Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Alle reacties Link kopieren
Wat zeggen haar testen?
Hoe gingen eerdere ouder-gesprekken op school?

Is starten in groep 3 en als het écht niet zou gaan tegen Kerst toch nog een half jaartje groep 2 doen een optie?

En is het voor de school een suggestie om het jaar over te doen? Of eerder een halve verplichting?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou haar gewoon naar groep drie laten gaan spelen kan ze ook in het weekend en na schooltijd.
Hier een kind wat langer gekleuterd heeft . Ik zou het niet weer doen.
Het was geen meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf bovendien laat om hierover te beginnen.

We zijn midden juni.

Als ze dit écht als serieus probleem hadden gezien hadden ze hier rustig al een balletje over mogen opgooien in pakweg december.

Nu klinkt het als last minute-werk zonder dat het echt heel stevig onderbouwd is.
Maar klinkt het meer als "oops, we hebben misschien een paar kinderen te veel in groep 3, effe polsen of we er niet een paar kunnen achterlaten in groep 2".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Dat lijkt me een tikkeltje overdreven over de basisschool. Bovendien als kind van januari zou zijn ipv december zou het op veel scholen in de norm vallen om na de zomer pas groep 2 te gaan doen.

Ontopic:
Luister naar je gevoel. Heb je vertelt dat kind zichzelf heeft leren lezen. Herken je je kind in het beeld dat de leerkracht heeft van je kind. Heb je besproken hoe jij je kind ziet? En heb je aangegeven dat je kind zelf aangeeft klaar te zijn voor groep 3, en zo ja wat was daar de reactie op van de leerkracht (en dan niet de dooddoener dat alle kinderen dat vinden).
Heb je gevraagd wat de leerkracht dan volgend jaar met haar zou gaan doen in groep 2. Met wat ze al kan en wil? Ik heb het gevoel dat je er zelf anders over denkt en weer in gesprek gaan. Schrijf al je vragen en opmerkingen op en praat erover.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar lekker door laten gaan naar groep . De redenen die de leerkrachten aangeven zouden voor mij als ouder niet doorslaggevend zijn. Dat zou jouw verhaal van graag willen lezen zijn.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-06-2020 00:22
Wat zeggen haar testen?
Hoe gingen eerdere ouder-gesprekken op school?

Is starten in groep 3 en als het écht niet zou gaan tegen Kerst toch nog een half jaartje groep 2 doen een optie?

En is het voor de school een suggestie om het jaar over te doen? Of eerder een halve verplichting?
Ze doen geen testen op school, althans ze nemen geen Cito’s af. Ze kijken alleen naar hoe een kind zich gedraagt in de klas. Ze zeiden dat ze spelen verkiest boven het maken van een werkje. Ik heb ook aangegeven dat als ik de keuze tussen werken of in de zon zitten zou moeten maken ik ook voor in de zon zitten zou kiezen. In eerdere ouder gesprekken is alleen naar voren gekomen dat ze een enorm sociaal kind is, dat ze met iedereen kan spelen en dat ze een super kind is om in de klas te hebben. Ze hebben toen gezegd dat ze in mei zouden beoordelen of ze naar groep 3 zou mogen doorstromen. Maar door Corona hebben ze dit uitgesteld en kijken ze nu. De meester zei dat hij niet zag dat ze sprongen vooruit was gegaan terwijl de juf zei dat ze een boekje aan haar heeft voorgelezen.

Ik ga deze vragen nog even aan ze stellen!
Alle reacties Link kopieren
Voor heel veel scholen is de oude 1-oktober regeling nog de norm. En zelfs officieel is dit niet blijven zitten. Dus zeggen dat werkgevers dit op het cv terug zien vind ik echt absurd. In onze tijd zou nu mee naar groep 3 gaan als een klas overslaan worden beschouwd.

Dat gezegd hebbende zou ik doen wat goed voor jouw kind is. Mijn oudste was heel serieus en speelde niet graag. Die is mee gegaan naar groep 3 terwijl ze van november is. De jongste kon na 1,5 jaar kleuteren al lezen, tellen tot 100 en rekenen. Maar dat is een echt speelkind en keek geschokt dat je in groep 3 de hele dag aan je tafeltje zat. Die hebben we nog een jaar in groep 2 gelaten (ook van na 1 jan dus die had wel een jaar overgeslagen als ze mee was gegaan naar groep 3, maar het had gemogen van de juf). Ze heeft een heerlijk jaar gehad!

Dus is jouw kind er aan toe om de hele dag te leren? Gaat ze dat geweldig of slikken vinden? Daar zou ik mijn keuze iig op baseren.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-06-2020 00:25
Ik vind het zelf bovendien laat om hierover te beginnen.

We zijn midden juni.

Als ze dit écht als serieus probleem hadden gezien hadden ze hier rustig al een balletje over mogen opgooien in pakweg december.

Nu klinkt het als last minute-werk zonder dat het echt heel stevig onderbouwd is.
Maar klinkt het meer als "oops, we hebben misschien een paar kinderen te veel in groep 3, effe polsen of we er niet een paar kunnen achterlaten in groep 2".
School heeft in februari aangegeven dat ze in mei pas een keuze maken. Door Corona is het nu juni geworden.

Ik weet niet hoe ze zich op school gedraagt maar als wij vragen welke dag het is weet ze dat beter dan haar oudere zus😉 Wij willen alleen maar dat ze het naar haar zin heeft op school! Als ze echt vinden dat het beter is vinden wij dat ook geen probleem. Wij kunnen ons nu alleen niet echt vinden in de argumenten die ze aandragen.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Dit is echt heel erg overdreven 🤦🏻‍♀️.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
12-06-2020 00:35
Voor heel veel scholen is de oude 1-oktober regeling nog de norm. En zelfs officieel is dit niet blijven zitten. Dus zeggen dat werkgevers dit op het cv terug zien vind ik echt absurd. In onze tijd zou nu mee naar groep 3 gaan als een klas overslaan worden beschouwd.
OK dat wist ik niet. In België is het toch wel: 31 dec 2000 geboren = in 2006 naar school, 1 jan 2001 geboren = in 2007 naar school, dus dan zie je het ook meteen als de jaartallen "niet kloppen".
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Zet jij de kleuterschool ook op je C.V?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lekker mee laten gaan naar groep 3. Ze wil leren, laat haar dan leren. Ook in groep 3 wordt er nog gespeeld hoor.

Mijn jongste gaat volgend jaar naar groep 5 en weet de maanden ook nog niet. En ook met andere zaken is kind minder snel. Maar kind past prima in de groep dus school vindt dat kind mee kan naar de volgende groep.
Alle reacties Link kopieren
In een poging tot tegengeluid laat onderzoek zien dat de oudste van de klas gemiddeld genomen een hoger niveau middelbare school gaan doen dan de jongste van de klas.

Wij hebben ook een plusklas (Dagdeel per week) op school die erg leuk is. Daar zie je ook een aantal oudste kinderen in zitten die denk ik als ze een jaar hoger hadden gezeten er niet in hadden gezeten.

Is niet het belangrijkste, dat is een gelukkig kind. Maar er kunnen dus ook voordelen zitten aan langer kleuteren.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-06-2020 00:50
Zet jij de kleuterschool ook op je C.V?
Nee maar je hele schoolperiode schuift een jaar op natuurlijk dus ze zien sowieso dat je een jaar "te laat" uit de middelbare school bent gekomen (wat natuurlijk wel al normaler is als er soms afhankelijk van geboortedatum geschoven wordt)
Ik lees hier nu al een paar keer: gewoon naar groep 3 laten gaan.

Helemaal mee eens. Dat vooropgesteld. Maar zo eenvoudig ligt het dus niet. Ik heb begrepen dat het landelijk beleid is dat de scholen hierin uiteindelijk meer bevoegdheid hebben. En dat als zij het afraden, het niet gebeurt. En dat een andere school zoeken ook weinig zin heeft omdat nieuwe scholen vaak het advies volgen.

Dat gezegd hebbende. Hier precies hetzelfde. Dochter van december. Zichzelf lezen geleerd tijdens Corona.
Ik heb al een jaar aangegeven dat ik (gezien ook haar ontwikkeling een jaar geleden) graag zie dat zij doorstroomt. Nou daar was het laatste woord niet over gezegd. In februari laatste gesprek op school hierover. School is van lang kleuteren. Ik niet (ik heb eenhoofdig gezag; ben bam-mam). In dat laatste gesprek - met de directeur heb ik gewezen op het beleid van de PO-raad. Die heeft daar een notitie over geschreven. En die notitie is dus overduidelijk gericht op doorstromen en niet op langer kleuteren.
Onlangs bericht dat dochter naar 3 gaat. De rest van de decemberkindjes overigens niet. Wat me dan weer verbaast.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 01:02
Nee maar je hele schoolperiode schuift een jaar op natuurlijk dus ze zien sowieso dat je een jaar "te laat" uit de middelbare school bent gekomen (wat natuurlijk wel al normaler is als er soms afhankelijk van geboortedatum geschoven wordt)
Mijn geboortedatum staat niet op mijn cv. Probleem opgelost ;). En dan heb ik nog 1,5 jaar gekleuterd ipv 2,5.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Dat van die sollicitaties is echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze leerdoelen in de klas? kun je kijken of ze die gehaald heeft? dit omdat ze geen cito’s doen.
Wat betreft het hele dag werken in groep 3; er zijn vaak kinderen die daar moeite mee hebben, en er wordt ook nog wel genoeg gespeeld. geleidelijk aan wordt dat afgebouwd, dan wennen de kinderen er echt wel aan. Als ze zichzelf leert lezen dan lijkt ze me echt wel toe aan groep 3. anders gaat ze pas naar groep 3 als ze bijna 7 is. dat is toch best oud?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Huh?? Een Red Flag??? Zoiets stoms heb ik nog nooit gehoord!
Als ze een extra jaar zou blijven is dit gewoon reguliere leeftijd hè?!
En weet je wat zorgt voor ‘vertraging’? Een kind dat ‘te jong’ (van ontwikkeling) op het VO aankomt en z’n draai daar niet kan vinden!
Maar goed, een werkgever die naar dat soort stomme dingen kijkt kan ik niet serieus nemen en daar zou ik dus niet willen werken!
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens een gesprek aan op de dag dat de juf er is. Zij zal toch ook iets te zeggen hebben? Wellicht is ze het niet met de meester eens?

Ik weet niet hoe je dochter is, kan daar dus niks over zeggen. Maar los van hoe ze zich ontwikkelen heb ik als juf in groep 3 soms zo’n medelijden met de snelle leerlingen. Ze hebben er zo’n moeite mee. Lang stilzitten, aan tafel werken, verplichte taken, veel minder tijd om echt te spelen (en dan proberen we nog wel regelmatig aan spelend- en bewegend leren te doen). Je ziet ze hier echt mee stoeien! Het kunnen soms zelfs best sterke leerlingen zijn, maar dat waren ze volgend jaar dan ook wel geweest!

Kijk dus goed naar je kind. Wat gun je haar?
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Kinderen in groep 3 (en veel ouder) spelen ook nog graag hoor :lol:
Is dit enkel een advies van de leraars? Ik zou toch zeker nog een andere opinie vragen. Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn. Uiteraard is het voor sommige kinderen nuttig om een jaartje langer in de kleuterklas te zitten, dat zeker, maar ik zou het toch echt pas doen als heel duidelijk is dat het echt nodig is...
Ben je serieus? Wat een onzin.

Verder hoor ik geen reden om een jaar extra te kleuteren. Mijn zoon heeft het wel nodig gehad, maar dat wist ik dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 00:21
Uiteindelijk is "een jaar te lang in de kleuterklas" toch iets dat je je hele leven meedraagt. Op een sollicitatie zien ze aan je CV al onmiddellijk dat je een jaar later klaar was met school wat voor sommige (niet alle) werkgevers een red flag kan zijn.
Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heeft nog verschillende andere kinderen van december in de klas. Die dus 14 worden in 2020, niet 13. En die zouden dan anders beoordeeld worden dan een kind dat in januari jarig is? Natuurlijk niet. (En het kind van TO is ook van december.)

Bovendien denk ik niet dat iedereen zo goed kan rekenen dat ze dat meteen zien hoor ;-)

Zeker niet als er nog allerlei opleidingen na komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven