Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Hier zoontje ziek. Heeft de hele nacht overgegeven. Afgelopen weekend was het zijn broertje dus gaat het rondje. Hij kan dus niet afsluiten vandaag, vind hij heel erg jammer. Hier overigens ook 1e keer dus ben benieuwd wat we kunnen verwachten met betrekking tot thuis onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren sowieso al in een soort van quarantaine, altijd thuis zonder bezoek enz. Echter kinderen gingen naar school/sport/bso. Nu dat allemaal wegvalt blijven we de komende week gewoon met zn allen cocoonen en als er dan niemand ziek wordt, is het daarna wat mij betreft gewoon veilig om naar opa en oma te gaan.

Ben trouwens wel blij dat er op school eindelijk war meer aandacht is voor hygiene, handen wassen voor t eten etc. Afgelopen jaren waren kids verkouden en ziek vanaf oktober tot april, en tot nu toe nog niks. En in t voorjaar stopte het ook meteen na ingang vd lockdown.
Alle reacties Link kopieren
Hier is vandaag ook de kerstviering. Ik baal dat de zwemlessen voor de derde keer dit jaar niet doorgaan. Dochter loopt zo elke keer een achterstand op en het gaat al moeizaam. Het is echter niet anders.
snowgirl1 schreef:
15-12-2020 09:00
Hier zoontje ziek. Heeft de hele nacht overgegeven. Afgelopen weekend was het zijn broertje dus gaat het rondje. Hij kan dus niet afsluiten vandaag, vind hij heel erg jammer. Hier overigens ook 1e keer dus ben benieuwd wat we kunnen verwachten met betrekking tot thuis onderwijs.
Beterschap!

Nou, de laatste dag vóór de vakantie/lockdown voor de kinderen... Jongste vindt het geloof ik wel moeilijk hoor. Hoewel hij zin heeft in de vakantie en zich op de pyjama-ochtendjes in de vakantie en het logeren bij broer op de kamer verheugt weet ik nu al dat dit lang voor hem gaat duren. Hij is erg gesteld op zijn vriendjes en heeft het sociale aspect van school hard nodig. Tijdens de eerste "lockdown" (maart-juni) was hij nét schoolgaand. En dan medio januari zitten we alweer bijna op de helft van dit schooljaar. Afgelopen oudergesprekken hebben we wel besloten dat (zoals het er nu uitziet) hij na de zomervakantie gewoon volgens zijn kalenderjaar (2016) naar groep 2 zal gaan en niet versneld naar groep 3.
Hoe is de noodopvang bij jullie geregeld? Wij hebben vandaag een mail gehad dat de school zelf opvangt en dat elke leraar haar eigen leerlingen in de klas heeft. Consequentie hiervan is dat als een leraar een kind in de klas heeft er geen digitaal thuisonderwijs wordt gegeven die dag. Ouders kunnen alleen vragen mailen en die worden tussen 15.00-16.30 beantwoord.

:|

Op de dagen dat de leraren geen noodopvang hoeven te geven zijn ze tussen 08.30-16.30 beschikbaar per Teams, worden de hele dag vragen beantwoorden en is er persoonlijk videobellen tussen leraar en kinderen.

Vervolgens appen meerdere ouders in de appgroep welke dagen ze hun kinderen naar de noodopvang brengen. Alle dagen moeten er een paar naar de noodopvang. Dus geen contact of thuisonderwijs voor de rest van de kinderen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Die noodopvang moet toch anders?
Alle reacties Link kopieren
Hm hier wordt het meer samengevoegd, de kinderen die er zijn. Maar volgens mij is er ook geen thuisonderwijs in de zin dat kinderen voor de laptop moeten meedoen. Wel opdrachten mee en die maken en dus inderdaad vragen stellen tussen bepaalde tijden. Niet heel anders dus dan bij jullie qua onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Voor de kleuters is er hier sowieso geen thuis onderwijs. Alleen wat werkbladen.
Ik zou ook niet weten wat ik de juf moet vragen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
15-12-2020 22:13
Voor de kleuters is er hier sowieso geen thuis onderwijs. Alleen wat werkbladen.
Ik zou ook niet weten wat ik de juf moet vragen.
Ah nee ik bedoelde voor de oudere groepen. Kleuters hoeven inderdaad niks.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar geregeld dasilva. Hier wel thuisonderwijs na de vakantie. Krijgen elke dag een paar activiteiten door. Ook voor kleuters dus maar in de mail stond, het is fijn als je er iets van kunt doen maar wat niet gaat, gaat niet. Wel twee keer per week een 'kring'activiteit via teams. Niet met de hele groep tegelijk maar in kleine groepjes. Was de vorige keer ook op het laatst.

De noodopvang wordt hier 1 groep van kinderen van alle groepen door elkaar. Daar staat dan een juf bij. Ze zetten daar ook de onder wijsassistentes, ambulante leerkrachten en lio-stagiaires voor in.

We kregen ook door wie we naast de eigen leerkracht mogen benaderen op het moment dat het thuis niet lukt zodat school kan kijken hoe ze kunnen steunen (Ik verwacht kinderen maar noodopvang of wat meer individuele momenten via teams of doorverwijzen naar externe hulpverleners wanneer er andere dingen fout gaan)

Kerstlunch ging hier ook niet door maar ze hebben er wel een gezellige laatste (kerst)dag van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
De eerste dagen goed gegaan? Hier heeft kleuter vooral veel buiten gespeeld dus vooralsnog prima. Het is ook pas een paar dagen, verwacht dat ze over een week school wel zal missen.
Vandaag een heel programma voor na de vakantie gekregen. Juffen hebben echt hun best gedaan met allerlei opdrachtjes en opties maar niks is verplicht. Elke dag kunnen ze even inloggen om hun klas en juf op teams te zien maar ook dat is een optie. Vind het wel prima, geen idee nog in hoever alles gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
Hier is zoontje weer opgeknapt en heeft vanmiddag met een klasgenootje gespeeld. Dreumes probeerde ook telkens mee te spelen, maar dat werd (uiteraard) niet altijd gewaardeerd.

Ik ben zelf woensdag even wat werkboekjes wezen ophalen op school omdat ze dat dinsdag al hadden meegekeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vergaat het jullie kleuters nu we weer thuis zitten? Fijne vakantie gehad? Veel schoolwerk of valt het mee?
Hier was de vakantie wel prima (beetje jammer dat we weinig konden ondernemen) maar nieuwjaarsdag was kleuter wel in tranen dat ze nu nog niet naar school kon.

Thuisonderwijs bestaat uit een heel schema waarvan alles mag en niets moet. Elke ochtend een appje van de juf, elke ochtend mogelijkheid tot teams met de klas en in de avond weer een bericht van de juf met foto’s van wat alle kinderen gedaan hebben. Opzich heel leuk maar merk dat het ook wel wat druk geeft; voor kleuter niet leuk als zij nooit op de foto staat dus we moeten wel een keer wat doen en sommige kinderen staan wel heel vaak op de foto (en doen echt werkjes waarvan ik denk; hoeven die ouders niet te werken).
Kleuter gaat 1 dag naar de noodopvang en dat vind ik wel fijn om de verbinding met school te houden. Ze had voor de kerst best een paar speelafspraakjes gehad maar nog niet zoveel dat we die ouders nu snel appen om te vragen om nieuwe afspraakjes en ik merk dat ze wel echt behoefte heeft aan uitdagender sociaal contact.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind wordt op school opgevangen in de noodopvang. Ze ondergaat het braaf. Het is best gezellig zegt ze.
Hier gelukkig elke dag een inlog-moment in Teams met de juf en een stuk of 6 kleuters (zijn in groepjes ingedeeld). Heel fijn, want dat was tijdens de eerste lockdown niet zo. Het interactieve deel vindt zoon heel fijn, een zoekplaat, vragen beantwoorden. Luisteren (verhaaltje voorlezen, liedjes zingen) dat vindt hij nog lastig. Ik verwacht eigenlijk dat dat op school ook zo is, maar nu heeft ie de neiging gewoon weg te lopen. Ach, we laten het verder maar zo. Er worden geen/weinig opdrachten gegeven. Dus af en toe knutselen en tekenen we, ik heb een aantal werkbladen uitgeprint en. verder veel vrij spelen. Maar het is pittig voor hem, zoveel thuis (moeten) zijn. Ik heb het gevoel dat hij hier echt gefrustreerd door is (veel boos taalgebruik o.a.) en zich met al die vrije tijd die hij/wij zelf moeten opvullen geen raad weet.
Hier is het matig geregeld. We mogen begin van de week een pakketje werkjes ophalen. Die vindt mijn kleuter superleuk, dus met 2 dagen is hij daar doorheen. 1x per week zegt de juf even hoi op teams, verder geen contact vanuit juf. ER wordt wel nog een "beweeg tip"gestuurd en een "muziek les"(die bestaat uit een mp3 en kijk maar even wat je ermee doet.
Het komt erop neer dat we die werkjes doen, want dat vindt hij leuk en verder knutselen we en gaan we naar buiten. Hier en daar een filmpje/schermtijd en nou ja...we maken er het beste van. Gelukkig vindt hij deze lockdown beter dan de vorige, nu kan hij soms met vriendjes afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Hier kreeg hij wat werkjes mee op de laatste dag. Met wat taakjes erop.
Er is geen online moment qua teams of zo.
Wel via Klasbord dat er wat berichtjes komen.

Weinig druk qua moeten, vindt zoon prima (en mama ook wel)
Wel jammer voor zoon dat hij vandaag jarig is en dit niet in de klas kan vieren, want daar verheugde hij zich wel op). Wel kaartje van zijn juffen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen we elke morgen te horen wat we "moeten" doen die dag. Mochten ze een keer niet willen, is dat ook geen probleem. Ze werken nu in het thema de ruimte.
Van onze school is het verzoek gekomen om geen kinderen meer aan te melden voor noodopvang. Want bij noodopvang is er geen onderwijs mogelijk. Ik snap school maar ik snap de ouders ook wel.

Wij krijgen elke zondag een weekplanning met opdrachten voor elke dag. Maar we moesten het vooral niet als verplichting zien en vooral met de kinderen gaan spelen. Want van spelen leren de kinderen veel meer.
Om vervolgens een 1-op-1 zoomcall te eisen en daarin te zeggen dat we op maandag en dinsdag niks ingeleverd hadden. We moesten meer betrokken zijn. Het was dinsdag 15.00 uur.. :wtf: En gister wéér. De juf communiceert als een kampbewaarder. En ze ontvangen niks omdat de server van school geen foto’s en filmpjes accepteert via de mail aan de juffen. En we mogen het niet appen..

Als school zo doorgaat krijgen ze onze kleuter ook op de noodopvang. Vandaag heeft mijn man 1,5 uur lang een dansje en liedje gerepeteerd met kleuter uit angst om weer een zoomcall met de juf te moeten doen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we afgelopen maandag wat werkjes opgehaald die we konden doen, en een inlogcode op een site, maar dat hebben we nog niet gedaan.

Elke dag even een uurtje met zoon z’n werkjes aan de gang, hij vraagt er zelf ook naar.
Via internet doen we van de week wel, van het weekend zelf eerst even kijken hoe het werkt.

Zoon vind het wel lekker thuis zei hij, ik ben aankomende week uitgerekend, dus we zien wel waar we allemaal aan toe komen, het is nog een kleuter dus als we iets niet doen dan lijkt me dat geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
08-01-2021 14:39
Van onze school is het verzoek gekomen om geen kinderen meer aan te melden voor noodopvang. Want bij noodopvang is er geen onderwijs mogelijk. Ik snap school maar ik snap de ouders ook wel.

Wij krijgen elke zondag een weekplanning met opdrachten voor elke dag. Maar we moesten het vooral niet als verplichting zien en vooral met de kinderen gaan spelen. Want van spelen leren de kinderen veel meer.
Om vervolgens een 1-op-1 zoomcall te eisen en daarin te zeggen dat we op maandag en dinsdag niks ingeleverd hadden. We moesten meer betrokken zijn. Het was dinsdag 15.00 uur.. :wtf: En gister wéér. De juf communiceert als een kampbewaarder. En ze ontvangen niks omdat de server van school geen foto’s en filmpjes accepteert via de mail aan de juffen. En we mogen het niet appen..

Als school zo doorgaat krijgen ze onze kleuter ook op de noodopvang. Vandaag heeft mijn man 1,5 uur lang een dansje en liedje gerepeteerd met kleuter uit angst om weer een zoomcall met de juf te moeten doen :lol:
Jeetje wat een vervelende houding van de juf zeg.

Hier is 2 keer per week een zoomgesprek met groepjes kinderen. En een weekplanning met opdrachten waarvan ze het fijn vinden als we wat proberen te doen.
Deze week juf gemaild dat dochter maar 1 keer mee zou doen met bellen en dat het ons nog niet gelukt was mee te doen met het thuisonderwijs ivm extra drukte op het werk, juist door de lockdown. Ik kreeg alle begrip al hoopte ze dat we wel iets zouden oppakken.
Vandaag met kind voor gaan zitten. Opdrachten doorgenomen maar kind is totaal niet gemotiveerd. Uiteindelijk eigen draai aan gegeven waardoor ze het wel leuk vond gelukkig. In het voorjaar vond ze het nog leuk. Nu niet meer (maar gaat ook eigenlijk vooral voor de gezelligheid naar school de laatste tijd, dat stuk vangen we niet op met thuis onderwijs. Deze week wel met een vriendin gespeeld).
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft kleuter 2x per week een moment via Teams met de juf en de hele klas (want ze heeft twee verschillende juffen). Elke ochtend krijgen we van de juf een filmpje met een opdracht. Maar ze geven ook aan dat niets moet. Als het kind liever wil spelen is dat ook prima, want het gaat hun er vooral om dat de kinderen lekker in hun vel zitten. Top insteek wat mij betreft.

We maken van elke opdracht een foto en aan het eind van de week worden alle foto's geüpload door de juf zodat iedereen ze kan bekijken.

Dochter heeft gelukkig één vriendinnetje met wie ze een speelafspraakje heeft gehad voor de vakantie en ze hebben nu tijdens de lockdown ook samen gespeeld. Het klikt erg tussen de twee meiden (ze zijn tegelijk op school gestart), dus ik heb haar moeder gewoon geappt.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Duo-Penotti! Toch nog een leuke dag van kunnen maken?


4-jarige moet elke dag verplicht een kwartier videobellen met een klein groepje kleuters. Hij vindt het super leuk. De opdrachtjes passen bij zijn niveau (hij is pas net 4) en de juf doet het ook heel leuk en enthousiast. Het zijn allemaal afwisselende opdrachtjes. Daarnaast krijgt hij een pakketje huiswerk mee van school wat niet verplicht, maar wel wenselijk is. Wij doen alleen de werkbladen (dat zijn er maar een paar); de knutselopdrachten en spelopdrachten kom ik niet aan toe door werk. Juf weet dat en doet er niet moeilijk over. Kleuter baalt wel dat er maar zo weinig werkbladen zijn voor hem, want hij vindt de werkbladen leuk.
Kleuter moet ook dagelijks op zo'n soort Squla achtig programma, maar weigert vaak en die strijd ga ik niet aan.

5-jarige moet ook elke dag verplicht een kwartier videobellen. Hij vindt het niet bijzonder leuk, maar doet het netjes. Ook daar veel afwisseling en ik vind de opdrachten wel van aardige kwaliteit. Echt rekenen en taal enzo.
Hij krijgt daarnaast wel echt veel huiswerk mee naar huis. Komt ook wel omdat hij fors voor loopt en ze vinden dat hij daarom wat meer aan kan. Ook bij hem krijgen we niet alles af, maar de juffen zijn begripvol. Ook hij moet daarnaast ook nog dagelijks dat Squla achtige programma doen. Hij vindt dat leuk en ik doe maar alsof het niet onder schermtijd valt en ben blij dat hij dan even bezig is. Ik vind het het moeilijkst dat kleuter vooral te motiveren is voor datgene wat hij al goed kan (lezen en rekenen) en niet voor dat gene waar hij in achter blijft (schrijven en kleuren). Op school zou hij veel makkelijker mee doen met de teken opdrachten en hier levert het direct tranen op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens niet dat perse de huiswerk- en videobel taken de meeste druk opleveren. Al mijn collega's informeren naar hoeveel uur ik daar aan kwijt ben, met de kinderen aan het huiswerk zetten. Alsof ik dan daarna (alles bij elkaar duurt een uur of 2) dan klaar ben en lekker kan werken. Dan begint de ellende juist pas. Tijdens die werkbladen zijn ze bezig en hoef ik alleen maar wat bij te sturen. Maar daarna is het lang leve de lol en moet ik ze actief bezig houden, aansturen, mee spelen (etc) om ze bezig houden en de sfeer positief te houden. Dat lukt overigens reuze goed, maar wel 100% ten kosten van mijn werk.
Ik heb er ook nog een peuter tussen lopen dus die versterkt de dynamiek.

Ervaren jullie dat ook zo of is het huiswerk het zwaartepunt?

En dan belt school 2x per week om te vragen hoe het gaat met de kinderen en hun huiswerk.
Eeehh ja die kinderen vinden het allemaal dikke prima. Die willen niet meer naar school. Maar vraag ook maar eens naar de ouders en hun werk.. ;)
Alle reacties Link kopieren
Hm hier is school (groep 1) totaal niet op het huiswerk gefocust dus ik herken het niet zo. Had het hierboven al geschreven maar elke dag mag je videobellen wat de juf echt ontzettend leuk inkleedt. En dus optionele opdrachten maar niks moet, alles mag. Ik weet niet of de juf actief belt naar kinderen van wie ze weinig hoort misschien? Maargoed ongeveer driekwart van de klas komt wel 1 dag op de noodopvang geloof ik dus ze houden wel een beetje zicht. Ik doe weinig actief met huiswerk en het schema. Heb een paar dingen uitgeprint die leuk leken en als dochter zin heeft maakt ze het. Wil ze liever spelen met buurmeisje dan vind ik dat heel erg prima. Of zelf Lego bouwen, met haar letterkoffer spelen, allemaal best. Ik ben vooral blij als ze wat wil en niet alles afwijst of ons continu in het werk stoort haha. Afgelopen week knapte ze weer zó op van een dag school (noodopvang) door de sociale contacten, ik hoop echt dat school weer snel mag starten.
Alle reacties Link kopieren
Hier groep 2 en kind heeft bijna nergens zin in, gooit hele tijd zijn kont tegen de krib. Half uurtje videobellen doet hij wel actief aan mee maar daarna is zijn 'schooldag' weer voorbij. Oh en Squla krijgt hij ook geen genoeg van (tis nogal een beeldschermjunk), dat laat ik m een uurtje doen en daarna gaat ie met Lego spelen of tekenen, ook prima. Hij loopt sowieso al flink voor qua taal en rekenen, dus ik maak me er niet druk om.

Die opdrachten van school laat ik zelf voor wat het is. Het aangeboden werk heeft veel voorbereiding nodig van mijn kant: doorlezen, printen, spullen klaarzetten, zooi opruimen... nee dank je. Nauwelijks werkbladen, maar meer het idee 'leren is proberen'. Vorig jaar had ik 2 kinderen in de kleuterklas toen heb ik het wel gedaan, maar was echt veel werk. Toen ook wel nodig omdat ze elkaar anders in de haren vlogen. Nu werkt groep 3 kind eigenlijk vrij zelfstandig en kleuter vermaakt zichzelf aardig dus dan vind ik het wel best,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven