Hoe was jullie eerste jaar met een baby?

18-09-2020 18:45 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik precies 21 weken zwanger van mijn eerste kindje. En ik merk dat ik me steeds drukker begin te maken over wanneer de baby komt en hoe het gaat zijn. Met name omdat veel mensen je lijken aan te willen praten dat 'je leven dan echt voorbij is'. Erg deprimerend, wat ik heb er juist zo'n zin in! Wat ik van velen hoor is:

- geen slaap meer
- geen zin meer om dingen te ondernemen
- je relatie komt op spanning
- je zwangerschapskilo's gaan er echt niet zo snel af als je denkt (ik ben overigens alleen nog maar afgevallen, maar goed)
- geen tijd meer voor jezelf

Ik vraag me af hoe jullie ervaring is geweest. Wel enigszins positief? Zelf werk ik 3 om 4 dagen, 32 uur per week (3x9&4x9). Ik ga per oktober een post hbo van een jaar volgen (onder werktijd naar school) en neem na mijn bevallingsverlof 1 dag per 2 weken ouderschapsverlof zodat ik een jaar lang 3x9 werk. Baby gaat 2 dagen per week naar gastouder, één dag bij opa&oma, éen dag bij man en één dag bij mij. De dag extra dat ik vrij ben, hou ik voor mijn studie en om bij te komen (iguess?).

Het lijkt mij overigens prima te doen zoals bovenstaand, maar ik ben heel benieuwd na alle sarcastische 'wacht maar... je piept dan wel anders' opmerkingen.

Benieuwd naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Het was pittig, maar ik vond het ook wel een speciale tijd. Die mensen zou ik laten kletsen. Misschien blijkt straks dat het iets te veel hooi op je vork is, maar het kan ook dat jij helemaal niet anders piept.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Slaapgebrek is een zegen: als je er middenin zit ben je te druk met overleven om erbij stil te staan dat het loodzwaar is en achteraf kun je het je niet herinneren. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet gebeurd
:) Ik zou me er gewoon vol in storten, het komt zoals het komt. En misschien heb je wel een jaar lang roze wolk :)
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
18-09-2020 18:49
Slaapgebrek is een zegen: als je er middenin zit ben je te druk met overleven om erbij stil te staan dat het loodzwaar is en achteraf kun je het je niet herinneren. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet gebeurd
:) Ik zou me er gewoon vol in storten, het komt zoals het komt. En misschien heb je wel een jaar lang roze wolk :)
Spreek voor jezelf....
ik vond het slaapgebrek echt een hel bij onze eerste. Ik haal me nog levendig voor de geest hoe ik op mijn werk met mijn hoofd tegen de wc-deur geleund in slaap kon vallen. Ik voel het nog steeds in mijn lijf en leden. En het is inmiddels ruim 11 jaar geleden. Roze wolk was er wel ergens in de verte, maar ik vond het vooral erg zwaar. Daarentegen was de tweede één grote roze waas.... daar sliep ik zo nu en dan wat langer 2,5 uur achter elkaar... dat maakte een wereld van verschil.
Hangt ook helemaal van je baby af en welke verwachtingen je zelf hebt. Ik vond het allemaal goed te doen (in mijn eentje ook nog). Zodra je een beetje een ritme te pakken hebt gaat het steeds beter is mijn ervaring. En af en toe denken ach die badkamer schoonmaken kan morgen ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Waimai schreef:
18-09-2020 18:54
Hangt ook helemaal van je baby af en welke verwachtingen je zelf hebt. Ik vond het allemaal goed te doen (in mijn eentje ook nog). Zodra je een beetje een ritme te pakken hebt gaat het steeds beter is mijn ervaring. En af en toe denken ach die badkamer schoonmaken kan morgen ook wel.
Gelukkig komt er per uitgerekende datum een schoonmaker voor de 'grove' klussen en hebben we een robot-stofzuiger :proud: Wellicht heb ik hoge verwachtingen met een opleiding en alles erbij, maar ergens denk ik dat ivm dat partner en ik beide 32 uur werken en we alles eerlijk verdelen dat dat al een hoop scheelt...
Snouth schreef:
18-09-2020 18:53
Spreek voor jezelf....
ik vond het slaapgebrek echt een hel bij onze eerste. Ik haal me nog levendig voor de geest hoe ik op mijn werk met mijn hoofd tegen de wc-deur geleund in slaap kon vallen. Ik voel het nog steeds in mijn lijf en leden. En het is inmiddels ruim 11 jaar geleden.

Idem hier, maar dat wil je niet horen als je 21 weken zwanger bent, denk ik. Het verandert niets, maar het maakt de zwangerschap wel minder leuk.
Tja wij vonden het eerste jaar heftig, zowel bij de eerste als bij de tweede en mede daarom komt er geen derde. Bij de tweede vond ik het wel schelen dat je wist dat het ooit weer beter werd.
Een opleiding erbij lijkt me wel pittig, mijn concentratie was dat jaar niet al te best en ik was blij dat ik mijn werk voor een behoorlijk deel op de automatische piloot kon doen. Maar goed, wij hadden dan ook wel pech met slechte slapers, als je een baby hebt die na een paar maanden goed doorslaapt maakt dat echt een wereld van verschil.
Ik denk dat je er vooral in moet gaan met: we zien wel hoe het gaat. Ook qua werk enzo, je kan van alles vooraf bedenken maar gun jezelf straks de tijd om er achter te komen wat voor jullie gezin werkt.

En qua relatie: de eerste weken hadden wij weinig tijd voor elkaar en voor even is dat helemaal niet zo’n punt als je samen een goede basis hebt. Je doet gewoon allebei wat nodig is. Maar na een tijdje zit je weer een keer samen op de bank, allebei moe. Dan is het zo makkelijk om maar gewoon voor de tv te gaan hangen of allebei je eigen ding te doen, maar wij hebben het wel als heel belangrijk ervaren om er dan voor te kiezen om echt weer interesse in elkaar te tonen en te praten over hoe je je voelt, waar je wel en niet blij mee bent etc. Want voor je het weet schiet dat er bij in en groei je uit elkaar.

Maar wat ik al zei: het is heel persoonlijk en onze baby’s waren gewoon pittig. Wie weet krijgen jullie een hele makkelijke baby en vervelen jullie je suf na een paar weken ;)
Alle reacties Link kopieren
Ach het is heerlijk zo’n baby’tje :flirting: mijn kinderen zijn echt mijn grote liefdes. Het kan idd wel pittig zijn maar het is ook het allermooiste. Die babygeur en die kleine voetjes en hoe snel ze groter groeien. Ik vond de eerste weken ook heel mooi. Ja je bent zeer en moe maar ook verwonderd en blij en dankbaar. Met drie maanden waren we wel gewend en daarna komt er zoveel leuks, lachjes en omdraaien en tijgeren en dat je kind dan echt het meest knappe kind van de wereld is :P. Ik vond en vind het allemaal zo leuk dat ik komende week de derde hoop te verwelkomen.

Zwanger/ bevallen/ het verzorgen van kleine baby’s.... het is iets wat mensen niet zo kunnen aansturen en managen als de rest van het leven.... misschien zit daar de moeilijkheid in tegenwoordig?

Laat je niet gek maken hoor, het heeft er alles mee te maken hoe je er zelf in staat.... beetje meeveren en accepteren dat sommige dingen idd Ff niet kunnen. Maar dat komt wel weer, ze zijn maar heel even klein. Het brengt je andere mooie dingen. Ik geniet oprecht van uitstapjes naar de dierentuin en het bos. Ik mis de kroeg maar zelden :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een... bijzondere tijd. Laten we het daar maar op houden.
  • Een goede nachtrust is maar voor weinigen weggelegd denk ik. Onze kinderen sliepen pas echt door vanaf een jaar of anderhalf. En met moeite.
  • Geen zin om dingen te ondernemen? Mwah, viel mee.
  • Je relatie komt op spanning, zeker. Tijdens de borstvoeding maak je prolactine aan en dat komt je libido niet ten goede. Nog afgezien van het feit dat het 'daar beneden' even een tijdje nodig heeft.
  • Zwangerschapskilo's kunnen er snel vanaf gaan, maar verschilt per persoon.
  • En nog steeds tijd voor jezelf, al moet je dat wel delen met een kleine.
Ik ben blij dat het het er hier op zit, maar het was een bijzondere tijd.
fitssprits wijzigde dit bericht op 18-09-2020 19:03
4.41% gewijzigd
Maída schreef:
18-09-2020 18:56
Gelukkig komt er per uitgerekende datum een schoonmaker voor de 'grove' klussen en hebben we een robot-stofzuiger :proud: Wellicht heb ik hoge verwachtingen met een opleiding en alles erbij, maar ergens denk ik dat ivm dat partner en ik beide 32 uur werken en we alles eerlijk verdelen dat dat al een hoop scheelt...
Tja opleiding moet te doen zijn ernaast alleen slapen baby's vaak maar korte stukjes per keer (ong een uur) en als je dan net lekker bezig bent met iets kan dat storend zijn om dat steeds te moeten onderbreken. Maar baby's worden ook groter en kan alles weer anders zijn.
Je weet van tevoren niet hoe het wordt want er zijn nogal wat variabelen. Wellicht gaat alles vanzelf en denk je 'nou, zo kan ik er nog wel vier van hebben' of alles gaat kut en val je bijna over de rand van wat een mens aankan. Je weet het niet en probeer het nog maar niet in te vullen. Je zal het vanzelf wel merken.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik was na de bevalling echt niet in staat om naast mijn werk nog een opleiding te volgen.
Het slaapgebrek sloopte me.
Je weet op voorhand nooit hoe je baby gaat zijn. Wie weer heb je eentje die snel doorslaapt of een huilbaby die met geen mogelijkheid stil te krijgen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kinderen gebaard en drie keer genoten van hun eerste jaar.
En ze gingen alledrie pas ver daarna snachts doorslapen. Ik heb daar geen last van gehad.
Daar heb jij trouwens helemaal niks aan, want bij jou gaat het op jouw manier. En niet zoals bij mij of zoals bij al die mensen die je hun negatieve ervaringen vertellen.

Vergeet nooit dat jij de rechtstreekse afstammelinge bent van overlevers en overwinnaars: al jouw voorvaderen is het gelukt om hun baby tot volwassenheid groot te (laten) brengen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er nu midden in :proud:

Wij zijn trotse ouders geworden van een zoon sinds 3 weken.
Ik merk wel dat manlief beter en vaker zijn ding kan doen dan ik. Zijn hobby gaat nog gewoon op volle toeren door en die van mij is er niet meer. Jammer maar komt wel weer. In de nacht komt onze zoon 2x en dat is heel goed te doen.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Hier een baby van net 1 jaar en inmiddels 3 maanden in verwachting van de 2e.

Ik heb altijd veel tijd voor mezelf nodig gehad en ivm chronische ziektes veel behoefte aan slaap en rust. Ik was dus ook best "bang" toen ik zwanger was van de 1e hoe het zou zijn als ze er eenmaal was.

Ze slaapt nog steeds niet door en ik vind het eigenlijk over het algemeen niet zwaar. Mijn man en ik doen om en om de nachten, dat scheelt. Verder kunnen we haar altijd bij mijn ouders of schoonouders brengen om samen wat leuks te doen of als ik erg moe ben, bij te slapen. Maar dit doen we eigenlijk vrij weinig.

Het cliché is gewoon echt zo: je krijgt er zoveel voor terug.

Geniet nog van je zwangerschap en laat het over je heenkomen! Mocht je het niet goed trekken zijn er altijd oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je de boel best goed geregeld en komt het wel goed, maar het is voor velen een pittig jaar.

Hier eentje van 16 maanden en we zitten nu weer in de zoveelste fase van weken slecht slapen. Meerdere uren per nacht wakker en ‘s avonds ook maar niet willen slapen. Momenteel ligt hij weer te krijsen (en loop ik zometeen dus voor de zoveelste keer naar boven). Dat is klote, zwaar vermoeiend en soms ben ik het echt helemaal zat...
Maar dan krijg ik weer een dikke snotknuffel en kus, een lach. En dan zit hij morgen weer gezellig te “kwebbelen” aan tafel en dat zou ik voor geen goud willen missen.
tiswa wijzigde dit bericht op 18-09-2020 19:07
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever nog een keer bevallen, dan nog een keer het eerste jaar.
Ik vond het eerst saai: iedereen om me heen werkt fulltime. Verlof vond ik niks aan.
Daarna vermoeiend en een lastige combi: weinig slaap, borstvoeding, kolven etc.
Ook bijzonder: zo biologisch alles is. En mooi die snelle ontwikkeling zo'n eerste jaar
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
18-09-2020 19:02
Ik vond het een... bijzondere tijd. Laten we het daar maar op houden.



Je relatie komt op spanning, zeker. Tijdens de borstvoeding maak je prolactine aan en dat komt je libido niet ten goede. Nog afgezien van het feit dat het 'daar beneden' even een tijdje nodig heeft.


Ik ben blij dat het het er hier op zit, maar het was een bijzondere tijd.
Gelukkig geef ik flesvoeding!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een heerlijke tijd. Een bijzondere cocon. Zo intens en zacht en lief met ons drieën.
Als je het écht samen doet, de praktische dingen goed regelt en toegeeft aan het 'nieuwe' is er echt geen nadeel, alleen maar hele mooie voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, al die reacties. Wel wat uiteenlopend. Hoe zag het er dan bij jullie uit? Zijn jullie minder gaan werken? Hadden jullie wel contacten met andere nieuwe moeders?
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
18-09-2020 19:07
Gelukkig geef ik flesvoeding!
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het geweldig, echt heerlijk. Even wennen toen het verlof voorbij was, alles meenemen naar de opvang, kolven, etc.
Maar ik vond het echt geweldig.

Accepteren van gebroken nachten en naar het ritme van de baby leven helpt!
-rosings- wijzigde dit bericht op 18-09-2020 19:11
19.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2020 19:10
:popcorn:
Nee, nee, geen popcorn, dit wordt geen bv discussie :hyper:
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-09-2020 19:10
Ik vond het geweldig, echt heerlijk. Even wennen toen het verlof voorbij was, alles meenemen naar de opvang, kolven, etc.
Maar ik vond het echt geweldig.
Yes, deze zijn er dus ook nog :-D.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven