Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
01-03-2021 12:39
Hier krijgen kleuters die extra uitdaging kunnen gebruiken meer verdieping.
Bedankt voor alle reacties!
Ik pluk deze er even uit, omdat we zelf ook de voorkeur hebben voor verdieping i.p.v. het verder uitbreiden van rekenen en lezen.

Lastig, want die verdieping zegt school nu te geven in dat ene uurtje per week. Aan de andere kant heeft ze een klas van 15 leerlingen (kleine dorpsschool) en dat zou in mijn ogen (ik ben een leek op het gebied van onderwijs) wel ruimte moeten bieden voor wat extra verdieping.
En tegelijkertijd willen we ook niet dat ze overladen wordt met inhoud, want haar sociale en emotionele ontwikkeling vinden we ook belangrijk.
We gaan het er over hebben in het rapport gesprek, maar fijn om te lezen dat onze verwachtingen niet te hoog liggen.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
01-03-2021 13:29
En tegelijkertijd willen we ook niet dat ze overladen wordt met inhoud, want haar sociale en emotionele ontwikkeling vinden we ook belangrijk.
Dit bestaat toch gewoon tegelijkertijd? Bij de school van ons kind gebeurd dit in groepjes, een kleine kring. Er wordt ook echt een beroep gedaan op samen werken, doorzetten (allemaal op kleuterniveau) enz. Dat gaat niet de hele dag door maar ze doen ook mee met het normale programma.
Ik vind dit een goede manier. Persoonlijk denk ik dat ze hier meer mee ontwikkeld dan puur inzetten op lezen (wat ze zichzelf al geleerd heeft), schrijven en rekenen. Of je moet misschien voor versnellen gaan en door naar groep 4. Dat zou ik in het geval van mijn kind geen goed plan vinden. Bij een ander kind misschien wel.
Bij ons heeft school momenteel moeite om een vaste leraar voor de klas te hebben. Normaal gesproken is er 1 vaste vervangster voor als er één van de twee vaste juffen niet kan. Die vaste vervangster kan nu niet en nu wordt het opgevuld met leidsters die bij het kdv om de hoek werken :-? Het is pas donderdag en onze kleuter heeft al 6 verschillende juffen gehad. Want 2 leidsters vervangen dan 1 juf per dag.. Ze zullen er vast niks aan kunnen doen maar heel competent komt het niet over.

En ronselen ouders nu ook playdates op het schoolplein bij jullie? De BSO is nog dicht en er zijn ouders die toch een soort van opvang willen voor hun grut. Gister had ik zelfs een vader aan mijn legging hangen die dan wilde dat ik zijn kind meenam en later het kind weer thuis zou brengen :lol: Want hij had een call rond 16.00. Ik moest moeite doen om niet te hard te lachen :bye:
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
04-03-2021 13:44
Bij ons heeft school momenteel moeite om een vaste leraar voor de klas te hebben. Normaal gesproken is er 1 vaste vervangster voor als er één van de twee vaste juffen niet kan. Die vaste vervangster kan nu niet en nu wordt het opgevuld met leidsters die bij het kdv om de hoek werken :-? Het is pas donderdag en onze kleuter heeft al 6 verschillende juffen gehad. Want 2 leidsters vervangen dan 1 juf per dag.. Ze zullen er vast niks aan kunnen doen maar heel competent komt het niet over.

En ronselen ouders nu ook playdates op het schoolplein bij jullie? De BSO is nog dicht en er zijn ouders die toch een soort van opvang willen voor hun grut. Gister had ik zelfs een vader aan mijn legging hangen die dan wilde dat ik zijn kind meenam en later het kind weer thuis zou brengen :lol: Want hij had een call rond 16.00. Ik moest moeite doen om niet te hard te lachen :bye:
O wat vervelend zeg zoveel verschillende juffen!

En nee totaal niet herkenbaar dat ronselen moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier beide niet herkenbaar.. gelukkig vooralsnog 1 vaste juf de hele week. En speeldates regelen de kleuters zelf, al vind ik het soms maar een ongemakkelijk proces van Jantje wil met Pietje maar Pietje wil liever met Karel maar Karel liever met Truus en Truus mag niet van haar moeder.
Alle reacties Link kopieren
Hier juist een moeder van een kdv vriendje waar hij nu bij in de klas zat die heel lief uit zichzelf aanbood dat ik zoon wel op vrijdagochtend voor school mocht brengen als ik met werk in de knoei kom.

Hier heeft zoon gewoon zijn vaste twee juffen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen geronsel en gelukkig vaste juffen. De enige keer dat de juf ziek was, kreeg kleuter de andere juf (die normaal die dag vrij is, maar ook op die groep staat). Dus alleen maar bekende gezichten.

Hier met speeldates een ander probleem: kleuter (bijna 6) heeft maar één vast vriendje. Meer wil hij er ook niet, hij is heel tevreden met dit ene vriendje, ze spelen elke dag samen op school. Maar 9 van de 10x als hij vraagt of vriendje bij ons mag spelen, wil zijn moeder dat niet. Vriendje zelf wil wel heel graag.
Ook andersom wil zijn moeder niet, dus bij haar.
Zoon moet er van huilen en snapt er niks van. En sociaal is hij niet zo sterk, dus hij zou juist die oefenmomenten met zo'n vriendje goed kunnen gebruiken. Naast dat het ook gewoon leuk is voor hem natuurlijk.
Wel fijn dat jullie het geronsel en wisselende juffen niet herkennen :)

Weet je waarom die moeder niet wil dat er gespeeld wordt na school Nijntje? Misschien kun je iets voor haar betekenen waardoor het wel door kan gaan? Misschien mag/kan ze niet rijden of is ze doodop aan het eind van de dag. Of ze zijn aan het verbouwen?

Of misschien vind ze je kind niet leuk. Dat is hard maar ik heb één vriendinnetje van mijn kleuter liever niet rond mijn kleuter. Als ze bij ons is zeurt en commandeert ze rond mij en als mijn kleuter daar was komt hij irritant terug.
Alle reacties Link kopieren
Lastig Nijntje als het nooit mag. Mag dat kindje wel met anderen afspreken of überhaupt niet? Zou het dan een optie zijn om toch zelf speeldates met andere ouders te regelen zodat er af en toe toch gespeeld wordt? Al weet ik niet hoe makkelijk dat is bij een 6-jarige, bij kleuters om me heen gebeurt het soms wel omdat die het zelf anders nooit regelen.

Zijn jullie kinderen al thuis gebleven ivm verkoudheid? Ik vind het maar lastig wat te doen soms. Vanochtend moest kleuter 3x niezen, verder niks aan de hand. Haar broertje is wel verkouden. Hou je kleuter dan thuis? Ze kan aangestoken zijn en dat het vanavond ineens heel erg is, of er is helemaal niks aan de hand en dan is ze voor niks thuis. Lastig ook dat verkouden peuters gewoon mogen naar het kdv, daar steken ze elkaar lekker allemaal aan en vervolgens moeten de oudere broers en zussen mogelijk thuisblijven.
Ja mijn kleuter zit momenteel met een snotneus, hoesten en niezen op de bank ipv in de klas. We hebben hem gister ook laten testen bij de kinderteststraat omdat hij vlot zieker werd.
Alle reacties Link kopieren
Onze dreumes is verkouden. Onze peuter hoest alleen af en toe. Zijn beiden gewoon naar kdv/school.
Alle reacties Link kopieren
Dochter was gisteren thuis ivm hoesten. Andere dochter mocht gewoon naar het kdv maar hoest eigenlijk erger... die mogen alleen niet komen bij koorts. Zijn heel soepel,ze zeggen ze snotteren en hoesten nu eenmaal in deze tijd van het jaar
Alle reacties Link kopieren
Onze kleuter is twee weken geleden een dag thuis geweest i.v.m. een verkoudheid. Ze is toen negatief getest en daarna weer naar school gegaan. Ze niest nog steeds af en toe maar dat is nog steeds dezelfde verkoudheid (hij is niet weg geweest).
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
05-03-2021 08:40
Wel fijn dat jullie het geronsel en wisselende juffen niet herkennen :)

Weet je waarom die moeder niet wil dat er gespeeld wordt na school Nijntje? Misschien kun je iets voor haar betekenen waardoor het wel door kan gaan? Misschien mag/kan ze niet rijden of is ze doodop aan het eind van de dag. Of ze zijn aan het verbouwen?

Of misschien vind ze je kind niet leuk. Dat is hard maar ik heb één vriendinnetje van mijn kleuter liever niet rond mijn kleuter. Als ze bij ons is zeurt en commandeert ze rond mij en als mijn kleuter daar was komt hij irritant terug.
Ik sta er voor open om te denken dat iemand mijn kind niet leuk vindt. Hij kan nogal druk worden als hij bij iemand mag spelen bijvoorbeeld.
Alleen in dit specifieke geval lijkt het me echt niet van toepassing. Ze kent mijn kind namelijk vrijwel niet; hij heeft daar nog nooit mogen spelen. Ze is verder ook nooit hulpouder en heeft ook geen contact met andere ouders. Dus ik denk niet dat ze via een andere route een negatieve indruk kan hebben verkregen van zoon.
Haar eigen zoon vraagt ook vaak of hij met mijn kind mag spelen, dus de vriendschap lijkt wel echt wederzijds.

Ik heb verder dus geen idee waarom niet. Ik probeer soms een praatje met haar te maken op het schoolplein, maar ze blijft altijd erg stil en houdt zich overal afzijdig van. Ik heb haar eens mee uitgenodigd bij ons thuis, toen haar zoon hier voor het eerst wel mocht spelen. Daar ging ze niet op in. Ze heeft ook oudere kinderen, dus op zich kent ze het concept van loslaten wel.
Verder heb ik eens gevraagd of ik haar ergens bij kan helpen. Bijvoorbeeld door haar kind thuis te brengen na het spelen. Dat was niet nodig. En ik heb ook eens aangegeven dat ze het best mag zeggen als ze voorlopig gewoon liever helemaal geen speelafspraakjes wil. Maar die mogelijkheid heeft ze ook niet aangegrepen.

Ik maak wel eens een speelafspraak voor zoon met een vriendin van mij en haar kind. Maar zoon moet daar dan dus niks van weten. Hij is zich behoorlijk bewust van 'dat is mijn vriendje niet'. Dus zelf iets organiseren met een andere ouder, zie ik niet echt zitten.
Maar ik probeer nu maar wel vaker aan zoon uit te leggen dat je papa's en mama's hebt die speelafspraakjes fijn vinden en papa's en mama's die er niet zo van houden. En dat als je vaker wil afspreken, dat het dan handiger is om meer vriendjes te hebben. Maar zoon moet daar nog niks van weten.
Nijntje* schreef:
05-03-2021 15:02
Ik sta er voor open om te denken dat iemand mijn kind niet leuk vindt. Hij kan nogal druk worden als hij bij iemand mag spelen bijvoorbeeld.
Alleen in dit specifieke geval lijkt het me echt niet van toepassing. Ze kent mijn kind namelijk vrijwel niet; hij heeft daar nog nooit mogen spelen. Ze is verder ook nooit hulpouder en heeft ook geen contact met andere ouders. Dus ik denk niet dat ze via een andere route een negatieve indruk kan hebben verkregen van zoon.
Haar eigen zoon vraagt ook vaak of hij met mijn kind mag spelen, dus de vriendschap lijkt wel echt wederzijds.

Ik heb verder dus geen idee waarom niet. Ik probeer soms een praatje met haar te maken op het schoolplein, maar ze blijft altijd erg stil en houdt zich overal afzijdig van. Ik heb haar eens mee uitgenodigd bij ons thuis, toen haar zoon hier voor het eerst wel mocht spelen. Daar ging ze niet op in. Ze heeft ook oudere kinderen, dus op zich kent ze het concept van loslaten wel.
Verder heb ik eens gevraagd of ik haar ergens bij kan helpen. Bijvoorbeeld door haar kind thuis te brengen na het spelen. Dat was niet nodig. En ik heb ook eens aangegeven dat ze het best mag zeggen als ze voorlopig gewoon liever helemaal geen speelafspraakjes wil. Maar die mogelijkheid heeft ze ook niet aangegrepen.

Ik maak wel eens een speelafspraak voor zoon met een vriendin van mij en haar kind. Maar zoon moet daar dan dus niks van weten. Hij is zich behoorlijk bewust van 'dat is mijn vriendje niet'. Dus zelf iets organiseren met een andere ouder, zie ik niet echt zitten.
Maar ik probeer nu maar wel vaker aan zoon uit te leggen dat je papa's en mama's hebt die speelafspraakjes fijn vinden en papa's en mama's die er niet zo van houden. En dat als je vaker wil afspreken, dat het dan handiger is om meer vriendjes te hebben. Maar zoon moet daar nog niks van weten.

Zoals je het schrijft heb je er alles wel aan gedaan. Jammer voor die jongens :(

Misschien is een nieuwe bron met potentiële vriendjes aanboren de beste optie. Dus scouting, hockey, muziekles, bouwweek?
Nijntje* schreef:
05-03-2021 15:02
Ik sta er voor open om te denken dat iemand mijn kind niet leuk vindt. Hij kan nogal druk worden als hij bij iemand mag spelen bijvoorbeeld.
Alleen in dit specifieke geval lijkt het me echt niet van toepassing. Ze kent mijn kind namelijk vrijwel niet; hij heeft daar nog nooit mogen spelen. Ze is verder ook nooit hulpouder en heeft ook geen contact met andere ouders. Dus ik denk niet dat ze via een andere route een negatieve indruk kan hebben verkregen van zoon.
Haar eigen zoon vraagt ook vaak of hij met mijn kind mag spelen, dus de vriendschap lijkt wel echt wederzijds.

Ik heb verder dus geen idee waarom niet. Ik probeer soms een praatje met haar te maken op het schoolplein, maar ze blijft altijd erg stil en houdt zich overal afzijdig van. Ik heb haar eens mee uitgenodigd bij ons thuis, toen haar zoon hier voor het eerst wel mocht spelen. Daar ging ze niet op in. Ze heeft ook oudere kinderen, dus op zich kent ze het concept van loslaten wel.
Verder heb ik eens gevraagd of ik haar ergens bij kan helpen. Bijvoorbeeld door haar kind thuis te brengen na het spelen. Dat was niet nodig. En ik heb ook eens aangegeven dat ze het best mag zeggen als ze voorlopig gewoon liever helemaal geen speelafspraakjes wil. Maar die mogelijkheid heeft ze ook niet aangegrepen.

Ik maak wel eens een speelafspraak voor zoon met een vriendin van mij en haar kind. Maar zoon moet daar dan dus niks van weten. Hij is zich behoorlijk bewust van 'dat is mijn vriendje niet'. Dus zelf iets organiseren met een andere ouder, zie ik niet echt zitten.
Maar ik probeer nu maar wel vaker aan zoon uit te leggen dat je papa's en mama's hebt die speelafspraakjes fijn vinden en papa's en mama's die er niet zo van houden. En dat als je vaker wil afspreken, dat het dan handiger is om meer vriendjes te hebben. Maar zoon moet daar nog niks van weten.
Wat ontzettend verdrietig, Nijntje. Gaat het wel goed met die moeder? Klinkt alsof ze niet lekker in haar vel zit al is het natuurlijk lastig om dat zo van een afstandje te kunnen beoordelen. Maar zo stil, afhoudend, aan de zijlijn... Ik kan denk ik af en toe ook wel een beetje zo'n stille, moeilijk benaderbare moeder zijn (of zo overkomen) maar zou nooit speelafspraakjes van de kinderen tegenhouden, vind ik juist heel leuk voor ze! Jongste heeft nu een paar keer ergens gespeeld en er is 1x iemand hier geweest. Ik merk dat ik zelf vaak de app prettiger vind om te communiceren. Hij heeft nog niet echt een vast of favoriet vriendje, maar dat heeft mijn oudste zoon eigenlijk ook nog niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer voor je zoon, Nijntje. Het klinkt inderdaad alsof je alles al hebt geprobeerd. Je kan het misschien nog vragen aan haar, maar ik kan me voorstellen dat dat ongemakkelijk kan zijn. Zeker als je niet echt goed contact hebt.

Wat heftig, zoveel wisselingen, DaSilva. Ergens wel fijn dat school een oplossing heeft gevonden en dat de kleuters niet thuis hoeven te blijven. Maar het is wel een onrustige oplossing. Vervanging is op veel scholen een groot probleem momenteel. Zuur.

Hier zit de eerste volle schoolweek van zoon erop. Het gaat heel goed, gelukkig. Volgens de juf merk je niet dat hij nieuw is of dat hij moet wennen. Hij doet met alles mee, stelt al vragen in de kring en heeft sinds de eerste dag een vast vriendje met wie het goed klikt. Dus wij zijn echt heel blij, onze jongste zoon is meestal degene die moet wennen aan nieuwe dingen. En nu gaat het moeiteloos. Blijkbaar was hij eraan toe.

En gelukkig nog geen verkoudheden hier! Er heeft op school al een klas in quarantaine gezeten, vier kindjes met corona. Een onderbouwklas, dat verwacht je niet zo snel.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
05-03-2021 17:50
Zoals je het schrijft heb je er alles wel aan gedaan. Jammer voor die jongens :(

Misschien is een nieuwe bron met potentiële vriendjes aanboren de beste optie. Dus scouting, hockey, muziekles, bouwweek?
Dit is wel een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Kleuter heeft vorige week ziek thuis gezeten vanwege een oorontsteking, uiteindelijk antibiotica voor gekregen en nu heeft hij een loopneus. Dus hij mag morgen weer niet naar school. Had vorige week al digid aangevraagd voor hem, maar de post loopt hier niet zo lekker en nog niets binnen. Maar heb besloten om hem toch maar niet te testen, hij moet nu toch thuisblijven tot hij geen klachten heeft en hij is al een week thuis dus kan ook niemand hebben aangestoken.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
04-03-2021 13:44
En ronselen ouders nu ook playdates op het schoolplein bij jullie? De BSO is nog dicht en er zijn ouders die toch een soort van opvang willen voor hun grut. Gister had ik zelfs een vader aan mijn legging hangen die dan wilde dat ik zijn kind meenam en later het kind weer thuis zou brengen :lol: Want hij had een call rond 16.00. Ik moest moeite doen om niet te hard te lachen :bye:
Nou ik heb dus echt wel een deal gemaakt met de ouders van 'bff' van kleuter, zodat we beiden een hele dag kunnen werken. Verder loop ik zelf niet te ronselen, maar is er dus wel nog een dag waarop het mij heel goed uitkomt als kleuter ergens anders kan spelen.. :P

Dus ik snap de struggle van die vader met die call best, maar dat gaat wel net te ver om zichzelf en zijn kind zo bij je op te dringen natuurlijk :P
Alle reacties Link kopieren
Hier was kleuter vorig weekend verkouden. We hebben hem maandag laten testen. Hij moest zo huilen dat hij niet naar school mocht. Test vond hij prima te doen. Dinsdag uitslag (verkoudheid was woensdag gelukkig wel stukje minder) dus woensdag weer naar school.
Alle reacties Link kopieren
Als hij verkouden is mag hij sowieso niet naar school, vind ik ook eigenlijk wel heel logisch want anders worden er klasgenootjes misschien aangestoken en moeten die weer testen enzovoorts. Nu twijfel ik over de loopneus, gisteravond had hij daar dus last van en nu nog geen snotneus gezien/gehoord. Nou ja, ik kijk het vandaag wel even aan.
Alle reacties Link kopieren
Lastige van testen en met negatieve test je kind weer naar school doen is dat je kind wel weer anderen kan aansteken en dus de rest ook getest moet worden. Wat dat betreft ben ik best voor verkouden kinderen allemaal thuis houden (maar dan zouden de kleinsten dat ook moeten anders steken die weer aan). Wel goed te horen dat jullie kleuters de test allemaal niet erg vonden!
Alle reacties Link kopieren
Hier zit kleuter ook thuis, had enorme loopneus.... niet laten testen, gaat eigenlijk wel veel beter nu.... alleen ben ik nu dus snotverkouden :nooo:
Voor mezelf vandaag een test ingepland en ik wacht die uitslag even af tot ik haar weer naar school doe. Peuter snottert ook al 2 jaar non-stop maar die mag wel natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
CHL, je hebt toch geen DigiD nodig om een test in te plannen? Mijn kinderen hebben ook geen DigiD.

Hier mogen verkouden kinderen wel naar school (na 7 dagen of na een negatieve test). En gelukkig maar, want mijn dochter snottert nu al drie weken. Anders zou ze tot de zomer thuis zitten. Het is wel lastig inderdaad dat ze elkaar dan aansteken, maar dat is bijna niet te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven