Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
zot-83 schreef:
05-07-2020 12:59
Ik heb hem zelf een rugzak uit laten kiezen, het werd een dino rugzak. Verder bij MyMepal lunch-dingen ontworpen, samen gedaan waarbij het zelf gekozen heeft. Mijn ontwerp is het niet (groen, geel, blauw met auto plaatjes), maar hij is er super blij mee.
Welk merk Dino-rugzak heb je? Ik verwacht dat mijn peuter dat geweldig zal vinden.
Ik lees ook mee! Mijn zoontje is net 4 geworden en start in september in groep 1. Onder normale omstandigheden was hij gelijk al gaan wennen, maar er waren nu zoveel maatregelen; niet mee de klas in mogen, niet mogen troosten/helpen ivm afstand houden, dat we het in overleg met school over de vakantie heen tillen. Hopen dat het dan inmiddels wat soepeler/normaler verloopt.
Mijn zoontje heeft nog zijn rugzak van het kdv. Staat een tractor op, is hij nog steeds blij mee. (Al begint hij nu wel te verslijten). Er hoeft niet veel in, op overblijf dagen een broodtrommel, fruitbakje en 2 drinkbekers. Gymschoenen en reserve broek liggen standaard op school. Gymkleding gebruiken ze bij ons niet in de kleuterklas.
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
05-07-2020 15:32
Ik lees ook mee! Mijn zoontje is net 4 geworden en start in september in groep 1. Onder normale omstandigheden was hij gelijk al gaan wennen, maar er waren nu zoveel maatregelen; niet mee de klas in mogen, niet mogen troosten/helpen ivm afstand houden, dat we het in overleg met school over de vakantie heen tillen. Hopen dat het dan inmiddels wat soepeler/normaler verloopt.
Ik snap je hoor maar denk je dat het gaat veranderen? Hier heb ik nu al een nieuwsbrief dat in principe na de vakantie nog steeds geen ouders naar binnen mogen en ook niet het plein op. Bso zit ook in de school daar zijn we ook al in geen maanden geweest... meestal spelen ze buiten bij het ophalen dus dat scheelt dan weer.

Nu moet ik zeggen dat ik absoluut niet tijden in de klas hoef rond te hangen, mijn kinderen het prima vinden als ik ga maar dat ik het wel fijn zou vinden als je straks gewoon weer eens een juf kan spreken, ergens vind ik het wel een drempel als je alles moet mailen.
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
05-07-2020 12:30
Hebben jullie al nagedacht over omgaan met starten BSO? Mijn zoon zal 2 dagen naar BSO gaan, maar twijfel wat wijsheid is. Gelijk laten starten zodat hij niet beter weet, of vanwege de vele nieuwe indrukken eerste maand alleen school en dan BSO erbij......?
Zoon is 15 juni met school begonnen en vanaf juli ook bso. Dus eerst 2 weken alleen school en daarna ook bso (liep zo doordat hij halfverwegen de maand op school kwam)
Ik weet niet. Ik hoop het wel. Heb ik in ieder geval nog een paar maanden om te oefenen met zelfstandig aankleden enzo. Ritsen lukt nog niet echt. Maar ik vraag me wel af hoe dat gaat op zo’n allereerste dag. Afzetten bij het hek en hopen dat hij het lokaal zelf vindt? Dat lijkt me wel heel veel gevraagd. Hoe gaat dat bij anderen, komt de juf ze dan op het plein opvangen?
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
05-07-2020 15:49
Ik snap je hoor maar denk je dat het gaat veranderen? Hier heb ik nu al een nieuwsbrief dat in principe na de vakantie nog steeds geen ouders naar binnen mogen en ook niet het plein op. Bso zit ook in de school daar zijn we ook al in geen maanden geweest... meestal spelen ze buiten bij het ophalen dus dat scheelt dan weer.

Nu moet ik zeggen dat ik absoluut niet tijden in de klas hoef rond te hangen, mijn kinderen het prima vinden als ik ga maar dat ik het wel fijn zou vinden als je straks gewoon weer eens een juf kan spreken, ergens vind ik het wel een drempel als je alles moet mailen.
Hier mag je na de vakantie ook nog niet mee naar binnen. Troosten gebeurd overigens wel gewoon en 1e dag pakte ze gewoon zijn hand vast om hem mee te nemen. Kleuter heeft er absoluut geen probleem mee gehad dat wij niet mee mochten,hij weet immers toch niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
05-07-2020 15:57
Ik weet niet. Ik hoop het wel. Heb ik in ieder geval nog een paar maanden om te oefenen met zelfstandig aankleden enzo. Ritsen lukt nog niet echt. Maar ik vraag me wel af hoe dat gaat op zo’n allereerste dag. Afzetten bij het hek en hopen dat hij het lokaal zelf vindt? Dat lijkt me wel heel veel gevraagd. Hoe gaat dat bij anderen, komt de juf ze dan op het plein opvangen?
Hier verzamelen ze op het plein en verspreide schooltijden. En bij heel verdrietige kindjes zie ik de juf meestal even naar het hek lopen. Ik zwaai dan altijd buiten het hek (sta toch te wachten tot de oudste mag)
Alle reacties Link kopieren
Hier zoon zelf tas laten uitzoeken. En ze gymmen in ondergoed en blote voeten, dus hoeven nooit iets mee te geven. Bij mooi weer is de gymles buiten.

BSO start: bij oudste heb ik de eerste week zelf opgehaald van school en in de tweede week de BSO opgestart. Van te voren wel even samen in het lokaal gekeken. Dat is heel goed gegaan, dus bij middelste ga ik het weer zo doen.


Grootste uitdaging aan starten met school vind ik trouwens je kind leren zelf Z'n kont af te vegen na het poepen .. :lol:
Ok, dat klinkt wel goed. Op het KDV vond hij het ook geen probleem om bij het hek gedag te zeggen maar daar was hij al jaren bekend natuurlijk. De grote school is misschien toch wel spannend weer. Maar daar wordt natuurlijk ook wel over nagedacht door de leraren.
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
05-07-2020 15:57
Ik weet niet. Ik hoop het wel. Heb ik in ieder geval nog een paar maanden om te oefenen met zelfstandig aankleden enzo. Ritsen lukt nog niet echt. Maar ik vraag me wel af hoe dat gaat op zo’n allereerste dag. Afzetten bij het hek en hopen dat hij het lokaal zelf vindt? Dat lijkt me wel heel veel gevraagd. Hoe gaat dat bij anderen, komt de juf ze dan op het plein opvangen?
Hier worden ze binnen het hek op een bepaald punt op het plein overgedragen en lopen dan met juf naar binnen. Dat is bij de psz tegenwoordig ook zo, dus ik verwacht bij zoon geen grote problemen. (Maar ik heb het nu op het forum gepost, dus in verband met de viva-vloek zal ik alvast beginnen mijn verwachtingen bij te stellen :facepalm: )

Maar in jouw geval helpt het misschien dat hij een paar weken/maanden ouder is dan nu. Ritsen lijkt me niet nodig, het is hoogstens een paar meter dat hij zonder rits loopt, dus daar loopt hij echt geen kou van op. Is hij wel gewend dat je hem ergens "alleen" heen laat gaan, zodat je uit het zicht bent? Zit hij nu op een psz of kdv?
Nijntje* schreef:
05-07-2020 16:02


Grootste uitdaging aan starten met school vind ik trouwens je kind leren zelf Z'n kont af te vegen na het poepen .. :lol:
Haha inderdaad. Die van mij kan het wel maar vergeet het weleens. Of hij trekt zn broek helemaal uit en komt dan in zn blote billen de kamer in dat hij zn broek niet meer aan krijgt
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
05-07-2020 16:02
Hier zoon zelf tas laten uitzoeken. En ze gymmen in ondergoed en blote voeten, dus hoeven nooit iets mee te geven. Bij mooi weer is de gymles buiten.

BSO start: bij oudste heb ik de eerste week zelf opgehaald van school en in de tweede week de BSO opgestart. Van te voren wel even samen in het lokaal gekeken. Dat is heel goed gegaan, dus bij middelste ga ik het weer zo doen.


Grootste uitdaging aan starten met school vind ik trouwens je kind leren zelf Z'n kont af te vegen na het poepen .. :lol:
Mijn grootste uitdaging op dit moment is dat mijn bijna-kleuter mij moet roepen als hij gepoept heeft, want hij dénkt dat hij het kan :-?

Poeptijden liggen vooralsnog buiten schooltijden, dus ik duim dat dat voorlopig zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
Hier komt juf dus naar het hek en de kindjes van die groep gaan dan mee. Nieuwe kindjes krijgen gewoon een hand en lopen dan aan de hand van de juf mee de klas in (zo ging het in iedergeval bij zoon)
Alle reacties Link kopieren
Hier al 1,5 jaar poepproblemen en dat is op school ook echt dan een probleem... gelukkig wel al grote stappen gezet, afgelopen jaar geswitcht van bso (ze werden woedend op kind bij ongeluk waar ze niets aan kon doen) en we maken echt wel stappen.... maar wat is die weg ontzettend lang. Ik hoop dat ik aan het eind van komend schooljaar kan zeggen weet je nog een jaar geleden.... (en zo denk ik nu ook maar steeds terug maar pfff ik vind het wel lastig)
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee, zoon begint na de vakantie in groep 1. Hij heeft er heel veel zin in dus dat is fijn. Komende week een middagje wennen.
Ik bedenk me nu dat mijn dochter van 3.5 ook wel eens mag beginnen met haar eigen billen leren afvegen haha. Nu al handig dit topic, daar had ik dus nooit over nagedacht!
Bij ons op school moeten de kleuters zelf naar binnen en naar de klas lopen. Eerste weken mag je nog mee maar eigenlijk is het wel de bedoeling dat ze zo snel mogelijk zelf gaan. (Is grote school met 8 kleuterklassen, als alle ouders mee naar binnen gaan is het veel te druk en is er geen controle dat er geen kinderen naar buiten gaan die binnen horen te blijven😁)

Nu met Corona moeten we de kinderen bij de poort afzetten, de juf staat ze op te wachten op het schoolplein en loopt dan samen met ze naar binnen. (Is nu andere ingang ivm verspreiding van ouders over de verschillende ingangen).

Hoe het na de vakantie gaat zijn weten wij nog niet, maar ik hoop ook weer wel persoonlijk contact met de juf te kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
05-07-2020 16:26
Ik bedenk me nu dat mijn dochter van 3.5 ook wel eens mag beginnen met haar eigen billen leren afvegen haha. Nu al handig dit topic, daar had ik dus nooit over nagedacht!
De mijne (11-2016) heeft sowieso pas twee weken geleerd de wc te gebruiken. Hij vond de luiers prima.
Bij oudste zijn we pas drie weken van te voren begonnen met het leren billen vegen, dus denk dat ik dat nu ook nog even uit stel. Ik vond dat zo hoor, die onderbroeken waaruit bleek dat duidelijk niet gelukt was :sick:
Alle reacties Link kopieren
@Nijntje daarom ben ik ook deze week pas begonnen, ik ben nu al huiverig voor de was de komende tijd.
Nijntje* schreef:
05-07-2020 16:02

Grootste uitdaging aan starten met school vind ik trouwens je kind leren zelf Z'n kont af te vegen na het poepen .. :lol:
Ja, ik ook. Zoon lijkt er vies van te zijn, bang dat hij poep aan zijn handje krijgt. Thuis doen we het nu samen, hij heeft de hulp echt nog wel nodig om het een beetje schoon te laten gebeuren. Volgens mij heeft hij op school nog niet vaak gepoept want hij is nog nooit met vieze broek thuisgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Hier mag dochter zelf haar spullen uitkiezen. Nieuwe tas (van peppa) vraagt ze voor haar verjaardag. Beker en broodtrommel gaan we samen uitzoeken een keer in de vakantie.

Mijn laatste vakantieweek is haar eerste schoolweek zodat ze niet naar de bso hoeft en evt thuis kan blijven als het echt teveel is. Week erna neemt man nog een weekje vrij om hetzelfde te kunnen doen. Daarna zeker 1 en misschien 2 dagen bso maar dat is bij haar oude kdv dus ik denk dat ze dat prima vindt (maar wel vermoeiend aangezien ze een soort spons is die alles van iedereen opzuigt). Gymkleren is een goeie om nog even te checken!

Hier nog niks gehoord over brengen en halen en Corona regels. Met wennen mag ze wel naar de klas gebracht worden gelukkig. Ik hoop eigenlijk dat het bij kleuters bijvoorbeeld wel weer mag maar zo niet dan denk ik niet dat kind het erg zal vinden. Ik meer haha.
Poepen doet onze dochter meestal super schoon :) dus verwacht ik niet heel veel viezigheid van gelukkig haha. Ze kan ook wel zelf afvegen geloof ik (al vindt ze dat bij plassen ineens niet meer nodig dus ik weet niet echt of het heel hygiënisch wordt allemaal). Elke avond maar een korte wasbeurt in bad denk ik :lol:
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter poept niet op school. Benoemd dat zelf ook. Hebben haar uitgelegd dat ze week echt niet poepen als ze moet omdat ze anders buikpijn krijgt maar tot nu toe (al 1,5 jaar) poept ze dus buiten schooltijd. Juf heeft bij dochter aangeboden na te poetsen maar dat vindt dochter ook vervelend. 'De juf heeft het toch veel te druk met zoveel kindjes!'

Na school gaat ze naar huis of opa en oma dus ze poept daar wel.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
05-07-2020 16:02
Grootste uitdaging aan starten met school vind ik trouwens je kind leren zelf Z'n kont af te vegen na het poepen .. :lol:
Hier hetzelfde dilemma haha. Probeer haar nu al 2 weken te leren niet meer 'ik ben klaar' te roepen, maar het zelf te doen. Maar ze wil toch nog een check. Laat haar het na een check wel zelf wegpoetsen (of ik doe het met haar hand). Wel wil ze sinds een paar weken de deuren dicht hebben en doet ze zelf het licht aan en uit en trekt ze door. Dus ik denk dat ze het de komende 6 weken nog wel gaat leren.

Als juf ken ik de kleuters die op de wc 'ik ben klaar' roepen, en die zitten dat soms een half uur te doen. Juf komt echt niet... laatst zelf verhaal gehoord dat een ander kind toen de billen ging vegen.



Hoorde laatst van een ouder op mijn school, dat ze geen problemen had haar kind nu zo te brengen. Kind wist toch niet beter dan dat mama niet mee naar binnen mag en de juf op het plein de kinderen ontvangt. Vond ik eigenlijk wel een goede. Had er zo zelf nog niet over nagedacht!
Geen idee wat bij school van dochter straks de afspraken zijn. Ik denk juf op het plein. Is gelukkig een kleine school. Maar 4 klassen volgend jaar, dus geen enorme drukte.
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
05-07-2020 20:00
Hier hetzelfde dilemma haha. Probeer haar nu al 2 weken te leren niet meer 'ik ben klaar' te roepen, maar het zelf te doen. Maar ze wil toch nog een check. Laat haar het na een check wel zelf wegpoetsen (of ik doe het met haar hand). Wel wil ze sinds een paar weken de deuren dicht hebben en doet ze zelf het licht aan en uit en trekt ze door. Dus ik denk dat ze het de komende 6 weken nog wel gaat leren.

Als juf ken ik de kleuters die op de wc 'ik ben klaar' roepen, en die zitten dat soms een half uur te doen. Juf komt echt niet... laatst zelf verhaal gehoord dat een ander kind toen de billen ging vegen.



Hoorde laatst van een ouder op mijn school, dat ze geen problemen had haar kind nu zo te brengen. Kind wist toch niet beter dan dat mama niet mee naar binnen mag en de juf op het plein de kinderen ontvangt. Vond ik eigenlijk wel een goede. Had er zo zelf nog niet over nagedacht!
Geen idee wat bij school van dochter straks de afspraken zijn. Ik denk juf op het plein. Is gelukkig een kleine school. Maar 4 klassen volgend jaar, dus geen enorme drukte.
Dat is dus idd echt zo! Zoon weet dus niet beter of de juf komt naar het hek en dan mag je naar binnen. Vind hij helemaal prima en heeft hij dan ook totaal geen probleem mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven