Slaap baby 5 weken

05-06-2020 13:39 9 berichten
Lieve forumbezoekers,

Hier even een berichtje van een onzekere mama. Vijf weken geleden zijn wij ouders geworden van een zoon. We hebben al 2 dochters en dus dacht ik wel te weten hoe om te gaan met deze kleine man. Maar het tegendeel is waar. Hij is namelijk helemaal anders! Mijn dochters heb ik vanaf dag 1 in hun bedje laten slapen en ondanks dat dat hier en daar wat moeite kostte, lukte het bijna altijd om ze daar te laten slapen. Maar bij deze kleine man lukt dat niet. Hij gaat er niet slapen! Hij valt alleen maar bij mij op de arm (en als ik geluk heb in de kinderwagen tijdens het wandelen) in slaap en zelfs daar heeft hij er nog moeite mee. Als hij dan echt slaapt kan ik hem meestal wel wegleggen, maar dan slaapt hij hooguit 1,5uur. Dan wordt hij huilend wakker. Als ik hem dan uit bed haal en in mijn armen pak, slaapt hij meteen weer verder. 's Nachts hetzelfde. In zijn eigen bedje wordt hij na een paar uurtjes wakker, maar als ik hem in ons bed naast mij laat slapen, slaapt hij een stuk langer. Nu kan ik me voorstellen dat hij nog graag bij me wil zijn, maar het maakt me onzeker. Doe ik het wel goed? Moet ik hem wel steeds oppakken als hij huilend wakker wordt? En hoe ga ik hem leren in zijn bedje te slapen? Ik heb eigenlijk gewoon wat bemoedigende woorden nodig van mama's die dit verhaal kennen maar die uiteindelijk een goed slapend kind hebben. En vanaf wanneer werd het wat beter?

Dankjewel!
Lieve mama je doet het fantastisch.

In november ben ik moeder geworden van een zoontje. (Mijn eerste kind) als er iets is wat mijn zoontje niet wou, was het in zijn eigen bedje slapen en uberhaupt overdag slapen.

Ik heb er tot een maand of 4 mee gesukkeld. Dagenlang wandelen met de wagen of gewoon met hem op de bank liggen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat ze dit zeker nodig hebben, die geborgenheid de eerste maanden maar op een gegeven moment was ik gewoon moe van het constant op de bank liggen met hem of wandelen.

Vanaf 3 maanden hebben wij hem bij ieder slaapje toch het bedje aangeboden. Huilen? Eruit. Troosten, terug in bedje in. Herhalen herhalen. Uiteindelijk was ik dik 1 uur bezig iedere keer. Geen succes. Na 4 maanden besloten we hem ‘gecontroleerd’ te laten huilen. Eerst max 3 min, dan troosten, dan 5, troosten en telkens uitbreiden naar uiteindelijk max 10 minuten.

Nu is hij dik 6 maanden, begint hij volop te lachen en te brabbelen als ik hem in bed leg. Valt uit zichzelf in slaap. Tuurlijk blijven er uitzonderingen en dan laten we hem weer gecontroleerd huilen. Helpt het niet, dan slaapt hij alsnog bij ons maar dat is bijna niet meer nodig.

Geniet nu lekker van je kleintje. Hou hem lekker bij je! Hij heeft je nu zeker nodig. Ik zou hem nu zeker niet laten huilen. En ook niet over een paar weken.. Misschien al een co sleeper geprobeerd? Heb je zelf ook wat meer rust.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Joh je kindje is 5 weken en heeft gewoon de behoefte om bij je te zijn. Ik zou hem daar gewoon in volgen.
Meid, bespaar jezelf de moeite en energie en laat los. Neem je kindje lekker bij je, cosleeper, draagzak, wat dan ook. Hij is 5 weken....
Ik was ook heel erg bang voor 'kan baby straks dan nog wel alleen slapen?'. Baby is nu 5 maanden en kan dat echt prima. Slaapt al een aantal weken het klokje rond (in de co-sleeper) en doet ook overdag prima slaapjes (in de ledikant in de eigen kamer).

Ik heb toen ze kleiner was echt uren met haar gezeten. Omdat zij dat fijn vond maar ik vond het minstens net zo fijn. Toen er wat regelmaat in haar dag begon te komen heb ik bij ongeveer 3 maanden geprobeerd om haar iets minder op/bij mij te laten slapen en wat vaker in de kinderwagen/box/co-sleeper. Zij was erg schikkerig maar deed het heel goed in haar babynestje. Over het gebruik ervan, sowieso altijd onder toezicht dus zeker niet 's nachts, zijn de meningen verdeeld maar hier heeft het echt geholpen om haar rustiger en langer zelf te laten slapen.

Jouw kindje is nog zo klein en heeft behoefte aan mama. Geef daar lekker aan toe. Je kan hem nu echt nog niet verwennen/verpesten.

Succes mama, geniet van jullie tijd samen!
Alle reacties Link kopieren
Met 5 weken sliep mijn zoontje alleen maar op mij. Draagzak zorgde ervoor dat ik soms nog wat kon doen.
5 weken is echt heel jong, lekker bij je nemen als hij dat wil. Hij is 9 maanden samen met jou geweest, niet heel raar dat hij niet alleen wilt zijn.

Zoontje is nu 1 en slaapt sinds een maand door 😊 ik had de hoop al opgegeven dat het zou gaan lukken.
Alle reacties Link kopieren
5 weken is nog zo klein. Lekker aan toegeven en hem bij je houden. Slapen in een eigen bedje komt echt wel. De een met 3 maanden de ander met 4 of misschien nog iets later.
Hier deed zoon met ca 3 maanden zijn 1e dutje in zijn bedje en dit werd langzaam steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Lekker bij je nemen. Mijn baby heeft tot 6 maanden heel veel dutjes bij mij gedaan of in de kinderwagen. Nu (9 maanden) valt hij na een beetje jammeren zonder problemen in slaap.

Geniet van de vele knuffelmomentjes en het komt vanzelf goed! Jij bent zijn veilige plekje nu, en het komt vanzelf dat hij leert dat zijn bedje ook fijn en veilig is.
Dankjewel allemaal!! Bemoedigende woorden😃😃. Erg fijn om te lezen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven