Newborn vragentopic

18-09-2020 22:51 651 berichten
Goedenavond allen,

Ik zag dat er al een babyvragentopic bestaat. Hierbij wil ik een newborntopic openen voor alle newborn mommies. Zelf 9 september bevallen van een prachtige zoon! Er komt zoveel op je af en je googled je suf om elk dingetje. Wellicht is het leuk om hier alle ervaringen en vragen neer te zetten om elkaar te helpen in dezelfde situatie met een newborn babytje :-).

Bij mij is vandaag net de kraamweek afgelopen en ik vind het zo spannend om nu op 'eigen benen' te staan. Er komt veel op je af en de dagen vliegen letterlijk voorbij o_o

Wie sluit zich aan en is ook net een kersverse mama geworden? :duckie:
Alle reacties Link kopieren
Ik praat ook mee in het baby vragen topic maar sluit me graag hier aan!

Zoon is 6 weken :heart:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met het Nederlandse woord pasgeboren?
krullen-bol schreef:
18-09-2020 22:56
Ik praat ook mee in het baby vragen topic maar sluit me graag hier aan!

Zoon is 6 weken :heart:
Leuk, welkom :-)! Hoe zijn je eerste 6 weken verlopen?
Knuddestudder schreef:
18-09-2020 23:08
Wat is er mis met het Nederlandse woord pasgeboren?
Zucht.. niks mis mee. Een keuze om dat te gebruiken i.p.v. 'pasgeboren'. :byee:
Alle reacties Link kopieren
Hier een prachtige zoon van 3 weken oud. :love:
En zoon doet het geweldig! Eet goed, poept goed en heeft weinig krampjes. Herkenbaar dat het even eng was dat de kraamverzorgster wegging, maar dat is zo over. ik heb het ervaren als dat ik eindelijk zelf kon bepalen of ik zoon wakker moest maken voor flesje of dat ik hem zelf laat komen. Dat laatste werkt hier heel erg goed. En toen ze weg was vond ik het heerlijk. Voelde alsof ik meer een hele dure huishoudelijke hulp in huis had. Want ik deed mijn zoon zelf al en mijn man ook. Zij deed meer de w.c schoonmaken en de was voor ons. Hoop dat dat ook zo werkt voor jou
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees alvast mee!
Begin november uitgerekend, dus erg benieuwd wat er allemaal voorbij komt hier, maar natuurlijk nog veel benieuwder naar de kleine in mijn buik :jump:
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik doe ook mee. Onze dochter is twee weken. Ze is onze tweede, dus het is niet helemaal nieuw meer :-)
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 schreef:
18-09-2020 23:16
Leuk, welkom :-)! Hoe zijn je eerste 6 weken verlopen?
Heftig want 1e week in zkh moeten blijven (lang verhaal maar kort gezegd had zoon opstartproblemen ondanks dat hij met een termijn van 41 weken is geboren,niet ziek geweest ofzo)

Maar zoon groeit goed, krampjes en onrust wordt steeds minder, rustiger vaarwater.
Ik heb wel een flinke klap gehad van die week dus mentaal ben ik er zelf nog niet....

Het is ook onze 2e. Man is afgelopen week weer aan het werk gegaan dus ruim 6 weken samen gehad wat heel fijn was
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Stom van die eerste week! En fijn dat je man zes weken thuis was. Werkt je man nu 5 dagen buiten huis?

Mijn man is nu ook zes weken thuis en daardoor zijn de eerste twee weken zoveel relaxter dan met onze oudste!

Zonneoog en Beertje88, hoe gaat het met jullie?
Eerste week vond ik ook heftig. Zelf 3 nachten in het ziekenhuis geweest. Een keizersnede gehad die niet was gelopen zoals het hoort. Daarnaast was onze zoon in korte tijd veel afgevallen..
Helaas heeft mijn man maar 1 dagje (geboortedag) vrij kunnen hebben en ben ik ivm met mijn herstel afhankelijk van de kraamhulp, die nu weg is. Gelukkig komt mijn moeder vandaag 5 nachten hier zodat ze mij kan helpen.
Je wilt zo snel maar kunt nog vrij weinig en dat is zo frustrerend.
Meneertje zit ook nog steeds niet op zijn geboortegewicht (10 dagen oud). Duurde dit bij jullie ook lang?

krullen-bol heftig lijkt me dat. Hopelijk kom je er snel bovenop en kun je de bevalling/ ziekenhuis periode verwerken.. fijn dat je man 6 weken bij je is geweest!

ruitjesrok hoe bevalt het de 2de? En gaat het goed icm haar broer/zus? :-)
Nokie schreef:
19-09-2020 01:45
Ik lees alvast mee!
Begin november uitgerekend, dus erg benieuwd wat er allemaal voorbij komt hier, maar natuurlijk nog veel benieuwder naar de kleine in mijn buik :jump:
Spannend! Hoe voel je je verder?
Zonneoog schreef:
18-09-2020 23:29
Hier een prachtige zoon van 3 weken oud. :love:
En zoon doet het geweldig! Eet goed, poept goed en heeft weinig krampjes. Herkenbaar dat het even eng was dat de kraamverzorgster wegging, maar dat is zo over. ik heb het ervaren als dat ik eindelijk zelf kon bepalen of ik zoon wakker moest maken voor flesje of dat ik hem zelf laat komen. Dat laatste werkt hier heel erg goed. En toen ze weg was vond ik het heerlijk. Voelde alsof ik meer een hele dure huishoudelijke hulp in huis had. Want ik deed mijn zoon zelf al en mijn man ook. Zij deed meer de w.c schoonmaken en de was voor ons. Hoop dat dat ook zo werkt voor jou
Ja hoop ik ook. Ons zoontje stagneert alleen in het gewicht en daardoor wel echt elke 3 uur voeding. Ik geef ook nog eens borstvoeding best lastig aangezien je toch minder weet wat je baby binnenkrijgt.. in de nacht komt ie tot nu toe maar 1x dat is wel fijn en mocht/ kan ik zo laten dan zit er hooguit 4/5 uur tussen..
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat je man maar 1 dat vrij kon hebben? Volgens de nieuwe wetten kunnen mannen veel langer vrij zijn na de geboorte. Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan. Hij moet er ook zijn voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
@Ruitjesrok man werk inderdaad weer 5 dagen.
We wonen wel erg dichtbij zijn werk dus bij echt nood is hij binnen 5 min thuis met de auto, binnen 20 als hij met de fiets is.
Maar omdat hij ook veel vakantie en overuren heeft, snippert hij nu al eens een halve of hele dag ergens in de week.


We zitten hier nog op 7 voedingen. Bieden 120 aan maar dat gaat nog lang niet altijd op, is niet erg (in mijn hoofd wel want in het zkh móest wat hij kreeg ook op en anders via de sonde...)

Mooi om al verschillen te zien tussen oudste en jongste :heart:
Die karaktertjes zijn al snel aanwezig haha
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 schreef:
19-09-2020 08:00
Spannend! Hoe voel je je verder?
Ja goed gelukkig, eigenlijk niets te klagen :)
Zo'n beetje alles is ook klaar en af, dus dat is prettig.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Leuk en handig dit topic! Ik lees en schrijf ook graag mee! 😊 Over ons:
Wij zijn op 2 september ouders geworden van onze dochter. Eerste kindje. Dochter werd met net 38w en ruim 4200 gram geboren. Heb een hele vlotte thuisbevalling gehad en een hele fijne kraamweek.
Mijn vriend heeft vakantie opgenomen en is de hele maand september thuis. Daarna elke week 1 dag vrij. Dus we kunnen lekker samen wennen.
Dochter doet het tot nu toe super goed.

@Beertje vwb het gewicht. Onze dochter was na de geboorte direct op temperatuur. Had geen kruik nodig en ook geen mutsje (na 1 dag), dachten we. Temperatuur was stabiel, alleen xe bleef afvallen. Wss gebruikte haar lichaam zoveel energie om op temperatuur te blijven, dat ze geen energie had om aan te komen. Na een dag met mutsje was ze ineens 100 gram aangekomen. Ze was 14 dagen na geboortr bijna weer op geboortegewicht. Misschien nog een optie voor jullie om ook te proberen? Hopelijk komt hij snel weer aan!!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven, maar moet nog even wachten! Ik ben vandaag 39 weken zwanger van de tweede. Volgens mij ben ik alles weer vergeten, dus dit topic is weer welkom :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bevallen met 39+3 van een zoon die precies 3000 gram woog. Nu met 3 weken weegt ie als ik de weegschaal mag geloven 3500 gram. Zijn nu wat aan het pielen met zijn voeding. Hij zit nu op 90ml. Elke keer als we hem iets willen verhogen dan spuugt hij het na een uurtje of wat weer uit. En dat kan ook met projectiel spugen kwamen we achter :proud:
Wij hadden met de geboorte ook dat onze zoon moeite had met warm blijven. Maar nu gaat dat heel erg goed. Als hij buiten is geweest weet ie zijn temperatuur ook goed op peil te houden.

Mijn man heeft 5 dagen vrij gehad vanaf de geboorte maar is nu weer gewoon aan het werk. Ik ga pas 7 november weer aan het werk.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Zonnetje1989 schreef:
19-09-2020 11:49
Hallo allemaal,

Leuk en handig dit topic! Ik lees en schrijf ook graag mee! 😊 Over ons:
Wij zijn op 2 september ouders geworden van onze dochter. Eerste kindje. Dochter werd met net 38w en ruim 4200 gram geboren. Heb een hele vlotte thuisbevalling gehad en een hele fijne kraamweek.
Mijn vriend heeft vakantie opgenomen en is de hele maand september thuis. Daarna elke week 1 dag vrij. Dus we kunnen lekker samen wennen.
Dochter doet het tot nu toe super goed.

@Beertje vwb het gewicht. Onze dochter was na de geboorte direct op temperatuur. Had geen kruik nodig en ook geen mutsje (na 1 dag), dachten we. Temperatuur was stabiel, alleen xe bleef afvallen. Wss gebruikte haar lichaam zoveel energie om op temperatuur te blijven, dat ze geen energie had om aan te komen. Na een dag met mutsje was ze ineens 100 gram aangekomen. Ze was 14 dagen na geboortr bijna weer op geboortegewicht. Misschien nog een optie voor jullie om ook te proberen? Hopelijk komt hij snel weer aan!!
Gefeliciteerd met jullie dochter! Fijn dat je zo'n snelle fijne thuisbevalling hebt gehad.
Ja ik ga nu ook weer een kruik gebruiken, mutsje op doen etc. Toen zijn temperatuur hoger was rond 37 en we nog een mutsje gebruikte en kruik etc. kwam ie 50 gram bijvoorbeeld aan op een dag. De laatste 3 dagen van de kraamzorg hoefde we het mutsje niet meer op te doen en geen kruiken meer in zijn bedje te leggen maar stagneerde zijn groei en laatste dag viel ie zelfs af. Toen iom VK ook het advies gekregen om als nog de kruiken te gebruiken en het mutsje omdat het kan zijn dat hij nu al zijn energie verbruikt aan het warm houden van zijn lichaamstemperatuur. Hopelijk komt hij inderdaad snel aan! Het is ook een fijn mannetje 3190 en 10 dagen oud.
ExodusRedux schreef:
19-09-2020 08:28
Hoe kan het dat je man maar 1 dat vrij kon hebben? Volgens de nieuwe wetten kunnen mannen veel langer vrij zijn na de geboorte. Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan. Hij moet er ook zijn voor het kind.
Klopt dat is ook niet leuk maar hij zit in de topsport dus dan kun je niet zomaar zeggen ik kom 5 dagen niet. Ik was al blij dat ie gelukkig bleef zitten tot de geplande KS datum en hij er dan sowieso bij was. Had het natuurlijk ook liever anders gezien dat ie vrij was en eventueel verlof op kon nemen maar dat werkt zo niet bij hun helaas..
wollentrui schreef:
19-09-2020 13:14
Ik wil ook graag meeschrijven, maar moet nog even wachten! Ik ben vandaag 39 weken zwanger van de tweede. Volgens mij ben ik alles weer vergeten, dus dit topic is weer welkom :-D
Oeh spannend! Kan elk moment komen. Van harte welkom hier en succes nog even de laatste loodjes.
Alle reacties Link kopieren
Ohja in mijn vorige post helemaal vergeten, maar: Gefeliciteerd allemaal!!
En Wollentrui, veel succes met de laatste loodjes! Hopelijk snel jullie knappe baby in jullie armen.

@Beertje ooh die tip hadden jullie dus idd ook al gekregen. Ben benieuwd of het werkt. Weet je al wanneer consultatiebureau langs komt? Hopelijk is hij dan weer aardig richting het geboortegewicht. Toch fijn om te zien.

@Zonneoog geef je kv of bv? Wij geven kv en geven flessen van 90cc (+voeding). Ons meisje is ruim 4200 gram en begreep dat we voorlopig op die 90cc moeten blijven. Dat gaat toch obv gewicht? Maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen hoor of miss geef je bv en dan is het vast ook weer anders
@zonnetje1989
Ja klopt die hadden ze ook gegeven als tip. Maandag komt consultatiebureau langs hopelijk dan gegroeid.
Je hebt een sommetje toch voor het berekenen van de KV?
150 x gewicht / aantal voedingen

Ik vind BV nog wel lastig je weet totaal niet wat ie binnenkrijgt.. kolf weleens af en doe het dan in een flesje. Al probeer ik nu ook verschillende flesjes uit. Hij heeft een paar keer zoveel gespuugd en was zo overstuur. Heb avent flesjes en dr. Brown. Welke gebruiken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken de Avent flesjes. Lekken wel als de ziekte maar onze zoon doet het er heel goed mee. Heb nieuwe spenen gekocht voor als ie wat ouder is.

Ik geef kv. Bv kwam bij mij heel laat opgang en dan was ons kereltje allang verhongerd als ik op mijn bv moet wachten.

Onze kraamverzorgster zat aan te dringen op dat wij meer moesten geven. Zij zei dat je tussen 0 en 6 weken120 cc moest geven uiteraard elke dag langzaam ophogen. Maar als ik de verpakking van de kunstvoeding moet geloven dan geven wij al meer.
Ik moet de 28e naar het consultatiebureau dan hoor ik het wel wat hun te vertellen hebben. In ieder geval blijven we even op 90 cc. Beter voor zijn maagje en mijn overbezorgdheid :proud:

Hij ligt in ieder geval uiterst tevreden in mijn armen te slapen :love: vanmiddag ook al. In ieder geval geen projectiel spugen meer gehad. Hopelijk houden we dat ook zo.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven