Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Quincy2 schreef:
12-06-2020 07:23
Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heeft nog verschillende andere kinderen van december in de klas. Die dus 14 worden in 2020, niet 13. En die zouden dan anders beoordeeld worden dan een kind dat in januari jarig is? Natuurlijk niet. (En het kind van TO is ook van december.)

Bovendien denk ik niet dat iedereen zo goed kan rekenen dat ze dat meteen zien hoor ;-)

Zeker niet als er nog allerlei opleidingen na komen.

Dat, en verder heeft deze hele generatie straks Corona als excuus of reden dus zal de dochter van to niet de enige in heel Nederland zijn die iets langer over school gedaan heeft.

Verder kan het precies snel genoeg doorlopen van je schoolcarrière ook nadelig zijn. Op het mbo zijn soms stages in het tweede jaar waarvoor je 18 moet zijn. Geboren in januari t/m juni en nooit blijven zitten haal je dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
12-06-2020 01:02
Nee maar je hele schoolperiode schuift een jaar op natuurlijk dus ze zien sowieso dat je een jaar "te laat" uit de middelbare school bent gekomen (wat natuurlijk wel al normaler is als er soms afhankelijk van geboortedatum geschoven wordt)
Zo ongeveer iedereen vertraagd ergens. De een op de kleuterschool, de ander op de basisschool, de volgende op de middelbare, 80% gaat een tussenjaar doen en de volgende doet een jaartje of wat langer over de studie. Echt níemand die een exact jaartal op het cv ziet.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
12-06-2020 00:34
Ze doen geen testen op school, althans ze nemen geen Cito’s af. Ze kijken alleen naar hoe een kind zich gedraagt in de klas. Ze zeiden dat ze spelen verkiest boven het maken van een werkje. Ik heb ook aangegeven dat als ik de keuze tussen werken of in de zon zitten zou moeten maken ik ook voor in de zon zitten zou kiezen. In eerdere ouder gesprekken is alleen naar voren gekomen dat ze een enorm sociaal kind is, dat ze met iedereen kan spelen en dat ze een super kind is om in de klas te hebben. Ze hebben toen gezegd dat ze in mei zouden beoordelen of ze naar groep 3 zou mogen doorstromen. Maar door Corona hebben ze dit uitgesteld en kijken ze nu. De meester zei dat hij niet zag dat ze sprongen vooruit was gegaan terwijl de juf zei dat ze een boekje aan haar heeft voorgelezen.

Ik ga deze vragen nog even aan ze stellen!
Lijkt me logisch, ik kies ook nog steeds liever spelen dan een werkje en zit toch echt al jaren niet meer in de kleuterklas.

Maar zonder dollen, in groep 3 heb je al veel minder te kiezen. En daarbij geeft ze zelf aan dat ze graag wilt leren lezen en rekenen, en omdat ze de werkjes die ze maakt wel goed maakt zal ik haar naar groep 3 laten gaan.
Maartje2016 schreef:
12-06-2020 07:37
Lijkt me logisch, ik kies ook nog steeds liever spelen dan een werkje en zit toch echt al jaren niet meer in de kleuterklas.

Maar zonder dollen, in groep 3 heb je al veel minder te kiezen. En daarbij geeft ze zelf aan dat ze graag wilt leren lezen en rekenen, en omdat ze de werkjes die ze maakt wel goed maakt zal ik haar naar groep 3 laten gaan.

Juist slimme kinderen kiezen soms voor spelen. Als de keuze er is, is dat in hun gedachte de meest slimme keuze. Andere kinderen vinden zo'n werkje interessant, het maakt dat ze zich groot voelen ten opzichte van der jongere kinderen die het niet hoeven maken etc.
Het slimme kind ziet het nut van het eenvoudige werkje niet en ziet wel het voordeel van de keuze om te spelen.
Mijn oudste moest in de vwo brugklas de maanden van het jaar in het Engels opschrijven. Toen heeft ze erbij geschreven: ik weet deze nog niet eens in het Nederlands
Zelfs zonder de maanden te weten heeft ze het vwo kunnen bereiken.
Mijn jongste deed alles om een werkje te kunnen overslaan. Speelhoek was veel leuker. Hij heeft groep 3 overgeslagen

Gewoon lekker naar groep 3 dus
Alle reacties Link kopieren
Hier een standaardkleuterverlenging (oktoberkind).

Stomste standaardbesluit ooit, maar dat wisten we toen nog niet. Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg, vonden wij.

Waar in groep 0 alles perfect ging, was het in groep 1 ineens trammelant. Agressief, vervelend, lastig. In groep 2 en 3 ook. Naar een psycholoog en die constateerde dat hij direct een groep omhoog moest. Het gedrag verbeterde inderdaad.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De kleuterklassen en de ideeën daarover verschillen veel te veel per school. Bij het kind van TO wordt spelen als 'slechter' gezien, terwijl ze bij mijn tweede kind maar zaten te hameren op dat hij moest spelen. Hij wilde liever leren. Mijn eerste ging van groep 0 naar 1, "want hij komt niet naar me toe om dingen te vragen" (kan zijn dat hij alles al wist, toch?) Die stupide afvinklijstjes hebben ook veel teveel gewicht. Als je dan als kind een paar dingen niet doet, komt het gemiddelde dan uit op 'nog niet zo rijp'. Op de peuterschool hadden ze ook zo'n gedrocht. Daar werd afgetekend dat kind tot 5 (of 3? of 10?) kon tellen, maar nergens werd vermeld dat hij al tot 1000 telde. Dat paste er gewoon niet in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft verlenging gehad. Is van eind november. Maar die ging ook zitten huilen bij de gedachte aan groep 3 dus was een duidelijk verhaal.

Als je je dochter door laat gaan dan hoop ik wel voor haar dat ze niet de enige jonge leerling is. Misschien maakt het verschil in leeftijd nu nog niet uit. Maar dat gaat wel komen. Bij mijn dochter (groep 6) zitten we inmiddels met kinderen die vanaf nu tm december nog 10 moeten worden, er zitten er van 10,5, van 11 en er worden er zelfs in het najaar al 2 twaalf jaar. Het verschil tussen 9 en 12 is echt enorm. Maar goed dat is terzijde.

Als jij denkt dat je dochter het aankan dan moet je haar door laten gaan
Je hebt wel kans dat school je ervooor laat tekenen als zij vinden dat ze in 2 moet blijven
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, daar had mijn zoon ook last van. Lijstjes die niet passen bij je kind.

Eind groep 3 (hij was inmiddels doorgetoetst en scoorde voor rekenen goed op E6) belde de intern begeleider op dat hij geen wortelsommen had (worteltrekken). Hoe kwám dat kind erbij?? De schuld van zijn nichtje van 10, die had hem kwadraten geleerd. "Een tienjarige kan geen kwadraten!" Sorry, onze familie produceert gekke kinderen...

Helaas bleek zoon ook dyslexie te hebben, dat zit hem behoorlijk in de weg.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Haha, die reactie dat het tekent op je cv.
Die vertraging door een jaar extra kleuteren zegt totaal niet iets over je capaciteit later. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en zeker op die leeftijd zijn er grote verschillen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.

Dat er niets gezegd wordt door de juf betekent niet dat die juf niets te zeggen heeft. Vaak spreken ze af wie het woord doet en hebben ze ieder kind van tevoren samen overlegd.

Ik hoor niet veel over de andere voorwaarden om door te kunnen naar groep 3. Kent de de letters al, gaat het rijmen goed, hoort ze aan een woord wat de eerste letter is, wat de laatste letter is, lettergrepen klappen, hoort ze het verschil tussen een lang en een kort woord, kan ze goed vertellen etc. En hoe is haar werkhouding? Is ze taakgericht, als ze aan een weekje zit? Is ze niet continu afgeleid? Een betere onderbouwing verwacht je dus wel.
Soms is het zo dat je op school een heel ander kind ziet dan thuis, dit heeft ook vaak te maken met sociaal emotioneel en komt er nog niet uit wat erin zit.

Ook las ik hier dat bij iemand haar kind ook een jaar langer gekleuterd heeft en dat dat geen meerwaarde heeft gehad. Dat betekent niet dat dat voor ieder kind zo geld. Daarnaast, hoe weet je dat dit geen meerwaarde had. Je wil niet dat je kind op zijn tenen loopt in groep 3.

Daarnaast is het niet altijd zo makkelijk dat je als ouder kan zeggen dat je toch wil dat je kind door stroomt. Die keuze ligt grotendeels bij school.

Hier ook een kleuterleerkracht.
dem89 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 08:04
6.33% gewijzigd
Hier een kleuterleerkracht. De meester moet een observatie lijst bijgehouden hebben met daaraan alle leerdoelen gekoppeld. Zeker als er geen Cito is gedaan moet er een gecertificeerd observatie systeem zijn. Hieruit komt wel meer dan dat je niet weet welke dag het is. De leerkracht zou het dus veel beter moeten onderbouwen. Vraag een gesprek aan met de ib'er als dit hem niet lukt. Wij moeten alles stevig onderbouwen bij verlengen en doublure.
Voor kinderen die te lang kleuteren kan het ook heel lastig worden.
Verder vind ik dat de beslissing best laat genomen wordt. Bij ons op school wordt zo'n advies direct na het eerste rapport al gegeven. (Januari)

Soms maakt een kind dan een enorme ontwikkeling door en gaat het alsnog over naar groep drie en soms dus niet. Groep één wordt nooit over gedaan maar soms is er dan al wel aanleiding om te denken dat groep twee over gedaan kan gaan worden. Ouders worden dan ook al op de hoogte gebracht van die mogelijkheid.
Leerkrachten hebben niet altijd een volledig beeld en niet iedere leerkracht kan goed naar de ouders luisteren. Mijn oudste werd in groep 1 niet gezien als een bijster slim kind. Een kind dat niet goed meekwam. Ze kon niet huppelen zei de meester en ze kwam ook nog niet verder dan koppoters tekenen. Toen wij zeiden dat ze wel ons huisnummer naast de deur van het huis had geschreven was dat volgens hem onmogelijk en had de stagiaire dat gedaan. Ze mocht naar groep 2 maar het was maar zo zo.
In groep 2 werd ze beter gezien. Eerste kleuter op school dat speciale verrijkingslessen kreeg. Ze werd in groep 2 als zeer hb getest. En is naar een andere school moeten gaan omdat deze school ruiterlijk toegaf nog niet klaar te zijn voor kinderen met haar intelligentie.
Vonden we allemaal jammer trouwens. Meester klas 1 heeft later ook aangegeven dat hij het niet gezien heeft en dat echt fout had ingeschat
Alle reacties Link kopieren
Het eufemisme 'kleuterverlenging' is gewoon zitten blijven.
En daar kunnen zwaarwegende redenen voor zijn, dus dat kan best in een individueel geval zinvol zijn.

Maar zitten blijven moet wel gepaard gaan met een goed handelingsplan, duidelijke afspraken over hoe de achterstanden weggewerkt gaan worden en elke 6 weken een evaluatie van de voortgang.

Het 'argument' dat een kind nog graag speelt is een non-argument.

Daarbij is uit het weinige wetenschappelijk onderzoek dat er is naar dit onderwerp nog nooit een meerwaarde gebleken van doubleren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
12-06-2020 00:56
In een poging tot tegengeluid laat onderzoek zien dat de oudste van de klas gemiddeld genomen een hoger niveau middelbare school gaan doen dan de jongste van de klas.
Op de site van het cito kun je zien dat jongere kinderen hoger scoren op de eindcito.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat solo zegt.
Lijkt mij in dit geval onzin om het jaar over te doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
lisbeth schreef:
12-06-2020 08:09
Leerkrachten hebben niet altijd een volledig beeld en niet iedere leerkracht kan goed naar de ouders luisteren. Mijn oudste werd in groep 1 niet gezien als een bijster slim kind. Een kind dat niet goed meekwam. Ze kon niet huppelen zei de meester en ze kwam ook nog niet verder dan koppoters tekenen. Toen wij zeiden dat ze wel ons huisnummer naast de deur van het huis had geschreven was dat volgens hem onmogelijk en had de stagiaire dat gedaan. Ze mocht naar groep 2 maar het was maar zo zo.
In groep 2 werd ze beter gezien. Eerste kleuter op school dat speciale verrijkingslessen kreeg. Ze werd in groep 2 als zeer hb getest. En is naar een andere school moeten gaan omdat deze school ruiterlijk toegaf nog niet klaar te zijn voor kinderen met haar intelligentie.
Vonden we allemaal jammer trouwens. Meester klas 1 heeft later ook aangegeven dat hij het niet gezien heeft en dat echt fout had ingeschat

Het verhaal van mijn neefje, zeer hb kwam echter pas in groep zes/zeven boven water. Neefje ging zijn gedrag ook steeds aanpassen. Kinderen die huilen bij onrecht in de kleuterklas kregen meer aandacht dan de kleuter die het gewoon even komt vertellen. Dus ging neefje ook huilen, steeds meer een steeds vaker. Zo'n jankebalk kon nooit rijp zijn voor groep drie......
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 08:20
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet nog bij de kleuters blijven!

Je kind wil heel graag naar groep 3 en het kan al lezen! Ik denk dat je een heel ongelukkig kind gaat krijgen als ze blijft zitten.

Daarnaast spreken sommige mensen over dat ze misschien op haar tenen moet lopen als ze wel overgaat, terwijl ze al kan lezen. Ze heeft dus al een voorsprong. Waarschijnlijk gaat groep 3 haar dus goed af.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen die in nov en dec geboren zijn en allebei kort gekleuterd hebben. In de kleuterklas vond ik ze er allebei heel erg aan toe om door te gaan naar groep 3. Ze speelden ook allebei met de oudere kinderen en komen qua schoolwerk goed mee. Maar oudste zit nu in groep 8 en ik heb toch spijt van de beslissing. Als jongste in de klas loop je sociaal gezien echt op je tenen. En dat verschil wordt in de hogere groepen de basisschool zichtbaarder. Ik zou kiezen voor langer kleuteren met aandacht voor wat extra uitdaging. Sociaal zetten voor snel doorgaan met leren.
Maar per saldo zal het per kind verschillen en is het een lastige beslissing.
Andersom schreef:
12-06-2020 08:17
Het verhaal van mijn neefje, zeer hb kwam echter pas in groep zes/zeven boven water. Neefje ging zijn gedrag ook steeds aanpassen. Kinderen die huilen bij onrecht in de kleuterklas kregen meer aandacht dan de kleuter die het gewoon even komt vertellen. Dus ging neefje ook huilen, steeds meer een steeds vaker. Zo'n jankebalk kon nooit rijp zijn voor groep drie......
Ik geloof dus ondertussen niet meer zo in het idee dat meesters en juffen kinderen wel goed in de picture hebben. Vaak wel maar even vaak ook niet.
Wij hadden ‘geluk’ dat oudste al vroeg fysieke klachten kreeg. Niet naar school wilde.
En het geluk in groep 2 een juf te hebben die wel een poging tot luisteren deed.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
12-06-2020 07:23
Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heeft nog verschillende andere kinderen van december in de klas. Die dus 14 worden in 2020, niet 13. En die zouden dan anders beoordeeld worden dan een kind dat in januari jarig is? Natuurlijk niet. (En het kind van TO is ook van december.)

Bovendien denk ik niet dat iedereen zo goed kan rekenen dat ze dat meteen zien hoor ;-)

Zeker niet als er nog allerlei opleidingen na komen.
Wel zeker worden kinderen anders bekeken.

Leerkrachten weten exact welke kinderen 'jong' zijn.
Bij problemen wordt dat dan direct als oorzaak genoemd.

Heeft een ouder kind dezelfde problemen, dan komt er een andere oorzaak.

Voor TO lijkt het me daarom van belang om erachter te komen of haar kind wel zou doorstromen als het 3 maanden ouder was.

Herfstkinderen worden op de meeste scholen apart beoordeeld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dali78 schreef:
12-06-2020 08:19
Ik heb 2 kinderen die in nov en dec geboren zijn en allebei kort gekleuterd hebben. In de kleuterklas vond ik ze er allebei heel erg aan toe om door te gaan naar groep 3. Ze speelden ook allebei met de oudere kinderen en komen qua schoolwerk goed mee. Maar oudste zit nu in groep 8 en ik heb toch spijt van de beslissing. Als jongste in de klas loop je sociaal gezien echt op je tenen. En dat verschil wordt in de hogere groepen de basisschool zichtbaarder. Ik zou kiezen voor langer kleuteren met aandacht voor wat extra uitdaging. Sociaal zetten voor snel doorgaan met leren.
Maar per saldo zal het per kind verschillen en is het een lastige beslissing.
Die sociale ontwikkeling loopt sowieso enorm uiteen tussen kinderen, dus verschil afschuiven op leeftijd is echt te simpel.

Maar: iemand is altijd de jongste.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb twee kinderen beide versneld. De oudste ging sociaal prima mee met oudere kinderen en heeft weinig met leeftijdsgenoten. Ze heeft meer met volwassenen
Jongste heeft het zwaar gehad dus ja dat kan ook. Cognitief was alles een makkie maar sociaal gezien was het zwaar. Maar dat zou voor ons geen reden zijn geweest niet te versnellen
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-06-2020 08:22
Ik geloof dus ondertussen niet meer zo in het idee dat meesters en juffen kinderen wel goed in de picture hebben. Vaak wel maar even vaak ook niet.
Wij hadden ‘geluk’ dat oudste al vroeg fysieke klachten kreeg. Niet naar school wilde.
En het geluk in groep 2 een juf te hebben die wel een poging tot luisteren deed.
Dit.
Mijn oudste deed vrijwel nooit een werkje in groep 1 en 2.
Augustuskind, jongen, dus die zijn wat trager, dus kleuterverlenging was al genoemd.
Totdat hij in januari van groep 2 (na 1,5 jaar in die klas dus) zijn eerste (cito-)toets kreeg en die foutloos maakte. Al die stomme kleuterwerkjes waren dodelijk saai voor hem.
Juf was verbijsterd.

Maar 2 jaar later, bij mijn jongste, zag ze het weer niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-06-2020 08:25
Ik heb twee kinderen beide versneld. De oudste ging sociaal prima mee met oudere kinderen en heeft weinig met leeftijdsgenoten. Ze heeft meer met volwassenen
Jongste heeft het zwaar gehad dus ja dat kan ook. Cognitief was alles een makkie maar sociaal gezien was het zwaar. Maar dat zou voor ons geen reden zijn geweest niet te versnellen
Hier vergelijkbaar.
Mijn oudste is op de middelbare school nog een keer versneld en kreeg toen voor het eerst aansluiting bij zijn klasgenoten.
Maar die had als kleuter al meer met volwassenen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven