Co-ouderschap en meningsverschil

04-07-2020 09:01 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar de middelbare school en gaat 32km fietsen op een dag.
Ik wil haar een elektrische fiets geven omdat ze niet zo snel is en haar vriendinnen ook een elektrische fiets gaan rijden. Ik ben ook bang dat ze te veel tijd kwijt is aan fietsen terwijl ze met huiswerk ook niet zo snel ik en haar tijd goed kan gebruiken.
Maar haar vader (waar ik co ouderschap mee deel) wil dat ze op een gewone fiets gaat fietsen. Wij hebben het vroeger ook gedaan en omdat ze wat stevig is kan ze de beweging goed gebruiken.
Hij heeft goede argumenten maar toch vind ik het sneu voor haar.
Wat vinden jullie? Me erbij neer leggen of haar vader overrulen en zelf een elektrische fiets voor haar kopen?
Ze gaat dus 16km heen en 16km terug? Dat moet prima te doen zijn zonder elektrische fiets.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
04-07-2020 09:06
Ze gaat dus 16km heen en 16km terug? Dat moet prima te doen zijn zonder elektrische fiets.

Op zich mee eens.

Maar als haar vriendinnen wel elektrisch gaan fietsen, zal ze waarschijnlijk alleen moeten fietsen (?) want e-bikes gaan een stuk sneller. Dat zou voor mij wel meewegen, want dag in dag uit in je uppie 32 km fietsen is niet leuk.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als haar vriendinnen inderdaad wel een elektrische fiets krijgen vind ik dat dat de situatie wel veranderd. Het is toch vervelend als zij als enige niet bij kan blijven. Ook met elektrische fiets zal ze inspanning moeten plegen.
malibu82 schreef:
04-07-2020 09:09
Op zich mee eens.

Maar als haar vriendinnen wel elektrisch gaan fietsen, zal ze waarschijnlijk alleen moeten fietsen (?) want e-bikes gaan een stuk sneller. Dat zou voor mij wel meewegen, want dag in dag uit in je uppie 32 km fietsen is niet leuk.
Ja dit.
Alle reacties Link kopieren
Qua fietsen ben ik het met je ex eens. Ik moest vroeger 18 km enkele reis op een gewone fiets en vond dat helemaal niet erg. Maar ik moet er wel bij zeggen: iedereen deed dat toen. Er was één meisje dat op haar 16e een brommer kreeg, de rest bleef 6 jaar fietsen. Dus ja, als al haar vriendinnen op een elektrische fiets gaan (en ze daardoor alleen zou moeten), vind ik dat wel een reden om haar er ook een te geven. Bovendien is ze dan wel elke dag buiten en beweegt ze ook heus wel, meer dan kinderen die 5 minuten van de school wonen.

Weet je zeker dat al die kinderen een elektrische fiets krijgen? Overleg anders eens met de andere ouders. Ik ben namelijk wel van mening dat het heel goed voor die kids is om gewoon te gaan fietsen. Ik had er vroeger een topconditie door en kwam lekker wakker aan op school en lekker uitgewaaid weer thuis. Ik had dagen tot half 4 en moest dan een uur fietsen, maar had echt nog wel tijd voor huiswerk en sporten.

Kortom: als ik een elektrische fiets zou kopen voor haar, zou dat alleen maar zijn als ze anders alleen moet en haar vriendinnen samen gaan fietsen. Maar liever niet.
Alle reacties Link kopieren
16 km enkele reis is heus te doen zonder elektrische fiets, maar ik vind het best een flink stuk. En als ze dan alleen moet fietsen, omdat iedereen er elektrische fiets rijdt... niet zo gezellig.

Vroeger was een elektrische fiets gewoon geen optie, maar je hoort het steeds vaker. Zelfs voor stukjes van een paar kilometer. Veel tieners hebben er één...
Hangt er ook een beetje van af waar je woont denk ik. In Zuid-Limburg met al die heuvels of in Noord-Holland waar je altijd windkracht negen tegen hebt zou ik misschien een elektrische fiets overwegen, anders niet.

Zestien kilometer enkele reis is in normale omstandigheden prima te fietsen op een gewone fiets, en mijn ervaring is dat kinderen van die leeftijd hun fiets compleet afraggen, dus het zou ook een beetje zonde zijn van het geld want die dingen zijn duur.

En als het echt beestenweer is laat je haar met de bus gaan of je brengt haar een keer naar school met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sneu. Geef dat kind ( gezien je aangeeft dat je het kan missen)net zoals haar vriendinnen een elektrische fiets.
Mist ze niks van het geklets op de fiets en heeft ze meer tijd voor haar huiswerk.
Ze is hoe dan ook 32 km in beweging( afvallen is grotendeels voeding )
En het argument vroeger deden we het ook slaat nergens op. Je wil niet weten wat "ze vroeger allemaal deden" wat hij zelf ook niet doet dus... :-D
Ik vind 16 km wel een afstand om een E-bike voor te kopen. Het is nog steeds echt fietsen wat je doet maar de tegenwind lijkt minder hard.

Gaan er veel kinderen dezelfde route fietsen? Als je namelijk in een soort fietsersfile naar school fietst heeft het weinig nut want dan ben je alleen maar bezig met inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ze is een van de weinige kinderen die zo ver gaat voor een school. Er gaan 2 kinderen met haar mee fietsen en die krijgen een elektrische fiets. Ze zitten op een andere school in de buurt. Best kans dat met andere roosters ze wel vaker alleen moet fietsen. Maar dan vind ik een elektrische fiets ook wel belangrijk. In je eentje op een gewone fiets vind ik geen fijn idee.
Maar uiteraard vind ik het niet slecht voor een kind om iedere dag 16 km heen en 16 km terug te fietsen. Maar in dit geval...

Maar kan ik hun vader overrulen vraag ik me af? Hij weigert in ieder geval om mee te betalen. Maar dat neem ik dan voor lief.
Alle reacties Link kopieren
Mmm lastig!

Op zich. Ik moest vroeger ook 13km fietsen enkele reis. Ik vond dat een behoorlijk knudde- eind, maar dat kwam ook door de route; open stukken, kale vlaktes zegmaar. Geen mens te bekennen.

Als haar vriendinnen waarmee ze op gaat fietsen, een elektrische fiets krijgen, zou ik er mee in gaan. Ik ben niet zo van met de stroom meegaan, maar ws zal het betekenen dat je dochter óf alleen fietst omdat ze niet bij kan blijven, of zich helemaal de pleuris moet trappen om vriendinnen bij te blijven. Én dat kan best een flauw grapje enz worden wat uitgroeit... En dat zou ik sneu vinden.

In dezen zou ik meegaan. Ik zou nml voor dochter niet het risico willen nemen alleen te moeten fietsen (lang niet veilig, groepje is beter!!), of achteraan meekomen en aangekeken worden 'trap eens aan joh!!'...
Alle reacties Link kopieren
Het is ook veiliger om met vriendinnen te fietsen ipv alleen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet het grootste gedeelte tussen weilanden fietsen. Dus grotendeels open vlaktes. Ik kan me eigenlijk zelf niet herinneren dat het zoveel waaide vroeger als nu. Maar goed, dat kan best tussen mijn oren zitten.
En nu moeten "we" weer helpen om met argumenten te komen om een discussie te winnen van je ex?
Alle reacties Link kopieren
Hij wil niet meebetalen dan? Misschien komt het hem financieel niet goed uit. Dat kan ik me voorstellen... Is nogal een hap, zo'n ebike. Ik zou met je dochter gaan praten over wat zij wil. Op een eerlijke manier, en niet alleen om de reden dat het gemakkelijker is.

En als daaruit komt dat zij het graag wil omdat... meerdere redenen, jij het ziet zitten en het financieel kan hebben, zou ik voorstellen aan de vader de kosten op je te nemen...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-07-2020 09:22
Het is ook veiliger om met vriendinnen te fietsen ipv alleen.
Dat ja. Om ervoor te zorgen dat ze met ebike niet alleen hoeft te fietsen, zou ik al overstag gaan...
Discussie zoveel ex en kinderen van to op de viva.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook wel aan de omgeving inderdaad. Mijn dochter moet 14 km in haar eentje rijden en flinke stukken tussen de weilanden door met harde tegenwind. Naar haar oude school was het 9 km en daar deed ze vaak al een uur over door die wind, soms nog langer. Voor deze school hebben we toen ook een elektrische fiets gekocht (ook omdat ze nog niet helemaal hersteld was van een ziekte) en nu vindt ze het helemaal niet erg meer om te fietsen en doet ze er met hele harde wind niet zo ontzettend lang over. Ze wil zelfs nooit meer met de bus, terwijl ze daar op haar vorige school altijd over zeurde.
Je zegt zelf al dat ze sowieso veel alleen zal moeten fietsen, dus het argument "zij een elektrische fiets omdat haar vriendinnen die ook hebben" gaat niet op. In dat geval geef ik jouw ex-man gelijk.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
04-07-2020 09:26
Discussie zoveel ex en kinderen van to op de viva.
En dus? Ik probeer mijn kinderen een zo goed mogelijk leven te geven ook al zijn haar ouders gescheiden en zijn hun ouders het vaak niet met elkaar eens. Wat is daar mis mee om daarin wat hulp te vragen af en toe?
Ik houd van mijn kinderen en wil het beste net als ieder ouder. Dat ik het al aardig verpest heb met een scheiding wil niet zeggen dat ik de rest van hun leven nog meer wil vergallen.
Ballenbak888 schreef:
04-07-2020 09:31
En dus? Ik probeer mijn kinderen een zo goed mogelijk leven te geven ook al zijn haar ouders gescheiden en zijn hun ouders het vaak niet met elkaar eens. Wat is daar mis mee om daarin wat hulp te vragen af en toe?
Ik houd van mijn kinderen en wil het beste net als ieder ouder. Dat ik het al aardig verpest heb met een scheiding wil niet zeggen dat ik de rest van hun leven nog meer wil vergallen.
Met andere woorden eigenlijk durf je zelf geen beslissingen te nemen.
Werk eens aan je zelf vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
04-07-2020 09:33
Met andere woorden eigenlijk durf je zelf geen beslissingen te nemen.
Werk eens aan je zelf vertrouwen.
Ik geloof niet dat dat de discussie is in dit geval. Heb je nog iets nuttigs te melden over de topic? Anders wil ik je verzoeken gewoon ergens anders te gaan zeuren.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
04-07-2020 09:33
Met andere woorden eigenlijk durf je zelf geen beslissingen te nemen.
Werk eens aan je zelf vertrouwen.
Wat een gezeur en totaal off topic. TO heeft blijkbaar niemand om dit soort dingen mee te overleggen, niks mis mee om advies te vragen op een forum. Behalve dan de kutreacties die ze krijgt zoals die van jou. Lees het dan niet.
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij met haar trainen in de vakantie dan? In zijn week gezellig elke dag 32 kilometer fietsen met zijn dochter? Is hij rijkelijk laat mee begonnen dan.

Want de overgang naar de middelbare school is al heftig genoeg, zonder dat je ook nog conditie op moet bouwen.

En ik hoop niet dat hij tegen haar zelf zegt dat ze te dik is en dus 'als straf' maar lekker moet gaan trappen? Want dat is wat zij zal denken. Als ik dun was mocht ik er wel 1. Hoefde ik van papa niet door weer en wind af te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven