Maak ik mij terecht zorgen of is dit nog normaal?

11-08-2020 21:47 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu zeven weken oud. Het is ons eerste kind dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik weet dat de eerste drie maanden pittig zijn en dat de huilpiek rond zes weken is en dat het na 3 tot 4 maanden allemaal beter wordt. Maar ik vraag me af of het gedrag van mijn zoontje nog binnen het normale babygedrag valt of dat ik me terecht zorgen maak.

Hij heeft veel last van darmkrampjes en ik vermoed verborgen reflux. Dat hebben veel baby's natuurlijk. Ik heb alleen het gevoel dat het met mijn zoontje steeds slechter gaat. Overdag wil hij alleen nog maar in de draagdoek slapen of in een wipstoeltje zitten. Liggen wil hij niet (lang). S nachts sliep hij best goed. Echter krijgen we hem nu al een paar avonden niet/moeilijk in slaap. Hij is nu al 4 uur wakker en is echt moe maar komt niet in slaap. Bij ons op de borst sliep hij eerst ook, maar dat wil hij nu ook niet meer sinds ruim een week. Als we hem nu in de draagzak zouden doen dan zou hij meteen in slaap vallen. Ook na de laatste nachtvoeding valt hij niet meer in slaap en ben ik s ochtends al vanaf half 6 6 uur op. Eerst nam ik hem dan bij ons in bed zodat we samen nog verder konden slapen. Maar dat wil hij dus niet meer
Het drinken gaat onrustiger (overstrekken, aan tepel trekken, niet aan willen happen) en hij drinkt slechter (zou aan het warme weer kunnen liggen. In de auto in de maxi cosi huilt hij heel hard, in de kinderwagen huilt hij ook. Dus op pad gaan met kinderwagen of auto kan ook niet, want hij huilt letterlijk de hele tijd. Dit was eerder ook niet zo. Hij lijkt alleen maar comfortabel te zijn als hij rechtop gehouden wordt.

Zelf zit ik er wel een beetje doorheen en vraag me echt af of dit wel normaal is en hoe ik de komende dagen/weken door moet komen. Ik kan voor mijn gevoel letterlijk en figuurlijk geen kant op. Ik probeer aan alle kanten hulp te vragen. Voor mn zoontje al bij huisarts geweest en bij de hap omdat hij niet meer stopte met schreeuwen en overduidelijk last van zijn darmen had. Ben twee keer bij een osteopaat geweest, die heeft wel zijn darmen wat rustiger gekregen. Heb meerdere keren de vragenlijn van het cb gebeld maar ok krijg daar alleen maar de standaard adviezen maar die passen we allemaal al toe. Heb dit besproken tijdens de eerste afspraak op het consultatiebureau maar daar kreeg ik te horen dat het er nou eenmaal bij hoort.

Voor mezelf ook hulp gevraagd via huisarts maar kan pas over 3 weken terecht bij een poh. Dus daar heb ik nu weinig aan. Heb familie ingeschakeld om me te komen helpen en die komen ook 1 of 2 dagen per week een dagje helpen. Mijn man neemt zoontje vaak meteen over als hij thuis komt van zijn werk en in de weekenden maken we een verdeling zodat we alletwee even vrije tijd hebben.

Isndit nou normaal babygedrag of moet ik toch even door gaan zeuren bij huisarts/consultatiebureau?
Hij voelt zich overduidelijk niet lekker. Ik zou toch even door gaan zeuren.

Komt hij verder wel goed aan?
Je schrijft “sinds een week”, zou het aan de warmte kunnen liggen?
En verder zou ik bij zorgen toch nog eens teruggaan naar de huisarts.

Fijn ook dat je man ‘helpt’, maar laat hem een paar weken verlof opnemen, daar heb je echt iets aan.
En heb je wel gesprekken bij de huisarts tot je bij de poh terecht kan? Dat had ik wel namelijk. Lijkt me niet handig om je weken zo door te laten lopen.
Ik weet niet of het kan bij borstvoeding maar lactose-allergie?
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat hij honger heeft?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als normaal gedrag. Je hebt al hulp ingeschakeld vanuit verschillende hoeken. Ik denk dat het een periode is waar je door heen moet. Probeer goed te observeren wanneer je zoon huilt en probeer aan het huil geluid te horen waar hij last van heeft. Google eens op dunstan baby taal.
Het is nou eenmaal een zware periode en daar moeten jullie door heen. Goed dat jullie hulpvragen aan familie.
Blijf vooral naar je gevoel luisteren, als je denkt dat het echt niet goed zit. Neem dan nog eens contact op met cb of huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft dit een paar maanden geduurd. Eindeloos die draagzak, kinderwagen of bedje overdag was drama. Op een gegeven moment was ik er echt klaar mee. En toen ze eindelijk in het zitgedeelte van de kinderwagen kon zitten was het ook over. Maxi cosi achterstevoren ook alleen maar gekrijs. Totdat ze vooruit kon kijken en het was over. Krampjes eindeloos, maandenlang iedere avond aan de tiet en op mij slapen tot een uur of 11 en dan pas in bed.
Ik heb nooit vermoed dat er iets speciaals aan de hand was, een baby met krampjes en een gebruiksaanwijzing.
En je gaat er helemaal aan onderdoor, dat herken ik. Op een gegeven moment liep ik huilend door de kamer met die draagdoek omdat ik gewoon niet meer kon en wilde lopen. Maar het wordt beter.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
11-08-2020 21:52
Je schrijft “sinds een week”, zou het aan de warmte kunnen liggen?
En verder zou ik bij zorgen toch nog eens teruggaan naar de huisarts.

Fijn ook dat je man ‘helpt’, maar laat hem een paar weken verlof opnemen, daar heb je echt iets aan.
Man neemt echt zijn verantwoordelijkheid en "helpt" niet. Heb echt een hekel aan mannen die "helpen" en "oppassen". Maak je daar maar geen zorgen om haha. Verlof opnemen wordt lastig want hij is zzp'er. Maar mocht de hulp van familie onvoldoende zijn dan zal hij zeker extra vrij nemen. Hij is al in overleg met zijn opdrachtgevers.

Het drinken is sinds een week zo dus dat zou zeker aan de warmte kunnen liggen, de rest speelt al langer/vanaf geboorte.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de warmte ook niet in jouw voordeel werkt. Ik denk dat niemand nu echt lekker slaapt. Mijn dochter van 6 maanden, slaapt ook veel moeilijker. Vaak wakker, meer huilen. Ik zou ool nog even contact opnemen met het CB en de H.A. gewoon nog een keer bellen als je je zorgen maakt!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had dit ook. Het is vanzelf overgegaan en hij is nu een vrolijke, goedlachse, energieke peuter. Maar baby zijn, daar vond hij dus echt geen fuck aan.

Dus ja, bij ons was het iets dat vanzelf over is gegaan. Dus dat kan zeker. Of dat bij jouw zoontje ook zo is durf ik niet te zeggen.

Sterkte. Ik vond het een hel. Heeft lang geduurd voordat ik toe was aan nr. 2 (nu wel onderweg, 29 weken alweer, dus ook dat is goed gekomen ;) )
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
11-08-2020 21:51
Hij voelt zich overduidelijk niet lekker. Ik zou toch even door gaan zeuren.

Komt hij verder wel goed aan?
ja, hij komt wel goed aan. Dus vandaar dat ik ook wel twijfel aan mezelf en mijn bezorgdheid.
Geef je 100% bv?
Krijgt ie wel genoeg te drinken ? Probeer eens bij te voeden met kv en kijken hoeveel hij wil. En nee kv is niet slecht.
Een baby die honger heeft dat is wel slecht.
Even voor de bv maffia.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
11-08-2020 21:54
En heb je wel gesprekken bij de huisarts tot je bij de poh terecht kan? Dat had ik wel namelijk. Lijkt me niet handig om je weken zo door te laten lopen.
Nee, ik zat nu al bij een waarnemer. Eerder kon niet. Vind het zelf ook wel erg slecht eigenlijk .
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
11-08-2020 21:57
Ik weet niet of het kan bij borstvoeding maar lactose-allergie?
Ja dat kan volgens mij wel. Ik heb in ieder geval al een tijd lactose vermeden (samen met allerlei koolsoorten, ui, prei).
Deezondere schreef:
11-08-2020 21:58
Het klinkt als normaal gedrag. Je hebt al hulp ingeschakeld vanuit verschillende hoeken. Ik denk dat het een periode is waar je door heen moet. Probeer goed te observeren wanneer je zoon huilt en probeer aan het huil geluid te horen waar hij last van heeft. Google eens op dunstan baby taal.
Het is nou eenmaal een zware periode en daar moeten jullie door heen. Goed dat jullie hulpvragen aan familie.
Blijf vooral naar je gevoel luisteren, als je denkt dat het echt niet goed zit. Neem dan nog eens contact op met cb of huisarts.
Dit vind ik ook een heel goede tip.
Wij hadden een ‘checklist’ van wat er kon zijn. Mettertijd hoor en zie je het echt wel. Je moet je kindje ook gewoon nog leren kennen en hij groeit zo intens snel en hard in deze fase!
Het kunnen ook ‘regeldagen’ zijn en dan heb je ook hangerig, huilerig, hongerig en aanhankelijk kind dat al je aandacht opeist. Ook die dagen gaan over. Maar heftig zijn ze wel, ik leef met je mee!

Tegen krampjes heb ik trouwens SabSimplex gebruikt, te bestellen bij Josef apotheke Duitsland (is NL website van) dat heeft ons echt gered!
anoniem_63740156d1a92 wijzigde dit bericht op 11-08-2020 22:04
Reden: Aanvulling
16.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
11-08-2020 21:57
Kan het zijn dat hij honger heeft?
Dat hebben we gecheckt door gekolfde melk met een flesje te geven (hij drinkt vaker uit een flesje) maar hij weigerde.
Keesjeaap5 schreef:
11-08-2020 21:58
Ik denk dat de warmte ook niet in jouw voordeel werkt.

Dat denk ik ook. Mijn tweede baby was ook prikkelbaar en kwam alleen tot rust als we haar droegen en dan langdurig rondliepen, al dan niet in een draagdoek. Maar dat was in de winter, werkelijk geen idee wat we nu zouden hebben gedaan (verder ook van alles geprobeerd wat jij beschrijft).

Of je je terecht zorgen maakt, kan ik niet zeggen. Wel zou mijn advies zijn om te vertrouwen op je moedergevoel en bij twijfel aan de bel te blijven trekken.
Alle reacties Link kopieren
Deezondere schreef:
11-08-2020 21:58
Het klinkt als normaal gedrag. Je hebt al hulp ingeschakeld vanuit verschillende hoeken. Ik denk dat het een periode is waar je door heen moet. Probeer goed te observeren wanneer je zoon huilt en probeer aan het huil geluid te horen waar hij last van heeft. Google eens op dunstan baby taal.
Het is nou eenmaal een zware periode en daar moeten jullie door heen. Goed dat jullie hulpvragen aan familie.
Blijf vooral naar je gevoel luisteren, als je denkt dat het echt niet goed zit. Neem dan nog eens contact op met cb of huisarts.
Dunstan babytaal ben ik al bekend mee. Mijn gevoel zegt inderdaad dat er meer aan de hand is. Maarja, dat is maar een gevoel nergens op gebaseerd. Vandaar ook hier mijn vraag ik weet niet goed wat normaal is.
Poppy_del_Rio schreef:
11-08-2020 22:03
Dat denk ik ook. Mijn tweede baby was ook prikkelbaar en kwam alleen tot rust als we haar droegen en dan langdurig rondliepen, al dan niet in een draagdoek. Maar dat was in de winter, werkelijk geen idee wat we nu zouden hebben gedaan (verder ook van alles geprobeerd wat jij beschrijft).

Of je je terecht zorgen maakt, kan ik niet zeggen. Wel zou mijn advies zijn om te vertrouwen op je moedergevoel en bij twijfel aan de bel te blijven trekken.
Je kan ook nog met draagdoek en baby en al onder de douche gaan staan.
Hebben ze zelfs speciale draagdoeken voor, of dat nu zo nodig is weet ik niet maar misschien vindt baby het fijn, samen onder de douche.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
11-08-2020 22:02
Ja dat kan volgens mij wel. Ik heb in ieder geval al een tijd lactose vermeden (samen met allerlei koolsoorten, ui, prei).
Nee lactose-intolerantie kan bij baby’s eigenlijk niet. Baby’s zijn meesterafbrekers van lactose want het is letterlijk hun enige voedingsbron.

Soms hebben baby’s koemelkallergie, maar dat is een enorm populaire diagnose voor iets dat maar weinig voorkomt en waarbij je vaak een combinatie ziet van eczeem- en benauwdheidsklachten, afvallen en maag-darmklachten.

Maag-darmklachten is daarvan de meest aspecifieke, want die hebben vrijwel alle baby’s de eerste maanden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
11-08-2020 21:59
Mijn zoon had dit ook. Het is vanzelf overgegaan en hij is nu een vrolijke, goedlachse, energieke peuter. Maar baby zijn, daar vond hij dus echt geen fuck aan.

Dus ja, bij ons was het iets dat vanzelf over is gegaan. Dus dat kan zeker. Of dat bij jouw zoontje ook zo is durf ik niet te zeggen.

Sterkte. Ik vond het een hel. Heeft lang geduurd voordat ik toe was aan nr. 2 (nu wel onderweg, 29 weken alweer, dus ook dat is goed gekomen ;) )
nou de kans dat hier een tweede komt is erg klein!! Wel fijn dat het bij jullie zoon vanzelf over is gegaan. Ik vind het ook verschrikkelijk lastig allemaal. Enne.. gefeliciteerd met je zwangerschap:-)
Alle reacties Link kopieren
Dat rechtop had onze dochter ook. Zodra ze moest liggen was het brullen. Met 7 weken bleek ze een buikslapertje. Op ons sliep ze ook, maar wel redelijk rechtop.
De rest lijkt een reactie op de hittegolf. En misschien een sprongetje?
Als je intuïtie zegt dat er iets meer aan de hand is, ga dan toch even naar de dokter.

Oja: we hebben ook uuuuuren (dag en nacht) met haar rechtop op de arm rondgesjouwd.
lizzy75 wijzigde dit bericht op 11-08-2020 22:09
11.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
11-08-2020 21:59
Geef je 100% bv?
Krijgt ie wel genoeg te drinken ? Probeer eens bij te voeden met kv en kijken hoeveel hij wil. En nee kv is niet slecht.
Een baby die honger heeft dat is wel slecht.
Even voor de bv maffia.
Ja 100% bv. Hebben dus gecheckt met flesje gekolfde melk. Hij wilde het niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is een Facebook groep voor reflux baby’s daar kun je echt veel hulp vinden.

Het was hier ook zo heftig de eerste paar maanden. Ze huilde en huilde. En ik huilde op gegeven moment gewoon mee. Bij t cb wuifde ze het weg. Dus ik naar mijn huisarts die luistert altijd goed. Kreeg omeprazol voor de reflux en uiteindelijk via cb koemelk vrije voeding. Ik ben gaan inbakeren met een grote doek zie YouTube voor inbakeren met hydrofiel doek en ritme van baby in een droomritme gaan volgen.

Omeprazol hielp tegen de reflux masr gaf ook veel kramp en obstipatie.

Nu is ze zes maanden weer op gewone baby melk en medicijn vrij. Ze spuugt nog steeds erg veel maar lijkt er geen last meer van te hebben. En goed lachs. Eindelijk!

Hang on in there dikke knuffel
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven