Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
06-07-2020 19:15
Ik lees hier iets over zwemles, beginnen jullie daar met 4 of 5 jaar mee?
Als er plek is. Hangt van de voorkeursdag af hoe lang de wachtrij is, maar ik sta er liever alvast op. Ze mogen vanaf 3 ingeschreven worden en lessen vanaf 4.

Bij de jongste had ik het inschrijven voor de psz steeds uitgesteld, waardoor ze bijna opeens een half jaar langer moest wachten. Het is dat er tussentijds iemand wegging en ze voorrang kreeg omdat ze een jonger zusje was, maar anders was er nu nog geen plek geweest. Het gaat me dus geen tweede keer gebeuren dat ik te laat ben om een kind ergens voor aan te melden :$
Hier is zwemmen vanaf 4 jaar en er is geen wachtlijst dus wilde haar in januari laten beginnen dan is ze 4 jaar en 2 maanden.... maar juist omdat andere zwembaden 5 jaar hanteren twijfel ik of het niet te vroeg is...
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor vaak dat of je nu met 4 begint of met 5, ze ongeveer tegelijk hun diploma hebben. Dus of je zit 1.5 jaar in het warme zwembad te wachten, of een half. Dan kies ik liever voor dat laatste haha. Overigens wil ik sowieso haar eerst rustig met school laten beginnen, dat is al intensief genoeg. Zwemles komt daarna wel.
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
06-07-2020 19:15
Ik lees hier iets over zwemles, beginnen jullie daar met 4 of 5 jaar mee?
Wij gaan waarschijnlijk met 5 beginnen. Zitten nu op peutrrzwemmen dus wil straks wel regelmatig gaan zwemmen zodat hij het niet verkeerd maar denk dat starten met school alleen al genoeg prikkels geeft. Daarnaast hoor ik in mijn omgeving toch veel dat kinderen die met 4 beginnen uiteindelijk op dezelfde leeftijd Klaar zijn als die met 5 beginnen.
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
06-07-2020 19:46
Ik hoor vaak dat of je nu met 4 begint of met 5, ze ongeveer tegelijk hun diploma hebben. Dus of je zit 1.5 jaar in het warme zwembad te wachten, of een half. Dan kies ik liever voor dat laatste haha. Overigens wil ik sowieso haar eerst rustig met school laten beginnen, dat is al intensief genoeg. Zwemles komt daarna wel.
:high5:
Ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik typte. We zijn het wel vaak eens haha.
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik zelf met 6 begonnen en heb 1,5 jaar over het eerste badje gedaan omdat ik niet op mijn rug durfde :facepalm:
Dat hopen we door eerder te beginnen bij zoon een beetje voor te zijn. En als dat toevallig met 4 is, kunnen we altijd nog kijken of hij een stukje terug gaat op de wachtlijst zodat het wat langer duurt als het niet uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-07-2020 19:49
:high5:
Ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik typte. We zijn het wel vaak eens haha.
Hahaha ja :high5:
Alle reacties Link kopieren
Zoon is begonnen toen hij bijna 5 was. Afgelopen februari. En toen kwam in maart corona.. begin juni zijn ze weer gestart. Bij ons duurt het zwemmen een vol uur en ook echt dat hele uur zijn ze aan het zwemmen (en meteen in het diepe!). Dat had mijn zoon niet volgehouden toen hij net 4 was. Nog los van de concentratie die ze moeten hebben. Ik wil door deze ervaring mijn middelste zoon ook vanaf 5 jaar laten zwemmen. Enige nadeel is dat het echte alleen buiten spelen daardoor ook uitgesteld wordt, terwijl mijn 5 jarige daar dan wel weer eerder behoefte aan leek te krijgen.

Iemand had het trouwens over anderhalf jaar zit in een warm bad. Wat dat betreft nog wel goed om je heen te kijken wat er nog meer is behalve het grote zwembad wat wellicht in de buurt is. Want er zijn soms toch ook nog kleine zwembaden in de buurt met weer andere mogelijkheden. Bij de één zit je in het zwembad vol in de warmte, bij de ander zit je in de hal naar een tv-scherm te kijken, weer andere plekken hebben een kantine met een glazen wand waar je mee kan kijken. En ik laat mijn kind bijvoorbeeld zwemmen in de sportschool, waarbij ik mag sporten terwijl mijn kind in het water ligt. Ik vind het echt ideaal, het voelt als even een uurtje lekker voor mezelf terwijl mijn kind leert zwemmen. Ik heb om die reden ook een uur in het weekend gekozen, dan kan ik de andere kinderen bij partner laten.
Alle reacties Link kopieren
Wat handig dat zwemmen en sporten tegelijk Nijntje! Hier keuze uit zwembad in het dorp maar die staat slecht aangeschreven dus doen we niet. Nog twee andere zwembaden in dorpen om ons heen en een van die twee worden het. Kleine baden zijn het (dus wel overzichtelijk) en je kan meekijken geloof ik. Vooralsnog lijkt het me wel kneuterig maar na 1.5 jaar vind ik dat vast niet meer haha. Ach we zien wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja is echt perfect. Is ook een klein bad inderdaad, zo'n bad waar ze aquarobics in geven s avonds. Maar het voldoet prima. Ik wist eerst niet eens dat deze sportschool zwemlessen geeft, maar later bleek hij veel beter bekend te staan dan het grote zwembad.
En ook deels zout water, wat echt goed blijkt tegen de eczeem en waterwratten van zoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaan de zomervakantie eens kijken waar ik de zwemlessen wil laten volgen. Hier zijn wel wachttijden. Ik denk dat ik haar rond de 5 jaar laat starten. Ik heb helemaal geen zin in de zwemlessen maar het is wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Zo heeft zoon aangegeven dat hij graag op voetballes wil. Ik ben er nog niet over uit of ik echt al vanaf 5 jaar aan dat soort verplichtingen vast wil zitten van halen en brengen en vroeger eten en de hele rambam. Het is hier op zich wel op een gunstige avond en op deze leeftijd nog zonder wedstrijden enzo..
Hebben jullie kinderen al clubjes of iets dergelijks?
Alle reacties Link kopieren
Zoon deed peuter gym, maar was daar snel klaar mee. Ik wil hem wel met vier laten starten met funkey hockey. Dat is op basis van strippenkaart dus niet verplicht wekelijks. En wordt gegeven door een vriendin van me. Ik vind teamsporten juist heel leuk en hoop dat ze daarvoor kiezen. Die zwemlessen lijken me erger.
Hier hebben we gemeentelijk zwembad waar ze twee verschillende lesmethodes aanbieden, daarnaast nog 3zwembaden in de buurt.

En als peuter straks eventueel naar sportbso gaat, kunnen zij ook brengen en halen naar zwemles :lol:
Alle reacties Link kopieren
Zo haha ik heb veel pagina`s gemist...

Ik wou een rugzak als verassing kado geven voor ze straks start. Maar zelf uitzoeken is natuurlijk ook leuk. Hier hoeven ze niet om te kleden voor gym maar in de brief stond wel een gymtas met gymschoentjes in de gang hangen.

Mijn dochtertje is net 4. Ze was op 20 juni jarig. Ze kon ivm Corona niet wennen op school en verzoek was starten in sept. Ze start 20 juli wel op de bso. Ze mag tot die tijd op t kdv overbruggen maar ik wordt echt gek momenteel van mijn lieve vrolijke enthousiaste kind. Ze kan haar ei totaal niet meer kwijt op de opvang en dat uit zich in heel slecht slapen. Ze is nu nog wakker en aan t piepen en roepen en moeilijk doen. Terwijl dagen dat ze thuis is en ze met buurkinderen van 5+ kan spelen en we samen een stuk fietsen of lopen of naar mijn paarden gaan ze s avonds wel goed inslaapt
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
06-07-2020 19:46
Ik hoor vaak dat of je nu met 4 begint of met 5, ze ongeveer tegelijk hun diploma hebben. Dus of je zit 1.5 jaar in het warme zwembad te wachten, of een half. Dan kies ik liever voor dat laatste haha. Overigens wil ik sowieso haar eerst rustig met school laten beginnen, dat is al intensief genoeg. Zwemles komt daarna wel.
Dit hoor ik ook vaak idd
Alle reacties Link kopieren
Wij kiezen ervoor nog niet te starten met zwemles. Denk dat 5 dagen school en 2 middagen bso al vermoeiend genoeg zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-07-2020 21:10
Zo heeft zoon aangegeven dat hij graag op voetballes wil. Ik ben er nog niet over uit of ik echt al vanaf 5 jaar aan dat soort verplichtingen vast wil zitten van halen en brengen en vroeger eten en de hele rambam. Het is hier op zich wel op een gunstige avond en op deze leeftijd nog zonder wedstrijden enzo..
Hebben jullie kinderen al clubjes of iets dergelijks?
Dochter zit op dansles sinds november (ze was toen net 3). Thuis trekt ze ook vaak haar balletpakje aan en draait rondjes. Ze vind het heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Zwemles wou ik ook pas zeker bij 5 of 6 doen. Wel belangrijk veel water hier buiten maar ik denk dat het daarvoor te zwaar is
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
@clubjes: allebei de kinderen zitten nu op peutergym, vanaf de herfst gaat zoon in plaats daarvan op kleutertoneel. Dat lijkt ons wel goed voor zijn zelfvertrouwen icm spraak. Hij wil ook graag viool spelen, geen idee waar hij dat van heeft, wij zijn absoluut niet klassiek aangelegd :huh: Maar hij mag een proefles gaan volgen, dan kijken we aan de hand daarvan wel verder...
En verder als hij 5 is op scouting, en dus tussendoor nog ergens zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe combineer je dat met de jongste, Maartje? Als je je oudste naar zwemles, viool en toneel brengt? Dat vind ik nog best een uitdaging met mijn andere twee kinderen merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook muziekles voor kleuters gegeven, mogen ze allerlei instrumenten proberen op een speelse manier. Lijkt me erg leuk. Maar ook kleutermusical, dat vindt ze ook geweldig denk ik. Nouja genoeg te kiezen dus.
We hebben met haar peutergym gedaan maar dat was snel klaar want veel te weinig interactie met andere kinderen vond zij.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook graag mee. Onze kleuter is net voor de corona sluiting gestart in groep 1/2 en blijft na de vakantie gewoon in dezelfde klas en bij dezelfde juffen. Zwemles lijkt me vroeg genoeg bij 5 jaar. Ook ivm dat 5 dagen school en 2 dagen bso en speelafspraakjes wel genoeg is voor nu. Geen idee qua wachtlijsten dus daar zal ik eens naar gaan kijken ;-D
Wel jammer dat ik zelf net gewend ben dat kleuter naar school gaat en ik op mijn mamadagen alleen peuter thuis heb tot 14 uur en t nu volgende week alweer vakantie is ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-07-2020 22:05
Hoe combineer je dat met de jongste, Maartje? Als je je oudste naar zwemles, viool en toneel brengt? Dat vind ik nog best een uitdaging met mijn andere twee kinderen merk ik.
Toneel is op zondag, peuter zit de les ervoor en man gaat ook mee, dus die is makkelijk ;-)

Viool ga ik vanuit dat het niks wordt na de proefles, maar anders gaat de jongste een uurtje naar de oppas als de oudste echt wil.
Zwemmen is op een dag dat man een thuiswerkdag heeft (ok, dat heeft hij op dit moment nog elke dag, maar zijn reguliere thuiswerkdag dus), hij heeft aangegeven dat hij de jongste wel wil vermaken in de tijd dat wij het zwemmen hebben en dan 's avonds nog wat extra werkt. Dat kan dan weer gelukkig bij zijn werk.

Ik maak me meer zorgen om de toekomst, dat ze allebei compleet andere sporten willen doen op verschillende sportcomplexen en nog te jong zijn om er zelf te komen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie kids nog weleens een middagdutje. Dochter slaapt soms nog smiddags geeft ze zelf ook aan. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Vandaag niet geslapen maar om half 7 doodmoe naar bed gebracht.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
06-07-2020 22:34
Doen jullie kids nog weleens een middagdutje. Dochter slaapt soms nog smiddags geeft ze zelf ook aan. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Vandaag niet geslapen maar om half 7 doodmoe naar bed gebracht.
Hier niet meer, maar ik weet dat de buurjongen af en toe nog een uurtje naar bed gaat na school. Hij is nu 4,5.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven