Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Dali78 schreef:
12-06-2020 08:19
Ik heb 2 kinderen die in nov en dec geboren zijn en allebei kort gekleuterd hebben. In de kleuterklas vond ik ze er allebei heel erg aan toe om door te gaan naar groep 3. Ze speelden ook allebei met de oudere kinderen en komen qua schoolwerk goed mee. Maar oudste zit nu in groep 8 en ik heb toch spijt van de beslissing. Als jongste in de klas loop je sociaal gezien echt op je tenen. En dat verschil wordt in de hogere groepen de basisschool zichtbaarder. Ik zou kiezen voor langer kleuteren met aandacht voor wat extra uitdaging. Sociaal zetten voor snel doorgaan met leren.
Maar per saldo zal het per kind verschillen en is het een lastige beslissing.

Jouw kind loopt sociaal gezien op de tenen en bij jouw kind werd dat zichtbaarder in de hogere groepen. Er zijn legio kinderen waarvoor dat niet geldt, dus op basis van jouw kind kun je niet concluderen dat dat voor alle kinderen wel zal gelden.

Ik werkte ooit als onderwijsassistent in groep drie. De leerkracht deelde heel bewust met mij niet de leeftijden van de kinderen en vroeg mij na enkele maanden wie ik dacht dat de jongsten of de oudsten waren. Dit experimentje in één klas is natuurlijk geen waterdicht bewijs. Op basis van prestaties in de klas en werkhouding kon ik de verdeling niet goed maken. Het jongetje dat ik het oudste vond overkomen was de allerjongste. Jarig eind januari. Het kind dat mij heel jong leek had een extra jaar gekleuterd (november kind), een ander jonkie (in mijn ogen) was jarig in maart en had ruim twee jaar kleuterklas gedaan. Deze kinderen kan ik nog herinneren verder had ik er ook niet veel goed.
DEM89 schreef:
12-06-2020 08:00
Je wil niet dat je kind op zijn tenen loopt in groep 3.

Daarnaast is het niet altijd zo makkelijk dat je als ouder kan zeggen dat je toch wil dat je kind door stroomt. Die keuze ligt grotendeels bij school.

Hier ook een kleuterleerkracht.

Dat had ik dus ook begrepen (zie mijn eerdere reactie).
Juf van dochter - leukste juf ooit - is voorstander van lang kleuteren. Zeker voor kleuters van november en december.

Mijn dochter van 5 gaat naar 3 over 2 maanden. Maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Want ze kon tot voor kort niet huppelen (WTF is dat voor argument). En sociaal-emotioneel liet ze bepaalde dingen niet op school zien die ze thuis wel liet zien.

Op je tenen lopen is niet goed voor een kind. Op je hurken nog minder. En dat ga je krijg als een kind dat zichzelf lezen heeft geleerd nog een jaar laat spelen omdat ze niet kan huppelen.

Ik ben in mijn gesprekken zeer goed beslagen ten ijs gekomen: o.a met het rapport van de PO-raad. Dan ligt kleuterverlenging in veel gevallen - uitzonderingen daargelaten - niet voor de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat huppelen ook zo’n raar argument. Ik heb gymnasiasten die nog steeds niet kunnen huppelen, of hun veters strikken, of een simpele vouw in een blaadje maken.

Eigenlijk denk ik dat enorm cognitieve kinderen heel slecht zijn in kleuterschool dingetjes.

(Een hele grote groep bij ons is in alles goed, dus het ook weer niet zo zwart-wit).
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 08:00
Je wil niet dat je kind op zijn tenen loopt in groep 3.
De ergste drogreden die ik ken.
Straks kleutert ze een jaar extra en moet ze in groep 3 op haar hurken lopen, dat is mss nog wel erger.

Kinderen vinden het over het algemeen leuk om nieuwe dingen te leren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Een kind dat al wat kan lezen loopt niet achter. Ik lees niks over rekenen maar dat zal dan ook geen issue zijn
Maanden niet kennen en graag willen spelen zijn geen redenen. Dan zat de helft van de vwo brugklas nog in de kleuterklas
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2020 08:23
Wel zeker worden kinderen anders bekeken.

Leerkrachten weten exact welke kinderen 'jong' zijn.
Bij problemen wordt dat dan direct als oorzaak genoemd.

Het ging over sollicitaties....
En daarbij. Kind hoeft niet voor te lopen. Kind moet gewoon voldoen aan de voorwaarden voor groep 3
We zijn niet in de kleuterklas al bezig met toekomstige vwo leerlingen te creëren.
Zolang kind voldoet aan de voorwaarden is er geen behoefte aan verlengen of zittenblijven
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
12-06-2020 08:48
Het ging over sollicitaties....
Ah, ik zag dat jij schreef over de leeftijdsverschillen in de klas van jouw kind en dacht dat je het over de leerkrachten had.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2020 08:45
De ergste drogreden die ik ken.
Straks kleutert ze een jaar extra en moet ze in groep 3 op haar hurken lopen, dat is mss nog wel erger.

Kinderen vinden het over het algemeen leuk om nieuwe dingen te leren.
Dat is geen drogreden, heb het het meerdere keren gezien. Hier moet echt wel naar gekeken worden. Daarnaast ken ik ook echt wel de andere kant. Maar het is iets wat goed afgewogen moet worden.
Kinderen vinden dit over het algemeen leuk ja, zijn van nature leergierig, maar niet als ze er na een tijdje achter komen dat ze hier moeite mee hebben. In groep 3 is dit namelijk niet te verbergen.

Ik vind dat hier heel veel geschreven wordt over de cognitieve kant. Precies hoe de maatschappij is, veel te resultaatgericht/prestatiegericht.

Ja, als een kind al kan lezen, is dit voor mij vaak wel een reden om een kind door te laten gaan. Maar dat je kind dan daarom groep 3 makkelijk zal afgaan is echt onzin. Je ziet vaak genoeg dat ze ja een paar maanden groep 3 toch weer afzakken en dan gewoon bij de gemiddelde ‘lezer’ horen. En groep 3 is meer dan alleen lezen. Het is zoo veel anders dan groep 2. Er wordt ontzettend veel gevraagd aan ze qua werkhouding, taakgerichtheid en concentratie. Grotendeels aan een tafeltje zitten en steeds aan staan, is niet niks voor een 5-6 jarige. Die sprong is groot.

En wat hier iemand zegt over dat een jongste altijd op zijn tenen zal lopen, is echt niet zo. Ik heb een hele jonge leerling naar groep 3 door gelaten die overigens ook echt niet kon huppelen en die doet het nu hartstikke goed en kan nu ook mooi over naar groep 4. Cognitief heel sterk, krijgt extra uitdaging, maar sociaal emotioneel was hij ook nog erg jong. Denk aan veel plas/poep ongelukjes omdat hij het spannend vond, weinig zijn mond open trekken in de kring, niet voor zichzelf opkomen etc. Ik heb hem wel veel zien groeien in groep 2 en zijn klasgenoten had hij heel erg mee. Die groei en daarnaast zijn cognitieve capaciteit hebben mij toen overtuigd dat hij groep 3 wel moest aan kunnen. Daarnaast een leerling gehad die qua capaciteit op cognitief niveau en werkhouding weinig liet zien, maar sociaal emotioneel wel sterk was. Ook een erg jonge leerling. Hij is ook door gegaan. Het gaat nu ook goed met hem. Het is allemaal niet zo zwart wit als sommige denken. Hoewel ik begrijp dat de topic starter met heel veel vragen zit. De onderbouwing van deze leerkrachten is heel minimaal.
dem89 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 09:04
35.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2020 08:52
Ah, ik zag dat jij schreef over de leeftijdsverschillen in de klas van jouw kind en dacht dat je het over de leerkrachten had.
:-) Ik denk niet dat een kind van een maand jonger anders wordt beoordeeld bij een sollicitatie vanwege het andere geboortejaar.
Dat dat kind anders wordt beoordeeld door een leerkracht, geen idee, zou kunnen.

Ik zag overigens geen verschil tussen hem en de kinderen van een half jaar jonger, wel tussen hem en die van een half jaar ouder.
Zelfstandig werken en taakgerichtheid was bij mijn jongste juist 1 van de redenen om hem te laten doorstromen.
In groep 3 was hij de enige die op een specifiek niveau werkte. En dat kon hij niet. Hij was nog te jong te onzelfstandig om alleen taken af te maken. Toen is besloten hem door te laten gaan zodat hij met de betere leerlingen van groep 4 kon werken
Sociaal niet ideaal. Klopt meteen maar soms moet je kiezen.
DEM89 schreef:
12-06-2020 08:53
Dat is geen drogreden, heb het het meerdere keren gezien. Hier moet echt wel naar gekeken worden. Daarnaast ken ik ook echt wel de andere kant. Maar het is iets wat goed afgewogen moet worden.

Ik vind dat hier heel veel geschreven wordt over de cognitieve kant. Precies hoe de maatschappij is, veel te resultaatgericht/prestatiegericht.

Ja, als een kind al kan lezen, is dit voor mij vaak wel een reden om een kind door te laten gaan. Maar dat je kind dan daarom groep 3 makkelijk zal afgaan is echt onzin. Je ziet vaak genoeg dat ze ja een paar maanden groep 3 toch weer afzakken en dan gewoon bij de gemiddelde ‘lezer’ horen. En groep 3 is meer dan alleen lezen. Het is zoo veel anders dan groep 2. Er wordt ontzettend veel gevraagd aan ze qua werkhouding, taakgerichtheid en concentratie. Grotendeels aan een tafeltje zitten en steeds aan staan, is niet niks voor een 5-6 jarige. Die sprong is groot.

Ik denk ook dat je moet kijken naar het hele kind. Niet alleen het cognitieve. Het gekke is dat kinderen van januari t/m juli zelden groep twee overdoen. Ook als zo'n kind nog nauwelijks interesse heeft in lezen of te schrijven moet het maar groep drie want het is al zes en dus toe aan groep drie. Bij de groep die in augustus t/m december is geboren wordt veel meer echt beoordeeld of ze er aan toe zijn, waarbij dan regelmatig een inschattingsfout wordt gemaakt maar er wordt nog wel bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-06-2020 08:48
Een kind dat al wat kan lezen loopt niet achter. Ik lees niks over rekenen maar dat zal dan ook geen issue zijn
Maanden niet kennen en graag willen spelen zijn geen redenen. Dan zat de helft van de vwo brugklas nog in de kleuterklas
Dat er überhaupt gesproken wordt over achterlopen bij deze leeftijd. 🙈
DEM89 schreef:
12-06-2020 08:53
Het is zoo veel anders dan groep 2. Er wordt ontzettend veel gevraagd aan ze qua werkhouding, taakgerichtheid en concentratie. Grotendeels aan een tafeltje zitten en steeds aan staan, is niet niks voor een 5-6 jarige. Die sprong is groot.

Dat is iets waar ik me als decembermoeder inderdaad wel erg bewust van ben. Denk dat ik haar daar goed bij moet begeleiden. Ik onderschat het zeker niet.

Maar ook hier geldt weer: kijk naar het kind. Scheer niet alle decemberkinderen over 1 kam omdat je als school/juf een voorstander bent van kleuterverlenging.

Wat vind jij van het verslag van de PO-raad in deze? Als kleuterjuf? Erg benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
12-06-2020 09:03
Dat is iets waar ik me als decembermoeder inderdaad wel erg bewust van ben. Denk dat ik haar daar goed bij moet begeleiden. Ik onderschat het zeker niet.

Maar ook hier geldt weer: kijk naar het kind. Scheer niet alle decemberkinderen over 1 kam omdat je als school/juf een voorstander bent van kleuterverlenging.

Wat vind jij van het verslag van de PO-raad in deze? Als kleuterjuf? Erg benieuwd naar.
Helemaal mee eens! Er zijn kinderen van net 5 die echt toe zijn aan serieus leren en er zijn kinderen van bijna 7 voor wie het een hele uitdaging blijft. Het is inderdaad zo dat alle kids een keer naar groep 3 moeten en dat het raar is dat alleen de herfstkinderen extra beoordeeld worden. Bij ons op school doen ze dat wel goed vind ik. Zijn best wat januari en zelfs februari kindjes toch meegegaan naar groep 3 en ook kindjes uit de herfst en in uitzonderlijke gevallen zelfs eerder die een jaar langer gekleuterd hebben.

Omdat ik er 1 heb die met 5 echt toe was aan groep 3 en 1 die geniet van de kleuterklas denk ik dat goed kijken naar het kind heel belangrijk is. Maar mogelijk had mijn jongste het ook prima gehad in groep 3. De oudste was iig zeer ongelukkig in de kleuterklas. Die had ik zeker geen jaar langer laten kleuteren. 😳
Het leven is niet eerlijk
Huppelen is een complexe vaardigheid waarbij de linker en rechter hersenhelft samen moeten werken. Als dit nog niet goed gaat kan het wat betekenen voor de rijpheid van een kind voor groep 3. Het is dan misschien lastiger om te luisteren en te onthouden wat de taak is.
Alle reacties Link kopieren
Het blijft echt een lastige beslissing. Het is makkelijker als je kinderen in maart geboren zijn. Is er geen keus. Maar met mijn ervaring wil ik meegeven om niet alleen naar cognitief te kijken. Mijn beide kinderen konden lezen in de kleuterklas en mijn zoon gaat naar vwo, dus dat cognitieve gaat prima. Ik lees hier iemand die concludeert dat een kind goed naar groep 4 gaat en het dus een succes is. In groep 8 komt de puberteit kijken en dan is 2 jaar echt een verschil. En bij dochter die sociaal echt heel sterk is, zie ik ook dat ze af en toe moet schakelen als ze dingen ziet bij meiden die ook in november geboren zijn maar wel lang gekleuterd hebben. Leeftijdsverschil en ontwikkeling is dan echt wel groot.

Maar er zullen kinderen zijn voor wie het de beste keus is, kinderen voor wie het weinig uit zal maken en kinderen die beter lang hadden kleuteren. En je weet het pas als je een paar jaar verder bent. Bij twijfel zou ik het sociale aspect belangrijker vinden dan het cognitieve.
Dali78 schreef:
12-06-2020 08:19
Ik heb 2 kinderen die in nov en dec geboren zijn en allebei kort gekleuterd hebben. In de kleuterklas vond ik ze er allebei heel erg aan toe om door te gaan naar groep 3. Ze speelden ook allebei met de oudere kinderen en komen qua schoolwerk goed mee. Maar oudste zit nu in groep 8 en ik heb toch spijt van de beslissing. Als jongste in de klas loop je sociaal gezien echt op je tenen. En dat verschil wordt in de hogere groepen de basisschool zichtbaarder. Ik zou kiezen voor langer kleuteren met aandacht voor wat extra uitdaging. Sociaal zetten voor snel doorgaan met leren.
Maar per saldo zal het per kind verschillen en is het een lastige beslissing.
Precies om deze reden ben ik blij dat mijn decemberkind nog een jaar in groep 2 blijft.
Juf had van goede huizen moeten komen om mij te overtuigen haar naar groep 3 te laten gaan.
Ze is thuis de oudste, fysiek erg klein en nu al wat onzeker.
Genoeg redenen om haar te laten groeien in groep 2, bij haar eigen juffen en de helft vaan haar eigen klas (groep 1/2).
Met een plan om haar genoeg uitdaging te geven omdat ze wel meekomt met schoolwerk en op haar niveau zelfstandig taakjes uitvoert.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
12-06-2020 09:03
Dat is iets waar ik me als decembermoeder inderdaad wel erg bewust van ben. Denk dat ik haar daar goed bij moet begeleiden. Ik onderschat het zeker niet.

Maar ook hier geldt weer: kijk naar het kind. Scheer niet alle decemberkinderen over 1 kam omdat je als school/juf een voorstander bent van kleuterverlenging.

Wat vind jij van het verslag van de PO-raad in deze? Als kleuterjuf? Erg benieuwd naar.
Ik sta hier wel achter en de onderzoeken liegen natuurlijk niet. Maar in Nederland hebben we nog steeds veel groepen 1-2 ipv aparte 0-1 en 2 apart. Dit maakt ook verschil. Ik ben voor een aparte groep 2. En verschilt ook per school hoe er omgegaan wordt met niveauverschillen. Of er meer uitdaging wordt gegeven aan de kinderen die dit nodig hebben en hoe. Daarnaast denk ik dat we sowieso af moeten van het leerstofjaren systeem en er meer groepsoverstijgend gewerkt moet worden. Dat de grenslijnen vager worden tussen groep 2 en 3 etc.

Ik denk dat het een hele goede zaak is dat de grens 1 oktober naar 1 januari verschoven is.

Overigens blijven er bij ons meer kinderen wat langer in groep 1 dan in groep 2. Zo hebben we ook vaker een zittenblijver in groep 3 dan in groep 2.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou anders nog even goed een gesprek aangaan. Zo te horen heeft mijn zoon ook een verlenging gehad want hij is in januari al 6 geworden en zit in groep 2. Ik moet wel zeggen dat ik nu wel echt merk dat hij eraan toe is. Maar ook dat is per kind verschillend. Achteraf denk ik wel, wat is nu een jaar kleuteren? Denk dat het voornamelijk belangrijk is hoe jij je kind ziet en wat je denkt wat goed zal zijn.
Een jaar is lang, zit zelf maar eens iedere dag in een omgeving waar je eigenlijk niet wilt zitten en dat een jaar lang
Alle reacties Link kopieren
mommy2014 schreef:
12-06-2020 09:38
Ik zou anders nog even goed een gesprek aangaan. Zo te horen heeft mijn zoon ook een verlenging gehad want hij is in januari al 6 geworden en zit in groep 2. Ik moet wel zeggen dat ik nu wel echt merk dat hij eraan toe is. Maar ook dat is per kind verschillend. Achteraf denk ik wel, wat is nu een jaar kleuteren? Denk dat het voornamelijk belangrijk is hoe jij je kind ziet en wat je denkt wat goed zal zijn.
Nee, januari is volgens alle richtlijnen 2,5 jaar kleuteren. Dus geen verlenging maar regulier.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-06-2020 09:46
Een jaar is lang, zit zelf maar eens iedere dag in een omgeving waar je eigenlijk niet wilt zitten en dat een jaar lang
1/5 van je leven. Gevoelsmatig is het nog langer.
Dali78 schreef:
12-06-2020 08:19
Ik heb 2 kinderen die in nov en dec geboren zijn en allebei kort gekleuterd hebben. In de kleuterklas vond ik ze er allebei heel erg aan toe om door te gaan naar groep 3. Ze speelden ook allebei met de oudere kinderen en komen qua schoolwerk goed mee. Maar oudste zit nu in groep 8 en ik heb toch spijt van de beslissing. Als jongste in de klas loop je sociaal gezien echt op je tenen. En dat verschil wordt in de hogere groepen de basisschool zichtbaarder. Ik zou kiezen voor langer kleuteren met aandacht voor wat extra uitdaging. Sociaal zetten voor snel doorgaan met leren.
Maar per saldo zal het per kind verschillen en is het een lastige beslissing.
Denk dat de laatste zin de belangrijkste is.

Ik heb nl de omgekeerde ervaring. Eind november kind, na 1,5 jaar doorgegaan naar groep 3 en nu in een klas waar hij sociaal gezien prima op zijn plek is. En dat terwijl ook eind groep 7 de meeste vrienden óf november kinderen zijn die wel 2,5 jaar over groep 1/2 hebben gedaan óf juist januari/februari kinderen zijn en ook een maand of 9 ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
zar84 schreef:
12-06-2020 09:13
Huppelen is een complexe vaardigheid waarbij de linker en rechter hersenhelft samen moeten werken. Als dit nog niet goed gaat kan het wat betekenen voor de rijpheid van een kind voor groep 3. Het is dan misschien lastiger om te luisteren en te onthouden wat de taak is.
Het is een fysiek complexe taak. Op een gegeven moment hadden mijn gymcollega’s klassen vol met bruggers die niet konden huppelen. Allemaal gymnasiasten die heus complexe taken aan konden, ook fysiek complexe taken, hockeyen op hoog niveau enzo.

Net als fijne motoriek. Ik heb hele slimme kinderen in de klas die flink complexe taken aankunnen, maar een hele beroerde fijne motoriek hebben en kleuterhandschriften hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven