Peuter eet geen warm eten

18-09-2020 20:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zoals het onderwerp al zegt zit ik met een peuter die geen warm eten eet. Daarmee bedoel ik groenten, aardappels en eiwitten (vlees, vis, kaas, ei).
Verder eet ze ook geen fruit, behalve dan appel.
Het enige dat er in wil is kale instant noodles, brinta en pannekoeken/poffertjes.
De afgelopen vijf dagen heb ik gewoon niets aparts meer gemaakt voor haar in de hoop dat ze wel zou gaan eten, maar ze weigert botweg en gaat met honger naar bed.

Ze krijgt verder overdag brood bij de maaltijden en melk. Maar ze eet dus ook geen kaas op haar brood. Als ik dat er op doe, eet ze gewoon niet.
Jam eet ze wel maar dat is weer zoet.

Voor vrijwel alles geldt dat als ze het niet kent, dan eet ze het niet. Dit is niet iets van de laatste tijd,...ze heeft nog nooit groente of warm eten gegeten.
Haar groei stagneert nu wat dus ik ben bezorgd over dat ze een groeiachterstand krijgt als ze dit nog lang vol blijft houden.

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Oh en voor de duidelijkheid: we dwingen niet, worden niet boos en er volgen ook geen straffen. Ik maak geregeld voor haar ook een bordje, maar ze kijkt er niet naar.
Als we pannekoeken eten of als ik brinta of noodles voor haar maak, eet ze wel savonds dus het is niet dat ze geen honger heeft dan.
Ze krijgt smiddags 1 koekje als tussendoortje.

Wij weten het echt even niet meer.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is wel erg weinig. Normaal ben ik groot voorstander van ‘laat gaan, gaat vanzelf over’. Maar als ze echt nog nooit groente of fruit heeft gegeten, is dat misschien wel een beetje een probleem. Dat is wel ongebruikelijk, dat ze ook als klein kind helemaal niks willen. Als dat geen overdrijving is, en ze het soms wel, een beetje, eet, zou ik toch eens een diëtiste of logopediste overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Loslaten
Onze jongste at 1x per week veelllll als ze pasta kreeg. Liefst bolognese. Verder beetjes. Ze hebben niet veel nodig
Alle reacties Link kopieren
Eet ze ook geen rauwkost, dus een plakje komkommer, cherry tomaat, wat reepjes paprika of plakjes wortel?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2020 20:10
Loslaten
Onze jongste at 1x per week veelllll als ze pasta kreeg. Liefst bolognese. Verder beetjes. Ze hebben niet veel nodig
Met soms een bord pasta met saus en verder beetjes zou ik nog wel kunnen leven.
Met enkel pannenkoeken/poffertjes, kale noodles en pap zou ik me toch wel zorgen maken.

Ik vind dit eigenlijk wel zorgelijk genoeg voor een huisarts om samen te gaan kijken waar die je naartoe kan verwijzen. Hier moet meer achter zitten dan gewoon ‘geen zin om te eten’.
Alle reacties Link kopieren
Als ze bepaalde dingen echt nog nooit heeft willen eten zou ik denk ik eens langs huisarts gaan voor doorverwijzing naar diëtist.

Bij tijdelijk gaat het wel weer over is mijn ervaring. Onze peuter at lang alleen de koolhydraten bij het avondeten. Rauwkost krijgen ze tijdens het koken. Maar ze lusten wel vrijwel alle soorten fruit.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
18-09-2020 20:14
Met soms een bord pasta met saus en verder beetjes zou ik nog wel kunnen leven.
Met enkel pannenkoeken/poffertjes, kale noodles en pap zou ik me toch wel zorgen maken.

Ik vind dit eigenlijk wel zorgelijk genoeg voor een huisarts om samen te gaan kijken waar die je naartoe kan verwijzen. Hier moet meer achter zitten dan gewoon ‘geen zin om te eten’.
Precies. Vandaar ook mijn vraag of nooit ook echt letterlijk nooit is, of ‘bij wijze van spreken’. Want bij letterlijk echt echt nooit, zou ik me wel zorgen maken. Bij ‘soms eet ze het ineens wel, en dan weer een week niet’ zou dat een stuk minder zijn, en zou ik eerder van het ‘loslaten’ zijn.
Je hebt groenten verstoppen in de pasta, smoothies waar je groenten en fruit in verstopt, spinaziepannenkoeken, wortelcake en al die trucjes waarschijnlijk allemaal al geprobeerd.

Ik denk dat het goed is om te stoppen met het aanbieden van pannenkoeken en brinta als avondeten. Het is belangrijk om een deskundige op het gebied van kinderen en voeding in te schakelen, want ze bouwt grote tekorten op op deze manier. Succes.

Misschien een hele stomme vraag, maar weigert ze alleen wat jij kookt of weigert ze alles?
Alle reacties Link kopieren
En tomaatjes, komkommer, rauwe wortel of paprika, eet ze dat wel? Dat zou misschien nog een optie zijn.

Wat betreft 'wat ze niet kent eet ze niet': ik vond de Fast Food babies docu interessant, en dan met name het jongetje waarvan de ouders proberen hem gezond te laten eten, maar hij wil gewoon niet. Daar krijgen ze hulp bij, en iemand legt ze uit hoe het vanuit peuterperspectief is om dingen die je niet kent voorgeschoteld te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=B7Hh0PY ... nel=Origin

En verder zou ik gewoon een keer het CB of de huisarts vragen. Er zijn wel mogelijkheden om kinderen meer te laten eten.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat er in wil is kale instant noodles, brinta en pannekoeken/poffertjes.

Hier dus ook en het is wat het is. We maken er geen gedoe van, zorgen ervoor dat de kleinste met een flesje pap achter de kiezen naar bed gaat. Het komt vanzelf wel een keer goed. Wanneer? Geen idee, maar geloof me: ooit komt het goed.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen willen toch altijd doen, hebben en ook eten wat ze hun ouders zien doen? Wat ziet ze jou eten?
.
Misschien havermout pannenkoeken maken. Dat is al een stuk gezonder dan gewone pannenkoeken.
Een omelet en dan zeggen dat het een ander soort pannenkoek is en er dan steeds vaker wat groenten doorheen doen.

Verder dan dit kom ik ook niet maar mijn jongens aten als bootwerkers en ik ben al 25 jaar uit de kleine kinderen.
impala schreef:
18-09-2020 20:39
Kinderen willen toch altijd doen, hebben en ook eten wat ze hun ouders zien doen? Wat ziet ze jou eten?
Hahaha was het maar zo’n feest. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat wij eten: soms aardappels, groente en iets er bij, pasta, bami, lasagne, soep, roerbak etc.

Ze eet niet soms wel en soms niet. Ze vertikt gewoon pertinent warm eten. Ze wilde als baby de potjes al niet, ook niet als ik zelf iets maakt. Als er andere mensen bij zijn dan eet ze eigenlijk niks. Ze is dan te veel uit haar doen...te veel afgeleid. Een paar hapjes dan..hooguit.
Rauwkost eet ze ook niet. Appel eet ze sinds kort wel en dat komt door de peuterspeelzaal.

We eten ook niet erg gekruid ofzo...
En als het eten niet warm is? Dus een restje koude pasta, koude omelet etc?
En kale instant noodles, wat moet ik me daarbij voorstellen? Niet van die bekers met zoute bouillon hoop ik?
Zijn die wel warm?
Eet ze ook geen kale pasta /rijst of bied je het altijd gemengd met de saus aan?
Alle reacties Link kopieren
Van die unox instant noodles. Ik maak dan noodle soep en hengel de noodles er uit voor haar. Het meeste zout zit in de soep.

Maar goed ze krijgt dus al een week niet meer wat ik altijd maakte..maar ze eet gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Die docu is wel heel extreem zeg. Peuter krijgt zowat alleen patat en gooit er zelf een kilo zout op (dat mag gewoon). Krijgt ie dorst van natuurlijk, maar dan gaat er een blik cola in de tuimelbeker. Dit is geen docu maar een horrorfilm!
.
Alle reacties Link kopieren
Wraps proberen?

Eet ze het alleen bij jullie niet of ergens anders ook niet?
Hier geef ik vaak een broodje of extra stuk fruit als hij het warme eten niet wilt maar dat wordt bij jou wat lastiger denk ik. Die van mij eet tegenwoordig gelukkig best goed.
Smoothies maken? Fruitijsjes maken?
Als je pannenkoeken maakt er eventueel banaan op of doorheen doen?
En anders gewoon een afspraak maken bij de huisarts. Hoe oud is je dochter en hoe lang doet ze dit al?

Heeft ze wel potjes groente gegeten toen ze klein was? (Ja van die kant en klare haha)
marg81 schreef:
18-09-2020 20:54
Van die unox instant noodles. Ik maak dan noodle soep en hengel de noodles er uit voor haar. Het meeste zout zit in de soep.

Maar goed ze krijgt dus al een week niet meer wat ik altijd maakte..maar ze eet gewoon niet.
Oef. De noodles nemen de soep wel op natuurlijk, anders worden ze niet gaar.

Maar mijn andere vragen: eet ze wel "warm eten" als het koud is? En kale spaghetti bijvoorbeeld? Dat lijkt op noodles ;-D
Hebben we hier ook gehad. Ergens gelezen op een blog over kindjes die helemaal niks wilden eten, hoe ze dat aanpakten in een speciale kliniek. Dat was door te beginnen met allerlei lekkers zoals snoepgoed en frietjes. Logisch eigenlijk wel, positieve ervaringen creëren.
Toen ben ik het thuis ook gaan opbouwen. Gelokt met Iets nieuws, aardappelkroketjes. Dat gaf een positieve bekrachtiging van iets nieuws proberen. Dat vond kind erggg lekker en kwam daardoor vrijwillig aan tafel zitten. De volgende dag Duits biefstuk erbij. Eerst proberen en dan als beloning een stukje aardappelkroket. Daarna broccoli op dezelfde manier. En dan telkens twee stukjes van alle drie en eerst alles opeten en dan krijg je weer een nieuwe ronde. Geen druk erop. Zo langzaam uit gebouwd naar gebakken aardappeltjes en gekookte aardappels met een beetje zout, boontjes, wortels, bloemkool, gepaneerde visfilet, etc. Steeds een stukje uitbouwen. De regel is nu dat iets nieuws in elk geval geproefd moet worden, zodat er gewend wordt aan de smaak. Heeft een half jaar geduurd maar gaat echt goed nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken weinig 16-jarigen die totaal geen warm eten eten.

Nog een jaar of 14 à 15 geduld dus.

Zolang ze wel brood en melk en pannenkoeken enzo eet zou ik dus blijven aanbieden, maar als ze 't niet hoeft ... dan is 't ook maar zo.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Zoals het onderwerp al zegt zit ik met een peuter die geen warm eten eet. Daarmee bedoel ik groenten, aardappels en eiwitten (vlees, vis, kaas, ei).
<knip>
Het enige dat er in wil is kale instant noodles, brinta en pannekoeken/poffertjes.

Dat is toch wel warm? Bedoel je: geen hollandse pot?
Wel kale macaroni?

Mijn jongste zoon wilde warm eten gescheiden eten (dus bijvoorbeeld macaroni en saus apart), met z'n handen. Prima.
Alle reacties Link kopieren
Brinta is prima. Ik zou het kind met rust laten in haar saaie culinaire wereldje en zelf ban mijn eten gaan genieten zonder op haar te letten. Zodra ze merkt dat ze er niet veel mee opschiet krijgt ze belangstelling voor jouw eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje wordt 3 in december. Potjes at ze vroeger ook niet. Als we ergens anders zijn of we hebben bezoek eet ze eigenlijk ook niet. Als ze poffertjes krijgt in een restaurant dan eet ze er 3 en gaat daarna spelen.
Ze is een tenger meisje en heeft nooit veel gegeten maar ze groeide goed en zat boven de gemiddelde groeilijn in lengte. Ze is er nu onder gezakt dus vandaar dat ik me zorgen maak over haar groei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven