Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Hier mocht dochter ook weer naar school vandaag, gelukkig maar. Ze had er zo'n zin in, ze zat om 6.30 al te zingen in bed. Mijn man heeft haar op de slee naar school gebracht en haalt haar straks weer. De rest van de week zijn we om en om alleen thuis, dus dan gaan we met de kinderwagen lopen denk ik. Dreumes vindt sneeuw niet leuk en zitten op de slee ook niet. Het is 20 minuten lopen ongeveer, dus nog wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wel ijsvrij dus nog maar een dagje thuis. Vind het dit keer niet zo erg, zo duidelijk overmacht nu. Ben wel benieuwd of ze morgen wel weer mag, ik hoop het voor haar (en voor mijn werkuren). Net dus na de lunch maar weer even de sneeuw in geweest! Peuter is wel naar het kdv gelukkig..
Alle reacties Link kopieren
Groep 0, groep 1 en groep 2 kwamen alle drie super vrolijk thuis. Vol verhalen. Middelste had nieuwe vriendjes gemaakt (was pas in december begonnen, dus kende nog weinig kinderen voor de lockdown).
En wat waren ze voldaan moe begin van de avond.

En wat een verademing voor mijzelf zeg. Normaal kunnen werken, zonder continu te schakelen omdat drie kinderen perse met elkaars speelgoed willen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dochter is een week naar school geweest en nu snipverkouden. Ik twijfel nu zo over een test. Ik vind het zelf erg onprettig en wil mijn kleuter dat eigenlijk niet aandoen voor alleen een snotneus. Maar als ik haar niet laat testen zit ik de komende week met een intens verdrietig kind thuis, ze was zo blij om weer naar school te gaan. En met de vakantie daarna ben je dan zo weer twee weken verder.

Hoe staan jullie erin, hebben jullie al een kind laten testen?
Sowieso niet nu al testen als je komende week vakantie hebt. Dan mag je volgende week weer gaan testen als de klachten nog niet over zijn.

Bij ons zei de juf dat ze pas zou testen als een kleuter ook koorts heeft of ook hoest.

Dus niet bij alleen een snottebel.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nog niet aan de orde, maar ik ben voornemens om mijn kleuter wel te laten testen als hij klachten heeft of als er een kindje uit de klas positief is getest. Nu vind ik zelf het testen niet heel naar, maar medische (be)handelingen zijn wel vaker vervelend. Maar wat moet, dat moet. En als het me 5 dagen quarantaine scheelt en hij daardoor wel naar school mag, dan moet het maar.

Hier is het nu deze week vakantie, ben ik wel blij om, want zijn eerste week school was wel een beetje veel voor hem. Dag 1 zei hij al dat hij tegen de juf had gezegd dat hij mij heel erg miste, dag 2 was er ook een hulpjuf, zij zei tegen man dat hij het heel goed deed, maar ons wel miste en dag 3 stond hij te brullen op het schoolplein omdat hij me zo ging missen en heb ik hem huilend aan de juf overgedragen. Dag 4 had hij een 'papieren mama' in zijn rugzak voor als hij me miste en heeft hij niet gehuild, maar was wel heel stilletjes onderweg naar school en zei hij dat hij eraan zat te denken dat hij mij zo ging missen. Dit had ik dus echt niet verwacht, omdat hij altijd overal zingend en zonder omkijken naar binnen liep. Maarja, dat was dan voor een uurtje gym of dansles, en 6 hele weken peuterspeelzaal voor 2 dagdelen per week. Dus ik heb denk ik wel onderschat dat het nu ineens wel heel veel van huis is, nadat hij juist alweer een hele tijd alleen maar bij mij is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij een kind positief in de klas zou ik wel laten testen om die 10 dagen quarantaine in te korten naar 5.. bij verkoudheid denk ik dat ik het even aan zou kijken; meestal met 2 a 3 dagen wel weer oké dus dat is te doen (met een beetje pech is dat dezelfde termijn als test inplannen en uitslag ontvangen). Als het langer duurt dan toch maar testen want lang van school houden is slecht voor iedereen zijn humeur hier, kleuter vindt het zo fijn op school!
Alle reacties Link kopieren
Als we komende week vakantie hadden gehad, had ik haar uiteraard niet laten testen. Maar bij ons begint de vakantie pas over een week.

We hebben er toch voor gekozen om haar te laten testen. Als ik het zou aankijken en dan alsnog zou laten testen, dan ben je zo een week verder voordat je de uitslag hebt en is het vakantie. Ik heb de keuze aan haar zelf gelaten en ze wilde liever getest worden dan dat ze de hele week niet naar school zou mogen (verkoudheden duren bij haar nooit maar 1 of 2 dagen helaas).

Het viel alles mee, ik denk dat mijn man en ik ons er drukker om maakten dan zijzelf. Ze gaf geen kik, was super stoer en zei alleen achteraf dat ze het niet zo leuk vond. IJsje gegeten en nu roept ze de hele dag 'Ik ben de stoerste!' Hopelijk krijgen we de uitslag voor dinsdag, dan vieren ze Carnaval op school.
Alle reacties Link kopieren
Poeh hier een zware eerste dag op school. Vanochtend ging goed maar vanmiddag na de lunch wilde hij niet meer. Wel op school gelaten maar juf belde na tien minuten dat hij niet rustig werd dus weer opgehaald. En toen was er niks meer aan de hand.

Meer kinderen die niet meteen vrolijk naar school gingen? En hoe lang duurde dit?
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
22-02-2021 14:05
Poeh hier een zware eerste dag op school. Vanochtend ging goed maar vanmiddag na de lunch wilde hij niet meer. Wel op school gelaten maar juf belde na tien minuten dat hij niet rustig werd dus weer opgehaald. En toen was er niks meer aan de hand.

Meer kinderen die niet meteen vrolijk naar school gingen? En hoe lang duurde dit?
Nee, sorry niet herkenbaar. Nu heeft hij hier een continurooster dus ook niet het probleem dat hij na de lunch niet meer zou willen. (Hij wil overigens bijna altijd wel)

Misschien vond hij het erg spannend?
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
22-02-2021 14:05
Poeh hier een zware eerste dag op school. Vanochtend ging goed maar vanmiddag na de lunch wilde hij niet meer. Wel op school gelaten maar juf belde na tien minuten dat hij niet rustig werd dus weer opgehaald. En toen was er niks meer aan de hand.

Meer kinderen die niet meteen vrolijk naar school gingen? En hoe lang duurde dit?
Was hij thuis wezen eten of op school?
Hier ook niet herkenbaar sorry. Misschien toch nog veel indrukken tegelijk? Al is hij wel kdv gewend toch? Ach morgen weer een kans, het is ook niet niks zo’n grote kleuterklas!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu Due? Inmiddels wat gewend op school of juist volledig uitgeput na zo’n week ;-) ?! Hebben jullie kinderen hun rapport al gehad? Hier heeft de juf echt zo’n uitgebreid verhaal gemaakt, helemaal passend bij kind. Erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Mag ik meeschrijven?
Mijn zoontje is woensdag 17 februari begonnen in de kleuterklas. Twee dagen naar school geweest en toen was het voorjaarsvakantie. Maandag begint hij weer.

Door de lockdown heeft hij niet kunnen wennen, maar tot onze verbazing ging hij op zijn eerste schooldag keurig en zonder te huilen met de klas naar binnen.
Wij als ouders mochten niet mee naar binnen. Is dat bij jullie ook zo? Ik hoor dat sommige scholen een uitzondering maken voor kleuters die net gestart zijn. Gelukkig deed mijn zoon er niet moeilijk over. Hij vindt zijn juf trouwens echt heel lief.

Verder heb ik nog een zoon in groep 3. (Eigenlijk in klas 1, mijn kinderen zitten op een vrijeschool. Daar heet groep 1-2 de kleuterklas en groep 3 is klas 1, groep 4 is klas 2 etc.). Doordat de pauzes helemaal gescheiden zijn, zien mijn kinderen elkaar nauwelijks op school. Maar gelukkig maakt ook dat niet uit voor mijn jongste.

Leuk om hier mee te schrijven en de ervaringen van anderen te lezen!
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
26-02-2021 06:55
Hoe is het nu Due? Inmiddels wat gewend op school of juist volledig uitgeput na zo’n week ;-) ?! Hebben jullie kinderen hun rapport al gehad? Hier heeft de juf echt zo’n uitgebreid verhaal gemaakt, helemaal passend bij kind. Erg leuk!
Ja de afgelopen dagen gingen goed gelukkig maar is wel moe. Hij is weer herenigd met zijn twee vriendjes van kdv en het is niet te merken dat ze elkaar half jaar niet hebben gezien omdat die al naar school gingen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Pamflet schreef:
26-02-2021 07:38
Wat een leuk topic! Mag ik meeschrijven?
Mijn zoontje is woensdag 17 februari begonnen in de kleuterklas. Twee dagen naar school geweest en toen was het voorjaarsvakantie. Maandag begint hij weer.

Door de lockdown heeft hij niet kunnen wennen, maar tot onze verbazing ging hij op zijn eerste schooldag keurig en zonder te huilen met de klas naar binnen.
Wij als ouders mochten niet mee naar binnen. Is dat bij jullie ook zo? Ik hoor dat sommige scholen een uitzondering maken voor kleuters die net gestart zijn. Gelukkig deed mijn zoon er niet moeilijk over. Hij vindt zijn juf trouwens echt heel lief.

Verder heb ik nog een zoon in groep 3. (Eigenlijk in klas 1, mijn kinderen zitten op een vrijeschool. Daar heet groep 1-2 de kleuterklas en groep 3 is klas 1, groep 4 is klas 2 etc.). Doordat de pauzes helemaal gescheiden zijn, zien mijn kinderen elkaar nauwelijks op school. Maar gelukkig maakt ook dat niet uit voor mijn jongste.

Leuk om hier mee te schrijven en de ervaringen van anderen te lezen!
Wij mochten ook niet mee, en heb van andere scholen uit de buurt hetzelfde gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen rapport voor de kleuters, hadden we eigenlijk voor de voorjaarsvakantie moeten krijgen, maar ze vinden dat ze het nog niet goed kunnen beoordelen door de lockdown. Dus worden ze komende tijd nog eens bekeken haha. Geloof dat ze nu in mei een rapport willen doen.
Welkom, Pamflet!

Hier mogen we ook niet mee de school in, eigenlijk ook niet op het plein, maar omdat het opstoppingen gaf en mensen te dicht op elkaar gingen staan achter het hek is er nu toch een deel op het plein waar de ouders mogen wachten bij halen en brengen.

Rapporten krijgen de kleuters niet hier, maar de oudergesprekken zijn ivm de lockdown een maand uitgesteld zodat de leerkrachten een beter beeld krijgen van de leerlingen. Die komen nu eind maart of begin april en ik verwacht wederom via Teams.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het nu beter ging Due! Hier mochten we bij nieuwe kleuters wel met mondkapje mee maar liefst niet te lang. Dochter vond dat na 3 dagen wel genoeg, toen mochten we niet meer mee van haar. Hier liefst niet op het schoolplein staan waardoor er achter de heg nu 3 rijen dik mensen staan. Ik ga dus mooi op het schoolplein staan, anders kan dochter me ook echt niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij wenochtend trouwens wel mee naar binnen geweest want kleuter wilde anders niet naar binnen.

Straks wel kennismakingsgesprek in de school met de bso. En binnenkort hebben we kennismaking met de juffen alleen weet ik nog niet of dat digitaal is of niet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met 'pluswerk' in groep 2?

Mijn dochter (5 jaar, groep 2) heeft tijdens de eerste lockdown leren lezen en tijdens de tweede periode thuisonderwijs heeft ze al aardig leren rekenen. Ze leest inmiddels op AVI E4 niveau en rekenen onder de 10 gaat haar heel makkelijk af. Als ze genoeg tijd geeft om na te denken lukt rekenen onder de 20 ook.

Nu ze weer naar school mag vind ze de lessen op school niet meer leuk. Bezig zijn met losse letters en getallenrijen is voor haar niet meer leuk. Ze zit met een paar andere kinderen in een plusgroepje, dit groepje krijgt 1x per week ongeveer 1 uur apart les voor wat extra aandacht/uitdaging.

Cognitief loopt dochter voor, maar sociaal/emotioneel is het gewoon een meisje van 5 en zit ze op dat gebied prima op haar plek in groep 2. Er is wat ons betreft dus geen reden om het te gaan hebben over versnellen.

Na de voorjaarsvakantie hebben we een gesprek met juf over haar rapport. Het rapport hebben we nog niet gezien, maar in alle (kleine) gesprekjes die we al hebben gehad met juf verwachten we een goed rapport. En vooral op de cognitieve stukken zal dit bovengemiddeld.

Ik wil graag met juf bespreken hoe we wat extra uitdaging voor dochter kunnen creëren. Dit om de 2de helft van dit schooljaar voor dochter ook interessant te houden. En dan bedoel ik meer dan dat ene uurtje per week. Maar ik heb geen idee wat ik hierin mag/kan verwachten.

Hebben jullie ervaring met pluswerk in groep 2? En zo ja, hoe ziet dat er uit?
Alle reacties Link kopieren
@Eenhoorn: mijn oudste zit in groep 2 en loopt erg voor op de leerstof. Wat ze hem geven is heel divers. Voor rekenen doet hij Breintrein en sommige stukken uit Rekentijgers. Voor lezen weet ik de methodiek niet, maar volgens mij is dat ook een pluswerk editie, wat ze aanvullen met groep 3 en groep 4 opdrachten. Tijdens leeswerk mag hij ook naar de bibliotheek om andere boekjes op te halen.
De juf geeft aan dat ze de opdrachtjes niet allemaal individueel met hem kan doen, wat ik goed begrijp. Maar zo nu en dan legt ze hem iets uit en voor de rest werkt hij zelfstandig.
Ze werken op school met taken en vrije keuze momenten. Op die taak-momenten wisselt ze dus een beetje af tussen dingen die juist een uitdaging voor hem zijn op sociaal en emotioneel vlak, en dingen die hem cognitief wat uitdagen.

Wat mijn zoon nog wel echt moet leren, is doorzetten als het moeilijk wordt. Of bijv. niet totaal in zak en as zitten als je een fout maakt. Hij is extreem perfectionistisch. Ook zijn fijne motoriek is nog niet top en hij vindt samen werken met anderen nog snel spannend. Ik vind het belangrijk dat ze hem niet alleen uitdagen qua rekenen en lezen, maar dat ze juist ook spelletjes laten doen (om te leren verliezen), laten samen werken (om te leren contact te maken), tekeningen laten maken (om te leren tekenen/schrijven, maar ook omdat hij dat niet perfect kan en dan ervaring op doet met iets niet perfect doen). Ook laten ze hem wel eens 3 puzzels door elkaar maken (leren doorzetten) of op het smartboard spelen met een ander kind (samen werken). In de kring is 'hardop spreken voor de groep' een uitdaging en als hij dat wil mag hij dat doen middels voorlezen voor de groep. Maar dat wil hij nog niet.
Verder bieden ze ook wat meer Engels aan, laatst een keer een uitstapje naar het Spaans.

@Pamflet: welkom!
Bij mijn middelste mocht ik de eerste 5 wenochtenden mee naar binnen. Ik bracht hem om 9 uur als de drukte voorbij was. En dan mocht ik met mondkapje op tot bij de deur van het lokaal. Vanaf de 2e wenochtend vond mijn zoon dat overigens niet meer nodig en is hij steeds met zijn broer mee naar binnen gelopen om half 9.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor het welkom!

Zoon ging vanochtend weer voor het eerst na de vakantie. Hij had een andere juf (op maandag/ dinsdag is er een andere juf en hij is op die dagen nog niet geweest). Eigenlijk wilde hij geen andere juf, maar hij ging toch vrolijk naar binnen. Hij heeft op zijn eerste schooldag (voor de vakantie) een vriendje gemaakt en dat klikt heel goed, ze gingen vanochtend samen in de rij. Dat is wel fijn.

Geen ervaring met pluswerk in de kleuterklas hier. En ook niet met rapporten. Mijn zoon die in groep 3 zit, kreeg op de kleuterschool geen rapport.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Nijntje. Mijn oudste liep ook behoorlijk voor, maar beheerste bepaalde kleuterdingen juist nog niet, zoals fatsoenlijk knippen, doorzetten, omgaan met teleurstelling en samenwerken met kinderen die je wellicht niet zo mag. Ipv cognitieve voorsprong bewust te vergroten, hebben we juist ingezet op die andere dingen. Daarnaast mocht hij bv andere kinderen voorlezen, programmeren of een presentatie geven over iets wat hem interesseert.

Thuis was hij dan juist meer bezig met lezen/rekenen en sinds hij in groep 3 zit is dat weer omgeslagen. Nu werkt hij op school met zn hoofd en speelt hij thuis. Hij loopt nog steeds voor en krijgt veel pluswerk/samenwerking met andere groepen al is dat nu met coronamaatregelen weer ingeperkt 🤨

School (werk, leven...) is nu eenmaal niet alleen maar leuk/individueel aangepast op wat jij wil. Daarmee moeten ze ook leren omgaan, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat uitdaging betreft neem ik aan dat juf zelf wel ideeen heeft? Waar anderen losse letters stempelen, zou jouw kind bv. woorden kunnen bedenken en schrijven.

Of als de anderen sommen tot 10 oefenen, kan dat met een kleine aanpassing 'tot 20' worden.

Specifieke opdrachten: bouw een huis met 50 kaplastaafjes etc. Schat hoeveel blokjes er in deze bak zitten en tel ze na. Dat soort dingen, ik roep maar wat. Simpel maar net iets uitdagender dan t standaard werk van de rest vd groep.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen kleuters die extra uitdaging kunnen gebruiken meer verdieping. Dus bijvoorbeeld bij het thema dokter gaan ze dieper in op het lichaam. Hoe ziet het lichaam er vanbinnen uit. Wat is de functie. Hoe werkt alles. Ze worden uitgedaagd met moeilijkere taken. Dus niet pers verder met de stof van lezen, spelling en rekenen van hogere groepen naar uitdaging door dieper op een onderwerp in te gaan en uitdagendere opdrachten. Wanneer kinderen zelf aangeven meer te willen met schrijven, lezen en rekenen is daar wel ruimte voor. Dat aangeven mag ook via de ouders trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven