Dreumes doet peuter pijn

16-09-2020 19:40 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongens zijn 3,5 en 1,5. Ondanks dat peuter ouder is, zijn ze qua kracht zeker aan elkaar gewaagd.
Dreumes heeft sinds paar dagen dat hij als iets hem niet zijn broer pijn doet. Ookal is het niet zijn schuld dat dreumes boos doet. Zo heeft hij hem deze week geslagen met speelgoedhamer op zijn hoofd en aan de haren getrokken. Nee zeggen vindt hij vooral grappig en doet het dan nog een keer. Ik vind het zielig voor peuter.

Ik haal hem uit situatie als het gebeurt, maarja peuter heeft dan al pijn.

Iemand ervaringen/tips om dit te voorkomen? Het gebeurt vooral net voor etenstijd als ze allebei moe zijn maar dus nog moeten eten voor ze gaan slapen.

Of is het kwestie van uitzitten?
Slapen ze wel genoeg overdag? Zou sowieso de speelgoed hamer en andere 'wapens' meteen wegnemen. Daar zijn ze duidelijk nog niet oud genoeg voor.
Je kunt ze niet samen alleen laten.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-09-2020 19:43
Je kunt ze niet samen alleen laten.
Er zal toch gekookt moeten worden ;-)
Alle reacties Link kopieren
De 1,5 jarige goed in de gaten houden, bij je in de buurt houden.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
16-09-2020 19:42
Slapen ze wel genoeg overdag? Zou sowieso de speelgoed hamer en andere 'wapens' meteen wegnemen. Daar zijn ze duidelijk nog niet oud genoeg voor.
Ja dat ligt al weg. Maarja vandaag ging hij op haren trekken en zijn handen kan ik niet weghalen.
Alle reacties Link kopieren
De box (weer) gaan gebruiken op momenten dat je geen toezicht kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 19:43
Er zal toch gekookt moeten worden ;-)
Dan zet je het kind in een kinderstoel in de keuken
Alle reacties Link kopieren
En (desnoods tijdelijk) tijdens etenstijd een filmpje of iets dergelijks opzetten waarbij ze elkaar zo min mogelijk in de weg zitten en de situatie minder kans heeft om te ontstaan?
maisnon3 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 19:48
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk/vrees dat het een fase is waar je doorheen moet, meestal wanneer ze gaan praten kunnen ze zichzelf duidelijk maken en is het fysieke niet meer (Of iig minder) nodig.
Ik zet tijdens het koken mijn 1,5 jarige bij mij in de kinderstoel in de keuken. Met een bakje met tomaat, paprika, komkommer in kleine stukjes en een beetje bestek om mee te rammen of een boekje vermaakt ze zich een hele tijd. Kleuter kan dan even op zn gemak chillen voor het eten, die is gesloopt na een schooldag en veelal buitenspelen na schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van toen mijn dochters jonger waren, met idd ook het dieptepunt toen jongste 1,5-2 jaar was, en een bijtertje... Ze raakte gefrustreerd omdat ze het niveau van de oudste niet haalde, kon dat verbaal nog niet voldoende uiten en HAP. Pure frustratie. Oudste doet geen vlieg kwaad en liet het maar gebeuren.
We hebben oudste wat weerbaarder gemaakt zodat ze het in ieder geval meteen op een gillen zette (dan wisten wij dat we alles uit onze handen moesten laten vallen). Jongste haalden we weg en namen we apart in de gang, om te blijven uitleggen dat het niet mag, dat ze oudste pijn deed en wat wel lief is (aaien, kusje, knuffel).
En verder was het toch ook echt uitzitten tot jongste meer kon, minder gefrustreerd raakte en zich verbaal beter kon uiten. Inmiddels zijn ze 4,5 en 6 en nog steeds zal de jongste boosheid eerder fysiek uiten dan de oudste (iets wegsmijten bv), dus het is ook wel echt een karakterdingetje
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 19:43
Er zal toch gekookt moeten worden ;-)
Als de kat van huis is....
Je zult ze uit elkaar moeten zetten tot ze groter zijn. Pas nu, 3.5 en 6.5 gaat het goed. Puur vanwege dat de jongste die de mores nog niet kent.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
16-09-2020 19:48
Ik denk/vrees dat het een fase is waar je doorheen moet, meestal wanneer ze gaan praten kunnen ze zichzelf duidelijk maken en is het fysieke niet meer (Of iig minder) nodig.
Ik zet tijdens het koken mijn 1,5 jarige bij mij in de kinderstoel in de keuken. Met een bakje met tomaat, paprika, komkommer in kleine stukjes en een beetje bestek om mee te rammen of een boekje vermaakt ze zich een hele tijd. Kleuter kan dan even op zn gemak chillen voor het eten, die is gesloopt na een schooldag en veelal buitenspelen na schooltijd.
Ja, ook vaak gedaan, maar dan meestal met een puzzel.
Alle reacties Link kopieren
Eerder ingrijpen. Zulke kleine kinderen kunnen niet alleen samen spelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik begrijp wel dat je niet altijd toezicht k kunt houden. Hier nagenoeg zelfde leeftijdsverschil alleen peuter iets jonger. Ze doen elkaar pijn inderdaad. Dat is niet leuk en daar moeten ze allebei van huilen. Dat gebeurt ook als ik wel in dezelfde ruimte ben of maar even snel plassen of een jas ophangen. Het is een fase gaat weer over. Tot die tijd wel dingen als hamers etc weg. Maarja een Schleich krokodil of duplo trein doet ook pijn. En knijpen of slaan kunnen ze ook zonder speelgoed. Overigens hebben ze hier altijd ruzie om speelgoed. Dat ze dus hetzelfde willen hebben. Blijven allebei trekken en gaan keihard gillen. Als 't te lang duurt gaat dreumes slaan en peuter heel gemeen (en hard knijpen).
Ik probeer het dus voor te zijn door ze allebei met iets te laten spelen en heb niet de illusie dat ze samen met hetzelfde kunnen spelen (bijv samen met het huis van little people en dan alleeibei je eigen poppetjes, dan krijgen ze weer ruzie over of de deur open of dicht moet). Dus dreumes met het huis en peuter met de diertjes van Schleich. Bijv. Dat gaat vaak wel even goed.

Maar eindstand gebeurt het dus wel. Hoe alert ik ben, hoe pro actief ik probeer te zijn. Ik denk dat het er ook wel een beetje bijhoort.
Alle reacties Link kopieren
Die van 2 hier gaat in de kinderstoel met een boekje, tekenen, wat te friemelen of een filmpje op de televisie.
Oudste is 5, hebben samen geen ruzie maar het geeft de jongste even rust ipv dat hij met honger en ziel onder de arm aan mama trekt.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dochter van bijna 2 ook altijd in de kinderstoel tijdens het eten. Sinds een paar maanden is ze niet meer tevreden met een boekje of puzzeltje dus mag ze een filmpje kijken. Misschien niet 100% verantwoord, maar ik kan rustig koken en ze weet ook heel goed dat dit het enige moment van de dag is dat ze tv mag kijken. En ze eet ondertussen een bakje met rauwkost op, dus win-win wat mij betreft.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Leuk idee van die kinderstoel maar onze dreumesRambo heeft na 5 min haar komkommer, tomaat, etc wel op en een puzzeltje, boekje, of filmpje kan haar ook niet langer dan 5 min bekoren. Volgens mij is de dreumes van to ook een vrij ondernemend type die ik niet rustig een half uur met een boekje in een stoel zie zitten. Onze dreumes begint iig na maximaal 15 min te krijsen uit uit uit. Daarna gaat ze huilen. Ik kan dan echt niet chill meer koken. Het helpt overigens wel om peuter dan op de bank te zetten met z'n favo filmpje en dreumes scharrelt dan wat rond. Als ze maar niet hun zinnen zetten op hetzelfde speeltje :whip:
anoniem_644100e7ddd82 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 20:47
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dreumes heeft sinds paar dagen dat hij als iets hem niet zijn broer pijn doet.

Volgens mij missen hier een paar woorden :D .



Ik haal hem uit situatie als het gebeurt, maarja peuter heeft dan al pijn.

Iemand ervaringen/tips om dit te voorkomen? Het gebeurt vooral net voor etenstijd als ze allebei moe zijn maar dus nog moeten eten voor ze gaan slapen.

Ja, best eenvoudig zelfs. Je weet namelijk al op welke momenten het gebeurt dus op die momenten eentje bij je houden zorgt dat je het voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
16-09-2020 20:32
Leuk idee van die kinderstoel maar onze dreumes Rambo heeft na 5 min haar komkommer, tomaat, etc wel op en een puzzeltje, boekje, of filmpje kan haar ook niet langer dan 5 min bekoren. Volgens mij is de dreumes van to ook een vrij ondernemend type die ik niet rustig een half uur met een boekje in een stoel zie zitten. Onze dreumes begint iig na maximaal 15 min te krijsen uit uit uit. Daarna gaat ze huilen. Ik kan dan echt niet chill meer koken. Het helpt overigens wel om peuter dan op de bank te zetten met z'n favo filmpje en dreumes scharrelt dan wat rond. Als ze maar niet hun zinnen zetten op hetzelfde speeltje :whip:
Hier gaat dat ook echt absoluut niet werken. Hoezo ik moet in een kinderstoel en mijn broer niet? Hier blijven ze gewoon wat rond scharrelen, vaak met filmpje aan en ja dan gebeurd er weleens wat. Denk dat dit er ook echt wel bij hoort. (Hier 1,5 jarige en 4 jarige) sussen, uitleggen dat het niet mag en weer door.
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
16-09-2020 19:48
Ik denk/vrees dat het een fase is waar je doorheen moet, meestal wanneer ze gaan praten kunnen ze zichzelf duidelijk maken en is het fysieke niet meer (Of iig minder) nodig.
Ik zet tijdens het koken mijn 1,5 jarige bij mij in de kinderstoel in de keuken. Met een bakje met tomaat, paprika, komkommer in kleine stukjes en een beetje bestek om mee te rammen of een boekje vermaakt ze zich een hele tijd. Kleuter kan dan even op zn gemak chillen voor het eten, die is gesloopt na een schooldag en veelal buitenspelen na schooltijd.
gelukkig nooit zo extreem meegemaakt maar dit lijkt mij een prima oplossing (voor voorlopig)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Kan de peuter even alleen in de kamer blijven? Ik had destijds mijn kleuter voor de tv en dreumes in de gang met een deurhekje tussen gang en keuken, als ik stond te koken. In de gang kon ik toezicht houden op dreumes, en kon ze weinig kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
16-09-2020 19:45
De box (weer) gaan gebruiken op momenten dat je geen toezicht kan houden.
Die heb ik niet eens meer :-$.
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 19:44
Ja dat ligt al weg. Maarja vandaag ging hij op haren trekken en zijn handen kan ik niet weghalen.
Ik vroeg ook of ze wel (genoeg) slapen overdag. Vervelend gedrag zie ik hier vooral als de kinderen moe/oververmoeid zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een goedmoedige peuter en een driftige dreumes.. dreumes bijt, slaat en trekt aan de haren van zijn zus.. (leuk klinkt ie zo..)

Als ze luidkeels begint te gillen, werkt dat totaal niet, dan is ze een slachtoffer dat gered moet worden.. waar wij met peuter aan werken, is dat zij degene moet zijn die luid en duidelijk ‚Nee, stop daarmee‘ of ‚hou op‘ zegt. En als ze dat goed streng doet, houdt hij altijd meteen op.

Dus dat is mijn tip..

Verder verwacht ik dat het vanzelf beter zal gaan als dreumes gaat praten en zich kan uiten. Maar een driftkikker is t wel.. :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven