Nog niet zindelijk in de nacht (6)

30-06-2020 20:28 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 6 is nog niet zindelijk in de nacht. Hij was nog net geen 4 toen hij overdag zindelijk was. We hebben de nacht toen ruim een half jaar zo gelaten omdat hij enorm moe was na school en hem in de nacht niet wakker wilde maken. Daarna zijn we rustig aan begonnen met hem in de nacht een keer eruit te halen om te plassen. Hij heeft dan een luierbroekje aan. Nu 1,5 jaar verder zijn we nog niks opgeschoten. De ene keer is hij twee nachten droog en dan zit er weer een week tussen dat hij iedere dag een natte luier heeft en soms ook nog eens goed doorlekt. Hij slaapt heel erg vast en bijna niet wakker te krijgen en zijn echt een paar minuten bezig om hem enigszins wakker te krijgen. Slaapdronken sturen we hem dan naar de wc en dan moet hij altijd wel plassen. Eenmaal weer terug in bed slaapt hij weer zodra zijn hoofd z’n kussen aanraakt.

Wat kunnen we nog proberen of is het echt gewoon een kwestie van afwachten? Ik weet dat er een plaswekker bestaat maar daar hoor ik ook veel wisselende verhalen over en ik wil dat eigenlijk bewaren tot de laatste optie. Dit omdat ik hoor dat heel het gezin ervan wakker wordt als dat ding afgaat.
Niet meer zoveel drinken geven voor hij naar bed gaat een optie? Gewoon niet hoeven plassen 's nachts is het streven, toch? Ik snap wel dat je zoon geen zin heeft elke keer uit z'n lekkere warme bedje te moeten komen midden in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Komt vanzelf. Hier waren alle drie de jongens laat zindelijk in de nacht. Pas toen de oudste 10 werd, zijn we naar de dokter gegaan voor een plaswekker; die hielp overigens als een tierelier. Met 6 jaar gaat de huisarts daar vast nog niet aan beginnen (en terecht ook, zeker als het al best wat nachten wél goed gaat). Op zich is het toch ook niet echt een probleem, toch? Luierbroekje aan en klaar.
Wachten. Je kunt dit niet trainen.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt geadviseerd om kind bij opnemen in de nacht echt goed wakker te maken. Dus niet half slapend laten plassen. Je kan hiervoor de wachtwoord methode gebruiken, daarbij maak je kind dusdanig wakker dat het het wachtwoord voor die dag kan herinneren. Hiermee voorkom je dat kind gewend blijft aan (half) slapend plassen..
Alle reacties Link kopieren
Door een kind 's nachts wakker te maken went hij juist aan tussendoor plassen. Het is de bedoeling dat zijn blaas getraind wordt om het een nacht vol te houden.
Voorlopig gewoon die luier en niet te veel woorden aan vuil maken. Het komt wel.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk hielp een plas wekker hier. Kind sliep ook heel diep.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De mijne is iets jonger en ook nog niet helemaal zindelijk in de nacht. Of in ieder geval gemiddeld 1 keer per week gaat het mis. Rest van de tijd goed.

Hij heeft standaard luierbroek aan. Geen zin in verschoon partijen midden in de nacht. En hij ook niet.

Eigenlijk nooit over nagedacht of dit “abnormaal” zou zijn. Denk het niet. Meestal gaat het wel goed namelijk en hij is nog best jong.

Nu heb ik mij nooit druk gemaakt over zindelijk worden. Dag-zindelijk was hij met 3,5 en pas echt goed, zonder ongelukjes, toen hij 4,5 was. Komt vanzelf. Heb er nooit een issue van gemaakt. Trainen had destijds geen zin eerder, hij voelde het echt niet.

Merk nu wel, dat de keren dat het in de nacht misgaat, hij aan het einde van de dag veel heeft gedronken. Hangt er hier dus wel mee samen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou hem na een bepaald tijdstip geen drinken meer kunnen geven, misschien een slokje water bij het tandenpoetsen maar meer dan ook niet.

Misschien het belangrijkste, vind je zoon het zelf erg dat hij nog met een luier naar bed gaat?
Als dit wel het geval is, kan je misschien wel contact opnemen met de huisarts.

Als hij zich er van bewust is, maar er tegelijkertijd ook echt niets aan kan doen.... Hoe sneu is dat!

https://www.kenniscentrumbedplassen.com ... en/ouders/

Hier vond ik nog extra info
Dat valt niet te trainen, als die prikkel nog niet door komt komt die niet door.

Hij is nog jong, hij heeft echt nog alle tijd.

Wij hebben het een paar keer geprobeerd om hem dan 's avonds laat echt wakker te krijgen, om nog een keer te plassen. Zijn we mee gestopt, dat was gewoon zielig: kind sliep zó vast...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit een kwestie van "overheen groeien" is en dat er weinig te trainen valt. Heb het als kind ook heel lang gehad (tot ik een jaar of 12,13 was) Laten plassen, niets drinken voor het slapengaan (terwijl ik dorst had, maar werd steeds angstiger, ook omdat ouders er op den duur moedeloos/boos van werden), pilletjes van de huisarts, belonen met een kadootje als ik een paar nachten droog was geweest: niets hielp, ik werd gewoon niet wakker en kan niet verklaren waarom (net als waarom ik niet kan verklaren waarom ik nu wel wakker word als ik moet plassen) Heb ook jaren niet durven logeren (schaamte), zag er op tegen dingen als schoolkamp of slaapfeestjes. En "opeens" was het over. Dus let op dat je er niet teveel "druk" oplegt.
Mijn oudste was ook erg laat. Een tijdje (maand of 2) zonder luierbroekje geslapen, maar werd daarna weer een paar keer per week nat wakker. Dit had zo’n invloed op hem, dat we hem weer luierbroekjes lieten dragen. Dan kon hij tenminste goed doorslapen. We maakten hem ook niet wakker. Dat schijnt namelijk niet echt te helpen.
Ineens merkte ik dat de luierbroekjes ‘s morgens droog waren. Eigenlijk ineens.
Hij was toen ruim 8.
Heel soms, als hij erg moe is en heel diep slaapt, wordt hij nat wakker.
Ik heb het steeds aan hem uitgelegd dat hij nog niet wakker werd van zijn wekkertje. En nu wordt hij daar wel wakker van.

Mijn jongste is nu 6, maar het ziet ernaar uit dat het bij hem ook nog even duurt.
Geen probleem. Jongens zijn over het algemeen sowieso wat later qua droog blijven in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik val een beetje over de tips om hem dan vanaf een bepaald moment maar niet meer te laten drinken. Daar wordt 'ie toch niet zindelijk van? Als hij dan droogt blijft is dat alleen maar omdat z'n blaas leeg is, niet omdat hij tijdig wakker wordt van een plasprikkel........ Lijkt me niet de bedoeling.

Ik zou het lekker even zo laten. Luier/broekje aan, eventueel bed dubbel opdekken voor het geval van lekkage en over een paar jaar nog maar eens kijken.
Half slapend laten plassen heeft ook geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je niet trainen dus nogal logisch dst je na 1,5 jaar niks opgeschoten bent. Dit Moet het lichaam zelf regelen dus laat het. Pas als hij bijvoorrbeeld een week droog is gebleven kun je het luierbroekje achterwege laten maar het is een natuurlijk proces dus niks aan te doen (tenzij het echt problematisch wordt natuurlijk maar dan zet je de stap naar de huisarts en daar is hij echt nog te jong voor).
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
30-06-2020 21:07
Ik val een beetje over de tips om hem dan vanaf een bepaald moment maar niet meer te laten drinken. Daar wordt 'ie toch niet zindelijk van? Als hij dan droogt blijft is dat alleen maar omdat z'n blaas leeg is, niet omdat hij tijdig wakker wordt van een plasprikkel........ Lijkt me niet de bedoeling.

Ik zou het lekker even zo laten. Luier/broekje aan, eventueel bed dubbel opdekken voor het geval van lekkage en over een paar jaar nog maar eens kijken.
Half slapend laten plassen heeft ook geen zin.
Als haar zoon doorlekt, dan plast hij toch meerdere malen per nacht?
Dan heeft hij teveel gedronken, hoe vermoeiend is het voor een kind om van een koude natte luier wakker te worden midden in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was met 6,5 pas nachtzindelijk. Zo ineens, van de een op andere dag. Het lichaam regelt dit zelf, ik geloof niet in trainen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben met ruim 7 jaar de plaswekker gebruikt en met succes, binnen twee nachten was het klaar. Maar advies van huisarts was om dit niet voor de leeftijd van 7 jaar te proberen. De kans op slagen is groter als ze iets ouder zijn en je wilt graag een succes.
Overigens kregen wij juist advies om wel voldoende te laten drinken. Zo voelen ze beter dat de blaas vol is en werkt het signaal richting hersenen beter.
thembo wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:35
Reden: onduidelijk
2.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met drinken houden we enigszins ook rekening. Na het avondeten krijgt hij niks meer of hij moet er om vragen. Dan krijgt hij wel een half bekertje drinken. Overdag zet ik gewoon een paar keer een volle beker neer.

Als we hem in de nacht niet laten plassen dan is hij de volgende dag zeker helemaal nat en kan ik iedere ochtend zijn bed wel verschonen. Hij heeft echt flinke plassen. Dus vandaar dat we hem toch naar de wc laten gaan dan. Dit is dan meestal tussen 23.00 en 0.00 als we zelf naar bed gaan.

Hij schaamt zich wel voor z’n luier. Niet voor ons of zijn broer maar wel als iemand anders hem ziet in z’n luier zoals de oppas. Ook schaamt hij zich ook naar ons toe als hij in de ochtend moet komen vertellen dat z’n bed nat is. We zijn overigens nooit boos geworden op hem maar het is voor hemzelf wel een soort van teleurstelling want zijn grote broer hoeft nooit een luier aan zegt hij dan.
Sjiraf schreef:
30-06-2020 21:39
Met drinken houden we enigszins ook rekening. Na het avondeten krijgt hij niks meer of hij moet er om vragen. Dan krijgt hij wel een half bekertje drinken. Overdag zet ik gewoon een paar keer een volle beker neer.

Als we hem in de nacht niet laten plassen dan is hij de volgende dag zeker helemaal nat en kan ik iedere ochtend zijn bed wel verschonen. Hij heeft echt flinke plassen. Dus vandaar dat we hem toch naar de wc laten gaan dan. Dit is dan meestal tussen 23.00 en 0.00 als we zelf naar bed gaan.

Hij schaamt zich wel voor z’n luier. Niet voor ons of zijn broer maar wel als iemand anders hem ziet in z’n luier zoals de oppas. Ook schaamt hij zich ook naar ons toe als hij in de ochtend moet komen vertellen dat z’n bed nat is. We zijn overigens nooit boos geworden op hem maar het is voor hemzelf wel een soort van teleurstelling want zijn grote broer hoeft nooit een luier aan zegt hij dan.
Grotere maat luierbroekjes kopen. Als mijn zoons door begonnen te lekken, dan moesten ze altijd naar een maat groter.


Misschien helpt het bij jouw zoon ook als je het probeert uit te leggen als een wekker in zijn lijf die op dit moment te zacht af gaat, dat hij er niet wakker van kan worden. Als hij ouder wordt, gaat de wekker steeds harder tot hij er wel wakker van wordt.
Bij beiden hier geen schaamte gehad, gelukkig. Wel bij de oudste langer in een luierbroekje geslapen dan nodig was, omdat hij zelf het vertrouwen nog niet helemaal had.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit een familie van bedplassers en nog nooit heeft iemand zich daar druk om gemaakt.

In principe wordt er onder invloed van hormonen 's nachts minder urine aangemaakt, waardoor je niet hoeft te plassen. Dat werkt niet bij iedereen even goed.
Daarnaast moet je ook nog wakker worden van het gevoel dat je moet plassen en ook dat werkt niet bij iedereen even goed.

Ik las ooit dat het advies was om een kind dan overdag iets meer te laten drinken en na 16.00 dan iets minder, zodat er minder urine gemaakt wordt 's nachts.

Of wakker maken om te laten plassen een goed idee is, is volgens mij omstreden.
Ik ben er nooit aan begonnen.

Ik heb zelf tot mijn 11e in bed geplast, mijn oudste tot zijn 9e, mijn jongste tot zijn 6e.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wakker maken wil niet iedereen, maar bij onze zoon was het ook de keuze, wakker maken om te plassen, of om 5 uur zeker weten een nat bed. We hebben alle soorten broekjes en zelfs kleine maten van incontinentie materiaal geprobeerd, maar hij is heel slank, en heeft nauwelijks billen, dus de maten die meer op zouden moeten nemen pasten gewoonweg niet..
We hebben er nooit moeilijk over gedaan, en hij zat er zelf ook nooit zo mee, maar toen hij 8,5 was via huisarts bij kinder bekken fysio terecht gekomen en ondanks dat ik daarover wat sceptisch was, lijkt haar begeleiding toch succesvol (of het is toeval, ik ben nog steeds niet helemaal zeker...)
Alle reacties Link kopieren
Met een luierbroekje voelt hij minder snel dat hij nat is. Probeer eens een onderbroek onder zijn luierbroekje. Hij voelt dan dat hij nat is maar je hoeft niet meteen zijn bed te verschonen.
Het bed dubbel opdekken is ook een idee
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt het tot 7 onder 'normaal' als ze nog niet nachtzindelijk zijn. Ze moeten bepaald Hormoon ervoor aanmaken en dat kun je niet trainen. Ik zou groter luier broekje doen, desnoods twee over elkaar en niet meer wakker maken want dat is ook niet bewust plassen.
Alle reacties Link kopieren
Tips van de kinderfysio voor mijn zoon:

Minder drinken na 16.00.
Geen zuivel meer na 16.00.
Wakker maken om te plassen 1,5 uur na in slaap vallen. Niet later.
Nat voor 03.00 betekent niet goed uitplassen overdag. Nat na 3.00 betekent nog niet aan toe.

Overdag heel goed uitplassen. Uur voor het slapen plassen, voor het slapen gaan nog een keer. Bij de laatste keer plassen eerst 5x goed springen voor plassen.

6 is nog vrij jong. De fysio zei tegen ons dat in de nacht zindelijk zijn tot 8 a 9 kan duren. Je kunt de bovenstaande tips proberen. Lukt het nog niet, dan is het nog te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Probeer hem eens sokken te laten dragen in bed. Dan zou hij wel wakker moeten worden.

Klinkt raar, klopt. Maar hier veel succesverhalen en het is de moeite van het proberen waard toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven