Blue whale challenge

01-08-2020 11:57 21 berichten
https://www.113.nl/i/blue-whale-challenge


Begonnen als hoax, maar inmiddels blijkbaar echt geworden...
Inmiddels schijnt er dus wel degelijk iemand te zijn geweest in Nederland die hierdoor zelfmoord heeft gepleegd. :purple:

Als je jonge pubers hebt die veel op social media zitten, praat hier dan over met ze en let goed op. Dit is toch de nachtmerrie van elke ouder :purple:
Alle reacties Link kopieren
Dit ging een Paar jaar geleden toch ook al rond? Of is het nooit gestopt?
Green17 schreef:
01-08-2020 12:05
Dit ging een Paar jaar geleden toch ook al rond? Of is het nooit gestopt?
Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord, maar ik lees inderdaad dat het een paar jaar geleden ook rond is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
01-08-2020 12:05
Dit ging een Paar jaar geleden toch ook al rond? Of is het nooit gestopt?
Ja vier jaar terug al.
Honey, you should see me in a crown
Puber hier begon er zelf over. Ik had er nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Voor de vakantie is het besproken bij oudste zoon in de klas (groep 7).
Hij vertelde er thuis over, ik had er niet eerder van gehoord.
Zoon kende het ook niet, maar blijkbaar kinderen in zijn klas al wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een sterk verhaal dat mensen echt zo dom zijn om dit te geloven. Maar goed wellicht schat ik de capaciteit van mensen weer te hoog in.
het schijnt dat ze jonge kinderen bedreigen om allerlei opdrachten te doen die steeds verder gaan en dan eindigen bij zelfmoord. En dat er ook daadwerkelijk slachtoffers zijn, echt jonge ook. Ik vond het heel schokkend. Er word niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven om nieuwsgierige jongeren en copycats te voorkomen. Ik snap het ergens wel, maar ook beangstigend dat zulke dingen blijkbaar de ronde doen
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
01-08-2020 12:39
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een sterk verhaal dat mensen echt zo dom zijn om dit te geloven. Maar goed wellicht schat ik de capaciteit van mensen weer te hoog in.
Ik denk dat de ‘doelgroep’ kinderen betreft
Wennas schreef:
01-08-2020 12:39
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een sterk verhaal dat mensen echt zo dom zijn om dit te geloven. Maar goed wellicht schat ik de capaciteit van mensen weer te hoog in.
Kinderen. Jeweetwel van die mensen zonder volgroeid brein.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
01-08-2020 12:41
het schijnt dat ze jonge kinderen bedreigen om allerlei opdrachten te doen die steeds verder gaan en dan eindigen bij zelfmoord. En dat er ook daadwerkelijk slachtoffers zijn, echt jonge ook. Ik vond het heel schokkend. Er word niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven om nieuwsgierige jongeren en copycats te voorkomen. Ik snap het ergens wel, maar ook beangstigend dat zulke dingen blijkbaar de ronde doen
Volgens mij wordt er best wel veel ruchtbaarheid aangegeven. Ik heb het afgelopen weken meerdere keren voorbij zien komen op nos.nl.
Tinkeltje33 schreef:
01-08-2020 13:15
Volgens mij wordt er best wel veel ruchtbaarheid aangegeven. Ik heb het afgelopen weken meerdere keren voorbij zien komen op nos.nl.

Ik bedoel dat niet in het nieuws komt dat er ook daadwerkelijk slachtoffers zijn gevallen hierdoor.
Wennas schreef:
01-08-2020 12:39
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een sterk verhaal dat mensen echt zo dom zijn om dit te geloven. Maar goed wellicht schat ik de capaciteit van mensen weer te hoog in.
Heb er een paar jaar terug een heel onderzoek over gelezen.
Doelgroep is kinderen en jongeren. Het is niet zo simpel als dat iemand zegt “pleeg zelfmoord” en dat die jongere dat dan meteen doet.
Vaak zoekt “de blue whale” jongeren uit die toch al emotionele problemen hebben. Op bijvoorbeeld tumblr heb je veel van die blogs waar jongeren foto’s posten van hun automutilatie. Dit wordt daar erg geromaniseerd en gedeeld met elkaar. Deze jongeren leven in hun eigen groepsbubbel waarin psychische problemen en zelfmoord erg zijn genormaliseerd.
Blue whale neemt contact met iemand op. Het begint met een kleine opdracht, zoals maak een foto van jezelf. Nou als je 12 bent, psychische problemen hebt, en op zoek bent naar aandacht, vriendschap? dan is die foto snel gemaakt. Uiteindelijk worden de opdrachten duisterder. Ze moeten bijvoorbeeld om 4 uur snachts bepaalde horror filmpjes kijken, die de blue whale ze gestuurd heeft. Ze moeten ook bewijs leveren dat ze de opdracht hebben uitgevoerd. Vaak komt er chantage bij kijken, blue whale heeft inmiddels persoonlijke gegevens van ze.
Ze krijgen ook de opdracht een sneetje in hun arm te maken en een foto te sturen. Dit doen die jongeren makkelijk want ze zijn ten slotte al gewend om deze foto’s op hun blogs te plaatsen.
De opdrachten worden steeds heftiger, van kleine sneetjes gaat het verder naar dat ze hele tekeningen in hun arm moeten kerven. Het gaat stapje per stapje.
Er ontstaat slaap tekort, angst door de chantage , en de drempel van zelfbeschadiging wordt steeds lager. De laatste opdracht is dat ze zelfmoord moeten plegen. En houdt in je achterhoofd dat die jongeren op voorhand al speelden met de gedachte aan zelfmoord.

Ik snap wel hoe zoiets daadwerkelijk kan lijden tot suïcide. Ook al lijkt het als je het globaal leest te dom voor woorden.
Hier had Onnedi laatst een YT filmpje over en ik vond het maar eng. https://www.youtube.com/watch?v=9lNvHLhVOw8

En wat ik nog enger vind is dat er ook best regelmatig een bekende achter zit, want hoe weten ze anders al die informatie over het slachtoffer?! Ik zou er niet intrappen en meteen afkappen maar ik snap dat kinderen nieuwsgierig zijn en willen weten hoe het afloopt, en die zien geen gevaar in het op een willekeurige link te klikken.
mindervanmij schreef:
01-08-2020 13:25
Ik bedoel dat niet in het nieuws komt dat er ook daadwerkelijk slachtoffers zijn gevallen hierdoor.
Jij hebt het niet gelezen dat is wat anders dan dat het niet in het nieuws komt.

Maar ik ken het ook al best lang en heb er ook best al vaker over de gelezen afgelopen 2 jaar ofzo. En hierboven geven ook al een paar aan dat het helaas al best bekend is en ook al een best lange tijd.
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 14:14
Jij hebt het niet gelezen dat is wat anders dan dat het niet in het nieuws komt.

Maar ik ken het ook al best lang en heb er ook best al vaker over de gelezen afgelopen 2 jaar ofzo. En hierboven geven ook al een paar aan dat het helaas al best bekend is en ook al een best lange tijd.

Dus jij hebt nieuwsberichten gezien van zoals "meisje van 12 pleegt zelfmoord na het doen van blue whale challenge"? Denk het niet. Want berichten over zelfmoord worden meestal niet op die manier gedeeld, om andere mensen niet op ideeën te brengen. Mijn man kende het bijvoorbeeld wel, maar dacht dat het een hoax was, zoals de smiley bende 20 jaar geleden...

Mijn doel met dit topic is ook niet om te discussiëren hoe lang dit al speelt, alleen om te waarschuwen, want ik ben vast de enige niet die hier niet van wist. En zo wel, nou, pech dan, het mag best een keer extra onder de aandacht worden gebracht.
Er zijn gewoon heel veel copycats die dit na proberen te doen. Grootste deel is onschuldig gelukkig. Net als toen met die killer-clowns bijvoorbeeld.

Je kind ertegen wapenen en ze vooral dat profielplaatje goed laten onthouden:

Afbeelding
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 21:00
4.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is 2 maanden geleden al veelvuldig besproken op allerlei social media kanalen die de jeugd ziet.
Tiktokfilmpjes van agenten, bekende youtubers en ook gewoon het jeugdjournaal.

Ook in de klas van zoon is het besproken.
Alle reacties Link kopieren
Profielplaatje vind ik zó eng

In de klas van zoon (gr8) ook besproken. In deze klas spelen dit soort 'rages' altijd heel erg. Zoals Charley Charley een paar jaar terug.
Die kinderen maakten elkaar helemaal gek/bang daarmee.


In mijn tijd (jaren 80) had je kettingbrieven met allerlei dreigementen. Vreselijk vond ik die
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ja, dat plaatje doet me denken aan de Plaaggeest van Bassie en Adriaan. Nachtmerries heb ik daarvan gehad.
calvijn1 schreef:
01-08-2020 20:45
Profielplaatje vind ik zó eng

In de klas van zoon (gr8) ook besproken. In deze klas spelen dit soort 'rages' altijd heel erg. Zoals Charley Charley een paar jaar terug.
Die kinderen maakten elkaar helemaal gek/bang daarmee.


In mijn tijd (jaren 80) had je kettingbrieven met allerlei dreigementen. Vreselijk vond ik die
Ja, het is van alle tijden dit soort gekke dingen. Alleen via internet verspreidt het zich nog eens extra snel :purple:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven