Wat vinden de juffen nu zelf van juffen bedankjes?

28-06-2020 23:43 410 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Wat geef jij als juffen bedankje?'
Vandaag werd me de vraag gesteld.
Ik zag op instagram wat bekenden foto's plaatsen van hun ideeën.

Ik weet gewoon niet wat ik ervan vind.
Oké, ik vind het denk ik overdreven.
Maar ja.
Het schijnt erbij te horen.
Je kind dan niets laten geven?
Dat is voor het kind ook niet leuk.
En de juffen?
Wat moet je ermee denk ik dan. Al die zelf geknutseld toestandjes.
Maar misschien vinden de juffen het juist enig. En vinden ze dat veel leuker dan de snoeppotjes van de Action of een reep chocolade.

Het lijkt alsof het steeds gekker wordt.
Of lijkt dat alleen maar zo?

Ik weet het niet.

Ik heb nog twee weken.

In de tussentijd vraag ik me af, wat vinden de juffen zelf?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het vo dus bedankjes zijn niet standaard en ik waardeer het dus echt enorm als leerlingen op het eind van het jaar iets voor me hebben (of voor mijn verjaardag, er zitten altijd van die schatjes tussen die de eerste schooldag vragen wanneer je jarig bent en dan een cadeautje regelen). Maakt niet uit wat het is, het is gewoon echt een heel leuk gebaar van waardering.

Maarrrr... ik heb de indruk dat het in het po iets meer een ‘moetje’ is, dus dan weet ik niet hoeveel het je waard is. Maar hint voor als je kind(eren) ouder is/zijn: als je de mentor of een andere docent van je kind als heel prettig en ondersteunend hebt ervaren dat jaar, wordt een kleine attentie echt enorm gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
(nog) geen kinderen hier, maar ik vind dit soort toestanden, verplichte bedankjes voor de juf, klasseouders, ouders worden ingeschakeld als schoonmaakploeg en weet ik wat, allemaal zo onprofessioneel overkomen. Het is toch geen vrijwilligersclub, het lerarenkorps?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg net in mijn stories van die gestylde kaarten met een standaard tekst voor alle kinderen. Ontwerp met foto en al.

Laat het kind dan zélf iets schrijven.

Op het vo is het denk ik ook echt leuk omdat het niet standaard is.

Ik weet gewoon niet waar mijn jeuk factor precies in zit...maar iets zegt me dus dat ik niet weet wat ik ermee moet. En ik voel dat ik stomme reacties wil geven op postings van kennissen. Maar wat is dat flauw, dat doe ik uiteraard niet.
djoels wijzigde dit bericht op 28-06-2020 23:56
31.81% gewijzigd
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
ik vind knutsels altijd heel leuk, ik bewaar de meeste ook best lang. Chocola is altijd welkom en een lekkere kruidenthee trouwens ook. Maaaar ik verwacht helemaal niks. En niet alle kinderen hebben iets bij zich gelukkig, anders kom ik niet meer thuis joh, op mn fietsje. Ooit heb ik van een kleuter een stukje bergkristal gekregen toen ik van baan verwisselde. Hij vertelde dat hij zelf altijd heel rustig werd als hij dat steentje vasthoudt en dacht dat het best spannend was om op een nieuwe school te gaan werken. Daarom mocht ik hem hebben. Dat steentje heb ik nu al 10 jaar in een mooi doosje zitten. Het is me echt dierbaar het was zo'n oprecht geschenk.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Alle reacties Link kopieren
Sophielagirafe schreef:
28-06-2020 23:56
ik vind knutsels altijd heel leuk, ik bewaar de meeste ook best lang. Chocola is altijd welkom en een lekkere kruidenthee trouwens ook. Maaaar ik verwacht helemaal niks. En niet alle kinderen hebben iets bij zich gelukkig, anders kom ik niet meer thuis joh, op mn fietsje. Ooit heb ik van een kleuter een stukje bergkristal gekregen toen ik van baan verwisselde. Hij vertelde dat hij zelf altijd heel rustig werd als hij dat steentje vasthoudt en dacht dat het best spannend was om op een nieuwe school te gaan werken. Daarom mocht ik hem hebben. Dat steentje heb ik nu al 10 jaar in een mooi doosje zitten. Het is me echt dierbaar het was zo'n oprecht geschenk.
Ach wat mooi, maar ook het verhaal erachter... Dat is dus weer persoonlijk, dat vind ik dan wel mooi..
DTEEZ!
Ik doe altijd een kaart met een boek (als ik de smaak van de leerkracht ken) of een boekenbon.

Zelf leerkracht geweest en hier werd ik het meest blij van. Een krat vol knutsels en fröbels (niet alleen aan het einde van het jaar, maar ook op de juffenverjaardag) is goed bedoeld, maar werd gefotografeerd en uiteindelijk weggegooid. Ik had geen ruimte voor 50 nieuwe knutsels per schooljaar. En ja, daar vielen ook de hippe, houten bordjes onder (In deze klas...) en de vele beschilderde mokken.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
28-06-2020 23:53
(nog) geen kinderen hier, maar ik vind dit soort toestanden, verplichte bedankjes voor de juf, klasseouders, ouders worden ingeschakeld als schoonmaakploeg en weet ik wat, allemaal zo onprofessioneel overkomen. Het is toch geen vrijwilligersclub, het lerarenkorps?
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger iets aan mijn juf gaf op de basisschool aan het einde van het jaar.
DTEEZ!
Ik heb als bedankje voor de juf een spel/speelgoed voor de hele groep gekocht. Mijn kinde zit op de kleuterschool en had een leuk spelletje dat mijn dochter thuis ook graag speelt. Mijn zoon op de peutergroep en daar hebben ze zo'n speelkeukentje wat wel wat aanvulling kon gebruiken. Vind ik attent, en voor de hele groep kinderen leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf altijd een blad. Linda of zo.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ja het is elkaar aftroeven ,wie het leukste ,origineelste duurste heeft of juist allemaal hetzelfde .
Leuk voor juf als ze op dieet is al die chocolade, hoorde ik van een bevriende juf die gaf het aan familie dat is ook niet de bedoeling denk ik als je iets geeft maar ze kreeg enorm veel .Gaf les in meerdere klassen .Of overkill aan zeep .
Of die gepersonaliseerde mokken , met naam van een kind of erger nog een foto .
Of alles met juf er op.
Dan maar gewoon een tekening, die zal ze ook niet bewaren maar dan heeft ze ook geen troep die ze niet wil .Het is wel zo lullig voor een kind dat niets geeft als bijna elk kind iets heeft om te geven en een kind niet .
Ik heb er eentje die wil en wilde al nooit meelopen met de meute en die wilde ook niks geven ,zelf tekenen al helemaal niet .Gewoon een handje en bedankt .
Werd wel gewaardeerd.
Bij de oudste werd voor elk kind 1 euro bij gelegd door de ouders die dat wilden ( vrijblijvend en er waren er echt wel die niet meededen ,werd niks van gezegd verder )en kreeg de juf of meester een kadobon of van elk kind een roos .
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
28-06-2020 23:59
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger iets aan mijn juf gaf op de basisschool aan het einde van het jaar.
Ik ook niet ,als ze jarig waren kregen ze wel iets .
Maar ik vond dat zelf niet echt noodzakelijk ,ik kreeg van de juf of meester ook nooit iets als ik jarig was :rofl:
maar ja mijn moeder stond er op dat ik wat mee nam naar school .. het bekende verhaal..
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
29-06-2020 00:01
Ik gaf altijd een blad. Linda of zo.
Oké, als ik toch iets ga doen, vind ik deze wel heel leuk. Zou ik zelf niet op zijn gekomen!
djoels wijzigde dit bericht op 29-06-2020 00:19
0.74% gewijzigd
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
makiko schreef:
29-06-2020 00:02
Ja het is elkaar aftroeven ,wie het leukste ,origineelste duurste heeft of juist allemaal hetzelfde .
Leuk voor juf als ze op dieet is al die chocolade, hoorde ik van een bevriende juf die gaf het aan familie dat is ook niet de bedoeling denk ik als je iets geeft maar ze kreeg enorm veel .Gaf les in meerdere klassen .Of overkill aan zeep .
Of die gepersonaliseerde mokken , met naam van een kind of erger nog een foto .
Of alles met juf er op.
Dan maar gewoon een tekening, die zal ze ook niet bewaren maar dan heeft ze ook geen troep die ze niet wil .Het is wel zo lullig voor een kind dat niets geeft als bijna elk kind iets heeft om te geven en een kind niet .
Ik heb er eentje die wil en wilde al nooit meelopen met de meute en die wilde ook niks geven ,zelf tekenen al helemaal niet .Gewoon een handje en bedankt .
Werd wel gewaardeerd.
Bij de oudste werd voor elk kind 1 euro bij gelegd door de ouders die dat wilden ( vrijblijvend en er waren er echt wel die niet meededen ,werd niks van gezegd verder )en kreeg de juf of meester een kadobon of van elk kind een roos .
Oké reep Tony heb ik al een paar keer gegeven. 🙈
DTEEZ!
Minik schreef:
28-06-2020 23:49
Ik werk in het vo dus bedankjes zijn niet standaard en ik waardeer het dus echt enorm als leerlingen op het eind van het jaar iets voor me hebben (of voor mijn verjaardag, er zitten altijd van die schatjes tussen die de eerste schooldag vragen wanneer je jarig bent en dan een cadeautje regelen). Maakt niet uit wat het is, het is gewoon echt een heel leuk gebaar van waardering.

Maarrrr... ik heb de indruk dat het in het po iets meer een ‘moetje’ is, dus dan weet ik niet hoeveel het je waard is. Maar hint voor als je kind(eren) ouder is/zijn: als je de mentor of een andere docent van je kind als heel prettig en ondersteunend hebt ervaren dat jaar, wordt een kleine attentie echt enorm gewaardeerd.
Sluit me hierbij aan.

Een van de lastigste dingen aan docent zijn vind ik dat je nooit kan bewijzen dat je je werk goed hebt gedaan; er is geen sprake van meetbare resultaten. Bovendien is minstens 90% van wat je in het VO tegenkomt (gespeelde) desinteresse. Zo'n gebaar van een leerling of een ouder betekent daarom dan ook heel veel voor mij. Maar het zou niet dezelfde betekenis hebben als het een moetje is.

Dat het niet professioneel zou zijn ben ik het niet mee eens. Mensen in het bedrijfsleven krijgen ook weleens extraatjes van klanten als ze erg tevreden zijn. Onze makelaar hebben we bijvoorbeeld ook een fles wijn gegeven als bedankje voor zijn fantastische werk; en ik heb na een verblijf in het ziekenhuis een kaartje en chocolaatjes gestuurd naar de afdeling om ze te bedanken voor de goede zorgen. Ik vind dat heel normaal.
Mijn kind wilde niets geven, op 1 juf na. En terecht :hihi:
Ik zou het op iets kleins houden wat op kan, als je iets wil geven. Handgemaakte kaars ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wat er jeukt. Het zou vanuit het kind moeten komen maar te vaak is het leerkrachtbedankje in feite een vehikel voor de ouders om 'gezien' te worden. Zelfde met dat ik vernam dat het tegenwoordig heel normaal is voor de ouders om op het schoolplein te staan of zelfs de kinderen tot op hoge leeftijd in de klas te brengen. Wat werd er gemopperd toen in coronatijd de ouders bij de poort moesten wachten (vriend heeft kind, ik krijg wel eens wat mee). Ik sloeg steil achterover. Op mijn basisschool 30 jaar geleden was het schoolplein voor de kinderen en stonden de ouders achter een streep net vóór de stoep. Toen begreep ik pas het begrip 'de schoolpleinmafia'. Geen wonder dat de leerkrachten horendol worden van die ouders. Die staan er te vaak ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Net als alle ouders, altijd hetzelfde groepje, dat haantje de voorste is bij het helpen bij de schoolmusical en paasontbijt e.d. Ik kan daar heel slecht tegen, dat van 'kijk mij eens' en dan al helemaal als je je kind ervoor inzet.
macarinata wijzigde dit bericht op 29-06-2020 00:12
2.34% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
29-06-2020 00:08
Sluit me hierbij aan.

Een van de lastigste dingen aan docent zijn vind ik dat je nooit kan bewijzen dat je je werk goed hebt gedaan; er is geen sprake van meetbare resultaten. Bovendien is minstens 90% van wat je in het VO tegenkomt (gespeelde) desinteresse. Zo'n gebaar van een leerling of een ouder betekent daarom dan ook heel veel voor mij. Maar het zou niet dezelfde betekenis hebben als het een moetje is.

Dat het niet professioneel zou zijn ben ik het niet mee eens. Mensen in het bedrijfsleven krijgen ook weleens extraatjes van klanten als ze erg tevreden zijn. Onze makelaar hebben we bijvoorbeeld ook een fles wijn gegeven als bedankje voor zijn fantastische werk; en ik heb na een verblijf in het ziekenhuis een kaartje en chocolaatjes gestuurd naar de afdeling om ze te bedanken voor de goede zorgen. Ik vind dat heel normaal.
Daar zeg je me wel iets, want heel eerlijk als ik echt blij ben met iemand dan laat ik dat ook merken. Ik kan ook zomaar iets kopen voor iemand om mijn dankbaarheid te tonen.

Dit voelt als een opgelegd nummertje.
Ben ik echt blij met de juf geweest?
Zijn de kinderen echt blij geweest?

Maar zo wordt niet gekeken, het is gewoon omdat het hoort (lijkt het).
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Overigens ook heel veel reclame voor juffen bedankjes. 'heb jij al iets voor je juf?'
Het lijkt dus ook commercieel ingezet te worden.
En dat gaat het denk ik mis bij mij.
Ik haat dat.

Toen mijn kinderen in de kleuterklas zaten was het volgens mij nog niet zo erg als nu, die reclame etc.

Of vergis ik me daar in en valt het dit jaar extra op?
DTEEZ!
Ik bedenk net wel nog een voorbeeld van een leuke attentie. Ik kreeg van elk kind een losse bloem met een tekening of kaartje eraan. In totaal had ik toen een mooi boeket. Dit was ook voor iedereen in te vullen hoe ze dat wilden, dus voor elk budget. (Al plukte het kind een madeliefje buiten, was ook helemaal prima.)

Dit was wel geregeld door de klassenouder.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
29-06-2020 00:16
Ik bedenk net wel nog een voorbeeld van een leuke attentie. Ik kreeg van elk kind een losse bloem met een tekening of kaartje eraan. In totaal had ik toen een mooi boeket. Dit was ook voor iedereen in te vullen hoe ze dat wilden, dus voor elk budget. (Al plukte het kind een madeliefje buiten, was ook helemaal prima.)

Dit was wel geregeld door de klassenouder.

Dat is wel leuk, een verrassingsboeket
DTEEZ!
Ik werk met etherische oliën en de juf van mijn dochter alsmede de directrice ben ik erg goed mee.
Zij krijgen van mij allebei een etherische olie als cadeautje.

En toevallig weet in dat ze daar heel blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
29-06-2020 00:15
Overigens ook heel veel reclame voor juffen bedankjes. 'heb jij al iets voor je juf?'
Het lijkt dus ook commercieel ingezet te worden.
En dat gaat het denk ik mis bij mij.
Ik haat dat.

Toen mijn kinderen in de kleuterklas zaten was het volgens mij nog niet zo erg als nu, die reclame etc.

Of vergis ik me daar in en valt het dit jaar extra op?
Ik vind dit al jaren opvallen. Kan me niet herinneren dat wij dit als kind deden maar misschien deden we dat wel hoor. Sommige dingen zijn me ook gewoon niet bij gebleven.

Ik heb kind voor de verjaardag iets laten maken (gevraagd of kind iets wilde maken en dat wilde ze wel). Eind van het jaar krijgt ze iets van de klas voor de waarde van 1 euro per kind. Regelt de klassenouder. Veel ouders hadden wel iets gekocht met de verjaardag geloof ik maar ik was dat min of meer vergeten en vind dat ook een beetje onzin.

Zelf juf geweest. Deelde na mijn verjaardag en eind schooljaar vaak chocolade uit aan vriendinnen of familie
rozegeranium schreef:
29-06-2020 00:00
Ik heb als bedankje voor de juf een spel/speelgoed voor de hele groep gekocht. Mijn kinde zit op de kleuterschool en had een leuk spelletje dat mijn dochter thuis ook graag speelt. Mijn zoon op de peutergroep en daar hebben ze zo'n speelkeukentje wat wel wat aanvulling kon gebruiken. Vind ik attent, en voor de hele groep kinderen leuk.
Helemaal prima hoor, maar wat heeft de juf hier aan?

Een vriendin van me is juf en die zegt altijd dat mensen denken dat je in je vrije tijd ook kinderdingen doet. Ze krijgt ook vaak kinderboeken bijvoorbeeld.
Ik doe niet mee aan het einde van het jaar cadeaugedoe. Alleen in groep 8.

Dit jaar is er geen juffen en meesterdag geweest, wat vroeger gewoon de verjaardag was van de leerkracht en ja toen gaf iedereen wel altijd een cadeautje op de basisschool. ;-)

Dus heb ik nu wat voor de juf van mijn oudste, groep 8. En wat kleins voor de juf van jongste. Dat had ik al en er zit een kaart bij waar ze zelf wat op hebben geschreven, ze vinden hun juffen erg lief dus staat ook echt iets liefs op, van uit hen zelf.

Volgend jaar alleen nog voor de jongste en alleen op de verjaardagsviering/juffen en meestersdag.
Ik ben zelf geen leraar, maar heb er wel nogal wat in mijn omgeving en de meeste zijn heel blij met dingen waar echt over nagedacht is, dus voor de klas. Of iets wat bij hen past en liefst iets kleins met een persoonlijke noot van de kinderen zelf.


Al die gieters en stoffer en blik (leerstof) en potjes met het zit d'rop.. neh. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven