Vader beloont dochter voor afvallen

29-06-2020 21:16 66 berichten
Hoi forummers,

Ik zit met het volgende dilemma: mijn dochter van 9 is iets te zwaar. (Volgens de statistieken zo'n 7 kilo.)
Haar vader en ik zijn sinds een jaar uit elkaar. Mijn ex is (zonder overleg met mij ) met haar via onze huisarts naar een diëtiste doorverwezen. Hij had wel al vaker bij mij aangegeven dat hij mijn dochter te zwaar vond. De diëtiste erkende dat ze inderdaad (iets) te zwaar is en heeft een plan van aanpak met hem besproken. Hij wil nu graag dat ik hier aan meewerk. Ik heb mijn twijfels over deze aanpak en heb gezegd dat ik het prima vind als hij dit op deze manier wil doen maar dat ik dit anders doe. Door haar bewust te maken van wat ze eet en door haar gezonde(re) keuzes te laten maken. Bijvoorbeeld: dat ze beter een stuk fruit kan nemen als een snoepje, een waterijs ipv een softijs, een cracker ipv een koekje enz.. Zonder dat ik haar gewicht benoem of laat merken dat ze te zwaar is maar meer met de boodschap dat dit voor iedereen gezonder/beter is. Verder eten wij redelijk gezond, pasta's en brood volkoren, zilvervliesrijst en veel groenten. Op doordeweekse dagen krijgen mijn kinderen (ik heb nog een dochter waarbij het gewicht geen probleem is) 1 snoepje en in het weekend een kommetje met chips. Naar mijn idee zou dit voldoende moeten zijn om haar op een gezonder gewicht te brengen, en zonder te benadrukken dat ze te dik is. Verder sport ze 2x in de week buiten school dus qua beweging lijkt me dit ook voldoende. Mijn ex vind van niet en wil persè dat ze die 7 kilo afvalt. Hij heeft haar zelfs toegezegd dat ze voor elke kilo die ze afviel, 5 euro van hem kreeg. Zo kon ze in totaal dus 35 euro verdienen. Toen ik dit van haar hoorde heb ik hem hierop aangesproken, dat ik dit geen goede aanpak vond. (Zacht uitgedrukt. ) Hij leek mijn standpunt te begrijpen en zei dat hij er niet zo bij stil had gestaan wat dit met haar zou kunnen doen. (Sinds dat hij met haar besproken heeft dat ze te zwaar is begint ze vaak zelf over haar gewicht te klagen bij mij en dat ze zich lelijk en dik voelt, hiervoor heeft ze dit nooit aangegeven!)
Vandaag kwamen mijn dochters terug van het weekend bij hem en vertelde mijn oudste dat ze 5 euro van haar vader had gekregen omdat ze afgevallen was. Ze heeft zich bij hem moeten wegen. Het lijkt er dus op dat ex toch zijn beloningssysteem doorzet tot die 7 kilo eraf zijn.
Wat vinden jullie hiervan? Gaat dit nu te ver of reageer ik overdreven als ik hier boos om wordt?
Ben bang dat mijn dochter hierdoor (nu al) veel te bewust wordt van haar uiterlijk / gewicht en dit een issue wordt voor haar.
Maak ik me terecht zorgen of loopt het wel los?
Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Als je je dochter een minderwaardigheidscomplex wil aanpraten, dan moet jouw ex hier zo mee doorgaan.

Ik zou hier dus ook echt heel duidelijk op je strepen gaan staan en wellicht ook eens kijken op welke manieren je hem dit duidelijk kan maken. Je kan ook contact opnemen met de diëtiste en de situatie aan haar voorleggen. Kijken wat zij hiervan zegt.

Ik zou hier wel echt zeker iets aan gaan doen want het feit dat ze nu al zulke dingen gaat zeggen, is geen goed teken voor de toekomst.
Nou, dat wordt een enkeltje richting anorexia. Ongelofelijk wat stom!
7 kilo is veel voor een meisje van 9, die horen rond 30 kg te wegen. Jouw dochter weegt dan > 35 kilo? Jij kan vinden van niet, maar als dat zo is dan is je dochter wel te dik.
Alle reacties Link kopieren
Voor een kind van 9 vind ik 7 kilo niet 'iets' te zwaar. Ze is te dik. Vader pakt het door geld te geven misschien niet op de juiste manier aan maar hij doet er tenminste iets aan. Jij lijkt het niet echt serieus te nemen.
Wat is de reden dat ze te zwaar is? Is daar wat aan gedaan?
Gezonde keuzes leren maken ivm gezondheid lijkt mij de geschikte aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Via de huisarts verwezen naar een diëtist. Die gaat de dochter helpen met het aanleren van een gezond eetpatroon neem ik aan. Lijkt me goed doordacht.
Wat zit je precies dwars? Dat hij vindt dat ze te zwaar is? Of dat de vader dit niet met jou eerst heeft overlegd? Of zijn beloonsysteem?

Of dochter er een minderwaardigheidscomplex aan overhoudt is denk ik afhankelijk hoe ermee wordt omgegaan.
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 29-06-2020 22:48
0.13% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Poeh... geldelijk belonen voor afvallen lijkt me niet de meest handige zet. Maar 7 kilo overgewicht voor een meisje van 9 jaar vind ik best veel. En dat de vader dan met haar naar een diëtiste stapt, vind ik heel verstandig. Als jij daar niet in mee gaat op de dagen dat ze bij jou is, gaat zo’n dieet natuurlijk heel weinig helpen, dat moet je wel consequent doorzetten. En blijkbaar is alleen haar de gezondere keuze proberen te laten maken niet voldoende want ze is best wat te zwaar.

Is ze altijd al zwaar geweest of is het iets van de laatste tijd? Zou ze misschien net voor een groeispurt kunnen zitten waardoor ze straks in de lengte groeit en niet meer te zwaar is?

Als ze echt altijd al stevig is geweest, lijkt het me verstandig om met de diëtiste te overleggen wat handig is qua voeding.

Qua hoe je dit met haar bespreekt en haar al dan niet beloont, lijkt me super lastig. Misschien heeft een diëtiste daar ook tips voor? Of overleg eens met de huisarts als je de indruk krijgt dat ze een negatief zelfbeeld ontwikkelt?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik 7kg teveel voor een meisje van 9 niet “iets” teveel vind. Hoe kan ze te zwaar zijn als ze eet wat jij schrijft? Snoept ze stiekem bv?

Verder vind ik wat vader doet heel schadelijk. Het zou overigens het mooist zijn als ze niet afvalt maar op gewicht blijft. Dat is als je in de groei bent al flink afvallen. Het is geen volwassene die te zwaar is. Een meisje dat nog in de groei is Kan gewicht “kwijtraken”door op gewicht te blijven.
Alle reacties Link kopieren
7 kilo te zwaar op die leeftijd is gewoon veel te zwaar. Hij probeerd op zijn manier haar motivatie te geven om op een gezonde manier te leven. Hij pakt het niet heel pedagogisch verantwoord aan. Maar de vraag is, wat doe jij dat constructief is om haar echt een gezonde levenstijl en voedingpatroon/eetgewoonte aan te leren? Ze is 7 he, dat leert ze niet uit zichzelf. Als ze te veel eet dan is dat toegestaan gedrag. En dat heb je als ouder zelf in de hand op die leeftijd.

Tijd voor een constructief gesprek met vader en dietiste erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind beide partijen eigenlijk stom.
Hij, want hij geeft op een vervelende manier signalen af, die bijv zouden kunnen leiden tot een eetstoornis.
Maar ook jij, want 7 kg te zwaar vind ik veel voor een kind van 9. Al helemaal als ze maar 1 snoepje doordeweeks en een bakje chips in het weekend eet. (Opvallend vind ik dan wel dat je ‘goede keuze voorbeelden) dan weer gaan over ijssoorten, koekjes, etc.). En als ze dan ook nog eens 2x pw flink sport zouden die 7 extra kilo’s er niet aan moeten zitten. Afwachten tot dit vanzelf goedkomt heeft geen zin, ze moet actief geholpen worden.
Ik vind dit ook echt gevaarlijk. Helemaal gezien haar leeftijd, zo vlak voor de pubertijd. Nee, echt heel riskant en kan me niet voorstellen dat een huisarts of diëtiste achter deze manier van stimuleren zou staan.

Helpen met keuzes maken, prima. Dat kun je niet jong genoeg leren. Maar belonen en straffen kan met dit onderwerp nooit goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat er een diëtist is ingeschakeld lijkt me niet zo’n probleem, wel dat het zonder jou overleg is vind ik wel kwalijk.

Daarnaast moet ze idd niet zozeer perse 7 kilo kwijt maar zorgen dat er niets bij komt. De aanpak met geld vind ik zorgelijk.

Ik zou contact opnemen met de diëtiste van je dochter en de situatie uitleggen. Diëtiste zijn er om te helpen bij gedragsverandering te creëren ook (of misschien wel juist) bij de ouders. Dikke kans dat de vader van haar beter advies aanneemt dan van jou (stom, maar zo werkt het vaak).

Belonen voor volhouden vind ik dan weer niet zo heel gek maar dan eerder met leuke kleren oid.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat jullie dit samen met de huisarts en/of dietist moet bespreken, want het klinkt aan beide kanten niet gezond. Op deze manier lijkt het erop dat jullie uit gaan vechten over het hoofd van je dochter.. Ga uit van wat goed is voor haár en niet wat jij of hij vindt dat goed is. Zorg dat je op één lijn komt.

Om het nog maar niet te hebben over je andere dochter, die misschien ook wel geld wil verdienen en af gaat vallen, want hé, 35 euro is nogal wat op die leeftijd.

Mijn oudste was ook te zwaar, geen idee hoeveel. We liepen bij en kinderarts met haar, ivm andere problemen. Die gaf aan afvallen een slecht idee te vinden, maar vond wel dat we erop moesten letten dat ze niet aankwam. In de puberteit was mijn dochter van normaal tot slank postuur, zonder dat we het over een dieet hebben gehad.
Overigens had mijn dochter altijd al aanleg tot dikker worden, dus van jongs af aan maakte ik die keuzes al met haar. Een stuk fruit tussendoor ipv chips of koek.
dreamer wijzigde dit bericht op 29-06-2020 23:06
6.21% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het advies bij kinderen eigenlijk zelden dat ze moeten afvallen, maar vooral dat ze op gewicht moeten blijven.
Doordat ze langer worden, worden ze dan toch dunner.

Wegen heeft dan alleen maar zin als ook haar lengte gemeten wordt en haar bmi dus zakt.

Verder is dit wat mij betreft idd het recept voor anorexia.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat erg zeg. Wordt haar zo even een complex en eetprobleem aangepraat door pa.
Ze moet nog gaan puberen, dan veranderd alles ook weer. Er zijn zoveel kinderen die het in die periode “rechttrekken”.
Het heeft ook met lichaamsbouw (En lengte) te maken. Mijn broertje was vroeger aan de dikke kant en ik altijd “te dun” en dat is later vanzelf goed gekomen.
Ik vind 7 kilo niet zoveel zeggen.
Ik zou hier flink stampei om gaan maken hoe vader het aanpakt. Dat is niet oké.
tuinbank wijzigde dit bericht op 29-06-2020 23:12
46.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens lees je vaak van dikke vrouwen dat ze als kinderen al dik waren en door hun moeder/ouders/huisarts op dieet werden gezet, wat kennelijk averechts werkte.

Zoek een gezamenlijke gezonde aanpak, met huisarts en dietist. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die de aanpak van je ex toejuichen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde snuiter, die ex van jou. Die stap naar de diëtiste snap ik nog, maar haar thuis wegen en geld geven voor iedere kilo die er af is?! Dat is echt een ongezonde manier. In de puberteit gaat ze vast nog de lengte in, dus vanaf nu gezond eten en meer bewegen zou genoeg moeten zijn. En dan af en toe een schaaltje chips of een keer patat moet dan nog steeds kunnen.
7 kg is goed te doen, hoor. Maar niet met geld en wegen.
Dreamer schreef:
29-06-2020 23:08
Overigens lees je vaak van dikke vrouwen dat ze als kinderen al dik waren en door hun moeder/ouders/huisarts op dieet werden gezet, wat kennelijk averechts werkte.

Zoek een gezamenlijke gezonde aanpak, met huisarts en dietist. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die de aanpak van je ex toejuichen.
het is niet duidelijk of de manier waarop ouders er mee om gaan invloed heeft. Maar als je als kind te dik bent ben je dit zeer waarschijnlijk als volwassene ook
Het beloningssysteem van pa lijkt mij niet de juiste keuze maar om nu te zeggen dat dochter hierdoor mogelijk een eetstoornis gaat krijgen gaat mij wel te ver. Dochter kan ook een eetstoornis gaan krijgen omdat moeder het te dik zijn wel mee vindt vallen en dochter in de pubertijd zichzelf te dik gaat vinden en gaat lijnen. De vraag is waarom dochter te dik is en aangezien op die leeftijd 7 kilo te zwaar ook echt wel te zwaar is, lijkt het mij verstandig als pa en ma zichzelf opzij zetten en samen met de huisarts en diëtiste gaan kijken hoe ze dochter kunnen helpen. Wat iemand al schreef....waarom gaan alle betere keuzes over snoep/ijs/koek? Is er toch in het voedingspatroon van het gezin iets wat wellicht aangepast kan worden want 7 kilo te zwaar komt op 9-jarige leeftijd niet van de lucht.
Alle reacties Link kopieren
Je ziet indd vaak als een kind te zwaar s dat ouders dat ook zijn. Ik zou de dietiste raadplegen en vertellen hoe vader het aanpakt. Zodat jullie beiden het op de goede manier doen.
Het lijkt me een goed idee om samen met ex en diëtiste om tafel te gaan. Samen afspraken maken en je daar allebei aan houden, daar heeft je dochter het meeste aan.
Alle reacties Link kopieren
Almud schreef:
29-06-2020 21:16
Hij heeft haar zelfs toegezegd dat ze voor elke kilo die ze afviel, 5 euro van hem kreeg. Zo kon ze in totaal dus 35 euro verdienen.
Nee. Bijvoorbeeld als ze anorexia krijgt kan ze veel meer verdienen met deze regel. Het is een stomme regel.
Op deze leeftijd al zo bezig moeten zijn met gewicht vind ik wel een enkeltje anorexia lijken. Hoe vader ermee om gaat is niet gezond en kan echt traumatisch zijn voor kind. Hoe gaat het met kind naast gewicht? Scheiding, school, sociaal etc?
7 kilo overgewicht is natuurlijk best fors op die leeftijd. Dat je dat afdoet als "iets" zegt eigenlijk al genoeg. Als jij dit ook zo bagatelliseert richting vader dan snap ik in elk geval wel waarom hij zonder overleg naar de huisarts is gestapt. De stap naar een diëtist is goed, het kan nooit kwaad om naar het eetpatroon te kijken want die 7 kilo overgewicht komen wel ergens vandaan.

Ik vraag me af of jij geheel eerlijk bent over het aantal snoepjes en chipjes. Daarnaast geef je aan dat je volkorenpasta en zilvervliesrijst kiest. Dat laatste is natuurlijk prima maar hoe zit dat met de porties? Als ze te grote porties eet dan krijgt ze alsnog teveel binnen wat tot overgewicht kan leiden. Het is dus niet enkel wat je eet, maar ook hoeveel je daarvan eet.

Het beloningssysteem van vader is natuurlijk te belachelijk voor woorden en ook gewoon schadelijk voor jullie dochter. Maar wat jij doet, het probleem ontkennen/afzwakken en vader ondermijnen is net zo schadelijk. Het beste dat je nu kan doen is met vader samen naar de diëtist en met z'n drieën een correct plan van aanpak zoeken. Geef jouw zorgen aan, laat hem dat ook doen en zoek samen een middenweg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven