Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Kleuter gaat hier 2 dagen naar school en bso.

Ze heeft werkbladen mee gekregen en voor iedere dag een programma. De juffen en meester nemen iedere dag een filmpje op met een voorleesverhaaltje en vaak dan nog een filmpje via YouTube waar ze wat van kunnen leren. Ik kijk meestal per dag wat lukt. Het is geen moeten. Soms lees ik alle dagen door en zoek ik een leuke opdracht uit. Dreumes hobbelt er ook nog tussendoor die ook nog veel aandacht nodig heeft de ene dag lukt het beter als de andere dag. Het is geen moeten. Vandaag mogen ze weer nieuwe opdrachten ophalen.

Ik zit zelf gedeeltelijk in de ziektewet en merk dat het herstel niet ten goede komt dat ze meer thuis zijn. Ik heb ook 2 drukke/pittige kinderen. Maar we maken er maar wat van. Ik hoef als ik voor de kinderen zorg niet tussendoor nog te werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Mijn oudste wordt volgende week 4 en gaat dan beginnen met digitaal thuisonderwijs, ik wil eigenlijk wel gaan meeschrijven hier.

Vanmiddag mogen we zijn weektaak op gaan halen (hebben geen printer in huis), er is digitaal nog een en ander aan opdrachten en muziek en woensdag gaat hij voor het eerst videobellen met een klein groepje uit de klas en 1 van de juffen. Hij is er zelf vooralsnog heel enthousiast over dat hij vanaf volgende week "schoolwerk" heeft en school legt er verder geen druk op, we mogen gewoon kijken wat haalbaar is om te doen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd. Het videobellen lijkt me nogal lastig, als we dat eens doen met opa en oma dan zit hij binnen 30 seconden met zijn rug naar het scherm :P. Ik hoef gelukkig geen (thuis)werk te combineren, maar heb wel ook nog een dreumes rondlopen die overal aan mee wil doen, dus dat wordt wel een uitdaging voor me.
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is ook bijna een kleuter dus ik kom weer meelezen ;). Hij begint na carnaval op school, dus hoop dat school weer open is. Want de online momenten van kdv vindt hij niks aan ;-)
En gaat bij jullie de vlag uit dat de scholen weer beginnen of niet?

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant heb ik een kleuter in mijn haar zitten die 100 vragen stelt binnen 6 minuten over wat ‘toekomst’ is. Aan de andere kant hebben we een verse baby in huis en vind ik het een risico met mijn gezondheid.
Due-scimmie schreef:
27-01-2021 08:20
Onze peuter is ook bijna een kleuter dus ik kom weer meelezen ;). Hij begint na carnaval op school, dus hoop dat school weer open is. Want de online momenten van kdv vindt hij niks aan ;-)


Welkom!
CHL schreef:
21-01-2021 07:58
Hoi allemaal! Mijn oudste wordt volgende week 4 en gaat dan beginnen met digitaal thuisonderwijs, ik wil eigenlijk wel gaan meeschrijven hier.

Vanmiddag mogen we zijn weektaak op gaan halen (hebben geen printer in huis), er is digitaal nog een en ander aan opdrachten en muziek en woensdag gaat hij voor het eerst videobellen met een klein groepje uit de klas en 1 van de juffen. Hij is er zelf vooralsnog heel enthousiast over dat hij vanaf volgende week "schoolwerk" heeft en school legt er verder geen druk op, we mogen gewoon kijken wat haalbaar is om te doen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd. Het videobellen lijkt me nogal lastig, als we dat eens doen met opa en oma dan zit hij binnen 30 seconden met zijn rug naar het scherm :P. Ik hoef gelukkig geen (thuis)werk te combineren, maar heb wel ook nog een dreumes rondlopen die overal aan mee wil doen, dus dat wordt wel een uitdaging voor me.


Welkom! En hoe ging de start?
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
02-02-2021 19:39
Welkom! En hoe ging de start?
Verrassend goed moet ik zeggen. Zelfs het videobellen doet hij enthousiast mee, maar ze maken er ook wel echt iets leuks van. Ik ben echt aangenaam verrast door hoe goed de school dit heeft geregeld en de juffen komen ook heel betrokken over. Een van de twee had hij nog niet ontmoet en ze kwam vorige week zijn weektaak en langsbrengen om hem ook even in het echt te ontmoeten. En deze week gaan ze ook alle kinderen bezoeken, vind dat echt heel tof van ze.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
02-02-2021 19:37
En gaat bij jullie de vlag uit dat de scholen weer beginnen of niet?

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant heb ik een kleuter in mijn haar zitten die 100 vragen stelt binnen 6 minuten over wat ‘toekomst’ is. Aan de andere kant hebben we een verse baby in huis en vind ik het een risico met mijn gezondheid.
Dochter is heel blij. Ze mist school echt. Ik hoop dat de klas coronavrij blijft. Ze gaat ook een middag naar mijn ouders en mijn schoonouders. Ik heb overlegd en dit willen ze graag doorzetten. Ik vind dit het spannendste.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een gelukkig kind. Elke dag zegt ze meerdere keren: 'Maandag mogen we weer naar school he mama...'. We merken aan haar echt een groot verschil met de vorige schoolsluiting. Toen was ze echt net 4 en vond ze het nog prima om lekker thuis te spelen en te rommelen. Nu voelt ze zich eenzaam en zijn er regelmatig dagen dat ze met haar ziel onder haar arm loopt.

Dat komt mede doordat haar zus (groep 4) meerdere uren per dag online is met haar hele klas. Daardoor mist ze extra het contact wat ze normaal op school wel heeft. We plannen zo af en toe speelafspraakjes, maar dat is gewoon geen vervanging.
CHL schreef:
02-02-2021 20:29
Verrassend goed moet ik zeggen. Zelfs het videobellen doet hij enthousiast mee, maar ze maken er ook wel echt iets leuks van. Ik ben echt aangenaam verrast door hoe goed de school dit heeft geregeld en de juffen komen ook heel betrokken over. Een van de twee had hij nog niet ontmoet en ze kwam vorige week zijn weektaak en langsbrengen om hem ook even in het echt te ontmoeten. En deze week gaan ze ook alle kinderen bezoeken, vind dat echt heel tof van ze.
Echt zo leuk! Tijdens de vorige sluiting las ik dat ook, leraren die een raamzwaai kwamen doen etc. Hier hebben we toen niets gehad, ook niet voor groep 3. Nu heeft groep 4 wel echt een programma maar is het nog minimaal voor mijn kleuter. Wel iedere dag even via Teams contact maar daar is het leuke inmiddels van af. Geen taakjes verder, wel werkblaadjes die we kunnen uitprinten. Maar hij vindt dat denk ik vooral leuk om "in een groepje" te kunnen doen. Gezellig samen. :) Net zoals bouwen veel leuker is met vier kinderen op de bouwmat ipv thuis, hoe mooi onze materialen ook zijn.

Dus ik denk dat hij het enorm fijn vindt dat de school weer open gaat (en ik ook) maar verder benoemt hij het niet, dat hij kinderen heeft gemist. Maar ik denk dat dat wel zo is.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
03-02-2021 08:50
Echt zo leuk! Tijdens de vorige sluiting las ik dat ook, leraren die een raamzwaai kwamen doen etc. Hier hebben we toen niets gehad, ook niet voor groep 3. Nu heeft groep 4 wel echt een programma maar is het nog minimaal voor mijn kleuter. Wel iedere dag even via Teams contact maar daar is het leuke inmiddels van af. Geen taakjes verder, wel werkblaadjes die we kunnen uitprinten. Maar hij vindt dat denk ik vooral leuk om "in een groepje" te kunnen doen. Gezellig samen. :) Net zoals bouwen veel leuker is met vier kinderen op de bouwmat ipv thuis, hoe mooi onze materialen ook zijn.

Dus ik denk dat hij het enorm fijn vindt dat de school weer open gaat (en ik ook) maar verder benoemt hij het niet, dat hij kinderen heeft gemist. Maar ik denk dat dat wel zo is.
Ze pakken het videobellen met teams hier wel leuk aan vind ik, zelfs mijn dreumes wil mee doen :biggrin:

En ik vind het ergens wel leuk dat ik nu een klein inkijkje heb in wat ze zoal doen, ze zijn nu bezig met rijmen en lange/korte woorden en dan wel telkens op een andere (speelse) manier.

En de juffen maken ook filmpjes waarop ze voorlezen en daar steek ik zelf ook nog wel wat van op. Ik lees al van kleins af aan veel voor, maar heb er nooit aan gedacht om bij een nieuw boek vantevoren te vragen waar ze denken dat het over gaat en het verhaal na te bespreken bijvoorbeeld.

Korte opdrachten maakt hij heel enthousiast, maar iets tekenen of inkleuren op nummer weigert hij bij mij, maar dat doet hij juist wel enthousiast mee als ze dat met een hele groep doen. Dus wat dat betreft ook wel fijn als hij fysiek naar school kan, want ik denk dat hij qua fijne motoriek nog niet echt op niveau is.

Ik denk echt dat het een hele leuke school is, dus dat is wel enorm fijn.
Alle reacties Link kopieren
Peuter mag woensdagochtend 1,5 uur komen wennen/kennismaken. Hoe waren die momenten voor jullie kinders?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen wennen gehad ivm start na de zomervakantie. Gekke tijd om te starten nu maargoed, die kleuters weten niet beter dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Mijne start maandag, zonder wennen vooraf. Maar heeft beide juffen wel al 2 keer gezien en hij heeft vanaf dat hij 4 werd ook meegedaan met de onlinelessen, dus ik denk eigenlijk dat dat wel goed gaat. Haha en de juffen kwamen van de week langs met een kleinigheidje en op dat moment werd ook net het pakketje bezorgd met zijn schooltas, lunchtrommel en beker en nu denkt hij dat hij die van de juffen heeft gekregen :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste wilde niet gaan wennen 'waarom?? Ik ga pas naar school als ik 4 ben'. Hij is voor de vorm 1 ochtend geweest en vond zichzelf toen wel gewend. Nooit problemen mee gehad.

Jongste kon niet wachten. Was de bedoeling dat hij voor de lunch naar huis zou gaan maar hij wilde per se mee eten, dus dat heeft ie de keren daarna gedaan. Toen hij echt dagelijks naar school moest, kreeg hij alsnog moeite met afscheid nemen, was maandenlang elke ochtend drama voor vetrek en/of op school Na de 1e lockdown veranderde het 'wegbreng-ritueel' (dwz ouders niet meer naar binnen) en sindsdien gaat t prima.
Onze kleuter heeft ook ivm Corona 1 uur mogen wennen en dat was gewoon prima. Hij hoeft nooit ergens te wennen dus hier ook niet.

Maar er waren ook kindjes die nog weken huilde bij het wegbrengen en die al snel parttime naar school gingen.

Het hangt van je kind af. Die van ons kijkt de kat niet uit de boom, die gaat bij de kat in de boom zitten kletsen.
Nou tot zo ver de pret want mijn kleuter heeft binnen een halve dag een snotneus: https://nos.nl/l/2367491 Hij hoeft maar een groep kinderen te ruiken en heeft een snottebel.

Een keer testen vind ik niet erg maar dit kan niet wekelijks als de test hetzelfde gaat als ik heb gehad. Ik vond dat staafje tot halverwege mijn schedel niet prettig en ga dat een kleuter niet meerdere keren laten doen.

Ja, alleen samen krijgen we het virus er onder. Maar ik baal wel.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
06-02-2021 06:40
Nou tot zo ver de pret want mijn kleuter heeft binnen een halve dag een snotneus: https://nos.nl/l/2367491 Hij hoeft maar een groep kinderen te ruiken en heeft een snottebel.

Een keer testen vind ik niet erg maar dit kan niet wekelijks als de test hetzelfde gaat als ik heb gehad. Ik vond dat staafje tot halverwege mijn schedel niet prettig en ga dat een kleuter niet meerdere keren laten doen.

Ja, alleen samen krijgen we het virus er onder. Maar ik baal wel.
Onze school meldde dit donderdag om vervolgens vrijdag te zeggen dat ze toch verkouden mogen komen. Ben benieuwd of dat dit weekend nog aangepast wordt. Met een peuter op het kdv wordt dit toch redelijk ingewikkeld, daar mogen ze elkaar aansteken en dan thuis grote zus natuurlijk meteen ook verkouden. Quaraintaine (jammer van vitaal beroep) of testen (prima met zo’n spons of blaastest maar zo’n staafje doe ik mijn kleuter niet aan, die houdt dat serieus nachtmerries aan over). Hoewel ik alles snap qua maatregelen had ik bijna liever scholen dicht (met noodopvang) maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier is kleuter ool heel blij dat hij maandag weer naar school mag. Gisteren kreeg ik hem niet meer gemotiveerd voor het huiswerk, dus heb ik laten zitten.

@due, hier is zoon voor de zomervakantie begonnen, zonder wennen. Dus op zijn verjaardag gelijk naar school. Hij vond het spannend, maar vond het ook super leuk. Hij huppelde naar school toe.
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
06-02-2021 06:45
Onze school meldde dit donderdag om vervolgens vrijdag te zeggen dat ze toch verkouden mogen komen. Ben benieuwd of dat dit weekend nog aangepast wordt. Met een peuter op het kdv wordt dit toch redelijk ingewikkeld, daar mogen ze elkaar aansteken en dan thuis grote zus natuurlijk meteen ook verkouden. Quaraintaine (jammer van vitaal beroep) of testen (prima met zo’n spons of blaastest maar zo’n staafje doe ik mijn kleuter niet aan, die houdt dat serieus nachtmerries aan over). Hoewel ik alles snap qua maatregelen had ik bijna liever scholen dicht (met noodopvang) maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk.
Onze school heeft hier ook nog niets over gezegd, maar dat zal nog wel komen.
Kinderen onder de 6 kunnen via de lokale/provinciale GGD worden getest, dan is er meer tijd voor de test/het kind en de kindertest. Enig nadeel: ze zijn niet open in het weekend :facepalm: :cry: (ten minste hier niet)
Als er ouders/verzorgers ook klachten hebben, kunnen ze wel via de gewone testcentra worden getest. Geen idee of er daar dan de speciale kindertesten aanwezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mijn kinderen dus echt niet laten testen voor alleen een snotneus. Hooguit als er een combinatie v symptomen is, of ze in contact zijn geweest met positief geteste.

Dan blijven we wel lekker in quarantaine, school is sowieso de enige plek waar we komen - afgezien van wandelingetje buiten of sporadisch boodschappen doen die niet leverbaar waren via bezorgservice.
:cheer2: De kleuter is naar school :cheer2: Sorry voor diegene die nog even moeten wachten door de sneeuw.

Hij mocht op de slee naar school :hyper: en toen we aankwamen stapte hij van de slee, zei ‘nou dan ga ik nu de klas in’ en liep weg :-| Als of hij niet wéken op mijn lip geplakt had gezeten en niet halve verlatingsangst had opgebouwd rond de geboorte van zijn zusje.. :wtf: Toen vroeg ik of hij nog een kus wilde, dat wilde hij wel maar ‘dan moet ik echt gaan mama’. Daarna stond ik nog wat met een moeder te kletsen voor het raam, gaat kleuter passief agressief staan zwaaien tot ik weg loop :lol:

:|
Alle reacties Link kopieren
Hier geen ijsvrij, dus ik heb mijn kleuter vanmorgen al sneeuwballen gooiend voor het eerst naar school gebracht. Ben echt heel benieuwd hoe hij het vindt, hij heeft de hele weg naar school gezongen dat hij zijn eerste schooldag heeft :biggrin:

Ik baal er wel een klein beetje van dat hij niet kan overblijven, vandaag is mijn man ook thuis, maar rest van de week niet en dan mag ik 4 keer per dag op en neer met een dreumes die de sneeuw helemaal niks vindt, dus dat wordt huilend op de slee...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ijsvrij dus kleuter was blij dat hij naar school mocht. Wij zijn al glijdend naar school geklund. Wat kleuter erg leuk vind, peuter (net 2 geworden) vond het wel heel glad en ging dus telkens onderuit. Hij wilde echter geen hand en zelf lopen. Ophalen probeer ik met peuter in de buggy
Hier geen sneeuw, wel lekker door de vrieskou naar school gewandeld. Zó heerlijk voor die kinderen dat school eindelijk weer open is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven