Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
En T.O. in jouw geval is het misschien handig om een gesprek aan te vragen met een ib-er erbij en de leerkrachten erbij en je vragen en twijfels te delen. Ik vind de leerkrachten wel heel laat met deze mededeling.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
29-06-2020 22:09
Als ouder van kinderen waarvan 1 uiteindelijk naar de sbo is gegaan en 1 heeft gedoubleerd in groep 3. ( had eigenlijk in groep 2 al gemoeten achteraf)

De samenwerking en jnslraal van ouders is belangrijk maar bij twijfel had ik echt wel vertrouwen in de expertise van school. Zo bijzonder als je denkt dat je kind is, is het waarschijnlijk niet, zij hebben vergelijkingsmateriaal en jarenlang ervaring met veel verschillende kinderen.
Hier heus wel eens een leerkracht getroffen waarmee we niet op 1 lijn zaten. Bij een gemiddeld kind maakt dat niet zoveel uit, bij een kind met een gebruiksaanwijzing is dit heel vervelend.

Toch vind ik dat veel ouders op de stoel van expert gaan zitten, een vervelende ontwikkeling en het ondermijnt de leerkracht. En is niet het beste voor een kind.
Toch wordt er steeds meer vanuit gegaan dat ouders hun kind het beste kennen.
En op een eventuele blinde vlek na is dat natuurlijk ook gewoon zo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
29-06-2020 22:09
Als ouder van kinderen waarvan 1 uiteindelijk naar de sbo is gegaan en 1 heeft gedoubleerd in groep 3. ( had eigenlijk in groep 2 al gemoeten achteraf)

De samenwerking en jnslraal van ouders is belangrijk maar bij twijfel had ik echt wel vertrouwen in de expertise van school. Zo bijzonder als je denkt dat je kind is, is het waarschijnlijk niet, zij hebben vergelijkingsmateriaal en jarenlang ervaring met veel verschillende kinderen.
Hier heus wel eens een leerkracht getroffen waarmee we niet op 1 lijn zaten. Bij een gemiddeld kind maakt dat niet zoveel uit, bij een kind met een gebruiksaanwijzing is dit heel vervelend.

Toch vind ik dat veel ouders op de stoel van expert gaan zitten, een vervelende ontwikkeling en het ondermijnt de leerkracht. En is niet het beste voor een kind.
Waarom zou dat voor een gemiddeld kind niet zo erg zijn? Bij een kind met een gebruiksaanwijzing is het rot als het niet het onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar behoeften, maar voor een gemiddeld kind geldt dat niet zo goed.

En hoezo, het ondermijnt de leerkracht?
[quote=Eze post_id=31585141 time=1593463326 user_id=341093]
Waarom zou dat voor een gemiddeld kind niet zo erg zijn? Bij een kind met een gebruiksaanwijzing is het rot als het niet het onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar behoeften, maar voor een gemiddeld kind geldt dat niet zo goed.

En hoezo, het ondermijnt de leerkracht?
[/quote

Er wordt weinig aangenomen van een leerkracht. Doe je dat ook bij een arts als die een behandeling voorstelt? Ook dat gebeurt meer, maar we gaan er nog steeds van uit dat een arts verstand van zaken heeft. Die status heeft een leerkracht niet meer zo. En dat vind ik ondermijnend.

Antwoord op je eerdere vraag: Voor een gemiddeld kind betekent dit hooguit een wat minder gezellig jaar. Voor een kind met achterliggende problemen betekent het enorm vastlopen. Dat kunnen wij in ons gezin goed merken, dat verschil.
SanneH01 schreef:
30-06-2020 01:02

Er wordt weinig aangenomen van een leerkracht. Doe je dat ook bij een arts als die een behandeling voorstelt? Ook dat gebeurt meer, maar we gaan er nog steeds van uit dat een arts verstand van zaken heeft. Die status heeft een leerkracht niet meer zo. En dat vind ik ondermijnend.

Samen in gesprek gaan over jouw kind vind ik niet ondermijnend. Dan kijk je samen vanuit je eigen bevindingen naar wat het beste idee voor een kind. Ondermijnend vind ik het als ouders hun kind stimuleren het gezag van de leerkracht niet te aanvaarden. Een kind dat van ouders niet hoeft te vegen in het lokaal want: -dat kan de leerkracht prima zelf
-kinderen hoeven niet als slaafjes van de juf te fungeren. (Ook niet als hun kind de rotzooi opzettelijk heeft veroorzaakt.)





Ook gemiddelde kinderen kunnen enorm vastlopen. Wat jij als gezin merkt geldt alleen voor jouw gezin niet voor heel Nederland. Ieder kind is uniek, ook het gemiddeld presterende kind.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 06:24
0.44% gewijzigd
@Sanne: “Dat kunnen we in ons gezin goed merken, dat verschil.”

Jouw uitspraak de expertise bij de leerkracht te laten, is dus simpelweg gebaseerd op je eigen ervaring. Iets minder stellig kan dan ook wel.

Wat betreft ondermijnen van de expertise van de leerkracht. Hoezo is de communicatie hierover aangaan per definitie die expertise ondermijnen?

Volgens de inspectie - ik gooi het rapport van de PO-raad er nog maar een keer in - is kleuterverlenging alleen aan de orde als er sprake is van een serieuze achterstand en is in andere gevallen de overgang van 2 naar 3 de meest voor de hand liggende keuze.
Voorbeelden te over, in dit topic en in mijn eigen omgeving, dat die expertise niet verder gaat dan “kind X moet 20 letters herkennen, en herkent er maar 15 en dus een twijfelgeval”, of “kind kan nog niet huppelen, of haar pen goed vasthouden, dus twijfelgeval.” Of “lang kleuteren is - per definitie goed - voor kinderen.”

Het laatste voorbeeld, was hier aan de orde. Juf - met wie ik heel goed ben, en goede gesprekken heb gehad tijdens de laatste excursie - is een voorstander van lang kleuteren. Zij baseert zich daarbij op naar ik meen Finland. Daar vindt onderwijzend personeel het maar raar dat er überhaupt gepraat wordt over leren met 5 jaar en is lang kleuteren een algemeenheid.
Mijn visie. Kijk naar het kind! Voor sommige kinderen is het inderdaad goed, voor andere kinderen niet.

Het is voor een kind niet goed op de tenen te lopen. Maar ook niet op de hurken. Dat laatste heb ik niet zelf bedacht, maar is wel de ervaring bij mijn kind. En daar ligt mijn expertise.


En wat betreft de expertise van een arts, ook daarin is het handig als mensen wat mondiger worden.
Off topic: ik trof pas een seh-arts met een allergische reactie (met anafylaxie). Op mijn mededeling dat mijn keel dicht begon te knijpen ongeveer 10 minuten nadat ik iets nieuws gesmeerd had (tegen de jeuk die ik al eerder had) en medicatie die ik had ingenomen (voor iets anders), gaf hij aan dat je niet benauwd wordt van het smeren van een boterham (man, ga alsjeblieft terug naar de kleuterschool) en leek het er op dat ik inderdaad ergens allergisch voor was, maar was het allergeen onbekend. Ehhh, onbekend. Je zwelt op en krijgt geen lucht meer 10 minuten nadat je medicatie hebt ingenomen? Het koste een arts de volgende dag welgeteld 30 seconden om tot de conclusie te komen dat ik die medicatie niet meer mocht slikken omdat de reactie een volgende keer nog heftiger zou zijn.
Meneer de seh-arts had het ondertussen te druk met testen om een longembolie en een hartaanval uit te sluiten.
Dikke doei met je expertise.

Lang verhaal kort. Kijk bij naar het kind (de mens), en niet naar algemeenheden. Luister naar ouders die hun kind Van haver tot gort kennen en denk als school niet dat je een kind beter kent. Kom samen tot een oplossing en geef niet aan dat school de doorslaggevende stem heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-06-2020 18:33
Vertelt ze dat ze die testjes wel bij herfstleerlingen en niet bij voorjaarsleerlingen doet?

Het gaat om twijfelgevallen. Mijn moeder heeft ooit heel erg lang geleden zo’n test ge-eist en daar kwam uit dat ik veel meer kon dan ik liet zien. Ik was zo’n kind dat school niet liet zien wat ze kon en wist. En ging dus naar klas 1, ipv nog een jaartje verlenging.
Herfstkinderen zijn per definitie twijfelgevallen. Al zou dat technisch gezien meer moeten spelen tussen groep 1 en 2. Ze hebben immers minder lang in groep 1 gezeten en hoewel "de 6 jaar voor 1 oktober regel" in de jaren '80 is afgeschaft, wordt dus nu nog steeds de overgang naar groep 3 als een drempel gezien.

Bij een kind van maart vraag je je niet of hij naar groep 3 gaat. Hij gaat, mits het echt niet anders kan. Bij een herfstleerling en zeker in december, is het misschien, hoe zijn de resultaten? Toch een andere benadering.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-06-2020 05:52
Samen in gesprek gaan over jouw kind vind ik niet ondermijnend. Dan kijk je samen vanuit je eigen bevindingen naar wat het beste idee voor een kind. Ondermijnend vind ik het als ouders hun kind stimuleren het gezag van de leerkracht niet te aanvaarden. Een kind dat van ouders niet hoeft te vegen in het lokaal want: -dat kan de leerkracht prima zelf
-kinderen hoeven niet als slaafjes van de juf te fungeren. (Ook niet als hun kind de rotzooi opzettelijk heeft veroorzaakt.)





Ook gemiddelde kinderen kunnen enorm vastlopen. Wat jij als gezin merkt geldt alleen voor jouw gezin niet voor heel Nederland. Ieder kind is uniek, ook het gemiddeld presterende kind.
Amen...

En Sanne, welke expertise heeft school en bestaat het gemiddelde kind wel?
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
30-06-2020 07:42
Herfstkinderen zijn per definitie twijfelgevallen. Al zou dat technisch gezien meer moeten spelen tussen groep 1 en 2. Ze hebben immers minder lang in groep 1 gezeten en hoewel "de 6 jaar voor 1 oktober regel" in de jaren '80 is afgeschaft, wordt dus nu nog steeds de overgang naar groep 3 als een drempel gezien.

Bij een kind van maart vraag je je niet of hij naar groep 3 gaat. Hij gaat, mits het echt niet anders kan. Bij een herfstleerling en zeker in december, is het misschien, hoe zijn de resultaten? Toch een andere benadering.
Je gaat er vanuit dat dat zo gaat? Dat de poster waar we het over hebben het zo doet?
Alle reacties Link kopieren
Zolang kinderen maar een moment per jaar hebben om naar groep 3 te gaan zullen er altijd kinderen zijn waarvoor dit te laat of te vroeg komt. Voor kinderen die in de zomer geboren worden betekent het 2 jaar kleuteren. Kinderen uit andere maanden hebben soms 1,5 jaar kleuteren, of 2,5 jaar als die 1,5 jaar te kort is.

Ik ben zelf kleuterjuf. En ja, de kinderen uit november en december zijn altijd twijfelgevallen. We kijken per kind of dit kind het aan zou kunnen. Soms zijn er ook andere kinderen in de klas waarbij Ik zie dat ze groep 2 eigenlijk niet bij kunnen benen. Kleuterverlenging zou goed voor zo’n kind zijn. Net als kinderen uit januari of februari die misschien wel korter dan 1,5 jaar kunnen kleuteren. Het blijft maatwerk.

Groep 3 overdoen, of een andere klas overdoen geeft een groot gevoel van falen. Je moet dan ook letterlijk alles overnieuw doen. Bij kleuters wordt er meer individueel les gegeven en krijgen kinderen een aanpak op maat. Er zijn ieder jaar andere thema’s, andere woordenschat, etc. Vandaar dat het ook verlenging heet en geen blijven zitten.

Ik moet zeggen dat dit topic erg verhelderend voor mij is. Ik wist niet dat ouders er massaal zo over denken. Relax! Het is maar een jaar! Een jaar extra spelen en op andere vlakken uitdaging vinden dan in dat keurslijf van groep 3 is echt niet erg. Nu kan dat natuurlijk niet, maar als ouders weer in de school mogen zou ik zeker aanraden om een dagje mee te lopen met de juf. Dan zie je wat er allemaal gevraagd wordt van een kleuter. Hoe andere kleuters dat doen tov jouw eigen kleuter. Hoe jouw eigen kind zich gedraagt op school.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk-- schreef:
30-06-2020 08:55
Zolang kinderen maar een moment per jaar hebben om naar groep 3 te gaan zullen er altijd kinderen zijn waarvoor dit te laat of te vroeg komt. Voor kinderen die in de zomer geboren worden betekent het 2 jaar kleuteren. Kinderen uit andere maanden hebben soms 1,5 jaar kleuteren, of 2,5 jaar als die 1,5 jaar te kort is.

Ik ben zelf kleuterjuf. En ja, de kinderen uit november en december zijn altijd twijfelgevallen. We kijken per kind of dit kind het aan zou kunnen. Soms zijn er ook andere kinderen in de klas waarbij Ik zie dat ze groep 2 eigenlijk niet bij kunnen benen. Kleuterverlenging zou goed voor zo’n kind zijn. Net als kinderen uit januari of februari die misschien wel korter dan 1,5 jaar kunnen kleuteren. Het blijft maatwerk.

Groep 3 overdoen, of een andere klas overdoen geeft een groot gevoel van falen. Je moet dan ook letterlijk alles overnieuw doen. Bij kleuters wordt er meer individueel les gegeven en krijgen kinderen een aanpak op maat. Er zijn ieder jaar andere thema’s, andere woordenschat, etc. Vandaar dat het ook verlenging heet en geen blijven zitten.

Ik moet zeggen dat dit topic erg verhelderend voor mij is. Ik wist niet dat ouders er massaal zo over denken. Relax! Het is maar een jaar! Een jaar extra spelen en op andere vlakken uitdaging vinden dan in dat keurslijf van groep 3 is echt niet erg. Nu kan dat natuurlijk niet, maar als ouders weer in de school mogen zou ik zeker aanraden om een dagje mee te lopen met de juf. Dan zie je wat er allemaal gevraagd wordt van een kleuter. Hoe andere kleuters dat doen tov jouw eigen kleuter. Hoe jouw eigen kind zich gedraagt op school.
Dan heb je toch niet veel begrepen van dit topic!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MrsDuck schreef:
30-06-2020 07:42
Herfstkinderen zijn per definitie twijfelgevallen. Al zou dat technisch gezien meer moeten spelen tussen groep 1 en 2. Ze hebben immers minder lang in groep 1 gezeten en hoewel "de 6 jaar voor 1 oktober regel" in de jaren '80 is afgeschaft, wordt dus nu nog steeds de overgang naar groep 3 als een drempel gezien.

Bij een kind van maart vraag je je niet of hij naar groep 3 gaat. Hij gaat, mits het echt niet anders kan. Bij een herfstleerling en zeker in december, is het misschien, hoe zijn de resultaten? Toch een andere benadering.
Volgens mij is het echt gewoon puur de leeftijd. Een kind van bijna 6.5 zal in (werk)houding, gedrag en eventueel toetsresulataten waarschijnlijk vaker laten zien dat het "toe is aan groep 3" dan een kind van bijna 6, of dan een kind van 5.5 of bijna 5. Of dan een kind van 4 jaar en 2 maanden...
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-06-2020 10:03
Volgens mij is het echt gewoon puur de leeftijd. Een kind van bijna 6.5 zal in (werk)houding, gedrag en eventueel toetsresulataten waarschijnlijk vaker laten zien dat het "toe is aan groep 3" dan een kind van bijna 6, of dan een kind van 5.5 of bijna 5. Of dan een kind van 4 jaar en 2 maanden...
Kan, er zit rijping in de hersenen van een kleuter en dat gaat wisselend en schoksgewijs. Maar dan nog waarom zijn dan de november/december kinderen standaard de twijfel? Het kind in dit topic heeft zichzelf leren lezen. Groep 3 is 75% lezen/schrijven. Het heeft door de voorsprong op lezen dan toch genoeg tijd om te groeien op de onderdelen. Wat moet het nog in groep 2? Dat jaar hebben ze volledig gehad! Als de leerdoelen beheerst worden dan moet het door. Sociaal emotionele redenen zijn boterzacht. En inderdaad een jaar extra is niet erg, maar wél een jaar extra op het moment dat het niet nodig is. Blijkt groep 3 te veel dan blijft het daar zitten of in groep 6 of in de brugklas. Waarom zien leerkrachten een jaar dubbel de stof van groep 2 niet als zitten blijven?
MrsDuck schreef:
30-06-2020 10:53
Kan, er zit rijping in de hersenen van een kleuter en dat gaat wisselend en schoksgewijs. Maar dan nog waarom zijn dan de november/december kinderen standaard de twijfel? Het kind in dit topic heeft zichzelf leren lezen. Groep 3 is 75% lezen/schrijven. Het heeft door de voorsprong op lezen dan toch genoeg tijd om te groeien op de onderdelen. Wat moet het nog in groep 2? Dat jaar hebben ze volledig gehad! Als de leerdoelen beheerst worden dan moet het door. Sociaal emotionele redenen zijn boterzacht. En inderdaad een jaar extra is niet erg, maar wél een jaar extra op het moment dat het niet nodig is. Blijkt groep 3 te veel dan blijft het daar zitten of in groep 6 of in de brugklas. Waarom zien leerkrachten een jaar dubbel de stof van groep 2 niet als zitten blijven?
Wat ik meer bedoel is dat dat juist helemaal niet een standaard twijfel is. Niet meer dan bij een leerling die van maart (2014) of januari (2015) is. Ieder kind laat op zijn/haar eigen manier en tempo zien of het toe is aan groep 3. Is het dat, dan gaat het naar groep 3. Is het dan niet, dan gaat het niet naar groep 3.

Daarom gaat toch ook het ene kind wel en het andere kind niet? Wat ik bedoelde is dat de kans dat op dit moment "een maart 2014 kind" al helemaal toe is aan groep 3 veel groter is dan een "maart 2015" kind. Gemiddeld genomen. En het maart 2015 kind zal weer meer rijping hebben laten zien dan een september 2015 kind.

En alles wat daar aan leeftijden tussen zit varieert enorm en de alleroudste van de groep kan speelser zijn en jonger ogen dan de allerjongste van de klas, die er misschien al wel een jaar aan toe was, maar het is toch niet gek dat naarmate een kind jonger is, de kans steeds kleiner wordt dat het "overduidelijk is" dat het al echt helemaal rijp is om naar groep 3 te gaan?

De spreiding tussen kinderen in een schooljaar is nou eenmaal vaak 1.5 jaar. En met latere doublures wordt dat leeftijdsverschil steeds groter, maar het is toch geen schande dat de leerkracht het ene kind inschat om met 5 jaar en 4 maanden naar groep 3 te kunnen terwijl het andere kind in groep 2 blijft tot hij of zij 6 jaar 11 maanden is?
Alle reacties Link kopieren
Sanne,

Er wordt weinig aangenomen van een leerkracht. Doe je dat ook bij een arts als die een behandeling voorstelt? Ook dat gebeurt meer, maar we gaan er nog steeds van uit dat een arts verstand van zaken heeft. Die status heeft een leerkracht niet meer zo. En dat vind ik ondermijnend.
Mijn ervaring met artsen is dus dat ze de ideeen van de patient wel degelijk serieus nemen bij het bepalen van een behandeling. Binnen grenzen, maar een arts voelt zich als het goed is bijvoorbeeld niet ondermijnd als iemand vraagt om een 2nd opinion. En dat zou bij een docent niet anders moeten zijn.

Antwoord op je eerdere vraag: Voor een gemiddeld kind betekent dit hooguit een wat minder gezellig jaar. Voor een kind met achterliggende problemen betekent het enorm vastlopen. Dat kunnen wij in ons gezin goed merken, dat verschil.
Bij jullie misschien, maar dat kun je zo algemeen niet stellen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben besloten om onze dochter naar groep 3 door te laten gaan. Ze heeft zelfs al een dag mogen wennen en volgens haar juf ging dat enorm goed. Haar juf heeft zelfs aangegeven dat onze dochter in de laatste week/anderhalve week enorme sprongen maakt en dat groep 3 de juiste keuze is.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
30-06-2020 09:00
Dan heb je toch niet veel begrepen van dit topic!
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-06-2020 11:11
Wat ik meer bedoel is dat dat juist helemaal niet een standaard twijfel is. Niet meer dan bij een leerling die van maart (2014) of januari (2015) is. Ieder kind laat op zijn/haar eigen manier en tempo zien of het toe is aan groep 3. Is het dat, dan gaat het naar groep 3. Is het dan niet, dan gaat het niet naar groep 3.

Daarom gaat toch ook het ene kind wel en het andere kind niet? Wat ik bedoelde is dat de kans dat op dit moment "een maart 2014 kind" al helemaal toe is aan groep 3 veel groter is dan een "maart 2015" kind. Gemiddeld genomen. En het maart 2015 kind zal weer meer rijping hebben laten zien dan een september 2015 kind.

En alles wat daar aan leeftijden tussen zit varieert enorm en de alleroudste van de groep kan speelser zijn en jonger ogen dan de allerjongste van de klas, die er misschien al wel een jaar aan toe was, maar het is toch niet gek dat naarmate een kind jonger is, de kans steeds kleiner wordt dat het "overduidelijk is" dat het al echt helemaal rijp is om naar groep 3 te gaan?

De spreiding tussen kinderen in een schooljaar is nou eenmaal vaak 1.5 jaar. En met latere doublures wordt dat leeftijdsverschil steeds groter, maar het is toch geen schande dat de leerkracht het ene kind inschat om met 5 jaar en 4 maanden naar groep 3 te kunnen terwijl het andere kind in groep 2 blijft tot hij of zij 6 jaar 11 maanden is?
Op scholen wordt echt anders gekeken naar herfstkinderen dan naar voorjaarskinderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
30-06-2020 20:43
We hebben besloten om onze dochter naar groep 3 door te laten gaan. Ze heeft zelfs al een dag mogen wennen en volgens haar juf ging dat enorm goed. Haar juf heeft zelfs aangegeven dat onze dochter in de laatste week/anderhalve week enorme sprongen maakt en dat groep 3 de juiste keuze is.
Goede keuze zo te horen. Al vind ik het verhaal over de laatste week dan weer wat ongeloofwaardig. Alsof ze het goed wil praten dat ze eerst een ander advies gaven.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
30-06-2020 20:43
We hebben besloten om onze dochter naar groep 3 door te laten gaan. Ze heeft zelfs al een dag mogen wennen en volgens haar juf ging dat enorm goed. Haar juf heeft zelfs aangegeven dat onze dochter in de laatste week/anderhalve week enorme sprongen maakt en dat groep 3 de juiste keuze is.

Lachwekkend toch!? Maar goed dat ze door is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier in groep 3 volgend jaar!
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
30-06-2020 21:33
Goede keuze zo te horen. Al vind ik het verhaal over de laatste week dan weer wat ongeloofwaardig. Alsof ze het goed wil praten dat ze eerst een ander advies gaven.
Ja dat idee hebben wij ook hoor! Maar goed laten we de juf maar het voordeel van de twijfel geven. Volgend jaar heeft ze haar toch niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
30-06-2020 21:53
Lachwekkend toch!? Maar goed dat ze door is.
Wij vinden het ook vreemd alsof ze de beslissing die ze eerder genomen hebben goed willen praten.
Solomio schreef:
30-06-2020 21:13
Op scholen wordt echt anders gekeken naar herfstkinderen dan naar voorjaarskinderen.
Ja, maar ik bedoel, naar de herfstkinderen wordt op dezelfde manier gekeken als naar de winterkinderen en de voorjaarskinderen (van het kalenderjaar dat daarná komt).

Het oudere voorjaarskind in een groep dat dus al vrij lang kleutert zal -uitzonderingen daargelaten - vrijwel nooit nóg een kleuterjaar (dus 3.5 jaar) in de kleuterklas zitten.

Maar naar de herfst/winter/jonge voorjaarskinderen wordt volgens mij intensiever gekeken wat in hun geval de beste keuze is. Daarom kan over twee leerlingen met exact dezelfde geboortedatum toch een andere beslissing worden genomen.

Of over een novemberkind beslist worden dat die blijft kleuteren en zijn jongere februari-klasgenoot wel door kan naar groep 3.
Tuurlijk-- schreef:
30-06-2020 08:55

Ik ben zelf kleuterjuf. En ja, de kinderen uit november en december zijn altijd twijfelgevallen. We kijken per kind of dit kind het aan zou kunnen.

Relax! Het is maar een jaar! Een jaar extra spelen en op andere vlakken uitdaging vinden dan in dat keurslijf van groep 3 is echt niet erg. Nu kan dat natuurlijk niet, maar als ouders weer in de school mogen zou ik zeker aanraden om een dagje mee te lopen met de juf. Dan zie je wat er allemaal gevraagd wordt van een kleuter. Hoe andere kleuters dat doen tov jouw eigen kleuter. Hoe jouw eigen kind zich gedraagt op school.
Ehm... ja dat is dus precies het probleem. De november / december kinderen worden langs een andere meetlat gelegd dan de rest van de klas. Per kind kijken wat kan zou de norm moeten zijn voor alle kinderen. Mijn ervaring is dat een augustus kind doorgaat tenzij het duidelijk beneden gemiddeld functioneert terwijl het november/decemer kind niet doorgaat tenzij het duidelijk boven gemiddeld functioneert. Bij gelijk functioneren wordt er te vaak een andere beslissing genomen. En dat is raar.

En goed onderwijs geeft een gelijdelijke overgang van groep 2 naar groep 3, dus niet spelen vs keurslijf. Daarbij is het de vraag wat een jaar langer in groep 2 oplost. Een kind dat gewoon moeite heeft met de stof is misschien beter gebaat bij een andere manier van de stof aan bieden dan bij nog een jaar op de zelfde manier onderwijs krijgen. En ik heb het in de praktijk zien gebeuren. Oktober kind dat in groep 1 niet helemaal lekker mee kon komen, mocht groep 1 dus nog een keer over doen. Daarna bleek in groep 3 weer dat hij niet lekker mee kon komen, dus groep 3 blijven zitten en eind van het verhaal eind van de 2e keer groep 3 van school en naar het speciaal onderwijs. Dan ben je dus bijna 5 (!) jaar bezig. Hoe fijn was het geweest als het kind wel gewoon was doorgestroomd/meteen een individuele leerlijn had gekregen ipv nog een jaar te mogen 'spelen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven