mee. Al dat gekolf en daarna voeden met veel frustratie... pfffff. En dan uiteindelijk 90% weggooien omdat het opgewarmd is geweest :cry: ik heb onbedoeld ook al zoveel melk weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar wel herkenning dus ik lees even mee ;)

Hier baby van 15 weken. BV kwam langzaam op gang dus heeft in week 1 de fles gekregen en toen bv eenmaal liep 1 flesje per dag aangehouden om mij het leven een beetje makkelijk te maken. Vanaf week 8 wordt de fles van de ene op de andere dag geweigerd. Over een maand moet ze naar kdv, en ik zou ondertussen zelf ook wel graag een paar uurtjes de deur uit willen kunnen.

De enige vooruitgang die we (met alle bekende tips) hebben geboekt, is dat ze nu de flessenspeen in haar mond accepteert, maar ze kauwt er alleen op. Eerder begon ze nog echt te kokhalzen. Wat hier een klein beetje werkt is de medela softcup feeder. Belachelijk duur ding (zeker met de kans dat dat ook niet werkt), maar ik heb er een op marktplaats weten te scoren.

Ik hoop zo dat het het kdv het wel gaat lukken :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven